پیام خراسان

آخرين مطالب

روایت جبهه و جنگ از زبان اساتید دانشگاه علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد به خاطره گوییِ از دوران دفاع مقدس پرداختند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حسین ثنایی‌نژاد، استاد دانشگاه فردوسی مشهد در نشست « شرح بی‌نهایت، روایت نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس» که در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: من در یک عملیاتی وظیفه گزارش‌نویسی از شرح عملیات داشته‌ام و شرح وقایع را به طور تمام و کمال نوشتم. هنگامی که گزارش را به فرماندهی رسید، مورد تعجب فرماندهان واقع شد، چرا که از شرح عملیات اما و اگر بسیاری از نحوه انجام عملیات به وجود می‌آمد.
وی ادامه داد: در عملیات بدر، هنگام شرح عملیات در جلسه با فرماندهان شرکت داشتم و از نظر من نحوه انجام عملیات با مشکل روبه‌رو بود و پس از انجام چند پرسش به من گفته شد که دیگر سوالی نپرسم. پس از پایان جلسه، به من گفته شد که اشکالات شما وارد است اما نظر فرماندهی این است که عملیات انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: من نقش‌های متعددی در جنگ داشته‌ام و وظایف متعددی را ایفا کرده‌ام اما در طی 30 سال گذشته کسی سراغ ما نیامد که خاطرات و نظر ما نسبت به جنگ را ثبت کند. من خودم به صورت شخصی این کار را انجام دادم اما واقعیت این است که آنچه را که نسبت به حقایق جنگ بگویم و بنویسم، امکان انتظار آن به صورت عمومی وجود ندارد. 
قهرمانان خاموش جنگ چه کسانی هستند؟
ثنایی‌نژاد افزود: بحث قهرمان‌های خاموش همچنان در ذهن من است و با وجود سوال‌های متعدد پیرامون جنگ و اینکه آیا روندها به طور کلی و جزئی به درستی طی شده یا نه، اما در داخل این اتفاقاتی که معلوم نیست چطور پیش رفته واقعیات عظیمی رخ داده و تاسف من این است که از آن‌ها به خوبی حفظ نکردیم.
وی بیان کرد: دلیل اینکه عنوان قهرمان‌های خاموش را به کار گرفته‌ام این است که در فضای اکنون جامعه قهرمانان ما که هستند؟ اصولا ورزشکاران اکنون به عنوان قهرمان معرفی می‌شوند و پاداش دریافت می‌کنند. قهرمان‌هایی در درون خود پرورش داده‌ایم که اکنون نمی‌دانیم کجا هستند و از آن‌ها نیز تجلیلی نکردیم. بایستی بیان کرد که به طور کلی فراموش شدند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: در مقاطع پایانی جنگ جذب نیرو به شدت دچار مشکل شده بود اما در دل همان مشکلات عده‌ای به جبهه‌ها می‌آمدند که قهرمان‌هایی بسیار بزرگ ظهور کنند. قهرمان‌هایی که بدون چشم‌داشت جان خود را فدا می‌کردند بدون آنکه به دنبال دریافت پاداش و غیره باشند.
ثنایی‌نژاد اضافه کرد: در حقیقت بایستی اذعان کرد که بخش عاطفی جنگ زیادی پرنگ شده و از این طریق قهرمانان خاموش جنگ مورد ظلم واقع شده‌اند. در حقیقت کمتر به حقایق جنگ پرداخته شده و من به عنوان فردی که در دفاع مقدس شرکت داشته‌ام این مسئله را درک می‌کنم.
وی اظهار کرد: مسائل مختلفی در خصوص جنگ وجود دارد و بایستی به صورت علمی بررسی شود، به شرط اینکه به عنوان یک سند نظامی و امنیتی بدل شود. بسیاری در دانشگاه حضور دارند که تجربه آنان در مستندسازی بسیار درخشان است اما تلاشی برای آن انجام نمی‌شود.
در ادامه محمد تقی فخلعی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: برخی می‌گویند مشکلات کشور ناشی از اجرای دستورات فقه اما چنین نیست و مشکلات ما نشان از عمل به دستورات فرافقهی است. در دوران جنگ نیز این مسئله وجود داشت و اسارت از نظر فقهی عملی درست است اما افرادی حضور داشتند که شهادت را برتر از به اسارت درآمدن می‌دانستند.
وی ادامه داد: شاید به شهادت رسیدن در عوض به اسارت درآمدن عملی خلاف فقه باشد اما شور و احساس فرد را نمی‌توان در نظر نگرفت. چنین مرگی یک مرگ کاملا آگاهانه بوده و کنشی آزادانه بوده است. من کار همپچین افرادی را می‌ستایم.
فخلعی تصریح کرد: برای تصمیم‌گرفتن‌های کلان معتقدم که باید فقهی اندیشید و نه فرافقهی و اعتقاد دارم که جنگ و صلح و مذاکره بایستی در معادلات عقلایی بگنجد. بنابراین می‌تواند تصمیم‌ها بسیار متفاوت باشد و مروری دوباره بر گذشته قرار داد و هم نقد و هم تحسین انجام داد.
وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که باید روایت از جنگ به صورت جامع باشد. روایت‌گران جنگ باید توجه داشته باشند که از رویکردهای یکسویه اجتناب کنند. این رویکرد یکسویه کمترین اثر منفی آن ناباوری را ایجاد در نسل پس از جنگ ایجاد می‌کند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: جوری رفتار نکنیم که نه تنها خدمتی برای باقی ماندن فرهنگ دفاع مقدس کرده‌ باشیم، بلکه احساس ناباروری را در میان نسل جوان ایجاد کنیم.
فخلعی تاکید کرد: از جمله مسائلی که در این میان وجود دارد، روایت از دوران اسارت است. اغلب کتاب‌هایی که در دوران اسارت نوشته شده را مرور کردم و برخی از آنان خدمت به اسارت نیست. اینکه همان ابعاد تراژیک از دوران اسارت معرفی کرده اما ما می‌توانیم چهره دیگری نیز از اسارت نشان دهیم و حالتی نقدپذیر به آن بدهیم. 
وی تصریح کرد: به طور مثال بیان می‌شود که اسرای ما افرادی آزاده و جسور بودند و در دوران اسارت نیز به استقامت پرداختند و پیوسته بنای چالش با عراقی را داشتند. این مسئله صحیح است اما مسئله اینجاست که دقیقا دو رویکرد در دوران اسارت وجود داشته و اسارت را ادامه جنگ می‌دید. مخالفت بر سر کوچکترین چیز با عراقی‌ها هزینه‌های بسیاری را به ما متحمل ساخت. برخی از شکنجه‌های دوران اسارت به طور جدی اجتناب‌پذیر بوده است. 
وی خاطرنشان کرد: رویکرد دیگری نیز وجود داشته که لازم است در برابر عراقی تا آنجا که ممکن است راهبرد مدارا را پی‌گیری کنیم. این رویکرد معتقد بود که بایستی تا آنجا که ممکن است یک مشرب اعتدالی را برخورد کرد و از دعوا و چالش اجتناب کرد. کمتر این رویکردها مورد بررسی وانتقاد قرار گرفت.
محمدجعفر یاحقی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در ادامه این نشست، به خاطره سفر استادان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به جبهه های جنگ اشاره کرد و گفت: این سفر که مکتوب آن در مقاله با عنوان اقلیم هشتم خوزستان آمده است داستانی از آشنایی افرادی است که تا پیش از آن هرگز جبهه ها را تجربه نکرده بودند و این روایتی غریب تر نسبت به دیگرانی است که برای جنگ به جبهه ها رفته بودند.
وی با بیان اینکه در این سفر طیف های متفاوت استادان حضور داشتند، اظهار کرد: دیدن صحنه هایی از گذشت و ایثار رزمنده ها و همکاری و همیاری همه مردم در جنگ مفاهیم زیبا و ارزنده ای را برای ما تداعی می کرد که تاثیر آن سالها پس از جنگ برای من و دیگر همسفران هواپیمای C130 زنده بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/103746/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان