پیام خراسان

آخرين مطالب

/ انرژی برق در جهان /

این کُره برقی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - نسبت به دیگر انواع انرژی، مصرف برق با بیشترین نرخ در حال افزایش است. در سال 2017 مصرف برق جهان 2.6 درصد افزایش داشت که بخش اعظم آن مربوط به آسیا بود. با وجود بهبود کارایی مصرف انرژی، تحول صنایع در چین باعث شده این کشور بیش از نیمی از برق جهان را مصرف کند. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، 91 درصد از برق جهان را تنها 20 کشور مصرف می‌کنند. چین؛ 24 درصد، ایالات متحده آمریکا ؛ 19 درصد، هند؛ پنج درصد، ژاپن؛ پنج درصد و روسیه؛ چهار درصد از برق جهان را مصرف می‌کنند. به دلیل بهبود کارایی انرژی، مصرف برق در ایالات متحده، از سال 2011 به بعد ثابت مانده است. تقاضا برای مصرف برق در ژاپن، اندونزی، کره جنوبی و هند نیز افزایش یافته و در ایران و مصر، افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد. 
پرمصرف‌ترین و کم‌مصرف‌ترین مردم دنیا
بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ایسلندی‌ها بیش از هر کشور دیگری برق مصرف می‌کنند. ساکنان نروژ و بحرین در رتبه دوم قرار دارند. همچنین قطر، کانادا، کویت، فنلاند، لوگزامبورگ، سوئد و ایالات متحده آمریکا سرانه مصرف برق بالایی دارند. مردم هاییتی، سودان جنوبی، نیجریه، اتیوپی، تانزانیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، نپال و نیکاراگوئه کم‌ترین میزان برق را مصرف می‌کنند.
اما این فقط بخشی از ماجراست. مصرف زیاد برق الزاما به معنی انتشار کربن‌دی‌اکسید بیشتر نیست. بعضی از کشورها که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق هستند، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی پاک هم به شمار می‌روند. مثلا در ایسلند، بخش اعظم برق از منابع تجدیدپذیر یعنی انرژی زمین‌گرمایی تامین می‌شود. کشورهای اروپایی عمدتا جزء تولیدکنندگان برق پاک هستند. سرانه تولید کربن‌دی‌اکسید در قطر بیش از هر کشور دیگری است. پس از آن بحرین، توباکو، مالزی، عربستان سعودی، گواتمالا و ایالات متحده آمریکا قرار دارند. 
دسترسی جهانی به انرژی الکتریسیته
در سال 1990، حدود 73 درصد از کل جمعیت جهان به انرژی الکتریسیته دسترسی داشتند که در سال 2014 به 85 درصد افزایش پیدا کرد و امروزه 96 درصد از شهرنشینان جهان از انرژی الکتریسیته برخوردارند.
از سال 1990 به بعد، 95 تا 100 درصد از ساکنان کشورهای پیشرفته به برق دسترسی داشته‌اند، بنابراین افزایش سهم جهانی، عمدتا ناشی از افزایش دسترسی مردم کشورهای فقیر است. در بسیاری از کشورها این روند بسیار قابل توجه بوده مثلا هند از 45 درصد به 80 درصد و اندونزی از 60 درصد در سال 1990 به دسترسی تقریبا کامل (97 درصد) دست پیدا کرده‌اند. در سال 2000، نرخ دسترسی به برق در افغانستان نزدیک به صفر درصد بود. تا سال 2010، این نرخ به 34 درصد و تا 2014 به حدود 90 درصد افزایش یافت که تا حد زیادی به واسطه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر بود. افغانستان، چین و پاکستان به لطف سیستم‌های فوتوولتاییک خورشیدی، پیشرفت‌های بسیار خوبی در برق‌رسانی به نواحی روستایی داشته‌اند. با این وجود برخی کشورها در این زمینه هنوز هم با تاخیر عمل می‌کنند؛ تنها هشت درصد از مردم چاد به برق دسترسی دارند.
در حال حاضر حدودا 1.1 میلیارد نفر - 14 درصد از جمعیت جهان- به نیروی برق دسترسی ندارند. درصد بسیار بیشتری از منابع برق کم‌کیفیت در عذاب‌اند. حدود 84 درصد از افرادی که به برق دسترسی ندارند ساکن نواحی روستایی هستند و 95 درصد از آن‌ها در آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند.
برق گران، برق ارزان
مصرف‌کنندگان ایتالیایی به ازا هر کیلووات ساعت برق مصرفی خود، حدودا 15.7 دلار می‌پردازند. سوخت مورد استفاده برای تولید برق باعث شده قیمت برق در ایتالیا بسیار بالا باشد. هیچ نیروگاه هسته‌ای در این کشور وجود ندارد. ایتالیا یکی از کشورهای زلزله‌خیز جهان است و به دنبال همه‌پرسی که در اواخر دهه 1980 برگزار شد، همه نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرد. در این سال، انفجار در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خطر نیروگاه‌های هسته‌ای را به جهان یادآوری کرد. در نتیجه برق کشور عمدتا از گاز طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر، محصولات نفتی و زغال‌سنگ تولید می‌شود.
اگر قیمت برق را نسبت به قدرت خرید مرد بسنجیم، آلمان، اسپانیا، نیجریه، دانمارک، ایتالیا، استرالیا و بریتانیا گران‌ترین و کانادا، چین، آمریکا، آفریقای جنوبی، مکزیک و فرانسه ارزان‌ترین برق را دارند. در کانادا برق بسیار ارزان است؛ 10 سنت به ازا هر کیلووات ساعت. این مسئله در مصرف بسیار بالای برق در این کشور بازتاب یافته است. در بیشتر کشورهای اروپایی، مردم سهم مالیات زیادی برای برق مصرفی‌شان می‌پردازند.
تا سال 2025، یک‌پنجم برق جهان صرف تبادل اطلاعات می‌شود
برخی می‌گویند صنعت ارتباطات با افزایش کارایی و کاهش پسماند، میزان انتشار کربن را کاهش داده است، اما مطالعات جدید، این فرضیه را به چالش کشیده است. انتظار می‌رود مصرف برق ظرف پنج سال آینده سه برابر شود، چرا که یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه به دنیای آنلاین می‌پیوندند و اینترنت اشیا، خودروهای خودران، ربات‌ها، روش‌های حفاظت با دوربین و هوش مصنوعی در کشورهای توسعه‌یافته، به سرعت در حال رشد است.
تا سال 2025، یک‌پنجم از برق جهان صرف تبادل اطلاعات می‌شود. پیش‌بینی می‌شود فناوری ارتباطات تا سال 2020 بیش از 3.5 درصد از کل انتشار جهانی کربن را به خود اختصاص دهد که بیش از انتشار حاصل از صنعت هوانوردی و کشتیرانی است. تا سال 2040 این رقم به بیش از 14 درصد خواهد رسید.
تولید برق از انرژی هسته‌ای
نیروگاه‌های هسته‌ای در دهه‌ 1980 به سرعت رشد کردند، چرا که بعد از بحران‌های نفتی دهه 1970، کشورها به دنبال کاهش وابستگی به سوخت فسیلی بودند. با این حال بعد از خرابی‌های ناشی از زلزله و سونامی در سواحل اقیانوس آرام در شمال ژاپن، بیشتر کشورها، ایمنی راکتورهای هسته‌ای خود را مورد بازبینی قرار دادند. حتی کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا تصمیم گرفتند پروژه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به حال تعلیق درآورند.
در حال حاضر، انرژی هسته‌ای حاصل از 450 راکتور نیرو در 30 کشور جهان، حدودا 11 درصد از برق جهان را تامین می‌کند. 16 کشور برای تامین دست‌ کم یک‌ چهارم از برقشان به نیروی هسته‌ای وابسته‌اند. کانادا با 19 رآکتور هسته ای، 15 درصد و مکزیک با دو رآکتور، حدودا 6 درصد از برق خود را از منابع هسته‌ای تامین می‌کنند. تعداد راکتورهای فعال آمریکا از 104 رآکتور در سال 2012 به 99 رآکتور رسیده که امروزه 20 درصد از برق کشور را تامین می‌کنند. گاز طبیعی ارزان، آزادسازی بازار، تخصیص یارانه به منابع تجدیدپذیر و کمپین‌های سیاسی از جمله عوامل موثر در این زمینه بوده‌اند.
آرژانتین سه رآکتور و برزیل دو رآکتور دارد که به ترتیب پنج درصد و سه درصد از برق این کشورها را تامین می‌کنند. فنلاند چهار رآکتور فعال دارد که 33 درصد از برق این کشور را تامین می‌کنند. در حالی که چین با 38 رآکتور هسته‌ای فعال، حدود چهار درصد از برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند. فرانسه 58 رآکتور هسته‌ای دارد که نزدیک به 72 درصد از برق این کشور را تامین می‌کنند.
35 رآکتور هسته‌ای روسیه ، 18 درصد از برق این کشور را تولید می‌کند. نقطه قوت روسیه، صادرات متخصص برای ساخت رآکتورهای جدید است. صنعت هسته‌ای ملی این کشور در انجام پروژه‌های جدید در بلاروس، چین، مجارستان، هند، ایران و ترکیه نقش دارد. پاکستان با پنج نیروگاه، 6 درصد از برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند..
هر خانه چقدر برق مصرف می‌کند؟
میانگین جهانی مصرف برق در خانه‌ها برابر است با 3.370 کیلووات ساعت. در آمریکا هر خانه متوسط در هر سال 12300 kWh برق مصرف می‌کند. میانگین مصرف برق در خانه‌های اروپا 3600 kWh در سال است که دو برابر بیشتر از مصرف برق در خانه‌های چین و سه برابر بیشتر از میانگین مصرف در خانه‌های هند است. پایین‌ترین میانگین مصرف برق خانگی مربوط به نپال است که برابر است با 320 kWh در سال.
وسایل خنک‌کننده خانگی (عمدتا یخچال‌ها) بیشترین برق را مصرف می‌کنند و وسایل روشنایی، الکترونیکی، آشپزی و وسایل شست‌وشو در مرتبه بعدی قرار دارند. یک تلویزیون 32 اینتچی LED که چهار ساعت در روز روشن است، 50 kWh در سال برق مصرف می کنند.
مصرف برق در یخچال‌ها به اندازه و بهره‌وری انرژی آن‌ها بستگی دارد. یک یخچال فریزر با گرید A+ حدود 200 kWh و یک یخچال فریزر خیلی بزرگ با گرید A+ با وجود بهره‌وری بالا، بیش از 400 kWh در سال برق مصرف می‌کند. این نشان می‌دهد که چرا باید موقع خرید این گونه وسایل هم رتبه مصرف انرژی و هم اندازه یخچال را در نظر بگیرید.
مصرف برق هر دستگاه کامپیوتر به اندازه و پرتابل بودن آن بستگی دارد. کامپیوترهای رومیزی در هر سال 150 kWh، لپ‌تاپ‌ها 30 kWh، تبلت‌ها 12 kWh و تلفن‌های هوشمند 2 kWh برق مصرف می‌کنند.
چگونه مصرف برق خود را به نصف برسانیم؟
استفاده کمتر، نه تنها مبلغ قبض برق شما را کاهش می‌دهد، بلکه انتشار کربن را هم کم می‌کند که هم برای تداوم حیات این سیاره و هم برای نسل بعد بهتر است.
برای کاهش مصرف برق:
• اگر قصد خرید تلویزیون دارید، LED بخرید.
• از یخچال‌ها، فریزها و ماشین‌لباسشویی‌هایی که برچسب انرژی A دارند استفاده کنید.
• در اغلب خانه‌ها، ساده‌ترین راه برای صرفه‌جویی در برق این است که وسایل را از حالت استندبای خارج کنید. وسایل سرگرمی (set top boxes، تلویزیون‌ها و DVRs) را در طول شب خاموش کنید تا در سال، 35 پوند پول کمتری برای برق بپردازید.
• روشنایی، بیش از 20 درصد از صورت حساب برق مصرفی خانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. لامپ‌های کم‌مصرف یکی از بهترین دستگاه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق هستند که در مقایسه با حباب‌های معمولی 80 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و 10 برابر بیشتر از آن‌ها عمر می‌کنند.
• باطری‌های قابل شارژ گزینه‌های خوبی هستند. از نمونه های باکیفیت استفاده کنید که دوام زیادی دارند و شارژ را خوب نگه می‌دارند. می‌توانید از شارژرهای هوشمند استفاده کنید که باتری‌ها را به خاطر شارژ بیش از حد خراب نمی‌کنند.
ترجمه از مرضیه ناظری؛ ایسنا- منطقه خراسان
منابع:
https://yearbook.enerdata.net
https://www.statista.com
https://www.ovoenergy.com
https://www.worldatlas.com
https://www.bp.com
http://www.world-nuclear.org
https://www.indexmundi.com
http://www.nationmaster.com
https://yearbook.enerdata.net
https://www.theglobaleconomy.com
https://www.iea.org
https://www.eia.gov
https://www.telegraph.co.uk
https://www.theguardian.com
https://www.powerengineeringint.com
https://www.ovoenergy.com
https://ourworldindata.org
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/102782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند