پیام خراسان

آخرين مطالب

ارتباط صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده توسعه علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- گناباد با 13 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در 12 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، 172 واحد صنعتی و معدنی در بخشهای کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی با سه هزار و 284 نفر اشتغال مستقیم و هفت هزار اشتغال غیرمستقیم از ظرفیتهای زیادی برای ارتباط صنعت و دانشگاه برخوردار است ولی تاکنون از این توان آنچنانکه باید برای توسعه و رونق اقتصادی منطقه استفاده نشده است.
مدیر تولید یک واحد تولید مواد غذایی گناباد گفت: با وجود ظرفیتهای مراکز آموزش عالی و واحدهای تولیدی این شهرستان تاکنون ارتباط و تعامل مناسبی بین آنها برقرار نشده و از توان موجود بطور موثر برای توسعه و عمران استفاده نشده است.
علیرضا رضایی افزود: دانشگاهها می توانند ضمن شناسایی، برطرف کردن نیازهای بخش صنعت، به روزنگهداشتن آنها و سوق دادن نتایج تحقیقات خود در عرصه تولید و عمل در این زمینه نقش آفرین باشند. تحقق این مهم موجب می شود علاوه بر کاربردی شدن تحقیقات دانشگاهی نتایج آنها منجر به ارتقاء کیفی تولیدات شود.
یک دانشجوی دانشگاه آزاد واحد گناباد نیز گفت: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید با آموزش و ارتقاء دانش دانشجویان، شناسایی و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت بستر تعامل این بخشها و نقش آفرینی آنها در عرصه رونق اقتصادی باشند.
مهناز زارعی افزود: امروز فاصله زیادی بین ظرفیتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید با تعامل و افزایش شناخت نسبت به یکدیگر در مسیر توسعه جامعه جهت دهی شوند.
رئیس مرکز رشد فناوری گناباد نیز گفت: افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه موجب اشتغال پایدار، هم افزایی و جهت دهی ظرفیتهای بین بخشی برای توسعه این شهرستان می شود.
حسین تقوی افزود: مرکز رشد فناوری با تفاهم با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد سعی می کند با جهت دهی پایان نامه های دانشگاهی در مسیر نیازهای واقعی این شهرستان برای توسعه، رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و هدفمند نقش آفرین باشد.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد نیز گفت: این مرکز در طول سال تحصیلی و حتی تابستان با ارتباط نزدیک با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و برگزاری دوره های آموزشی در بخشهای مختلف تولیدی و صنعتی افزایش مهارت دانشجویان را در اولویت قرار داده است.
غلامرضا علیخانی افزود: با هدف گسترش فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی اقشار مختلف "جشنواره مهارت" و دوره های مهارت آموزی و کارآموزی در محیط واقعی کار موسوم به " مهاک" تابستان امسال در واحدهای تابعه آموزش فنی و حرفه ای گناباد برگزار شد که تعدادی از دانشجویان با وجود تعطیلی کلاسها حضور فعالی در آنها داشتند و این دوره ها در طول سال تحصیلی نیز ادامه می یابد.
وی ادامه داد: در کنار طرح مهاک، مرکز آموزش فنی و حرفه گناباد دوره های اوقات فراغت مخصوص دانش آموزان و دانشجویان را در رشته های برق ساختمان، تعمیر خودرو و رباتیک نیز برگزار می کند.
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری کاخک نیز گفت: افزایش تعامل بین صنعت و دانشگاه موجب جهت دهی تحقیقات دانشگاهی در مسیر توسعه و تناسب آنها با نیاز منطقه و افزاش مهارتهای دانشجویان می شود.
رضا مقیمی تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص و ماهر برای بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را رویکرد مهم فعالیتهای این مرکز ذکر کرد.
معاون تحقیقات و فناوری مجتمع آموزش عالی گناباد هم نبود تعریف مدون و واحد از ارتباط بین پژوهش، فناوری و صنعت را از جمله مشکلات این بخش دانست.
دکتر مجتبی محمدپور افزود: توجه تحقیقات دانشگاهی به نیازهای صنعت، اشتغال و کارآفرینی علاقه و انگیزه در دانشگاهیان برای ارتباط با این بخش را افزایش می دهد و در افزایش مهارت آفرینی در دانشجویان تاثیر زیاد دارد.
معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز بر این باور است که فقدان ارتباط محتوایی رشته های دانشگاه با نیازهای بخش صنعت و تولید موجب شده دانشجویان بیشتر به دنبال کسب مدرک بوده و توانمندی لازم متناسب با رشته های خود را بعد از دانش آموختگی نداشته باشند.
دکتر سیدعلی سجادی افزود: دانشجویان در پایان نامه های دانشگاهی کمتر به موضوعهای مورد نیاز و مشکلات شهرستان می پردازند و بیشتر به دنبال موضوعهای غیرمرتبط و تنها برای کسب مدرک هستند. باید با برنامه ریزیهای مدون انگیزه در دانشگاهیان افزایش یابد.
دکتر مجتبی حسن زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد نیز گفت: این دانشگاه طی سالهای گذشته سعی کرده با افزایش تعامل با واحدهای تولیدی و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در مسیر توسعه و رونق اقتصادی شهرستان نقش آفرین باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد هم گفت: برای تعمیق ارتباط بین صنعت و دانشگاه و نقش آفرینی بیشتر این بخشها در توسعه و رونق اقتصادی باید مسئولان و اساتید دانشگاه خود را در فرآیند اشتغال سهیم بدانند و با ایده ها و تحقیقات و نظریه پردازیهای کمک کار مسئولان اقتصادی در ایجاد اشتغال پایدار باشند.
دکتر ابوالقاسم شفیعی افزود: مسئولان باید با پرهیز از بخشی نگری از اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و اعضای هیات علمی برای حضور در کارگروههای تخصصی اقتصادی دعوت کرده و از نقطه نظرات آنها برای کاهش مشکلات بهره گیرند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: برای ایجاد انگیزه در واحدهای تولیدی به منظور بهره گیری از تحقیقات دانشگاهی در کنار سایر مشوقهای لازم "واحد صدور برگ تحقیق و توسعه" در برخی واحدهای تولیدی این شهرستان ایجاد شده است.
هادی ایزدی افزود: طرح مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی در واحدهای تولیدی نیز از اقدامات مهم دولت برای افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی ادامه داد: این افراد در مدت شش ماه اجرای طرح زیر پوشش بیمه نیز قرار می گیرند و چنانچه واحد تولیدی این اشخاص را بکار گیرد تا دو سال بیمه آنها توسط دولت پرداخت می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/103468/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند