پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی موضع‌گیری‌های جدید سه عضو شورای شهر؛

یادآوری «حق استیضاح» به شهرداری که رفتنی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - درحالی‌که رفتن تقی‌زاده خامسی قطعی شده است، چند عضو شورا در اقدامی مشترک، به یادآوری ماده 74 قانون شوراهای اسلامی پرداخته و بحث استیضاح و عدم کفایت شهردارِ بازنشسته را به میان آورده‌اند.
سیدمسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد تصویری از ماده 74 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرده و می‌نویسد:«برگردن تک‌تک ما از طرف مردم حقی است که در وقت و جای خودش ما را از پاسخ‌گویی مصون نمی‌کند».
در این ماده از قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور که به موضوع تذکر و سؤال- استیضاح و عدم کفایت شهردار می‌پردازد، آمده است:«چنان‌چه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این‌صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف 10 روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده ‌شورا و پاسخ به سؤال می‌باشد. چنان‌چه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع‌کننده تشخیص داده نشود، طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک‌سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر‌ 10 روز خواهد بود. شورا پس از طرح سؤال یا سؤالات و جواب شهردار، رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضا رأی مخالف دهد، شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد».
این پست به سرعت با واکنش‌ محمدحاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد مواجه شده و در نظری زیر آن می‌نویسد:«در جلسه با آقای شهردار، اعضای محترم شورا هم‌چنین متهم به بی‌اطلاعی از اقدامات شهرداری شدند که خود جای تعجب دارد! اگر اعضای شورا شناختی از اوضاع داخلی شهرداری ندارند پس چه‌کسی اطلاع دارد. این‌گونه برخوردها حاکی از این موضوع است که مدیران شهرداری در حاشیه امن خود را می‌بینند».
پس از آن نیز شهناز رمارم، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد ضمن بازنشر پست ریاضی به حمایت از وی می‌پردازد.
ایسنا در گفت‌وگو با این سه عضو شورای اسلامی شهر مشهد، جزئیات دیدار اعضاء با شهردار و ماجرای انتشار پست اینستاگرامی مذکور را جویا شد. 
ریاضی: انتشار مطلبم در اینستاگرام ربطی به قانون منع‌به‌کارگیری بازنشستگان نداشت
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما نماینده مردم هستیم و نسبت مردم مسئولیت‌هایی داریم و وقتی مسئولیتی را قبول می‌کنیم و قرار است در حیطه‌ای کار کنیم باید در آن حیطه هم پاسخ‌گو باشیم. 
سید مسعود ریاضی ادامه داد: وظیفه شورای شهر نظارت و سیاست‌گذاری است و نگاهش در حوزه اجرایی باید به عملکرد شهرداری باشد. طبیعتاً ما نیز مستثنی نیستیم و بر اساس قول‌هایی که به مردم داده‌ایم باید ببینیم چه کاری و با چه کیفیتی به آن‌ها جامه عمل می‌پوشاند و اگر آن قول‌ها محقق نشود ما هم شرمنده مردم می‌شویم.
ریاضی با بیان این‌که «در زمینه توس که مسئولیت آن را قبول کرده‌ام شرمنده مردم هستم»، تصریح کرد: یک سال از آغاز به کار شورای پنجم گذشته و علی‌رغم قول‌هایی که داده شده و تلاش‌های زیادی که شده تاکنون در عمل و بر روی زمین اتفاقی نیفتاده است. بر این اساس باید روشن شود که چه اتفاقاتی افتاده که روی زمین چیزی نمی‌بینیم.
وی با اشاره به انتشار این بند قانون در صفحه اینستاگرام خود، خاطرنشان کرد: من به آقای شهردار علاقه‌مند هستم، به او رأی دادم و انتخابش کردم و هنوز او را آدم قابلی می‌بینم، اما هر کدام از ما از بدنه و جماعتی آمده وارد شورا شده و یکسری مطالباتی داره و به نظر من هرکس مطالبات نمایندگی خود را دنبال کند شورا مجموعه موفقی خواهد بود.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: من تمرکز خود را -علی‌رغم این‌که تخصصم عمران بود- بر روی توس گذاشتم، چراکه فکر می‌کنم توس آبرو، هویت، سرمایه، درآمد و گردشگری برای مشهد می‌آورد و حقیقتاً توس راه نجات شهر مشهد است. به این اعتقاد عمیق دارم و بنابراین در این یکسال علی‌رغم انتقاداتی که وجود داشت تمرکز اصلی خود را بر روی توس گذاشتم و فکر می‌کنم هرکس اینقدر تخصصی در حیطه خود کار کند و به هم‌کارانش در حیطه‌های دیگر نیز اعتماد داشته باشد، این شورا می‌تواند موفق باشد.
وی با بیان اینکه «مطالبه من از شهردار در حوزه توس است»، افزود: البته موارد دیگری در زمینه ورزش و مسائل فرهنگی نیز وجود دارد، اما در حال حاضر دغدغه اصلی من در شورا، توس است.
ریاضی در خصوص امکان استیضاح شهردار مشهد در صورت ادامه روند موجود، عنوان کرد: امیدوارم کار به آن‌جا نرسد-با توجه به این‌که نمی‌دانم چقدر زمان در پیش‌رو داریم- اما به هر حال کاری که احساس می‌کنم وظیفه‌ام این است که تاکنون انجام داده‌ام و اگر خداوند توفیق دهد و از این پس نیز انجام می‌دهم.
وی درخصوص ارتباط این پست با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز گفت: این نکته را فراموش نکنید هنگامی که ما آقای شهردار را انتخاب کردیم آن‌جا نیز موضوع جوان‌گرایی بود و ما می‌دانستیم اگر نیرویی جوان و توانمد پیدا کنیم خوب است، اما با همه جوانب رفتیم و بین گزینه‌های موجود ایشان را انتخاب کردیم و ایشان از نظر ما گزینه برتر بوده و امروز هم اگر برگردیم به آن روز و منع قانونی وجود نداشته باشد احتمالاً باز هم از بین گزینه ها آقای تقی‌زاده خامسی را انتخاب خواهیم کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: ما هنوز هم معتقدیم این قانون برای شهرداری‌ها مناسب نیست و نباید شامل حال شهرداری‌ها شود. به هر حال از بین گزینه‌ها ایشان را انتخاب کردیم و با توجه به این‌که در حال حاضر شرایط قانونی می‌گوید تغییری باید صورت بگیرد و همه باید تمکین کنند، اما این موضوع ربطی به آن ندارد.
وی تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های من که تردید داشتم این پست را منتشر کنم یا نه، این بود که در شرایط فعلی حمل بر این نشود که چون آقای شهردار ممکن است مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شود من این پست را گذاشتم. خیر من یک سال است که توس را رصد جدی می‌کنم. در موضوعاتی مانند مسائل فرهنگی، طرح جامع، مناسبت‌هایی که قرار بوده آن‌جا انجام شود و در بحث جلوخان و کارهای عمرانی که قرار بوده انجام شود، هیچ‌کدام از این‌ها از کاغذ فراتر نرفته و این وظیفه من بود که این را مطرح کنم و هنوز هم منتظر پاسخ هستم و در جلسه خصوصی هم مطرح کردم و امیدوارم به پاسخی برسد.
حاجیان‌شهری: رفتار و پاسخ‌گویی شهردار نامناسب است
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز معتقد است رفتار نامناسب شهردار و عدم پاسخگویی به مطلبات اعضای شورا در جلسه دلیل این اقدام بوده و می‌گوید که اگر روال به همین شکل جلو رود، چاره‌ای جز استفاده از ابزارهای قانونی برای احقاق حقوق مردم شهر نداریم.
محمد حاجیان‌شهری اظهار کرد: در روز شنبه روئسای کمیسیون‌های شورای شهر جلسه‌ای با آقای شهردار داشتیم و نقطه‌نظرات خود را در خصوص مدیریت شهر و مشکلات حوزه شهر و شهرداری و ادامه کار و مباحثی که در حوزه مختلف است مطرح کردیم. در واقع برگزاری این جلسه بر اساس جلسه‌ای بود که پیش از آن با آقای حیدری، رئیس شورا داشتیم و در آن جلسه انتقاداتی به مدیریت شهری وارد شد، لذا آقای حیدری ترتیب برگزاری جلسه‌ای با حضور شهردار را دادند تا تا رو در رو با شهردار صحبت شود. 
وی با اشاره به برگزاری این جلسه ادامه داد: در این جلسه ما مباحث خود را در بیش از یک و نیم ساعت با آقای شهردار مطرح کردیم. آقای شهردار ابتدا به جای پاسخ‌گویی به مسائلی که ما مطرح کردیم، عنوان کردند که گویا شما اطلاعی از اقدامات انجام شده ندارید. در صورتی که شهردار مکلف است هر چند ماه یک‌بار به شورا گزارش دهد. علاوه بر این طرح این مسائل از سوی اعضای شورا دلیلی بر مطلع‌بودن ما از مسائل شهری بود. 
حاجیان‌شهری افزود: در این جلسه ایشان پاسخ صحبت‌های ما را موکول به جلسه‌ای با معاونان خود کردند.
وی با بیان این‌که «آقای ریاضی هم از جمله اعضایی بود که انتقادات زیادی در خصوص عدم اجرای برنامه‌های حوزه توس به شهردار داشت و من نیز موضوعاتی در حوزه مباحث کلان خدمات شهری مطرح کردم»، تصریح کرد: شهردار پاسخ و نظری راجع‌به بحث‌های ما نداد و جلسه به همین شکل با گفت‌وگو و توضیحات کلی شهردار بدون پرداختن به مباحث ما به پایان رسید.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما انتظار داشتیم آقای شهردار حداقل به پرسش‌های ما پاسخ داده و نقطه‌نظرات خود را بیان کند. این رفتار شهردار دو حالت دارد؛ یا این‌که ایشان از موضوعاتی که ما مطرح کردیم مطلع نبودند که این را به عهده معاونان خود گذاشتند، یا این‌که نمی‌خواستند به ما پاسخ دهند. 
وی با اشاره به نارضایتی اعضای شورای شهر از این جلسه، خاطرنشان کرد: بر این اساس پس این‌که آقای ریاضی این پست را گذاشتند، من هم در ادامه این نظر را برای روشن‌شدن افکار عمومی و این‌که مردم بدانند موضوع چیست ارسال کردم.
حاجیان‌شهری در خصوص امکان استیضاح و برکناری شهردار در صورت ادامه روند موجود، گفت: البته این موضوع حق قانونی ماست که هرجا مصلحت شهر را بدانیم به این کار ورود پیدا می‌کنیم، اما هم‌اکنون چنین تصمیمی نیست و در واقع ما به نوعی می‌گوییم که اگر روال به همین شکل جلو رود، ما چاره‌ای جز استفاده از ابزارهای قانونی برای احقاق حقوق مردم شهر نداریم.
وی همچنین در خصوص ارتباط این مسئله با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اضافه کرد: این مسئله ربطی به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ندارد و قانون‌گذار تکلیف سمت‌هایی که شامل منع حضور افراد بازنشسته می‌شود را مشخص کرده و تا به حال بر اساس آن‌چه که از حوزه‌های حقوقی مختلف شنیده می‌شود حکایت از این دارد که این قانون شامل حال شهرداران می‌شود و ما هم تا آخرین لحظه منتظر اظهار نظر نهایی در این خصوص هستیم.
رمارم: شهردار خود را موظف به پاسخ‌گویی به اعضای شورا نمی‌داند
شهنار رمارم نیز اظهار کرد: شورای شهر قانوناً ناظر بر امور شهرداری است و شهردار باید زیر نظر شورا به انجام امور قانونی خود بپردازد و هرجا که از قانون تخطی کند این شوراست که باید تذکر لازم را بدهد و قانون هم این را در ماده 74 قانون شوراها پیش‌بینی کرده است. 
وی ادامه داد: هنگامی که ما شهر را تحویل گرفتیم، گاهی اگر مسئله‌ای را هم می‌دیدیم به دلیل این‌که باید کار می‌کردیم؛ خزانه خالی شهر بود و حقو‌ق‌ها می‌ماند و با موضوعاتی این چنینی مواجه بودیم، بعضی وقت‌ها از برخی تذکردادن‌ها چشم‌پوشی می‌کردیم.
رمارم تصریح کرد: با این وجود از مقطعی به بعد تذکرات اعضای شورا شروع شد، برای نمونه خود من تاکنون چند تذکر داده‌ام که تنها سه مورد آن را رئیس شورا مکتوب کردند و فرستادند. یعنی من سه تذکر مکتوب دادم، اما امکان قرائت این تذکرها در صحن علنی ایجاد نشده، با این وجود من تذکر مکتوب خود را نوشته و ثبت و ضبط شده، فرستادم.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس رفته‌رفته آقای شهردار -با توجه به ویژگی‌های شخصی خود- احساس کرد نظارتی بر او وجود ندارد و همچنین به اعضای شورا هم پاسخگویی لازم را ندارد و خود را نیز موظف به این‌که پاسخ‌دهد نمی‌داند.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: برای نمونه بنده یک مطالبه جدی داشتم از این‌که زنان شهردار چه شد یا مدیران زن شهری چه شد، چراکه در قانون حضور 30 درصدی زنان را دیده‌اند و با این وجود ما هنوز از نظر گذاشتن مدیران زن با شهرداری دوره چهارم خیلی تفاوتی نداریم و این مسئله را نیز در نطق پیش از دستور خود بیان کردم، اما آقای شهردار پس از آن گفت این برای سخنرانی خوب بود، یعنی در همین حد! همچنین در موضوع گیت‌هایی که در ورودی شهرداری گذاشتند و مردم حتی به کارمندان داخل ستاد شهرداری هم دسترسی ندارند، چه برسد به شهردار! هم‌چنین شهردار در طول یک سال گذشته هیچ‌گونه ملاقات عمومی با مردم نذاشتند و... .
وی یادآور شد: با این وجود هر زمان می‌خواست این تذکرات مطرح شود مسئله‌ای پیش می‌آمد که می‌گفتند هم‌اکنون وقتش نیست. تا اینکه شنبه در جلسه‌ای روئسای کمیسیون‌ها با آقای شهردار داشتند در این جلسه آقای دکتر ریاضی به عنوان رئیس کمیسیون توس سؤال می‌کنند که کار ویژه شما برای توس چه بوده و هر چقدر تاکنون برای توس حرف زده‌اید همه‌اش شعار بوده و هیچ عمل جدی ما از شما نداشتیم و برای ما توضیح دهید که چه کار انجام داده‌اید.
رمارم با تأکید بر اینکه شخصاً در این جلسه حضور نداشته و آنچه می‌گوید را از حاضرین در جلسه شنیده است، ادامه می‌دهد: آقای شهردار هنگامی که روئسای کمیسیون‌های دیگر نیز صحبت‌هایشان را می‌کنند پاسخ همه روئسای کمیسیون‌ها می‌دهد، الا آقای دکتر ریاضی. گویا ایشان بار دیگر سؤال خود را تکرار می‌کنند که شهردار لبخندی زده و از آن گذر می‌کنند. یعنی خودشان را نه تنها ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند، بلکه به نوعی به عضو شورای شهر ریش‌خند می‌زنند که این اصلا در شأن عضو شورای شهر نیست.
وی با اشاره به اینکه «عضو شورای شهر نماینده مردم و ناظر بر شهردار است، اما گویا بر شهردار مشتبه شده که ایشان است که بر شورا نظارت می‌کند»، گفت: بقیه اعضای شورای نیز سعی می‌کنند که نجابت به خرج داده و چیزی نمی‌گویند. آقای ریاضی هم هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و تنها قانون را گذاشته‌اند که این راه هم وجود دارد و اگر ما یک سال است که از آن استفاده نکردیم، اما این قانون همچنان وجود دارد.
رمارم اضافه کرد: من پس از اینکه موضوع را شندیمبه این نتیجه رسیدم که حق این است که از آقای دکتر ریاضی باید حمایت کرد و بر این اساس پست ایشان را بازنشر کردم چراکه دیدم در کامنت‌هایی که برای دکتر ریاضی گذاشتند نوشته بودند که با یک نفر می‌خواهی استیضاح کنی؟ لذا می‌خواستم بگویم که دکتر ریاضی تنها نیست. 
وی تأکید کرد: تقی‌زاده خامسی یا هرکسی که شهردار باشد، باید در مقابل نمایندگان مردم در شورای شهر پاسخگو باشد.
رمارم در خصوص امکان استیضاح شهردار مشهد در صورت ادامه روند موجود، گفت: بله، به نظر من در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای شورا به این نوع عملکرد انتقاداتی داشتند، مخصوصا اعضای تخصصی نسبت‌به بخش‌های تخصصی شهر انتقاداتی دارند، اما هربار سعی می‌کردند در درون خود این مسئله را حل کنند و از شهردار بخواهند و شهردار قول بدهد اما هیچ وقت شهردار به این صراحت اینکه بخواهد پاسخ ندهد و مقابل اعضای شورا بایستد نبوده است. برای اولین بوده و با واکنش اعضا مواجه شده است و کافی است شهردار دو برخورد مشابه کند، حتماً استیضاح خواهد شد. 
وی ادامه داد: اینگونه نیست که آقای شهردار یا هرکس دیگری، بخواهد هر برخوردی با اعضای شورا کند و همه سکوت کنند. طبیعتاً قدرت شورا تنها در این نیست که بگوییم مجلس قانونی تصویب نکند که اختیارات شورا را نگیرد؛ بلکه از قوت و قدرت هر نهادی از جمله نهاد شورا این است که از آن قدرت و اختیاری که قانون در اختیارش گذاشته، تمام‌وکمال استفاده کند. 
رمارم تأکید کرد: این اقدام ربطی به قانون منع به کارگیری بازنشستگان ندارد و تنها هم‌زمان شده است.


لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/107044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی