مدیرکل آموزش و پرورش خراسانرضوی:
اجرای عدالت آموزشی به همه دانشآموزان فرصت یادگیری میدهد
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسانرضوی گفت: گسترش عدالت آموزشی از وظایف آموزش و پرورش است. عدالت آموزشی زمینه را برای تحقق عدالت اجتماعی فراهم خواهد کرد. بنابراین با اجرای عدالت آموزشی فرصتهای یادگیری برابر برای همه دانشآموزان فراهم خواهد شد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدعلی خدابنده صبح امروز در مراسم «آغاز سال تحصیلی 97-98 مدارس استان خراسان رضوی و نواختن زنگ مهر» که در دبیرستان دخترانه هدی برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ عاشورا فرهنگ ایثار، شهادت، آزاد زیستن و آزاد مردن است. در این راستا باید از شهدای دانشآموز و آموزگار آموزش و پرورش یادی کنیم، بیش از 5 هزار شهید آموزگار و 36 هزار شهید دانشآموز در راه وطن جان خود را از دست دادهاند.
وی افزود: امروز به صورت همزمان در سراسر کشور بیش از 14 میلیون دانشآموز سال تحصیلی جدید را به مدارس آغاز خواهند کرد. در خراسان رضوی پذیرای بیش از یک میلیون و 220 هزار دانشآموز هستیم که در سایه تلاش 84 هزار آموزگار، فعالیت تعلیم و تربیتی خود را آغاز خواهند کرد.
خدابنده ادامه داد: رسالت آموزش و پرورش این است که برای فرد به فرد انسانها شرایط توانبخشی ایجاد کند تا دانشآموزان بتوانند استعدادهای خود را شناخته و در جهت رشد و پرورش استعدادهای خود گام بردارند. بهرهگیری از سیاستهای صحیح اصلاحی در آموزش و پرورش و پرهیز از هرگونه افراط، تفریط و تعصبات کورکورانه میتواند دگرگونی مثبتی را در سیستم آموزش و پرورش کشور ایجاد کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تشریح کرد: براساس سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تعلیم و تربیت است و اگر قرار است تغییری در آموزش و پرورش اتفاق افتد باید این تغییر در مدرسه رخ دهد، همچنین تمامی سیاستگذاریها و برنامهریزیها در مدرسه ایجاد شود.
وی در رابطه با شعار سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد: آنچه که از آموزش و پرورش انتظار میرود تحقق سیاستگذاریها در مدارس است. در این راستا شعار آموزش و پرورش سال تحصیلی جدید خراسانرضوی، مدرسه زندگی، نشاط، پویایی و عدالت آموزشی است. یکی از نکات مهم در سند تحول بنیادین این است که وظیفه آموزش و پرورش مدرسه سالم و رسیدن به حیات طیبه است. در حیات طیبه نادانی و گمراهی وجود ندارد بلکه جای خود را به روشنایی، هدایت و آگاهی خواهد بود.
خدابنده تشریح کرد: در مدرسه زندگی به دانشآموزان ایمان و مهارتهای زندگی را آموزش میدهیم. همچنین بایستی رسم زندگی کردن را به دانشآموزان آموزش داد تا چگونه تصمیمگیری، حل مسئله، داشتن تفکر خلاق و نقاد داشته باشند. از سویی دیگر بیاموزند تا چگونه ارتباط مؤثر با دوستان و اطرافیان خود داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش تصریح کرد: نشاط و پویایی لازمه جوانی و نوجوانی است و اگر نشاط، پویایی و تحرک در جوانان و دانشآموزان وجود نداشته باشد زیستن برای یادگیری و یادگیری برای زیستن محقق نخواهد شد. بنابراین برای شکوفایی استعدادهای نوجوانان و دانشآموزان باید نشاط، شادابی، پویایی و تحرک را در مدارس ایجاد کنیم تا دانشآموزان در راه توسعه دانش و کشور گام بردارند.
وی در رابطه با عدالت آموزشی در سیستم آموزش و پرورش افزود: گسترش عدالت آموزشی از وظایف آموزش و پرورش است. عدالت آموزشی زمینه را برای تحقق عدالت اجتماعی فراهم خواهد کرد. بنابراین با اجرای عدالت آموزشی فرصتهای یادگیری برابر برای همه دانشآموزان فراهم خواهد شد و قطعا فاصله طبقاتی و تبعیض را از بین خواهد برد. در غیر اینصورت شکاف طبقاتی و تبعیض بین دانشآموزان ادامه پیدا خواهد کرد و جامعه را به سمت زوال و نابودی خواهد کشاند.
خدابنده با بیان اینکه «در آموزش و پرورش کارآمد، نکاتی چون آیندهنگری و آیندهشناسی مورد توجه است» ادامه داد: توجه و تأکید جدی به چهار رکن اساسی یادگیری، یادگیری برای زیستن، یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن و یادگیری برای با یکدیگر زیستن بسیار حائز اهمیت است. در این راستا به کارگیری شیوههای فعال مشارکتی و تجربی در آموزش و پرورش و تأکید بر بعد روحانی تربیت عبادی و اخلاقی دانشآموزان از وظایف آموزش و پرورش است. نکته مهم این است که تحقق این اهداف نیازمند مشارکت همه دستگاهها و اولیای دانشآموزان خواهد بود.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳:۰۳
-
۴۲ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/102660/