پیام خراسان

آخرين مطالب

درخواست فعالان اقتصادی برای حمایت جدی از تولید سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در نشستی با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درددل های خود را بیان کردند که حمایت جدی تر از صنعت و تولید حرف مشترک آنها بود.
  نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند  در نشست با سعید جلیلی با اشاره به ورود جدی دولت در سال های اخیر برای رفع مشکلات و گرفتاری های بخش خصوصی گفت: اگرچه این اقدامات خوب بوده اما کافی نیست.
محمدرضا صباغ زاده یکی از اقدامات حمایتی دولت را قانون تسهیل رفع موانع تولید عنوان کرد و افزود: سامانه بهین یاب با تسهیلات 18 درصدی بیشتر از اینکه گره ای از کار بخشی خصوصی باز کند گره گشای بانک ها بوده است.
وی گفت: شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت نیز یک مُسکن کوتاه مدت و مقطعی است لذا انتظار می رود دولت مسایل را دقیق و سازمان یافته موشکافی و ریشه یابی کند.
نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به انجام طرح آماری از صنایع استان اظهار داشت: از بین 400 واحد تولیدی شناسایی شده 121 واحد پایش شدند که 69 درصد آنها صنایع کوچک، 27 درصد متوسط و 4 درصد صنایع بزرگ هستند.
وی با بیان اینکه وضع موجود نشان می دهد که کمک ها باید به سمت بنگاه های کوچک هدایت شود افزود: به گواه آمارها 43 درصد واحدهای تولیدی در این طرح آماری تعطیل هستند و 33 درصد نیز با ظرفیت بین 30 تا 50 درصد کار می کنند.
صباغ زاده گفت: تامین نقدینگی، فقدان بازار فروش، پایین بودن توان رقابت، جرایم سنگینی مالیاتی، بانک ها و رفتارهای نامناسب در دستگاه های اجرایی از مهمترین مشکلات موجود در بخش صنعت استان است.
وی ادامه داد: در سطح کلان کشور نیز تورم، بی ثباتی قیمت ها، واردات بی رویه قاچاق کالا، سیاست های ناپایدار دولت از مهمترین مشکلاتی است که صنایع را تحت تاثیر قرار داده است.
نماینده شرکت کویرتایر بیرجند نیز با اشاره به 2 دهه سابقه این صنعت در استان خراسان جنوبی گفت: کویرتایر 22 درصد تولید لاستیک کشور را دارد.
محمدرضا فخار با بیان اینکه استراتژیکی بودن تایر در ماه های اخیر برای کشور مشهود بوده است افزود: با توجه به قیمت تمام شده، تولید تایر در زمان فعلی برای این شرکت اقتصادی نیست.
وی ادامه حیات این صنعت را نیازمند افزایش ظرفیت آن دانست و اظهار داشت: طرح توسعه کوتاه مدت با افزایش 5 هزار تنی تهیه شده که برای خرید ماشین آلات نیز 20 میلیون دلار لازم است.
نماینده شرکت کویرتایر بیرجند ادامه داد: قرارداد ساخت ماشین آلات با شرکت چینی منعقد شده که اگر پرداخت به موقع انجام نشود طرف قرارداد، این ماشین آلات را به بقیه مشتری ها می فروشد و در صورت خرید این ماشین آلات ظرفیت کارخانه تا 30 درصد افزایش می یابد.
نماینده بخش صنعت و مدیرعامل شرکت کاشی نیلوفر نیز با بیان اینکه مشکلات بخش صنعت از زمان افزایش قیمت بهای انرژی در دی ماه 89 به بعد مضاعف شده است گفت: قرار بود از محل صرفه جویی قانون هدفمندی یارانه ها به صنعت کمک شود که هنوز هیچ کمکی انجام نشده است.
سید محمدمهدی نوربخش با اشاره به افزایش هزینه های تمام شده با اجرای این قانون ادامه داد: حتی اگر قیمت قطعات و ماشین آلات که 8 برابر شده را نادیده بگیریم اما عدم تامین تسهیلات مالی و افزایش قیمت ارز ایجاب می کند که صنعت حمایت شده تا با قیمت های قبلی بتواند ادامه حیات دهد.
وی بانک ها، سیستم های وابسته و غیر وابسته به دولت مانند مالیات، تامین اجتماعی، شرکت های برق و گاز را از طلبکاران صف اول بخش صنعت برشمرد و گفت: اگر می خواهیم مملکت را از این مرحله عبور دهیم باید رویه های موجود در برخورد با صنایع اصلاح شود.
نوربخش با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات صنعتی اظهار داشت: به طور مثال در صنعت کاشی و سرامیک تا پایان سال 95 حدود 35 درصد تولید را صادر می کردیم ولی الان بیش از 70 درصد صادر می شود و خوشبختانه در کشور مازاد تولید داریم.
وی تصریح کرد: افزایش حجم صادرات حاصل تلاش های فراوان برای سرمایه گذاری در بازارهای دیگر بود اما با یک بخشنامه همه این تلاش ها بر باد رفت و اکنون صادرات به طور کامل متوقف شده است.
مدیرعامل شرکت مهراس کویر نیز برخی انتصابات را عاملی برای بلوکه شدن محموله ها دانست و گفت: افزایش چهار برابری کرایه حمل برای تولید کنندگان توجیه اقتصادی ندارد که پیشنهاد می دهیم از پتانسیل بخش نظامی برای حمل مواد اولیه به صنایع استان استفاده شود.
محمدرضا یوسفی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات موجود اتفاقات اخیر در بورس است افزود: اوایل در بورس با قیمت پایه قیمت گذاری می شد اما با پایین آمدن عرضه، تقاضای بسیار بالایی شکل گرفت به طوری که اکنون مواد اولیه واحدهای شیمی قطره چکانی شده است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست قیمت گذاری غلط که در دوره ها قبل به نتیجه نرسیده کار را برای تولید کننده سخت کرده است بیان کرد: هم اکنون فقط 3 درصد لوله های پی. وی. سی در استان به فروش می رسد و 97 درصد به خارج از استان صادر می شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز با اشاره به پیشرفت صنعت طیور در خراسان جنوبی گفت: هم اکنون 75 درصد مازاد مصرف استان تولید و علاوه بر سایر استان ها به کشور افغانستان نیز صادرات انجام می شود.
سید حسین خیریه از وجود 614 واحد طیور در استان خبر داد و افزود: با وجود اینکه در صادرات گام های موفقی برداشته شده اما برگشت ارز از افغانستان و عراق امکانپذیر نیست.
وی خواستار اصلاح قانون جدید بخشودگی جرایم و سود وام های معوق شد و گفت: قانون فعلی ابهام دارد و بیشتر به تولید کننده فشار وارد می کند.
وی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات باعث افزایش در بازار و کاهش قیمت شده است گفت: خراسان جنوبی مزیت های زیادی در بخش پرورش طیور دارد که نیازمند حمایت است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اجرای ناقص قانون بیمه کشاورزان گفت: علیرغم وضع قانون، ولی نحوه اجرا طوری است که شخص کشاورز را شامل نمی شود.
عابدین محمدی خواستار تعیین به موقع قیمت تضمینی گندم شد و افزود: تاخیر در قیمت گذاری باعث می شود کشاورز بلاتکلیف بماند که این امر در میزان کشت سال آینده تاثیر منفی خواهد داشت.
دبیر انجمن صنایع غذایی استان نیز با اشاره به تولید روزانه 200 تن شیر خام در خراسان جنوبی گفت: از این میزان 120 تن جذب کارخانه ها شده و 80 تن به صورت سنتی استفاده می شود.
محمدعلی رمضانی با بیان اینکه 10 کارخانه فرآوری با ظرفیت هر کدام 2 تا 50 تن در استان وجود دارد افزود: در حال حاضر 2 کارخانه فعالیت می کند که فقط می توانیم 5 تا 60 تن شیر را جذب کنیم و بقیه تولید روزانه برای فرآوری به گناباد، مشهد یا گرگان منتقل و باز به بازار استان بر می گردد.
وی گفت: اگر به نحوه اجرای قوانین کشوری بخواهیم نمره بدهیم به اجرای آن در سطح کلان کشور 80 و استان زیر 30 باید نمره داد.
رمضانی هم مرزی خراسان جنوبی با افغانستان و نزدیکی به پاکستان را یک مزیت دانست و افزود: چون این کشورها بیشتر مصرف کننده مواد غذایی هستند می توان از ظرفیت صنایع غذایی برای صادرات استفاده کرد.
وی بر حمایت از فرآوری زرشک و عناب در استان تاکید و بیان کرد: اگر برخی تنگ نظری ها اجازه دهد این امر قطعا برای استان سود بهتری خواهد داشت.
عضو اتحادیه دامداران استان نیز گفت: به دلیل عدم حمایت دولت 60 درصد دامداری های شهرستان بیرجند تعطیل شده است.
حمید زنگویی افزود: تنها دوران رشد دامداری ها زمان دولت اصلاحات بود که یارانه به تولیدکنندگان و دامداران می دادند.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم با اشاره به عملکرد موفق در مدیریت چاه های کنتوردار گفت: نیاز است به آبخیزداری و آبخوان داری در استان نگاه ویژه شود.
سینا سرحدی یادآور شد: در حالی که 700 میلیون مترمکعب حجم روان آب استان است اما 150 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم.
وی همچنین با تاکید بر خرید تضمینی گندم افزود: 32 هزار هکتار در استان گندم کشت می شود که از این میزان 70 هزار تن گندم تولید اما 10 هزار تن آن جذب می شود.
سرحدی یکی از آسیب های موجود را خرید خارج از شبکه، قاچاق و واردات گندم غیر سالم عنوان کرد و افزود: احتمال شنیده شدن زنگ خطر قاچاق آرد نیز در استان وجود دارد.
یک کشاورز خراسان جنوبی نیز با اشاره به گذشت 40 سال از عمر انقلاب گفت: هنوز در کشور یک الگوی کشت نداریم.
غلامحسین کریمدادی با تاکید بر اینکه باید در الگوی کشت شرایط اقلیمی در نظر گرفته شود اظهار داشت: بحران آب چوبی بر سر کشاورزان یا شمشیر 2 لبه است که البته بیشتر از بحران آب گرفتار بحران مدیریت آب هستیم.
وی یکی از راهکارهای موجود را توجه به آبخیزداری و کنترل سیلاب های فصلی دانست و افزود: با مشارکت کشاورزان برای حفاظت هم زمان آب و خاک بهترین گزینه آبخیزداری است که سابقه 800 ساله در کشور دارد.
این عضو دبیرخانه کشاورزی استان توصیه کرد: در انتخاب مدیران بخش تولید و صنعت از سیاسی کاری پرهیز کنند و کارشناسان زبده برای مدیریت انتخاب شوند.
وی ایجاد ایستگاه های دامپروری و صنایع تبدیلی شتر مرغ را یک نیاز دانست و افزود: اگر در پرورش شتر مرغ اقدام جدی انجام نشود شاید در آینده فقط شتر را از طریق تلویزیون بتوانیم ببینیم.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز خواستار اجرایی شدن دستورات مقام معظم رهبری برای رفع محرومیت نهبندان شد و گفت: برخی دستورات مسئولان در کشور توان را از بخش تولید می گیرد.
مسعود کرباسچی با تاکید بر حمایت بانک ها از سرمایه گذاران بخش گردشگری اظهار داشت: زیرساخت های مهم این بخش از جمله فرودگاه نیازمند توجه ویژه است و گردشگری می تواند در نجات اقتصاد مردم خراسان جنوبی کارساز باشد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی خراسان جنوبی نیز با اشاره به مشکلات پروازی در این استان گفت: رایزنی های زیادی با شرکت های هواپیمایی انجام شده که در نهایت نتیجه بخش نبوده است.
جهانشیر جلیلیان پیشنهاد داد: وامی در اختیار این انجمن قرار گیرد تا مشکل پروازها حل شود.
یک فعال حوزه سرمایه گذاری در اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: پروازهای نامنظم و دسترسی نداشتن به راه آهن باعث شده که مشکلات بخش سرمایه گذاری مضاعف شود.
احمدعلی هامونی افزود: کم لطفی مسئولان کشوری و استانی و کم توجهی نمایندگان نیز در آماده نبودن زیرساخت های سرمایه گذاری موثر است.
وی با اشاره به پروژه هتل کویر که از سال 76 در بیرجند شروع شد اظهار داشت: انتظار می رود روند اجرایی این پروژه بعد از 20 سال سرعت گیرد.
رئیس انجمن صنفی شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و راهسازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به مشکلات حوزه صنعت ساختمان گفت: شرایط اقتصادی، اعمال تحریم ها، گرانی دلار و آشفتگی بازار مصالح در بخش صنعت ساختمان اثرگذار بوده است.
محمد خوشنام با بیان اینکه قیمت اکثر لوازم ساختمانی و ماشین آلات راهسازی حداقل تا سه برابر افزایش یافته است افزود: توقع این است که سازمان برنامه و بودجه برای اینکه پروژه های عمرانی و غیرعمرانی آسیب نبیند تعدیل ها را تقریبا واقعی اعلام کند.
وی ادامه داد: با ادامه این روند پیش بینی می شود بیشتر شرکت ها تعطیل و به تبع آن کارگران هم دچار چالش شوند.
خوشنام با اشاره به بازار مسکن در استان گفت: در 6 ماه گذشته وضع خرید و فروش مسکن بحرانی شده به طوری که به دلیل تولید نشدن مسکن اجاره 2 تا سه برابر افزایش یافته است.
دبیر اتاق تعاون خراسان جنوبی هم با اشاره به وجود یکهزار و 50 تعاونی فعال در استان گفت: 585 هزار نفر عضو این تعاونی ها هستند که 90 درصد مردم استان را شامل می شود.
غلامحسین جهانی با بیان اینکه 200 هزار مرزنشین عضو تعاونی ها هستند افزود: از این تعداد 25 هزار کارت مبادلات مرزی دارند که از سهمیه ارزی استفاده می کنند.
وی اجرای ناقص برخی قوانین مالیاتی را از جمله مشکلات تعاونی های مرزنشینان عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود با این روند تا سال آینده چیزی به عنوان تعاونی مرزنشینان در استان نباشد.
دبیر اتاق تعاون استان خراسان جنوبی خواستار اصلاح قانون منابع طبیعی شد و افزود: قانون فعلی در تمام کشور یکی است اما باید قانونگذار بین استان های کویری و شمال کشور تمایز قایل شود.
وی توجه به مالیات بر ارزش افزوده تعاونی های مصرف و حمایت از تعاونی های مسکن را یادآور شد و گفت: انتظار می رود نظارت ها در زمینه احتکار کالا بیشتر شود.
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه در اجلاسیه دانش آموزان و فرهنگیان شهید خراسان جنوبی نیز سخنرانی کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/107038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود