پیام خراسان

آخرين مطالب

سعید کنگرانی عزیز؛ دیگر کسی مثل تو عاشق نخواهد بود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سعید کنگرانی فراهانی بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون بود. سریال دایی‌جان ناپلئون در تلویزیون و فیلم‌های در امتداد شب و دایرهٔ مینا در سینما از کارهای شاخص اوست. سعید کنگرانی 23 شهریور 97 درگذشت و جامعه سینمایی ایران را داغدار کرد
کارنامه هنری سعید کنگرانی
«من یک روز گرم تابستان، دقیقا یک سیزده مرداد، حدود ساعت سه و ربع کم بعد از ظهر عاشق شدم.» این دیالوگ سعید کنگرانی در سریال جاودان دایی جان ناپلئون را کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد. اما حالا می‌توان این جملات را جور دیگری هم نوشت: «او یک روز گرم تابستان، دقیقا یک بیست و سوم شهریور، حوالی ساعات صبح آسمانی شد.» سعید کنگرانی درگذشت و جامعه سینمایی ایران را بار دیگر در تابستان امسال داغدار کرد.
متولد سال 1333 در تهران بود و بازیگری را از سنین جوانی آغاز کرد و انتخاب‌هایی که در این دوران برای کارنامه هنری خود داشت، همه سنجیده بودند و با موج نوی سینمای ایران همراه بودند. سعید کنگرانی در دوران نوجوانی روی صحنه تئاتر بازیگری می‌کرد و سینما را با ایفای نقشی کوتاه در فیلم رضا موتوری به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد و بعد از آن در فیلم دایره مینا با داریوش مهرجویی کار کرد، فیلمی که تا مدتها رنگ اکران را به خود ندید و چند سالی به علت سوژه جنجالی‌اش توقیف ماند.

سعید کنگرانی در دایره مینا
دو سال بعد به جای امین تارخ در فیلم سرایدار بازیگری کرد و در همان زمان توسط ناصر تقوایی کشف شد و به عنوان نقش اول سریال دایی جان ناپلئون انتخاب شد، سریالی بر اساس کتابی از ایرج پزشک زاد که تا به امروز هم جزو آثار برتر تولید شده در تلویزیون ایران به حساب می‌آید. سعید کنگرانی که در ابتدای دوران بازیگری خود با بزرگانی چون عزت الله انتظامی و بهروز وثوقی و علی نصیریان همبازی شده بود، حالا با ایفاگری نقش اول سریال دایی جان ناپلئون با مجموعه‌ای از ستارگان دیگر همگام می‌شد و روزهای اوجش را می‌گذراند.
با پخش سریال دایی جان ناپلئون از شبکه ملی تلویزیون، محبوبیت او به واسطه چهره زیبایش بین دختران جوان فزون یافت و عکس‌های کنگرانی در جای جای مجلات آن زمان قرار گرفتند. سعید کنگرانی یک شبه ره صد ساله‌ای را پیموده بود و تبدیل به یک سوپراستار شده بود. در همین دوران بود که پرویز صیاد او را در مقابل گوگوش قرار داد و با ساخت فیلم در امتداد شب، یکی از عاشقانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را ساخت. دوستی او با پرویز صیاد سر صحنه دایی جان ناپلئون و معروفیتش باعث شد که او بازیگر اصلی فیلم بعدی صیاد شود.

سعید کنگرانی
فیلم در امتداد شب زمستان 1356 روی پرده آمد و با چهارمیلیون تومان فروش، رکورد ریالی فروش فیلم‌های ایرانی در تهران را شکست. یادتان باشد که در آن سال، حداکثر بهای بلیط سینما چهل ریال بود و اگر حتی با توجه به بلیت‌های بیست‌ و سی ریالی نخواهیم میانگین بگیریم، در امتداد شب فقط در تهران بیش از یک میلیون نفر تماشاگر داشت. فیلم حتی در کشورهای همسایه اکران شده بود و فروش خوبی در شوروی آن زمان داشت و فروش هنگفت آن باعث شد تا دایی جان ناپلئون بار دیگر از تلویزیون پخش شود.
بعد از بازی در امتداد شب، سعید کنگرانی در فیلم پرواز در قفس به کارگردانی حبیب کاووش ایفای نقش می‌کند و عاشقانه دراماتیک دیگری را رقم می‌زند. سعید کنگرانی بعد از این فیلم رسما به چهره‌ای برای سینمای عاشقانه تبدیل می‌شود و او قصد می‌کند تا این برچسب را از حیطه کاری هنری خود بیرون بکشد. به همین رو در فیلم پرواز در قفس بازی می‌کند و در همین سال‌ با وقوع انقلاب، دست از کار هنری می‌کشد.

سعید کنگرانی
سعید کنگرانی از معدود بازیگرانی بود که بعد از انقلاب هم به او اجازه بازی در سینما داده شد و از حکم دادگاه در امان ماند. او در همان سال‌های بعد از انقلاب در فیلمهایی اجتماعی به نام فصل خون به کارگردانی حبیب کاووش و گرداب به کارگردانی حسین دوانی بازی می‌کند. این دو فیلم به ترتیب در سال‌های 1360 و 1361 رنگ اکران به خود می‌بینند و آغازی برای فعالیت کنگرانی در سینمای پس از انقلاب هستند.
پیش‌تر در فیلم سرایدار، سعید کنگرانی نقشی را قبول کرده بود که قبل از آن قرار بود امین تارخ آن را بازی کند. بعد از انقلاب و بازی روزگار کاری کرد که این بار نقش فرزند عارف خانواده سریال مادر (ساخته علی حاتمی) به کنگرانی پیشنهاد شود ولی ناگهان او ممنوع الچهره و ممنوع الکار اعلام می‌شود و این بار تارخ این نقش را برعهده می‌گیرد.

سعید کنگرانی و گوگوش در امتداد شب
کنگرانی در طول آن سالها بارها سعی کرد تا ممنوع الکاری‌اش را معلق کند و هربار با مخالف مواجه شد، از همین رو در سال 1367ایران را ترک گفت و به کالیفرنیا رفت. اما در اواسط دهه هشتاد شمسی بار دیگر به وطن بازگشت و در همان سال‌ها، علی معلم، سردبیر وقت دنیای تصویر و تهیه کننده سینما، تصمیم گرفت او را به دنیای سینما بازگرداند. معلم او را در نقش خان دایی فیلم ازدواج به سبک ایرانی انتخاب کرد و درباره نحوه این انتخاب و کار با سعید کنگرانی اینچنین گفته بود:
«ما برای ازدواج به سبک ایرانی تعداد بازیگر اصلی که می‌خواستیم زیاد بود. از طرفی دیگر شنیده بودم سعید کنگرانی مدتی است که به ایران بازگشته و به نظرم آمد برای نقشی که ما در نظر داشتیم، یعنی همان نقش دایی خانواده خیلی مناسب است. انتخاب شد و کار فیلم شروع شد. در ابتدا طبیعی بود که او نتواند با بازیگران دیگر هماهنگ شود و برایش بازگشت به عالم سینما دشوار بود اما این کار انجام شد و نقش به خوبی در آمد. به هر حال زمانی که بازیگری بعد از مدت‌ها به سینما بازمی‌گردد به یک پروسه‌ای احتیاج دارد. شاید این اتفاق در روزهای اول سخت بود، اما بعد خوشبختانه خوب انجام شد.»
علی رغم موفقیت نسبی فیلم ازدواج به سبک ایرانی، سعید کنگرانی در آثار سینمای دیگری بازی نکرد و پیشنهادات زیادی هم به او نشد چرا که مدتها از جلوی دوربین دور افتاده بود و شایعه شده بود که قدرت بازیگری او کاسته شده است.

سعید کنگرانی
ده سال بعد از اکران این فیلم، سعید کنگرانی در آن سالها با نشریات گفتگو کرد و افشاگری‌های جنجالی را اظهار کرد و در جمله‌ای کوبنده گفته بود: «سینما نابودم کرد.» گفتگوهای جنجالی او علیه شخصیت‌هایی چون گوگوش و شهره آغداشلو و اشرف پهلوی و… بود و اظهار داشته بود که بسیاری از فاحشه‌های شهر نو توسط تهیه کننده‌های سینمای قبل از انقلاب برای ایفای نقش‌های دختران رقاصه به استخدام در می‌آمدند. بخشی از گفته‌های او در مصاحبه جنجالی‌اش اینچنین است:
«سلسله مراتبی که امثال این خانم‌ها را کشف می‌کرد، در جامعه هنری ما توسط -با عرض معذرت- یک «پا انداز» انجام می‌شد. این یک شغل بود و طرف فکر نمی‌کرد که دارد کار بدی می‌کند. وقتی سینما نیاز به سیاهی لشکر داشت دو نفر بودند به نام خانم بهرامی و آقای حسن دکتر. هر تیپ دختری را که می‌خواستید این‌ها برایتان پیدا می‌کردند.»
با وجود این جنجال‌ها، سعید کنگرانی نتوانست آنطور که باید به سینما بازگردد و بسیاری از منتقدین داخل و خارج به اظهارات او تاختند و برخی معتقدند این مصاحبه به خاطر این صورت گرفته که او می خواسته در سینمای کشور دوباره نقشی پر رنگ داشته باشد و طریقه مصاحبه نشان می دهد که بسیاری از حرف های رد و بدل شده، صحبت های حقیقی و باور اصلی خود او نیستند.
سعید کنگرانی در یکی دو هفته گذشته قرار بازی در سریال نمایش خانگی رقص روی شیشه را امضا کرده بود و قرار بود در این سریال به همراه بازیگران دیگری چون بیتا فرهی، فرزاد فرزین، ستاره اسکندری، مهتاب کرامتی و… بعد از سال‌ها بازی کند. او امروز اما بر اثر سکته قبلی در بیمارستان فیروزگر تهران در گذشت و نتوانست دوباره بازگشتی به جلوی دوربین باشد.
بیشتر بدانید : سعید کنگرانی بازیگر قدیمی درگذشت + دلیل فوت
بیشتر بدانید : حرف‌های تازه سعید کنگرانی درباره «دایی جان ناپلئون»
منبع : rooziato.com

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/100876/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد