پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون ایجاد و توسعه واحدهای فناور پارک علم و فناوری خراسان رضوی پاسخ داد:

تحریم‌های اقتصادی چه اثراتی بر شرکت‌های دانش بنیان داشته است؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون ایجاد و توسعه واحدهای فناور پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: تحریم‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان هم تهدید است و هم فرصت.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، داوود تفضلی در نشست خبری دستاردهای پارک علم و فناوری خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تحریم‌های اقتصادی ایران چه اثری بر شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، تاکید کرد: تحریم‌ها به طور قطع تاثیر داشته و این تاثیر بایستی از دو دیدگاه مورد بررسی قرار بگیرد که از نظر دیدگاه اول تهدید محسوب شده و از دیدگاهی دیگر در حقیقت فرصتی برای رشد شرکت‌هاست. روی بحث تامین مواد اولیه شرکت‌ها دچار مشکل شده‌اند و تامین ارز نیز چالش جدیدی است اما به واسطه شکل دانش‌بنیانی شرکت‌ها، تحریم‌ها کمترین تاثیر منفی را روی شرکت‌ها نهاده است.
وی اضافه کرد: از سویی با توجه به کاهش توانایی کشور برای واردات کالا، تمایل به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کرده است. بسیاری از شرکت‌ها و فناوری‌های حال حاضر در دوران تحریم‌های ابتدایی دهه 90 شکل گرفته است. اما نمی‌توان کتمان کرد که یکسری از مواد اولیه، تست‌های استاندارد و غیره که شرکت‌ها وابسته به خارج از کشور بودند، دچار مشکل شدند.
معاون ایجاد و توسعه پارک و علم و فناوری خراسان رضوی یادآور شد: هنوز شرایط تحریم‌ها شدت نگرفته اما در زمینه تجارت با شرکت‌های خارجی به طور آهسته نمود آن پیداست. اما بسیاری از شرکت‌های ما که به آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه مراودات تجاری دارند، چندان دچار مشکل نشده‌اند. 
تفضلی تصریح کرد: بایستی اشاره کرد که طی دورانی که تحریم‌ها آغاز شده مراجعات به پارک شدت گرفته است. به طور مثال از حوزه تجهیزات پزشکی به پارک مراجعه کرده‌اند چرا که در حیطه تامین تجهیزات دچار مشکل شده‌اند. یک سری اعلام نیازهایی به پارک علم و فناوری می‌شود و از قضا تجهیزات ضروری است. این دید وجود ندارد که یک کسب‌وکار شکل بگیرد، بایستی یک اندازه بازار مناسب جود داشته باشد تا توجیه‌کننده تولید آن محصول باشد.
وی ادامه داد: این مشکل در مدت زمان اندکی حل نخواهد شد و شرکت‌ها در حدود دوسال زمان نیاز دارند تا مجوزهای لازم جهت تولید محصولات را دریافت کنند. این انتظار نبایستی وجود نداشته باشد که بتوان به صورت سریع نیازهای موجود در زمینه قطعات خودرو و یا تجهیزات پزشکی برطرف شود اما این ظرفیت در دل شرکت‌های پارک وجود دارد. 
معاون ایجاد و توسعه پارک و علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: معاونت ایجاد و پشتیبانی از واحدهای فناور در حقیقت وظیفه پذیرش، نظارت و ارزیابی شرکت‌‎های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را بر عهده دارد. در حقیقت ورودی‌های اصلی ما در مرکز رشد در این واحد پذیرش شده، رشد یافته و به پارک راه پیدا می‌کنند. 
وی ادامه داد: در حقیقت کلیدی‌ترین معاونت پارک، معاونت ایجاد و پشتیبانی است چرا که وظیفه پذیرش و پالایش شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد. در این معاونت هشت مرکز رشد وجود داشته که جدیدترین مرکز آن، مرکز رشد فرهنگی است و پارک خراسان اولین پارک در کشور بوده که مرکز رشد فرهنگی را ایجاد کرده است.
معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: مراکز رشد دیگر، مرکز رشد صنایع غذایی و کشاورزی، مرکز رشد IT و ICT، مرکز رشد جامع، مرکز رشد پزشکی و مرکز رشد انرژی است. سه مرکز رشد نیز در شهرستان‌های گناباد، نیشابور و تربت حیدریه به فعالیت می‌پردازند. 
تفضلی ادامه داد: در واحد رشد فناوری مجموعه 700 شرکت معرفی شدند. در ابتدا ممکن است که گروهی ساختار شرکت نداشته باشند و تنها یک تیم مایل به همکاری باشند. اگر یک نرخ موفقیت با توجه به محدودیت‌های مختلفی که وجود دارد در نظر بگیریم، نرخ موفقیت شرکت‌هایی که در واحد رشد حضور پیدا می‌کنند بالای 40 درصد است. 
وی گفت: وقتی یک هسته فناور و یا یک شرکت نوپا در پارک پذیرش می‌شود، یک بازه 6 ماه به نام دوره رشد مقدماتی تعریف می‌شود که طی این رشد مقدماتی یک سرمشاوره‌ها از جمله مراحل ثبت حقوقی به مراجعین داده می‌شود و در طی این 6 ماه فرصت دارد که برنامه تجاری خود را تنظیم کند. 
معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: شرکت در این 6 ماه فرصت دارد که نمونه تجاری محصول خود را ساخته و بتواند بازاری برای خود مهیا کند. اگر این مراحل طی شود، دوره رشد مقدماتی تمام شده و شرکت وارد دوره رشد می‌شود. خدماتی که در هر دوره به شرکت‌ها داده می‌شود متناسب با مرحله‌ای که در آن شرکت قرار دارد، است.
تفضلی اظهار کرد: دوره رشد در حقیقت یک دوره سه ساله است. مقداری ریزش نیز در این دوره صورت می‌پذیرد. به طور مثال شرکت متوجه می‌شود که بازار مناسبی برای محصول مدنظر وجود ندارد. در دوره رشد سه ساله بایستی شرکت‌ها بخش بازار خود را متناسب با برنامه تجاری ارائه شده تنظیم کنند. در پایان این دوره شرکت‌ها بر مبنای شاخص‌های اقتصادی، شاخص‌های فناوری و شاخص‌های سازمانی ارزیابی شده و درنهایت دوره آن به پایان می‎‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: پس از پایان دوره اگر شرکت مایل به ادامه همکاری با پارک باشد، به عنوان شرکت همکار در پارک مستقر می‌شود. در پارک واگذاری عراضی به شرکت‌ها صورت می‌گیرد. شرکت‌ها می‌توانند در عراضی واگذار شده ساخت و ساز انجام دهند و در پارک مستقر شوند. در حقیقت واگذاری عراضی به صورت اجاره طویل‌المدت است. 
معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر در حدود 50 شرکت همکار در پارک علم و فناوری خراسان حضور دارند و به فعالیت مشغول‌اند. 
تفضلی تاکید کرد: قطعا یکی از اهداف پارک علم و فناوری ایجاد یک ارتباط موثر با دانشگاه است، چرا که پارک به نیروی انسانی آموزش‌دیده نیاز دارد. خوشبختانه رویکردی فعلی ایجاد ارتباط با دانشگاه‌‎های سطح استان از جمله دانشگاه فردوسی است و در هفته گذشته یک تیم متشکل از اعضای هیئت علمی، معاونین و رئیس دانشگاه فردوسی از پارک دیدار کردند. امیدواریم که ارتباطی که پیش از این نیز با دانشگاه وجود داشته را استحکام بخشیده و به یک رابطه پویا مبدل سازیم.
وی خاطرنشان کرد: این تمایل در بین ارگان‌ها نظیر دانشگاه‌های مختلف، شهرداری، وزارت ارتباطات و غیره وجود دارد که مرکز رشد احداث کنند اما یک روال و تشریفات خاص وجود دارد و در حقیقت بایستی از وزارت علوم مجوز لازمه اخذ شود. تمامی هشت مرکز رشد پارک علم و فناوری از وزارت علوم مجوز دارند و چهار مرکز رشد نیز دارای مجوز قطعی است. 
معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: از یک نگاه تعداد مراکز رشد در کشور زیاد است و اگر بتوان از ظرفیت‌های مراکز رشد استفاده کرده و ارتباط بین دانشگاه و یا سایر ارگان‌ها با پارک افزایش پیدا کند، شاهد نتیجه مطلوبی هستیم. پردیس‌های فناوری مسئله‌ای است که در آئین‌نامه پارک مشاهده شده که می‌توان در یک محدوده جغرافیایی و در یک حیطه تخصصی احداث شود و پارک می‌تواند با یک ارگان دیگر مانند دانشگاه و یا شهرداری دست به احداث آن بزند و از تمام مزایای حقوقی پارک از جمله معایف گمرکی و معایفت مالیاتی بهره‌مند شوند. 
تفضلی تاکید کرد: این ظرفیت در دانشگاه‌ها مشاهده شده و اکنون به دنبال آن هستیم که بتوانیم با ارگان‌های مختلف بر سر احداث پردیس‌های فناوری به توافق برسیم. 
معاون ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: بحث اصلی در معاونت ایجاد و توسعه در حقیقت شکل‌دهی واحدهای فناور است و در سه محور جذب و پذیرش، نظارت و ارزیابی و کمک به تجاری‌سازی محصولات است. می‌خواهیم در هر سه محور به پیش برویم و مدییت بر مبنای دانش داشته باشیم. به سمتی می‌رویم که سیستم‌های مستندسازی متناسب باشد و تصمیم‌گیری‌های خود بر اساس داده‌های درست باشد
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/103057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت