پیام خراسان

آخرين مطالب

زلزله اي مرگبار در يک قدمي خراسان رضوي کمين کرده است مقالات

  بزرگنمايي:

هم اکنون 65 درصد مساحت خراسان رضوي در خطر زلزله قرار دارد و دير يا زود اين حادثه طبيعي در صورت عدم پيشگيري؛ ما را با چالشي بزرگ روبرو مي سازد البته هنوز هم دير نيست و بايد مسئولان استاني آستين هاي همت را بالا بزنند و پيش از وقوع واقعه به فکر علاج و راه چاره باشند.  

زلزله 7.6 ريشتري نيشابور و 7.3 ريشتري کاخک گناباد

زلزله رخدادي طبيعي است و خراساني ها در طول تاريخ بارها طعم تلخ آن را چشيده اند. اين حادثه رحم و مروت سرش نمي شود وقتي که صداي پايش بيايد زمين و زمان را بهم مي دوزد و مردمان بسياري را به زير آوار مرگ فرو مي برد.

بزرگترين زلزله هايي که در دل اين استان پهناور اتفاق افتاده گاه خسارت سنگيني را به مردم و مسئولان تحميل کرده است. زلزله 7.6 ريشتري در سال 784 هجري شمسي در نيشابور، زلزله 7.3 ريشتري کاخک گناباد در شهريور 1314 و زلزله 7.2 ريشتري قوچان در دي ماه 1250 جز پرحادثه ترين زلزله هاي اين استان بوده است.

مديرکل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي  مي گويد: اين استان حدود 6 ميليون نفر جمعيت دارد و در اين ميان 65 درصد مساحت استان در خطر نسبي بالا و 35 درصد در محدوده متوسط خطر زلزله  قرار دارد و اين امر نشان مي دهد که خراسان رضوي بر روي مدار زلزله مي چرخد.

وجود 21 گسل در خراسان رضوي

حجت شايان فر مي افزايد: طي 10 سال اخير 127 مورد زلزله بالاي 3.5 ريشتر خراسان رضوي را لرزانده و زنان و مردان بسياري را به کام مرگ کشانده طوري که 6 مورد از اين زلزله ها بالاي 5 ريشتر بوده و شهرستان هاي خواف را با 5.4 ريشتر در سال 1391، نيشابور را با 5.5 ريشتر در سال 1390 و تربت حيدريه را با قدرت 5.7 ريشتر در سال 1389 لرزانده است.

وي از وجود 21 گسل در خراسان رضوي خبر داده و بيان مي کند: در مجموع 21 گسل در خراسان رضوي وجود دارد که کشف رود، تربت جام، بينالود، سبزوار، دشت بياض و سرايان و نيشابور يا کپه داغ و درونه از جمله گسل هاي اين استان بوده و مهمترين گسل کشف رود است.

نصب دستگاه شتاب نگار براي سنجش زلزله

مديرکل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي عنوان مي کند: امکان وقوع زلزله هميشه وجود دارد ودر اين راستا تنها کاري که مي توان انجام داد برنامه ريزي و پيشگيري قبل از وقوع واقعه است و در حال حاضر دستگاه شتاب نگار به منظور سنجش زلزله در قسمت هاي مختلف نصب شده و 18 مورد نيز در دست مطالعه است.

شايان فر بيان مي کند: يکي از اقدامات مهمي که براي کاهش بحران ها در هنگام وقوع زلزله بايد انجام داد؛ مقاوم سازي خانه هاي روستايي و منازل شهري است و در اين زمينه بايد بافت فرسوده را شناسايي کرد و با رفع اين معضل به مشکلاتي که پيش و پس از وقوع زلزله روي مي دهد خاتمه داد.

منابع لازم به سوي ساماندهي و اصلاح بافت فرسوده سوق داده شود

وي ابراز مي کند: خراسان رضوي داراي 466 هزار و 791 هکتار بافت فرسوده است و طي سالهاي اخير به بحث نوسازي بافت‌هاي فرسوده توجه کمتري صورت گرفته و اين امر در حالي است که روند بهسازي به کندي انجام مي شود.

مدير کل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي با اعلام اينکه بايد منابع لازم به سوي ساماندهي و اصلاح اين مناطق سوق داده شود، مي افزايد: ايجاد ساختمانهاي مقاوم در برابر زلزله و برطرف کردن مشکل بافت فرسوده خراسان رضوي که 20 سال است معطل اعتبار مانده، بيشتر به نفع مردم اين استان است و در اين راستا بايد با استفاده از تجارب کشورهاي پيشرفته و زلزله خيز و بکارگيري روشهاي مدرن، تمام ساختمانهاي فرسوده را در برابر زلزله مقاوم کنيم.

شايان فر بيان مي کند: در حال حاضر تنها 25 درصد از خانه هاي روستايي اين استان در برابر زلزله 6ريشتري مقاوم است و در اين زمينه پيشگيري، مقاوم سازي و ايمن سازي ساختمان ها بايد از اولويت هاي جدي بنياد مسکن استان باشد.

خطر وقوع زلزله اي مرگبار

وجود 21 گسل  در دل اين استان خطر در بيخ گوش خراساني ها است و  اين امر نشان مي دهد که وقوع زلزله اي مرگبار در اين استان دور از ذهن نيست بنابراين مي توان با اقدامات پيشگيرانه و برنامه هاي علمي با اين رخداد طبيعي  تا حد زيادي مقابله کرد.

يک کارشناس زلزله و حوادث غيرمترقبه خراسان رضوي را جزو شش استان نخست کشور به لحاظ حادثه‌خيزي مي داند و اظهار مي کند: گسل هاي اين استان مي تواند زمين‌لرزه‌هاي 6 تا 7 ريشتري براي مشهد ايجاد کند.

علي وطن خواه مي افزايد: بي ترديد اگر دست اندرکاران و مردم مقاوم سازي در ساخت وسازها و استحکام بنا را مورد توجه جدي قرار دهند، خسارتهاي جاني ومالي ناشي از زلزله بسيار محدود خواهد بود زيرا تجربه تاريخي ما نشان مي دهد که اين استان همواره بر مدار حوادثي طبيعي نظير سيل و زلزله قرار دارد.

سالانه 600 زلزله در مناطق مختلف خراسان رضوي به وقوع مي پيوندد

وي ادامه مي دهد: به طور ميانگين سالانه 500 تا600 زلزله در مناطق مختلف خراسان رضوي به وقوع مي‌پيوندد به همين دليل ساکنان مناطق شهري و روستايي نبايد از موضوع مقاوم سازي غفلت کنند.

اين کارشناس زلزله و حوادث غيرمترقبه بيان مي کند: رعايت مقرارت در ساخت و سازها و اصول ايمني بهترين راهکار براي پيشگيري از خسارتهاي زلزله است و بايد در نظر داشت که متاسفانه بخش عمده اي از واحدهاي مسکوني مناطق روستايي در برابر خطر زلزله مقاوم نيستند و اين امر در حالي است که در شهرها نيز بساز و بفروشها توجه چنداني به اصول ايمني در ساخت و سازها نمي کنند.

وي تصريح مي کند: 65 درصد از مساحت اين استان در معرض زلزله با خطرزياد و 35 درصد در معرض زلزله با خطر متوسط قرار دارد و اين موضوع نشانگر اهميت پيشگيري و اجراي برنامه هاي محوري و علمي است.

بهسازي و مقاوم سازي

وطن خواه يادآور مي شود: از ميان 42 مورد حوادث غيرمترقبه 30 مورد آن در خراسان رضوي امکان بروز و روي دادن دارد و مهم ترين حوادث طبيعي استان نظير زلزله، سيل، توفان، بيابان زايي، حرکت شن هاي روان، صاعقه، برودت بيش از حد هوا، خشکسالي و هجوم آفات گياهي و نباتي است.

 وي با اعلام اينکه امروز بايد با فرهنگ سازي و آگاهي دادن درباره مسائل امداد رساني و خود امدادي تلفات حوادث ناشي از زلزله را کاهش داد، مي گويد: خطر زلزله براي حاشيه‌نشينان و کساني که در بافت فرسوده به سر مي برند جدي است  و در اين راستا بايد با ساخت‌وسازهاي غير‌ اصولي در حاشيه ‌گسل‌ها‌ مقابله شود.

وي معتقد است؛ در مناطق بافت فرسوده و حاشيه اي بايد طرح‌هاي پيشگيرانه و بهسازي و مقاوم‌سازي‌ به صورت جدي در دستور کار مسئولان امر قرار گيرد.

خطر زلزله بعد از بم مشهد را تهديد مي کند

مدير ساماندهي و مهندسي بحران شهرداري مشهد هم مي گويد: بعد از بم خطر زلزله مشهد را تهديد مي کند و در اين راستا به عنوان اولين شهر در کشور مرحله نخست مدل خطرپذيري زلزله در اين شهر تهيه شده است.

ابوالقاسم باغبان‌نژاد اظهار مي کند: پروژه مدل خطرپذيري زلزله شهر مشهد از دو سال گذشته آغاز و هم‌اکنون با تهيه بانک اطلاعات شهر، اطلاعات موجود در اين بانک ما را در مقابل زلزله آماده مي‌کند.

زلزله نيشابور و تربت زنگ خطري براي خراسان رضوي

وي با اشاره به اينکه يک‌چهارم بودجه اين پروژه از سوي مديران آسيايي و جهاني تامين مي‌شود، تصريح مي کند: اين پروژه در مرحله اجرا قرار دارد و بر اين اساس مديران شهري با آگاهي کامل بعد از اجراي پروژه، آموزش‌هاي ايمني را مي‌ببيند.

وي ادامه مي دهد: زلزله نيشابور و تربت براي خراسان رضوي و شهر مشهد زنگ خطري بزرگ محسوب مي شود بنابراين ابتدا بايد گسل‌ها را به صورت دقيق شناسايي کرد و بعد از مشخص کردن توانايي لرزه زايي آن‌ها به سراغ مهندسي زمين شناسي رفت.

خراسان رضوي جزو شش استان نخست کشور به لحاظ حادثه خيزي است و اين امر ضرورت اجراي طرح هاي پيشگيرانه را در اين استان دو چندان مي کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/1016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی