تصویب بودجه سال 97 شرکت الیت در شورای شهر؛
الیت گرانتر شد/ جبران ضرر از جیب مردم؟
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - با رأی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در قالب لایحه بودجه سال 1397 شرکت ترافیک هوشمند الیت، قیمت تعرفه پارک حاشیهای 15 تا 25 درصد گران شد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، بررسی لایحه بودجه سال 1397 شرکت ترافیک هوشمند الیت یکی از دستور کارهای جنجالی سیوهفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بود که امروز در تالار شهر برگزار شد. «الیت» در سالهای گذشته همواره از مسائل حاشیهساز شهرداری مشهد بوده و مخالفت شهلا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد با افزایش قیمت تعرفه پارک حاشیهای در این لایحه -که با ماهها تأخیر به شورا آمده بود- موجب بحثهایی در این زمینه شد.
در این زمینه ابتدا بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ضمن قرائت متن بودجه 22 میلیارد و 570 میلیونی شرکت ترافیک هوشمند الیت، گفت: بها و تعرفههایی که تعیین شده پیوست بودجه شرکت الیت است که مشابه همه سازمانها در کمییسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته و در این خصوص اتفاق جدیدی نیفتاده است.
افزایش 25 درصدی تعرفهها در ساعت پیک
همچنین مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ، تصریح کرد: در این لایحه خیابانها به سه گروه «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شدهاند و تعرفهها بر این اساس است. در ساعات اوج نیز 25 درصد بر تعرفهها در خیابانهای شلوغ افزوده شده است.
وی ادامه داد: در موضوع پارکنیگهای غیرحاشیهای نیز تا پیش از تمامی قیمتها یکسان بوده است، اما قرار شد بر اساس منطقه تقسیمبندی شود.
شهلا: افزایش تعرفه بدون ارائه خدمت جدید محمل قانونی ندارد
امیر شهلا، عضو شورای شهر مشهد در مخالفت با کلیات این لایحه، اظهار کرد: من مخالفتم با افزایش تعرفههای الیت است با توجه به اینکه خدمت جدیدی به شهروندان ارائه نمیشود، افزایش تعرفههای الیت نیز هیچگونه محمل قانونی ندارد. بر این اساس پیشنهادی به هیأت رئیسه اعلام شده که بر اساس آن افزایش بهای خدمات زمانی باید انجام شود که خدمات جدیدی به شهروندان ارائه شود در حالی که با وجود گذشت هفت ماه از سال خدمت جدیدی ارائه نمیشود.
وی افزود: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نیز در شرایط فعلی به نحوی نیست که در معابر گروه «الف» تا 25 درصد افزایش قیمت داشته باشیم و همچنین توقفهای بالای یک ساعت هم 15 درصد افزایش داشته باشند.
نوروزی: احساسی سخن نگوییم
احمد نوروزی، عضو شورای شهر مشهد ، در موافقت با کلیات این لایحه، بیان کرد: همه ساله هزینههایی که پرداخت میشود افزایش پیدا میکند و در اینجا لازم است بار دیگر موضوع الیت را باز کنیم. الیت برای درآمد شهرداری نیست، برای استفاده بهتر و بهینه از پارکینگهای حاشیهای شهر مشهد است تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. در غیر این صورت اگر الیت کار نکند به معنای این است که پارکینگها در اختیار افراد محدودی قرار بگیرد که برای نمونه در خیابان سعدی به جای 80 پارکینگ تا 1600 پارکینگ هم مورد استفاده متعدد قرار میگیرد. ضمن اینکه برای کسی که کاری دارد تا نیم ساعت اول رایگان است و میتواند رایگان از این فضا استفاده کند.
وی ادامه داد: اگر ما میگوییم تعرفهها افزایش پیدا نکند، باید ببینیم این هزینهها از کجا تأمین شود، چراکه این موضوع دوطرف دارد. ما باید این موضوع را مبتنی بر واقعیات ببینیم نه اینکه بر اساس احساسات بگوییم قیمتها افزایش پیدا نکند. اگر افزایش پیدا نکند بگویی مالیت را تعطیل کنند؟ غیر از این هزینههایش را از کجا تأمین کنیم؟
نوروزی تصریح کرد: این موارد پیش از این بحث شده است و انتظار این است که مبتنی واقعیات تصمیم بگیریم. مشکلات الیت را باید در جای خود ببینیم که در این لایحه آنها پیشبینی شده و الزامی که برای شرکت الیت پیشبینی شده است.
وی اضافه کرد: ضمن اینکه احساس ما این است که امروزه مأموران الیت برخورد متفاوتی با مردم دارند و آن برخوردها را برای گرفتن پول ندارند که اینها کار فرهنگسازی است که باید روی آن کار شود.
موحدیزاد: رضایت مردم برای ما شرط است
در ادامه حمیدرضا موحدیزاده، نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد در قالب طرح سئوال، گفت: در خصوص ایجاد رقابت با بخش خصوصی که میتواند آوردهای برای شهرداری داشته باشد چه تمهیداتی شده است؟ چراکه تجربه نشان داده وقتی فعالیتی در انحصار دولت یا شهرداری در میآید بخش خصوصی انگیزهای پیدا نمیکند برای ورود به مسئله پارکینگ ساختن و مشارکت نمیکند.
وی افزود: ضمن اینکه در این لایحه تعرفهها در زمانهای اوج افزایش پیدا کرده است برای نمونه در ساعتهای بعدازظهر که مردم مراجعه میکنند به مراکز پزشکی طبیعی است که خیلیها از شهرستان یا اطراف میآیند و امکان اینکه با وسیله عمومی بیاید وجود ندارد، منطق این ساعات افزایش در ساعات اوج چیست؟
موحدیزاده یادآور شد: راه خودکفایی قدرت استفاده از منابع و سرمایههای موجود است و در درجه بعدی برنامهریزی برای ایجاد ارزش افزوده است و برای این چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟
وی اضافه کرد: رضایت مردم برای ما شرط است و نمیخواهیم شهروندان این حس را کنند که شورا در برابر افزایش قیمتها بیتفاوت است در حالی که این افزایش قیمت نبوده بلکه برگشت به نرخهایی بوده در سالهای گذشته تصویب شده بود.
شهلا: احساسی صحبت نکردم/ جبران سوءمدیریت الیت از جیب مردم
در ادامه شهلا در قالب طرح سئوال، خاطرنشان کرد: من سعی کردم احساسی صحبت نکنم، اما آقای نوروزی من را به احساسی صحبت کردن متهم کردند. افزایش تعرفه باید به عنوان آخرین راهکار مورد دستور قرار بگیرد و سئوال من این است که ما کدام راهکار را انجام دادیم که هماکنون داریم هزینه سوءمدیریت شرکت الیت را از جیب مردم در میآوریم. هزار و یک راه وجود دارد که این مابهالتفاوت را تأمین کرد نه اینکه سراغ سادهترین و راحتترین راه برویم.
گندمی: افزایش قیمتی در کار نیست/ بازگشت تعرفهها به سال 92
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص اظهار کرد: نقطهنظرات آقای شهلا در زمینه اصلاح رویههای غلطی که وجود داره و مردم ناراضیاند به جا است و ما این دغدغهها را داریم، اما اینجا افزایشی در کار نیست و ما با برگشت به تعرفه سال 1392 موافقت کردیم.
وی اضافه کرد: آقای شهلا، شرکتی از سال 92 تا مرداد 96 -20 روز پیش از آغاز به کار شورای پنجم- با یک تعرفه کار میکرده و پس آن میآیند و با یک تغییر بدون کار کارشناسی تعرفهها را کاهش دادند و الان برگشتیم به تعرفههای سال 92 پس افزایش تعرفهای نیست.
گندمی: درآمد الیت از کجا تأمین شود؟
گندمی تصریح کرد: همچنین در زمانی که بودجه 97 شهرداری ارائه شد به دلیل این که بودجه شرکت الیت ارائه نشده بود ردیفهای درآمدی را دیدم مشخصاً 27 میلیارد تومان از محل پارکینگها پیشبینی درآمد شده بود و ما 7 میلیارد را با نگاه اصلاحگرانه کم کردیم بر همان نگاه اصلاحگرانهای که داشتیم. بفرمایید درآمد الیت از کجا تأمین شود؟
وی ادامه داد: نگاه ما به الیت تأمین درآمد برای شهرداری نیست. 22 میلیارد تومان در کنار 8 هزار میلیارد بودجه عمرانی شهر چیزی نیست. درکنار آن در آلبوم بودجه 150 میلیارد تومان برای ساخت پارکینگ پیشبینی شده است که در اصلاح بودجه قطعا به بیش از 200 میلیارد تومان خواهد رسید و اگر نگاه این است که فقط درآمدها الیت را به ساخت پارکینگ اختصاص دهیم محال خواهد بود و این درآمدها اصلاً برای ساخت پارکینگ جوابگو نیست.
شهریاری: درانتخابات شعار زیاد میدهیم/ باید واقعیتها را ببینیم
علیرضا شهریاری، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در موافقت با کلیات این لایحه، بیان کرد: ما در دوران مبارزات انتخاباتی ممکن است خیلی شعار دهیم، اما وقتی به واقعیتهای جامعه میرسیم باید واقعیتها را بپذیریم. دلیل ندارد ما هرچه در مبارزات انتخاباتی گفتهام باید به حضور برسد.
وی ادامه داد: ظرفیت خیابانهای شهر محدود است و روز به روز به تعداد خودروها افزوده میشود. خیابانها مال همه مردم است. منِ مغازهدار خودروی خود را از اول صبح تا آخر شب میآورم و نمیگذارم بقیه افراد از آن فضا استفاده کنند.
شهریاری تصریح کرد: ما به سال 92 برگشتیم و هیچ قیمتی اضافه نکردهایم با توجه به این که هزینهها چند برابر شدند. ما باید وسیلههای عمومی را افزایش دهیم که همه مردم از خیابانها استفاده کنند.
شهلا: اول پارکینگ بسازید، بعد گران کنید
در ادامه شهلا در تذکری گفت: در حال حاضر بحث ما حذف الیت است. خانم گندمی میگوید 200 میلیارد تومان برای ساخت الیت بودجه تخصیص داده شده است. ابتدا پارکینگها را بسازید و خدمات جدید به شهروندان ارائه کنید و شهروندان هم هزینه خدمات جدید را پرداخت خواهند کرد. نه اینکه الان برای کسری بودجه شرکت الیت و صرر و زیان الیت میخواهید این مابهالتفاوت را از جیب مردم در بیاورید.
وی ادامه داد: اینکه میگویید از کجا بیاوریم از همان جایی که به اتوبوسرانی، قطارشهری و تاکسیرانی یارانه میدهید. مگر تمام شرکتهای شهرداری سودده هستند، بسیاری از شرکتهای شهرداری زیانده هستند و هزینه آن را توسط یارانه و از اعتبارت خود شهرداری هزینه میکنیم. برای الیت هم باید این کار را انجام دهیم.
مسعود ریاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در سئوالی، گفت: آیا هزینه الیت به صورت مساوی بین همه اقشار جامعه تقسیم میشود؟ طبیعتاً بین همه تقسیم نمیشود و این یارانهای و خدماتی است که به یک قشری داده میشود و باید هزینه آن را هم بپردازند. در این شرایط هوایی هرچقدر حضور خودرو در شهر را محدود کنیم به نفع شهروندان است.
معاون شهردار: صحبتهای شهلا وارد نیست
وحید برکچی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار مشهد نیز در خصوص نظرات و پرسشهای مطرح شده در خصوص این لایحه، بیان کرد: همیشه افزایش تعرفهها به دلیل افزایش خدمات نیست بلکه هزینههای سرباری است که وجود دارد. در بسیاری از بخشهایی که عوارض افزایش پیدا میکند خئمات جدیدی داده نمیشود و افزایش هزینهها باعث میشود عوارض افزایش پیدا کند و موضوعی که آقای شهلا گفتند اصلاً وارد نیست.
وی ادامه داد: ما در اینجا افزایش خاصی نداریم و داریم تعرفه را به سال 1392 برمیگردانیم، ضمن این که این هزینه ار قشر ماشیندار گرفته میشود، نه کسانی که از حملونقل عمومی استفاده میکنند.
70 درصد مردم از پارک حاشهای رایگان استفاده میکنند
برکچی با بیان اینکه «نیم ساعت اول رایگان است و افرادی که کار دارند میتوانند از آن استفاده کنند»، افزود: اینکه چرا در ساعات اوج افزایش تعرفه داشتیم به این دلیل است مردم در این ساعات نیازمند بیشتری به پارک حشیهای افراد زمان کمتری استفاده کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده در حال حاضر 70 درصد پارک حاشیهای زیر نیم ساعت و رایگان استفاده میکنند و در نتیجه افراد بیشتری از این پارکینگ استفاده میکنند.
مدیرعامل الیت: بهرهوری را بالابردهایم
همچنین محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با اشاره به اینکه در این دوره کاهش نیرو داشتیم و بهرهوری را به شدت بالا بردیم، بیان کرد: هر پارکبان از 50 جای پارک به 80 جای پارک رسیدیم.
وی ادادمه داد:همچنین سیستم پیامکهای رایگان فعال شده است که این باعث افزایش رضایتمندی مردم شده است و اخیراً هم امکان رزرو اینترنتی جای پارک در همه پارکینگهای غیر حاشیهای را فعال کردهایم.
در پایان با رأی اکثریت اعضای شورای شهر کلیات و جزئیات این مصوبه به تصویب رسید.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱:۲۱
-
۵۰ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/105157/