استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد:
دانشگاهها، دانشجویان را موتور یادگیری میبینند/ فشارکاری اساتید مانعی برای تعامل سازنده با دانشجو
علمي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاهها ومراکز آموزش عالی تک بعدی وکمی نگر هستند و به دانشجو به عنوان موتور یادگیری نگاه میکنند.
دکتر سید محسن اصغرنکاح درگفتوگوبا ایسنا- منطقه خراسان، بیان کرد: محیط های دانشجویی قسمتی از زندگی جمعی دانشجویان را تشکیل میدهد. بخش عمده ای از بهداشت روانی دانشجویان به کیفیت و کمیت رابطه آنها با اطرافیان ارتباط دارد.
وی ادامه داد: روابطی که دانشجویان درفضاهای آموزشی مانند تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با کارمند، تعامل دانشجویان با یک دیگر، تجربه میکنند اثر زیادی بر بهداشت روانی آنها دارد.
استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر این تعاملات با استرس و عوامل تنش زا همراه باشد، بهداشت روانی فرد را تهدید میکند. ولی اگر این روابط براساس مثبت نگری واحترام متقابل و تعامل سازنده همراه باشد سبب حفظ بهداشت روانی و رشد شخصیتی جوانان میشود.
اصغری نکاح تصریح کرد: دانشگاه ها نقش بسزایی در رشد سریع اجتماعی و تغییرات چند بعدی، فرهنگی و معنوی دانشجو دارند. دانشگاه باید فضای مناسب برای رشد همه جانبه دانشجویان را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تک بعدی وکمی نگر هستند، تاکید کرد: این مراکز آموزشی به دانشجو به عنوان موتور یادگیری نگاه میکنند. اگر دانشجو فقط به صورت کمی در زمینه تخصصی رشته دانشگاهی رشد کند، آسیب می بیند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه درکنار مسائل علمی وپژوهشی، به مسایل فرهنگی، اجتماعی، معنوی، مسئولیت پذیری در برابر جامعه، ملیت کشورش، بهبود ارتباط دانشجو با خانواده وهمنوعان و ارتباط معنوی در دانشگاه اهمیت دهد به بهداشت روانی دانشجویان کمک میکند.
اصغرنکاح افزود: در دوره جوانی و نوجوانی که ورود دانشجویان به دانشگاهها، دوره چالش انگیزی است، باید خدمات مشاوره ای و برنامههای توانمندسازی در دسترس جوانان و دانشجویان باشد. دانشجویانی که ازفرهنگهای مختلف ساکن خوابگاه هستند و فشارهای تحصیلی جدیدی به آنها وارد شده، این افراد نیازمند خدمات مشاوره ای وبهداشت روان و کمک مسئولین دانشگاه هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: سلامت روان مسئله ای چند بعدی، دارای جنبه های زیستی، روانی، هیجانی ومعنوی است. توانایی حل مسئله ، مثبت نگری ومهارتهای خود آگاهی بنیان بهداشت روانی هستند. افراد دارای این ویژگی در وضعیت متغییر اقتصادی آسیب کم تری میبینند.
اصغرنکاح افزود: مدیریت هیجانات سبب جلوگیری از دلبستگیهای نابجا در وجود میشود. ناکامیهایی که به صورت هیجانی وتحصیلی به وجود می آید نیازمند فردی کارآمد در مدیریت این هیجانات است.
وی بیان کرد: مرکز آموزش عالی باید محیطی سالم و شاد برای دانشجویان به وجود بیاورند، ولی بیش از این باید افزایش آگاهی جوانان مدنظر باشد.
فشارکاری و آشفتگی اساتید مانع تعامل سازنده با دانشجو میشود
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص چگونگی نحوه برخورد استاد با دانشجو، گفت: برخی اساتید دانشگاه دارای آشفتگی هستند و بهتر بگوییم با استاد آشفته چگونه باید به دانشجو کمک کند؟ حجم کار و فشارهای زیاد بر اساتید موجب محدود شدن تعامل سازنده استاد با دانشجو می شود. شنونده فعال بودن، ارتباط صمیمانه با دانشجو باعث درک دانشجوی آشفته میشود.
اصغرنکاح اظهارکرد: اساتید دانشگاه در زمینههای علمی متخصصان برجسته ای هستند ولی کار با دانشجویان را به صورت کافی تجربه نکرده یا ازتجربه اساتید خود و برای افراد خاص و شرایط خاص مهارتهایی کسب کردند.
وی اضافه کرد: اگر برنامههای آموزشی در زمینه مهارتهای ارتباطی با دانشجویانی که در شرایط بحرانی هستند، در اساتید افزایش پیدا کند به بهداشت روانی دانشجو کمک می کند.
استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص افزایش سلامت روان در دانشجویان گفت: مهارت های ارتباطی و زندگی باید در دانشجویان افزایش پیدا کند. هرچقدر تفکر خلاق در دانشجویان افزایش پیدا کند موجب افزایش بهداشت روان آنها میشود.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳:۵۲
-
۴۵ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/107550/