پیام خراسان

آخرين مطالب

قامتی خمیده زیر فشار کوله غیراستاندارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- کوله پشتیهای بعضا بی کیفیت، کیف سنگین و کفش تنگ و غیراستاندارد دشمنانی 9 ماه از سال دانش آموزان را حداقل در یک سوم ساعات شبانه روز همراهی می کنند و هر لحظه غیراستاندارد بودن این دشمنان دوست نما عارضه و مشکلات جسمی و حرکتی را به پاره های تنمان تحمیل می کنند.
بی توجهی نسبت به این امر می تواند به قیمت سلامت و از بین رفتن ساختار بدنی سالم و قامت رشید فرزندان ایران زمین و آینده سازان کشور تمام شود بنابراین همچون همیشه آگاهی رمز پیروزی و سلامت است و این بار نیز غیر از این نخواهد بود.
گفته می شود درصد قابل توجهی از دانش آموزان دچار حداقل یکی از مشکلات ساختار قامتی همچون "صافی کف پا، پای ایکس، عارضه گردن به جلو، گودی کمر، پشت خمیده، شانه نامتقارن، شصت کج و یا انحراف ستون فقرات" هستند. به گواه آمار شیوع مشکلات ساختار قامتی بین دانش آموزان دختر بیشتر از پسران است و علت اصلی نیز کمرنگ بودن فعالیتهای بدنی این جنس در مقایسه با پسران است.
با این وجود می توان عوارض و مشکلات ساختار قامتی را با شناسایی و درمان به موقع رفع و از ماندگاری و تحمیل مشکلات رشد به دانش آموزان در ادامه زندگی جلوگیری کرد. البته همیشه گفته می شود.
کارشناسان تربیت بدنی و متخصصان اورتوپدی بر این اعتقادند که افزایش فعالیتهای بدنی، توسعه ورزش دانش آموزی، کاهش کار با تلفن همراه در بین دانش آموزان، استفاده از کفش و کوله های استاندارد و حمل وزن استاندارد با بدن دانش آموز که بین 10 تا 15 درصد وزن بدنی هر فرد می باشد، از جمله راهکارهای درمان و پیشگیری از بروز مشکلات ساختار قامتی هستند.
این استاندارد به گفته مسئولان آموزش‌ و ‌پرورش به ندرت رعایت می‌شود و اغلب دانش آموزان کوله ای به مراتب سنگینتر از قدرت تحمل بدنشان حمل می کنند.
* کوله پشتی دوبنده
پزشک فوق تخصص اورتوپدی، جراحی استخوان و مفاصل به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر علمی کوله پشتی کیفی است که در درجه نخست سبک و سپس از مواد مقاوم و بندهای پهن برخوردار باشد.
دکتر فرزاد آراسته افزود: کوله پشتی استاندارد و مورد تائید باید دو بند پهن داشته باشد که وزن محتوای داخل خود را بر روی شانه های فرد حامل آن توزیع کند.
وی بر ضرورت استحکام بندها در ناحیه اتصال به کوله تاکید و بیان کرد: بر روی قسمتی از بندها که بر روی شانه فرد قرار می گیرد وجود لایه ابری با هدف جلوگیری از فشار موضعی ضروری و وجود بندهای اضافه در ناحیه کمر برای ثابت شدن کوله بهتر است.
این پزشک فوق متخصص ادامه داد: دانش آموزانی که ناچارند مسافت زیادی را با کوله طی نمایند حتما باید از کوله چرخ دار استفاده کنند تا در بلند مدت دچار آسیب نشوند.
به گفته وی 80 درصد دانش آموزان ایرانی از کوله پشتی استفاده می کند. هفته سوم سپتامیر هر سال به عنوان هفته آگاهی عمومی از کوله پشتی دانش آموزان نامگذاری شده و علت آن شیوع استفاده از این نوع کوله است.
دکتر آراسته گفت: کیف یا کوله در حالت طبیعی و استاندارد باید 10 تا 15 درصد وزن فرد را داشته باشد. همچنین می بایست این وزن و استاندارد مورد توجه اولیای مدرسه و دانش آموز قرار داشته باشد زیرا فشار بیش از این موجب بروز مشکلات استخوانی و قامتی در فرد می شود.
* تهدید صفحه رشد
رئیس بیمارستان فارابی مشهد همچنین گفت: تعداد زیادی از مراجعه کنندگان به پزشکان اورتوپد از افتادگی شانه و یا افتادگی یکی از دو شانه رنج می برند لذا شیوع این مشکل قامتی در سطح جامعه نسبتا زیاد است.
آراسته افزود: در کودکان و نوجوانان قسمتی خاص بین استخوانها بدنشان قرار دارد که حالت غضروفی با استحکام کمتر از استخوان دارد و در سنین دانش آموزی دارای مقادیر فراوانی آب است. این قسمتها به "صفحه رشد" معروف و در ستون فقرات از حساسیت و اهمیت به مراتب بیشتری برخوردارند.
وی ادامه داد: ازسنین 20 تا 60 سالگی بطور طبیعی آب بین سلولی در دیسکهای کمر و صفحه های رشد از دست می رود اما حمل وزنه های سنگین مانند کوله پشتی غیراستاندارد و ناهمگون موجب زودتر از بین رفتن آب این صفحات در سنین زیر 20 سال و بروز ناهنجاری ساختار قامتی می شود.
این پزشک متخصص گفت: برگشت پذیری حالت موجود در صفحات رشد پس از آسیب دیدگی غیرممکن است، به همین دلیل ناهنجاری قامتی در بچه ها بیشترین آسیبهای جدی را موجب می شود لذا در پیشگیری از بروز این مشکلات آگاهی و اقدام به موقع والدین و اولیای مدرسه و دخالت آنان در جلوگیری از حمل کیفهای سنگین و طی مسیرهای طولانی اهمیت و نقش تعیین کننده ای دارد.
وی افزود: استفاده از کوله آویزان بر روی دو شانه، تخلیه وسایل اضافی کیف به صورت روزانه توسط والدین، اختصاص کمدهای ویژه دانش آموز برای وسایل مورد نیاز دائمی در مدرسه، کاهش نیاز به حمل کتابهای کمک درسی و افزایش فعالیتهای بدنی و ورزشی در دانش آموزان از راههای پیشنهادی برای کنترل وزن کیف و کوله دانش آموزی است.
*40 درصد حاملان کوله مشکل قامتی دارند
دکتر آراسته همچنین گفت: آمار دقیی از مشکلات ساختار قامتی در بین دانش آموزان وجود ندارد و به صورت رسمی اعلامی در سطح کشور صورت نگرفته اما تقریبا 40 درصد دانش آموزانی که کوله پشتی حمل می کنند درگیر انواع ناهنجاریهای قامتی و مشکلات ساختار قامتی هستند.
این فوق تخصص اورتوپدی افزود: بر اساس پژوهشی در یکی از مدارس تیزهوشان مشهد آنالیز ساختار قامتی دانش آموزان نشان داد به ندرت بچه نرمال از نظر ساختار قامتی در این مدرسه وجود دارد. نسل تحصیلکرده و مسلط به دانشهای مختلف اما فاقد سلامت ساختار قامتی، قامت خمیده و استخوانهای آسیب دیده قطعا موفق به تاثیرگذاری در کشور و آینده نخواهد بود.
وی ادامه داد: افتادگی گردن به جلو و ضعف عضلات آن نیز از جمله مشکلات قامتی است که با توجه به شیوع استفاده از تلفن همراه در بین جوانان و نوجوانان بسیار مشاهده می شود.
* کلسیم و ویتامین دی نجاتبخش
دکتر آراسته همچنین گفت: تغذیه مناسب دانش آموزان در کاهش مشکلات قامتی و تقویت قوای استخوانی تاثیر بسزایی دارد. بر استفاده از کلسیم، روی و ویتامین دی در بین دانش آموزان تاکید فراوانی داریم زیرا کمبود ویتامین دی، مصرف پایین لبنیات و کاهش میزان کلسیم در بدن عارضه های فراوانی در پی دارد.
وی افزود: پوکی استخوان بیماری است که در سنین میان سالی و کهنسالی فرد را دچار مشکل می کند و شیوع این بیماری میان افراد بالای 50 سال رشد زیادی نشان می دهد.
این پزشک متخصص ادامه داد: تغذیه درست در افزایش توان ذهنی و جسمی دانش آموز نیز تاثیر دارد. برخی غذاهای فاقد ارزش و تهی از ارزش سیری سلولی می تواند عامل بروز اختلالات رشد شوند که از آن جمله می توان به نوشابه های گازدار اشاره کرد.
* مشکلات ساختاری 80 درصد دختران و 75 درصد پسران
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: پایشهای متعلق به بیش از یک دهه پیش در این خصوص نشان می داد 80 درصد دانش آموزان دختر و 75 درصد دانش آموزان پسر درگیر حداقل یکی از مشکلات ساختار قامتی هستند.
صفدر سلطانی افزود: شناسایی و تلاش برای درمان مشکلات ساختار قامتی در دانش آموزان ضرورتی است که جزو برنامه های کاری قرار دارد و با توجه به اینکه اهمیت بالایی دارد به زودی تصمیمات جدی در این زمینه اخذ خواهد شد.
وی ادامه داد: سلامت جسم با موفقیتهای تحصیلی در دانش آموزان ارتباط معناداری دارد. با توسعه ورزش دانش آموزی و اجبار همه مدارس به برگزاری ساعت ورزش توام با فعالیتهای بدنی دانش آموزان تلاش شده کمبودهای گذشته در این زمینه رفع شود.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در عین افزایش فعالیت بدنی دانش آموزان باید نسبت به استفاده از وسایل و تجهیزات تحصیلی استاندارد از جمله کوله پشتی نیز اقدام شود.
*50 پایگاه حرکات اصلاحی
وی همچنین اظهار داشت: 50 کانون حرکات اصلاحی هم اینک در سطح خراسان رضوی فعالیت دارند. در طول سال تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ناهنجاریهای ساختار قامتی که در مدارس شناسایی شده اند به این مراکز معرفی می شوند.
سلطانی افزود: در این مراکز آموزشها و تمرینات ورزشی موجب رفع آسیب برای هر دانش آموز به صورت ویژه انجام می شود. هر کانون ظرفیت آموزش حداقل 120 دانش آموز را دارد.
وی ادامه داد: در مجموع شیوع 17 آسیب ساختار قامتی در بین دانش آموزان شناسایی شده که از شایع ترین آنها بخصوص در بین دختران "پشت گرد و شانه افتاده" است. از دیگر آسیبهای شایع در بین دانش آموزان می توان به صافی کف پا، پای ایکس، عارضه گردن به جلو، گودی کمر و انحراف ستون فقرات اشاره کرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مشکلات ساختار قامتی به دو دلیل اصلی فقر حرکتی و عادات ناصحیح حرکتی بروز می کنند. این مشکلات بین دختران بیشتر از پسران شایع است. در بین دختران اغلب بخاطر کم تحرکی، فقر حرکتی و عادات ناصحیح حرکتی به ویژه در راه رفتن رخ می دهد.
وی افزود: در تمام مدارس ابتدایی معلم تربیت بدنی در نظر گرفته شده که علاوه بر آموزش ورزشهای ملی اقدام به رفع فقر حرکتی و آموزش عادات صحیح نشستن، راه رفتن، دویدن و ایستادن می کنند.
7496/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/101073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند