روانشناس و پزشک متخصص مغز و اعصاب:
کشته و مجروحشدن سالانه بیش از 50 ملیون نفر بر اثر حوادث رانندگی
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - روانشناس و پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: در سراسر جهان سالانه بیش از 50 میلیون نفر بر اثر حوادث رانندگی میشوند که نشاندهنده اهمیت موضوع است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مرضیه امامیپور در همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی در محل فرهنگسرای قرآن و عترت، در خصوص تاثیر عوامل انسانی و روانی در رانندگی، اظهار کرد: عوامل موثر بر ترافیک شامل انسان، راه، وسیله نقلیه و محیط است و در این میان انسان کنترلپذیرترین عامل است.
وی افزود: شرایط روانی و شخصیتی مهمترین عامل تحمیلکننده زیانهای جبرانناپذیر جانی و مالی در حوادث است و 90 درصد از تلفات حوادث رانندگی در ایران ناشی از شرایط روحی و برخی از ویژگیهای شخصیتی است.
یک روانشناس خاطرنشان کرد: در سراسر جهان سالانه بیش از 50 میلیون نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته و مجروح میشوند که نشاندهنده اهمیت موضوع است.
یک پزشک متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: چگونگی مهار خودرو توسط رانندگان به مهارتهای قدرت قضاوت، تصمیم گیری، جنسیت، شرایط روانی، اخلاقی و اجتماعی مربوط میشود و صرف داشتن گواهینامه راهنمایی رانندگی دلیل بر صلاحیت کامل رانندگان نیست.
امامیپور در خصوص عوامل موثر بر کاهش قدرت تصمیم گیری، بیان کرد: مصرف مشروبات الکی و موادر مخدر باعث کاهش قدرت تصمیم گیری شده و در بررسیهای انجام شده مصرف 20 تا 30 میلی گرم الکل باعث ایجاد اختلالهای ، بریده بریده حرف زدن، عوار ض چشمی و اختلال در راه رفتن میشود.
وی خاطرنشان کرد: بیماری، سالمندی و ناتوانی در دراز مدت و خستگی و خوابآلودگی در کوتاه مدت از عوامل کاهش توانمندی فرد در رانندگی وهمچنین رفتارهایی مانند مصرف الکل، مواد روانگردان و تعجیل در رانندگی در کوتاه مدت و رفتارهایی همچون عدم استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی در دراز مدت باعث افزایش رفتار خطر زاست.
یک روانشناس در باره رفتارهای اجتماعی که سبب کاهش تلفات رانندگی میشود، بیان کرد: رعایت قوانین و مقررات، احترام به حقوق دیگران، آستانه تحمل فرد در برابر محرکهای ترافیکی، میزان سلامت خودرو و ایجاد فضای ارام برای سرنشینان و رانندگان تاثیرگذار است.
امامی پور در خصوص ارایه توصیههایی در خصوص کاهش تخلفات رانندگی، ادامه داد: شناسایی رانندگان پرخطر و ارایه مشاوره پلیس و روانشناس، تشویق رانندگان ماجرا جو برای حضور در فضایهای کنترل شده همچون مسابقات اتومبیلرانی، آموزش قوانین راهنمایی راننگی در مدارس، تقدیر سالانه از برترینها در حوزه رانندگی و خودرو سازی و استفاده از تقویتکنندگانی همچون معافیت حق بیمه و جریمه میتواند در کاهش تلفات رانندگی اثرگذار باشد.
وی در خصوص عوارض روانی بعد از حادثه، تشریح کرد: افراد مواجه با مرگ واقعی و یا تهدید به مرگ با عوارضی همچون تجربه مکرر با جزئیات، اجتناب از رانندگی، کابوسهای شبانه، واکنشهای فیزیولوژیکو اختلالهای خلقی مواجه میشوند.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳:۳۸
-
۴۷ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/105320/