رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد:
اگر امید از دانشگاه گرفته شود بهترین استعدادها تلف میشوند
علمي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر امید از دانشگاه گرفته شود بهترین استعدادها تلف خواهد شد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجتالاسلام محمد مهدی صالحی امروز در آئین نودانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم برگزار شد، اظهار کرد: دانشجوی حرفهای کسی است که سه مولفه آرمانخواهی، عدالتطلبی و آزاداندیشی در وی بروز پیدا کند و دانشگاه به اندازه کافی ظرفیتهای لازم برای بروز این مولفهها را در اختیار دارد، در گذشته این فرصت به اندازه حال مهیا نبوده است.
وی افزود: اولین ویژگی دانشجوی دانشگاه آرمانخواهی است. در آرمانخواهی هدف امید به آینده در زمانی است که مشکلات، روح و روان و جسم او را احاطه کند. اساسا ویژگی اصلی دانشگاه به زنده بودن و امید به آینده است. اگر امید از دانشگاه گرفته شود بهترین استعدادها تلف خواهد شد.
رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: آرمانخواه در صدد پیشرفت در زمینههای جهانی، اجتماعی و فردی است. باید جهانی اندیشید و قلههای علم را در جهان فتح کرد تا اینکه به تولید علم منتهی شود که یکی از ویژگیهای آرمانخواهی است.
صالحی گفت: مولفه دوم، آزاداندیشی است. یک دانشجوی موفق از زمان ورود خود به دانشگاه تمرین اندیشهورزی میکند و در ضمن این تفکرورزی به دنبال خلاقیت است. اهل تفکر بودن یک فرهیختگی درونی و آزادگی میخواهد. دانشگاه محلی است که شرایط مناسبی برای رشد سعه صدر وجود دارد.
وی ادامه داد: ویژگی سوم یک دانشجو عدالت طلبی است. یک دانشجوی موفق نمیتواند نسبت به ظلم و ناهنجاریهای محیط زندگی خویش بیتفاوت باشد. نمیتواند برای رفع فساد و تبعیض تلاش نکند. علاوه بر آن یک دانشجوی موفق نمیتواند در دانشگاه سیاسی نباشد. اگر چه که بایستی از تعصبات جناحی خود را مبرا نگه دارد.
صالحی تاکید کرد: از نظر من اولین مسئلهای که بایستی به آن توجه کرد، نحوه تعامل با سیستم آموزشی است. فرهنگ اگرچه مهمترین مسئله زندگی هر انسان است اما اولین گام فرهنگسازی آموزش است. اگر آموزش درست رقم نخورد همه سرمایهها نمیتواند منجر به فرهنگسازی شود.
وی ادامه داد: من یک مدل پنجبعدی برگرفته از کلام بزرگان دین ارائه میکنم. اولین بعد این مدل، مسئله محوری است. یعنی باید به دنبال آموزشی باشید که برخواسته از سوال باشد. گام دوم تحلیل محوری است. یعنی از رویکرد حافظهمحور به شدت فاصله بگیرد. البته این مسئله به معنایعدم سپردن مسائل به حافظه نیست.
رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی تصریح کرد: گام سوم رویکرد مقایسهای و تطبیقی است. بایستی نظرات مختلفی که فرا گرفتهای بایستی با نظرات دیگران تطبیق داده تا نقاط ضعف آن هویدا شود. گام چهارم آموزش کاربردی است.اساسا علم بدون به کار گیری نمیتوان بدون به کارگیری در جود انسان نهادینه شود.
وی بیان کرد: گام پنجم تفکر نقادانه است. بایستی یک ذهن به شدت نقاد در برابر هر موضوع باید باشید
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹:۴۰
-
۴۹ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/103265/