پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر فنی مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی:

هرچه بیش‌تر با خود و اطرافیانتان در صلح باشید، سالم‌ترید اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر فنی مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی گفت: آنچه که در دهه‌های اخیر، روانشناسی به سمت آن رفته، ‌این است که هرچه یک انسان با خود و اطرافیانش در صلح باشد، انسان سالم‌تری است.
زهره سپهری شاملو در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان و با حضور در این تحریریه در خصوص مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی از آذر 93 درمحل جدید خود در بلوار فردوسی آغاز بکار کرده و با فراخوانی که زده شد نیروهایی از بین همکاران توانمد این شهر که اکثرا حداقل سابقه سه سال کار در حوزه تخصصی داشتند جذب کردیم.نگاه ما این بود که کارها تخصصی انجام شود.
وی ادامه داد: تا چند سال قبل روان‌شناسان می‌گفتند می‌توانند همه خدمات را بدهند اما امروزآنقدر دنیای روانشناسی گسترده شده که این ادعا بزرگ است به همین دلیل دپارتمان‌های ‌مشخصی در مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است. دپارتمان‌ها در حوزه‌های زوج درمانی و خانواده، کودک و نوجوان، حوزه بالینی و اختلالات خلقی فعالیت می‌کنند. اختلالات خلقی شامل افسردگی، اضطراب و... است. اگر کودک و نوجوانی آسیبی داشته باشد که نیازمند درمان باشد در حوزه دپارتمان کودک و نوجوان قرار می گیرد اما مسائل مربوط به فرزند پروری در حوزه زوج و خانواده قرار می‌گیرد. 
سپهری با اشاره به وجود درمان‌های تکنولوژی در مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی گفت: این درمان‌ها شامل نوروفیدبک و... است و تمام قسمت‌ها توسط متخصصین انجام می‌شود. در درمان‌های تکنولوژی به قسمت‌های متفاوت مغزی شوک‌های ضعیفی داده می‌شود و به حل مسائلی که با دارو و اتاق مشاوره حل نشده کمک می‌کند.اگر فردی با اختلال مشخصی به ما مراجعه کند متخصصان ما بر اساس روش‌های درمانی مشخص نقشه مغز فرد را برمی‌دارند، آن را در کنار گزارش بالینی قرار می‌دهند و آسیب را شناسایی می‌کنند. متخصص بالینی تشخیص می‌دهد که فرد به چه چیزی نیاز دارد، ممکن است کودکان و نوجوانان، زوجین و... هم درمان‌های تکنولوژی دریافت کنند. درمان تکنولوژی با تمام بخش‌ها و البته بیشتر با بخش بالینی در ارتباط است.
برگزاری کارگاه‌های روانشناسی برای کارمندان در شرکت‌های معتبر همچون گوگل
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در دنیای روانشناسی امروز، راجع به هر متغیری در روابط انسانی و سیستم صحبت کنیم روانشناسی حضور دارد اما در ایران چون تازه شروع کرده‌ایم به این مرحله نرسیده‌ایم؛ به طور مثال در شرکت‌های معتبر همچون گوگل دوره‌های موظف روانشناسی برای کارمندان برگزار می‌شود اما ما هنوز به این مرحله نرسیدیم و احساس می‌کنیم هنگامی که حالمان بد است باید به مشاوره برویم درحالی که روانشناسی و مشاوره در چند حوزه خیلی می‌تواند در جامعه فعال باشد. روانشناسی می تواند در پیشگیری یا کمک دادن به رصد کردن اینکه در یک سیستم چه اتفاقی می‌افتد و همچنین افزایش کارآمدی کارمندان و سیستم کمک کند.
سپهری افزود: مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی در کمک دادن به سیستم‌ها که پیشگیری نوع یک است، پتانسیل جدی دارد. در پیشگیری نوع یک خیلی کم ورود پیدا کرده‌ایم البته با امکانات و فرصت‌ها‌یی که داشته‌ایم، تلاش‌هایی انجام شد اما جای کار دارد.مرکز ما در پیشگیری نوع دو کار می‌کند. در پیشگیری نوع سه نمی‌توانیم کار کنیم زیرا نیاز به فضا و کارهای جدی‌تر دارد. 
در صلح بودن نشان‌دهنده سالم‌بودن انسان است
مدیر فنی مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی در خصوص ویژگی‌های انسان سالم تصریح کرد: هر کس که سال‌ها وارد دنیای روانشناسی شده از انسان سالم یک تعریفی دارد اما آنچه که در دهه‌های اخیر، روانشناسی به سمت آن رفته ‌این است که هرچه یک انسان با خود و اطرافیانش در صلح باشد انسان سالم‌تری است؛ به همین دلیل در دنیای روانشناسی این موضوعات مهم هستند که افراد چقدر مسئولیت اتفاقات زندگی‌ خود را می‌پذیرند، چقدر انعطاف دارند و چقدر می‌توانند بخشودن را تجربه کند.هر صفتی که جزء کرامت‌های انسان‌ها بوده است وارد دنیای روانشناسی شده‌اند و به آن نگاه وسیعی دارد. این رویکردهای جدید کمک می‌کند به افراد که تمرین‌های واقعی و جدی داشته باشند که به صلح با خود و دنیای بیرون از خود برسند.
وی در خصوص مظاهر بیرونی صلح انسان با دنیای اطرافش تصریح کرد: اولین نکته در این زمینه افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی است. با توجه به اینکه هر فرد نقش‌های گوناگون همچون شهروند بودن، پدر ومادر بودن و... دارد، اگر این نقش‌ها با هم فاصله عجیب و غریب نداشته باشند و این حوزه‌ها به هم نزدیکتر باشند و انسان‌ها خودشان باشند کمک می کند که مناسب‌‌تر زندگی کنیم.
وجود سه «خود» در انسان‌ها
سپهری با بیان اینکه «سه «خود» در انسان‌ها وجود دارد»، گفت: «خود فیزیولوژی» شامل جنسیت، طبیعت، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و... اولین «خود» است. هرچه با «خود جسمانی» رفیق‌تر باشیم، راحت‌تر زندگی خواهیم کرد.«خود اجتماعی» آن چیزی است که دیگران می‌بینند و بازخورد می‌دهند؛ انسان‌ها می‌توانند نمودی داشته باشند که خودشان نباشند. چیزی را نمایش بدهند که با آنها فاصله داشته باشد، هرچه نمایش ما با خود واقعیمان فاصله داشته باشد آسیب ما جدی‌تر خواهد بود.
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: «خود واقعی» سومین خود است این «خود» هنگامی است که با خودمان خلوت می‌کنیم.هر چه در خلوتمان توجیه کردن‌هایمان کمتر باشد و اصیل بودن را بیشتر تجربه کند سلامت بودن ما بیشتر تحقق می‌یابد .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد «خود»ی که نه مردم و نه خودمان از آن آگاهی داشته باشیم هم وجود داشته باشد؟، عنوان کرد: می تواند چنین «خود»ی وجود داشته باشد. مثلا خودی که انسان‌ها از تجربه‌های دوران کودکی حمل می‌کنند و به آن آگاه نیستند اما این «خود» دارد روی آنها تاثیر می‌گذارد. روانشناسی تا چهار دهه قبل روی این موضوع سرمایه گذاری می‌کرد که زندگی حال حاضر ما تاثیرات گذشته ماست و وراثت و محیط روی ما بسیار تاثیر می‌گذارد اما الان می‌گوید اگر روی همین میزانی که می‌دانیم و اگاهیم و خیلی هم کوچک است، سرمایه‌گذاری کنیم نجات می‌یابیم.
سپهری افزود: در روانشناسی با نگاه شناختی- رفتاری به این موضوع اشاره می‌شود که هرچه انسان به درونش، به مسئولیت پذیری، به پذیرش رفتارهایش و...آگاه‌تر باشد انگار آن تاریک‌خانه برایش روشن‌تر می‌شود. روشن شدن این تاریک‌خانه به استمرار، آگاه بودن، هزینه پرداخت کردن، گاهی درد کشیدن و... نیاز دارد. به این دلیل به درد کشیدن نیاز دارد که هنگام روشن شدن تاریک‌خانه، چیزهایی هم وجود خواهد داشت که غمناک است و متوجه می‌شویم که مثلا این اتفاق بخاطر فلان کار ماست.
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: روانشناسی در سال1900 که با فروید شروع شد تاکید بر بررسی گذشته افراد و اینکه آنها در کودکی چه تجربه ای کرده‌اند، داشت. اما دنیای روانشناسی امروز می‌گوید بجای اینکه گذشته را بررسی کنیم از زمان حال فرد آغاز کنیم و به گذشته برسیم زیرا آنچه در حال حاضر وجود دارد بازتابی از گذشته است و ما ارتباطمان را که با گذشته قطع نمی‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/102993/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است

رقابت بیش از 1300 داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای 8 حوزه برگزاری آزمون است

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی