پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

چتر حمایتی که برای خبرنگار گران تمام شد/حق بیمه نامتناسب با درآمد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- حق بیمه ای که خبرنگاران پرداخت می کنند، با درآمد این قشر به ویژه در استان هایی چون خراسان جنوبی متناسب نیست و این موجب شده تا فعالان عرصه رسانه از این چتر حمایتی محروم بمانند.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها: برای هر فردی که در مجموعه ای فعالیت می کند یکی از مؤلفه های مهم انگیزشی برای ادامه کار موضوع بیمه است چرا که هم نوعی آرامش نسبت به آتیه را به همراه داشته و هم از نظر درمان مزایایی دارد.
یکی از اقشار جامعه که همواره نسبت به بیمه خود دغدغه داشته اند خبرنگاران بوده اند که در پیچ و خم تغییر قوانین و تغییر دولت ها از این منظر مشکلاتی برای آنان به وجود آمده است که باید برای آن تدابیری اندیشید.
در سال های قبل روال بر این بود که خبرنگاران در سامانه مربوطه مد نظر فرهنگ و ارشاد ثبت نام کرده و بعد از آنکه تأیید می شدند درصدی از حق بیمه آنان را وزارت فرهنگ و ارشاد به نمایندگی از دولت و درصدی را خود خبرنگار پرداخت می کرد.
اما این روال در سال های اخیر ادامه پیدا نکرد و مشکلاتی را برای خبرنگاران به وجود آورد تا اینکه در روزهای گذشته خبری مبنی بر امکان بیمه شدن خبرنگاران منعکس و باعث امیدواری این قشر پرتلاش شد.
نگاهی به بخشنامه مرتبط با بیمه خبرنگاران
مجید درویشی مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی در این زمینه اعلام کرده بود که براساس بخشنامه ابلاغی از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مشمولان بحث بیمه آن دسته از فعالان حوزه رسانه فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تأییدیه از معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد است و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.
اما نکته ای که در این زمینه قابل تأمل است این است که بر اساس گفته مدیر عامل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی نرخ حق بیمه مشمولان معادل 27 درصد مبنای پرداخت حق بیمه است.
پیگیری های خبرنگار مهر از تأمین اجتماعی این نکته را روشن می کند که 27 درصد مبنای حق بیمه مبلغی در حدود 300 هزار تومان است که برای بسیاری از خبرنگارانی که در خراسان جنوبی فعالیت می کنند، متناسب با درآمدشان نیست.
فهمیه رحمتی یکی از خبرنگاران فعال خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر حدود 383 هزار تومان برای حق بیمه پرداخت می کنم در صورتی که درآمد یک خبرنگار متناسب با این حق بیمه نیست.
وی بیان کرد: بیمه برای خبرنگاران به واسطه شرایط خاص شغلی یک ضرورت است و باید مورد حمایت متولیان قرار گیرد.
رحمتی که هشت سال سابقه کار خبرنگاری دارد، ادامه داد: به واسطه این حق بیمه بالا و از طرفی درآمد پایین خبرنگاران به ویژه در خراسان جنوبی خیلی از خبرنگاران تمایلی برای بیمه شدن ندارند که این موضوع آتیه آنان را تحت الشعاع قرار می دهد.
کارفرما تمایل به بیمه خبرنگار ندارد
نسرین کاری از دیگر خبرنگاران پر تلاش خراسان‌جنوبی گفت: کارفرمای خبرنگاران معمولا بیمه کردن خبرنگار را نمی‌پذیرند چرا که بیان می‌کنند با توجه به درآمد پایین مطبوعات، پرداخت حق بیمه خبرنگاران برای ما صرفه اقتصادی ندارد.
کارفرمای خبرنگاران معمولا بیمه کردن خبرنگار را نمی‌پذیرند چرا که بیان می‌کنند با توجه به درآمد پایین مطبوعات پرداخت حق بیمه خبرنگاران برای ما صرفه اقتصادی ندارد وی اظهار کرد: از طرف دیگر خبرنگاران به ویژه در مناطقی چون خراسان‌جنوبی درآمد چندانی ندارند که بتوانند حق بیمه بالایی که تعیین شده را پرداخت کنند. در این زمینه باید تدبیر جدی اندیشیده شود چرا که نباید انگیزه را در خبرنگار از بین برد.
این خبرنگار فعال یادآور شد: اگر دولت بتواند در این زمینه یارانه‌ای پرداخت کند شاید اندکی از دغدغه های خبرنگاران در حوزه مسائل مالی و بیمه ای حل شود.
مبلغ حق بیمه تعیین شده برای خبرنگاران متناسب با درآمد آنان نیست
سمانه سالاری مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مبلغ حق بیمه تعیین شده در این بخشنامه با توجه به درآمد خبرنگاران خراسان جنوبی بسیار بالا است که این نکته را می پذیریم.
وی اظهار کرد: در این زمینه با تأمین اجتماعی گفت و گو کرده و قرار شده جلسه مشترکی با متولیان تأمین اجتماعی داشته باشیم و در صورت امکان مسئولان مربوطه از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.
مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی یادآور شد: امیدواریم در این جلسه بتوانیم به نظر و تفاهم مشترکی برای حل مشکل خبرنگاران برسیم.
حجت الاسلام محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر گفت: خبرنگاران به ویژه در استان هایی چون خراسان جنوبی با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که بحث بیمه یکی از آنان است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر نرخ بیمه تعیین شده برای پرداخت از سوی خبرنگاری که تمایل به بیمه شدن دارد با در آمدش در خراسان جنوبی همخوانی ندارد.
مجلس نمی تواند دولت را ملزم به پرداخت حق بیمه خبرنگاران کند
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: براساس قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با مصوبه ای بار مالی بر دوش دولت بگذارد که منابع آن مشخص و معین نیست.
در حال حاضر نرخ بیمه تعیین شده برای پرداخت از سوی خبرنگاری که تمایل به بیمه شدن دارد با در آمدش در خراسان جنوبی همخوانی ندارد عبادی ادامه داد: از این نظر مجلس نمی‌تواند دولت را مکلف کند در راستای حمایت از خبرنگاران بخشی از حق بیمه آنان را پرداخت کند چرا که بار مالی برای دولت داشته و بی شک از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.
وی افزود: البته اگر دولت لایحه بدهد و خودش در این زمینه اعلام آمادگی کند بی شک نیز مجلس با بررسی های کارشناسی در این زمینه همکاری خواهد کرد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: خبرنگاران ابزار مهمی چون رسانه را در اختیار دارند و با استفاده از این ابزار می توانند از دولت رفع مشکلات صنفی خود را مطالبه کنند.
عبادی یادآور شد: خبرنگاران همواره مشکلات اقشار مختلف مردم را مورد پیگیری قرار داده و از مسئولین رفع آن را مطالبه می‌کنند و از این جهت برای رفع دغدغه‌های آنان نیز باید اقدام جدی و مؤثری صورت گیرد.
بارها گفته شده که خبرنگاران چشم بینای جامعه هستند و دغدغه شان رشد و پیشرفت و تعالی کشور از طریق مطالبه گری خواسته های مردم از مسئولین و انتقال انتظارات مسئولین از مردم در راستای همکاری در حوزه های مختلف است.
بی شک همانطور که یک معلم، پزشک، کارگر، و صدها صنف دیگر فارغ از دغدغه های مالی و رفاهی می‌توانند بهتر به جامعه خدمت ارائه کنند درباره خبرنگاران نیز همینگونه است و باید بیش از گذشته نسبت به کاهش دغدغه‌های آنان اقدام کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/107102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است