پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد:

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، بر قانون شوراها حاکمیت ندارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد فرصت‌ها و تهدیدهای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سید محسن حسینی پویا در ارتباط با این قانون اظهار کرد: به اعتقاد من این قانون هم فرصت است و هم تهدید. فرصت است به آن جهت که بدنه مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور (در هر سه قوه) دچار پیری شده و لذا نوسازی و دمیدن روح تازه در هر سه قوه لازم است. بر این اساس باید افسوس خورد که این قانون چرا باید فقط شامل برخی از قوا (قوه مقننه و قضائیه) و برخی از بخش‌ها نشود؟ و لذا امیدواریم که در اصلاحات بعدی و خیلی سریع به سایر قوا و بخش‌هایی که از این قانون بیرون مانده‌اند نیز توجه شود.
وی افزود: اما این قانون می‌تواند تهدید به شمار آید ازاین‌جهت که درزمانی بد و با تعجیلی غیرمنطقی باید اجرا شود. همزمانی این تغییرات آن‌هم در فاصله کوتاه دوماهه و درزمانی که کشور با بحران‌های گوناگون اعم از داخلی و بین‌المللی مواجه است، می‌تواند تهدیدی جدی برای کشور تلقی شود و ای‌کاش در همین قانون مدت منطقی‌تری برای این تبدیل و تحولات در نظر گرفته می‌شد.
حسینی پویا بیان کرد: تغییر حدود 15 نفر از استانداران (روسای شورای تأمین 15 استان)، تغییر بسیاری از فرمانداران، تغییر بسیاری از مسئولین در وزارت نفت و سایر مسئولین اقتصادی و... در این مهلت کوتاه،‌ شوک دیگری است که در این شرایط اجتماعی اقتصادی به بدنه مدیریتی،‌ امنیتی، ‌اقتصادی و... در کشور وارد می‌شود و لذا باید همه مواظب باشیم که این دوران انتقالی را در این شرایط اجتماعی،‌با کمترین تنش به‌خوبی طی کنیم.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ازاین‌جهت معتقدم که اگر در این قانون دوره انتقالی دو یا سه‌ساله‌ای را به‌جای دوره دوماهه در نظر می‌گرفتند، شاید بهتر و مطمئن‌تر از این تنگنا عبور می‌کردیم. خلاصه آنکه کار درست را باید درست انجام داد. درهرصورت، اکنون با قانونی مواجهیم که تصویب و لازم‌الاجرا شده و امیدواریم در اجرا به‌گونه‌ای تدبیر شود که این شوک ناشی از تغییر همزمان بخشی از بدنه مدیریتی، با کمترین آسیب اتفاق بیفتد.
وی درباره اجرای این قانون در خصوص شهرداری‌ها و شهرداران نیز تصریح کرد: تردیدی نیست که شهرداری‌ها به‌عنوان دستگاه عمومی غیردولتی مشمول این قانون می‌شوند و لذا در شهرداری مشهد نیز کلیه بازنشستگان مشمول این مصوبه باید در مهلت مقرر دوماهه خاتمه خدمت شوند. لکن باید به این نکته توجه داشت که هر قانونی قلمرو خاص خود را دارد و باید دقیقاً در همان محدوده اعمال شود و همان‌گونه که عرض شد این قانون شامل برخی از مقامات و مسئولیت‌ها ازجمله شهرداران نمی‌شود.
حسینی پویا ادامه داد: اولاً در این قانون هیچ تصریحی به شمول آن نسبت به شهرداران نشده و ثانیاً انتخاب و عزل شهرداران به‌موجب قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی انتخاب می‌شوند و این انتخاب توسط شورای اسلامی شهرها و در اجرای بند یک ماده 80 همان قانون انجام می‌شود و این انتخاب در حقیقت به‌عنوان مصوبه شورای شهر محسوب می‌شود؛ مصوبه‌ای که پس از سیر مراحل قانونی و عدم اعتراض هیئت تطبیق مصوبات در فرمانداری، منجر به تفویض و صدور حکم از طرف وزیر کشور یا استاندار می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: از طرفی به‌موجب تبصره 4 بند یک ماده 80 قانون یادشده، موارد خاتمه خدمت شهردار به‌صورت منصوص (استعفای شهردار، برکناری توسط شورا، تعلیق وفق قانون و فقدان شرایط احراز سمت شهردار بنا به تشخیص شورای شهر) تصریح‌شده است؛ بنابراین چگونگی نصب شهرداران و چگونگی خاتمه کار وی در قانونی خاص آمده و همان‌گونه که از نام این قانون نیز برمی‌آید (قانون: شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران) موضوع شروع و خاتمه خدمت شهرداران از سایر سمت‌ها و چگونگی نصب و خاتمه کار آن‌ها متفاوت است.
حسینی پویا خاطرنشان کرد: بنابراین بند یک ماده 80 قانون فوق (که به قانون انتخاب شهرداران نیز موسوم است)، قانونی خاص و مقدم است که با قانون عامِ مؤخر (قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان) منسوخ نمی‌شود. این استدلال از سوی اکثر قریب به‌اتفاق حقوقدانان پذیرفته‌شده و لذا تردیدی نیست که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، بر قانون شوراها حاکمیت ندارد.
وی یادآور شد: این استدلال به‌منظور دفاع از شخص خاصی و ادامه مسئولیت فلان شهردار بازنشسته در فلان شهر نیست و بلکه صرفاً به‌عنوان یک بحث حقوقی و تخصصی به‌منظور اجرای دقیق قانون و همچنین به‌منظور دفاع از صلاحیت‌ها و وظایف شوراهای اسلامی شهرها به‌عنوان یک‌نهاد برآمده از رأی مردم است. افزون بر این‌ها با عنایت به لزوم تمایز موضوعات مرتبط با امر ملی از موضوعات مربوط به امر محلی و لزوم اهمیت دادن به تصمیمات شوراهای اسلامی شهرها که از ثمرات انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است،‌ باید همه ما به نهال شوراهای شهر و صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های این نهاد مردمی پایبند باشیم و اجازه ندهیم صلاحیت‌ها اختیارات شوراها به‌عنوان نمایندگان مردم، روزبه‌روز محدودتر و مضیق‌تر شود. قطعاً نمایندگان منطقه‌ای و محلی به مصالح هر منطقه و محله اشراف بیشتری دارند و باید به رأی و نظر آن‌ها احترام گذاشت.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: اگر در اصلاحات بعدی، قانون‌گذار صراحتاً قانون خاص قبلی را موضوع حکم قرار دهد و شهرداران را نیز مشمول این حکم کند، تردیدی در شمول این ممنوعیت به شهرداران نخواهد بود لیکن در حال حاضر، به نظر می‌رسد چنین فرضی منتفی است و اساساً ابهامی نیز در موضوع وجود ندارد تا نیازی به استفسار از مجلس یا سایر مراجع در مرکز باشد هرچند که اگر در آینده اصلاحیه یا استفساریه‌‎ای از قانون‌گذار بیاید و شهرداران را مشمول بداند، ‌قطعاً‌ آن تصمیم به‌عنوان آخرین اراده قانون‌گذار مورداحترام خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/106661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت