پیام خراسان

آخرين مطالب

نگاه به کارآفرینی از دریچه یک نمایشگاه اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - چند روزی است که نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در بیرجند برپا شده و بهانه ای است که مردم بتوانند از دریچه این نمایشگاه نگاهی متفاوت به دنیای کارآفرینی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، فضای سالن و غرفه ها در شامگاه دومین روز نمایشگاه مملو از جمعیتی است که کنجکاوانه با نگاهی به بنرهای هر غرفه به دنبال ماهیت آنچه که عرضه شده هستند.
آن چیزی که در اسم تمام بنرها بیشتر به چشم می خورد دانشگاه علمی کاربردی است در هر غرفه چند جوان فعال، مشتاقانه برای بازدیدکنندگان آنچه را در غرفه ها چیده اند توضیح می دهند.
یکی از غرفه ها که مربوط به فنی و حرفه ای است، توانمندی های دانشجویان رشته های مختلف این حوزه را در معرض دید قرار داده است.
مهدی افضلی، فردی است که در این غرفه مخاطب سوال ما می شود او از مرکز فنی و حرفه ای شهرستان قاین حضور یافته و آنچه را معرفی می کند نمونه کارهایی است که دانشجویان علمی کاربردی و فنی و حرفه ای به صورت عملی در رشته های مختلف انجام داده اند.
بردهای PLC ، ماکت آموزشی تاسیسات، گرمایشی، سیستم موتورخانه، 2 اختراع در حوزه برق، لوله های گاز و... در ویترین این غرفه چیده شده است.
افراد زیادی هستند که تمایل دارند از این سیستم های پیچیده بدانند و جوان غرفه دار با صبر و حوصله تمام ریز و درشت دستگاه ها و کاربردهایشان را شرح می دهد.
با توضیحات او متوجه می شوم که چقدر رشته های فنی و حرفه ای می تواند کاربردی نیز باشد.
به طور نمونه یکی از اختراع ها، کاربرد آن در برق صنعتی است و آنطور که مخترع آن توضیح می داد با این سیستم کابل یاب کار حفاری برای شرکت توزیع نیروی برق بسیار آسان شده و تا عمق 5 متری می توانند کابل های برق را زیر زمین با یک دستگاه کوچک ردیابی کنند و این کار باعث می شود طوری حفاری کنند که آسیبی به کابل های برق وارد نشود.
غرفه دیگری که مربوط به مرکز علمی کاربردی بهزیستی است حبه های شکل توت و عناب را به نمایش گذاشته بود. غرفه دار مشغول توضیح برای مشتریانش است که گفته هایش جلب نظر می کند: توت های خشک را از پای درخت که جمع آوری می کنیم به کمک یک دستگاه آسیاب پودر کرده و در قالب های مختلف به آن شکل می دهیم و بعد از بسته بندی می فروشیم، البته بازار فروش این محصول بیشتر در خارج استان است.
یکی دیگر از غرفه داران که سرایانی است برای مشتریانش از خواص زعفران می گوید و محصولات فرآوری شده این طلای سرخ را معرفی می کند. او پیشنهاد خرید می دهد و می افزاید: اگر رضایت داشتید ارسال رایگان هم داریم.
دکور غرفه دیگری از سماور های برنجی و مسی چیده شده است. بنر معرفی هم همین را نشان می دهد« تولید و آبکاری سماور مسی و برنجی». این رشته دانشگاهی اما ناآشنا مورد استقبال خوب شهروندان واقع شده و همه علاقه مندانه مشغول تماشای تولیدات این غرفه هستند.
در بخش دیگری از سالن کارگاه رایگان آموزش زبان انگلیسی مشغول برگزاری است و عده ای هم پای آموزش استاد جوانی نشسته اند و با او لغات انگلیسی را تکرار می کنند.
در غرفه دیگری بازار فروش تخم مرغ داغ شده و غرفه دار همزمان که جوابگوی مشتریان فروش تخم مرغ است در آن سوی غرفه مراحل اسانس گیری و عرق گیری از گیاهان دارویی را توضیح می دهد.
بسیاری از افراد علاقه مند به تولیدات سنتی گرد غرفه شرکت تعاونی زنان مود جمع هستند و بانوی کارآفرینی این غرفه برایشان با صبر و حوصله محصولاتش را معرفی می کند.
مریم همت پور که از 23 سال پیش چرخ این شرکت تعاونی را می چرخاند از تجربیات موفق حضور در نمایشگاه ها می گوید و می افزاید: دانش آموخته دانشگاه علمی کاربردی هستم و از این نمایشگاه نیز برای معرفی تولیدات شرکت تعاونی استفاده کرده ام.
وی در این غرفه عرق ، گلاب، شیرینی سنتی ، لباس هایی با پارچه های محلی برک وغیره به فروش می رساند البته او هدف اصلی اش را از حضور در این نمایشگاه معرفی توانمندی های تعاونی عنوان می کند و می گوید: هم اکنون 630 نفر عضو این تعاونی محصولاتش را تولید و روانه بازار می کنند.
** نقص در اطلاع رسانی
جوان دانش آموخته دیگری از شهرستان قاینات در این نمایشگاه حضور دارد که رشته تحصیلی اش گیاهان دارویی است و می گوید: بیشتر عرق و گل قند تولید می کنم و در روستای ابوالخیری مشغول فعالیت هستم.
اما علی اکبر مخملی، زیاد از فروش نمایشگاه راضی نیست و در این خصوص عنوان می کند: به نظرم تبلیغات برای برپایی نمایشگاه کم بوده و زیاد مردم از آن اطلاعی ندارند.
در قسمت های انتهایی سالن این نمایشگاه دستگاه اعصاب سنجی که مخترع آن یکی از دانشجویان علمی کاربردی است نصب شده و جمعیت زیادی با آن سرگرم هستند.
یکی از بازدید کنندگان با بیان اینکه نمایش مشاغل مختلف باعث ایجاد روحیه امید و خودباوری می شود به خبرنگار ایرنا می گوید: فرزند خودم سال آینده می خواهد دانشگاه برود و با معرفی این رشته های تحصیلی متنوع بسیار علاقه مند شده است که در این شاخه ها تحصیل کند.
خانم بهارشاهی می افزاید: اینکه جوانان علاقه مند در این نمایشگاه حضور دارند باعث خوشحالی است و توصیه می کنم حتما شهروندان از این نمایشگاه بازدید کنند.
بازدید کننده دیگری که یکی از بستگانش غرفه دارد برای دیدن غرفه او آمده اما مشتاق است که از سایر غرفه ها بازدید کند. وی معتقد است که باید جوانان برای حضور در عرصه های کارآفرینی تشویق شوند که همین نمایشگاه فرصتی برای آشنا شدن با شغل های مختلف است.
رمضانی با تاکید بر اینکه صرفا فارغ التحصیلان نباید به دنبال شغل های دولتی باشند می افزاید: امروز دانشگاه های علمی کاربردی راه را برای تحصیل آسان کرده اند و از این طریق می توان هم مهارت کسب کرد و هم صاحب یک شغل و حرفه شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی نیز در حاشیه آیین افتتاح این نمایشگاه گفته بود که دستاوردهای حوزه کارآفرینی به نمایش گذاشته شده است.
ابوافضل فورگی نژاد یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه را حمایت از کارآفرینان دانشگاه با در اختیار قرار دادن فضایی برای فروش محصولات، معرفی خود و محصولات، نوآوری ها، اختراعات و سایر عنوان کرد.
وی گفت: معرفی کارآفرینان و مولدان کسب و کار، معرفی رشته ها و مشاغل قابل احراز دانشگاه، کلینیک اشتغال و کارآفرینی، نمایشگاه مشاغل خانگی و بومی و کارگاه های آموزشی حوزه کارآفرینی و اشتغال از جمله بخش های اصلی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی در یکی از سالن های نمایشگاه بین المللی بیرجند از 24 مهرماه جاری آغاز به کار کرده و همه روزه تا 27 مهر از ساعت 16 تا 21 به روی علاقه مندان باز است.
البته در سالن دیگر نمایشگاه نیز غرفه اقوام ایرانی و سوغات برپا شده که تا 27 مهرماه جاری در همان ساعت برپا خواهد بود.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/107656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد