پیام خراسان

آخرين مطالب

20درصد از جامعه عشايري اسکان يافتند گفتگو

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاين - بجنورد- ايرنا- قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشايرايران با بيان اينکه سياست اين سازمان بر اسکان عشاير نيست، گفت: تاکنون 20درصد از 213 هزار خانوار در کانون هاي عشايري به طور داوطلبانه اسکان يافته اند.
شاهپور علايي مقدم با ذکر اينکه پشتيباني و ارائه خدمات به کوچندگان، اسکان و ساماندهي عشاير از وظايف اين سازمان است اظهارکرد: در کانون هاي اسکان عشاير خدماتي از قبيل بهداشت و درمان، بهسازي محل اسکان، آموزش، ارتقاء مهارت و سطح سوداد و خدمات پشتيباني اعم از آب، برق و حتي در برخي از مکان ها گازرساني ارائه مي شود.
وي افزود: اسکان عشاير به طور داوطلبانه انجام مي شود به دليل اينکه اين قشر به دنبال مراتع براي چراي دام خود هستند و در اين راستا، 34 ميليون هکتار مرتع در سطح کشوردر اختيار آنها است.
علايي مقدم اضافه کرد: زماني که سايت کانون عشايري طراحي مي شود، هزينه اي از خانوار عشايري دريافت نمي شود واراضي شناسايي شده در اين زمينه اراضي ملي و دولتي هستند.
قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشايرايران گفت: اين سايت ها از محل اعتبارات دولتي و برخي مواقع تسهيلاتي براي ساخت مسکن و شغل هايي که در محل دارند طراحي مي شود.
**ايجاد تنوع بخشي در شغل جامعه عشايري در سطح کشور
علايي مقدم با بيان اينکه درسياست اقتصاد مقاومتي تمام استان ها در چهار محور فعاليت مي کنند اظهارکرد: يکي از اين چهار محور زنجيره توليد گوشت قرمزاست که از محل پرواربندي و عرضه به بازار تکميل شده و در اين زمينه تسهيلاتي از محل صندوق توسعه ملي و ماده 10 و 12 ارائه مي شود.
وي افزود: 25 درصد از توليد گوشت قرمز مورد نياز در سطح کشور از محل فعاليت هاي عشايري است که به جمعيت جامعه عشايري هر يک نفرعشاير، گوشت 16 نفر ايراني را تامين مي کند.
علايي مقدم از ديگر مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتي به طرح ساماندهي تشکل ها و تعاوني هاي عشايري اشاره کرد و گفت: تشکل ها و تعاوني ها بازوي اجرايي سياست سازمان امورعشاير هستند.
وي اضافه کرد: اکنون 2 اتحاديه مرکزي،21 اتحاديه استاني، 204 شرکت تعاوني در شهرستان ها و 300 صندوق خرد زنان عشاير در کشور وجود دارد که در زمينه ساماندهي و پشتباني از آنها اقدامات خوبي انجام شده است.
قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشايرايران از ديگر مصوبات اين ستاد به توسعه زراعت و باغباني دراراضي شيب دار اشاره وعنوان کرد: اکنون 64 هزار هکتار باغ و 790 هزار هکتار زمين زراعي در سطح کشور براي افزايش درآمد در اختيار جامعه عشايري است.
وي توسعه کشت گياهان دارويي، جمع آوري اين گياهان و عرضه آن به بازار را از ديگر مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتي عنوان کرد و گفت: در اجراي اين چهار سياست به طور ميانگين کشوري، بيش از 100 درصد موفق بوده ايم.
علايي مقدم اظهارکرد: اخيرا هفت برنامه نيز به عنوان برنامه کلي عشاير تدوين کرديم که زنجيره توليد و عرضه گوشت قرمز، توليد و فرآوري عرضه لبنيات، توسعه گردشگري و بوم گردي در سامانه عشايري، صنايع تبديلي و فرآوري مصوبات عشاير و صنايع دستي، توسعه باغات و گلخانه ها و ايجاد شرکت خدمات پشتيبان عشايرشامل مي شود.
وي با تاکيد براينکه اجرايي کردن اين برنامه ها در حال پيگيري است گفت: براي اجراي کامل آنها 20 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است و در صورت تخصيص کامل اين تسهيلات 50 هزار شغل جديد ايجاد مي شود.
علايي مقدم خاطرنشان کرد: در سال جاري 2 هزار و 500 ميليارد ريال نيز از محل ماده 10و 12 با بهره 4درصد و بازپرداخت پنج ساله و مبلغ 2هزار ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي براي فعاليت هاي اقتصادي و توليدي زود بازده به جمعيت عشاير در تمام استان ها اختصاص يافته است.
وي همچنين گفت: در سال 93، شوراي عالي عشاير که به مدت 10 سال نشست ها تشکيل نشده بود، به رياست معاون اول رئيس جمهور تشکيل شد و اجراي دو مصوبه، ارتقاي سطح دانش، مهارت و ارتقاي فرهنگ، مذهب و بهبود وضعيت بهداشت عشاير تصويب شد.
علايي مقدم با بيان اينکه اين دو مصوبه مجدد در سال گذشته مصوب و ابلاغ شده است افزود: استانداران و فرمانداران به ترتيب در استان و شهرستان ها با دبيري اداره کل امورعشايراين دو مصوبه را اجرايي کنند تا تحول عظيمي را در جامعه عشايري کشور شاهد باشيم.
**بيشترين خسارت خشکسالي به جامعه عشايري وارد شده است
قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشايرايران با اشاره به خشکسالي در سال هاي اخير بيان کرد: اين کشور جزو مناطق خشک است و با توجه به ميانگين بارش ها، بيشترين صدمه و خسارت خشکسالي به جامعه عشايري وارده شده چون منبع تامين علوفه براي دام عشايرمراتع است.
وي اظهارکرد: امسال براي کاهش اثرات خشکسالي و کمبود علوفه در مراتع کشور، تامين جيره غذايي ديگرمانند کنسانتره دامي و توزيع جو مدت داربراي جمعيت عشاير انجام شد که هزينه آن در طول شش ماه از آنها اخذ مي شود.
علايي مقدم ادامه داد: دراين راستا ارائه تسهيلات 2 هزارو 500 ميليارد ريالي با بهره 4 درصد و بازپرداخت پنج ساله از محل ماده 10 و 12 در مديت بحران کشور مصوب شد تا عشاير بتوانند اثرات خشکسالي را کاهش دهند.
وي عنوان کرد: درمراتع سطح کشور ميزان رشد علوفه بين 15 تا 20 درصد نسبت به سال هاي گذشته کاهش يافته است.
علايي مقدم گفت: در طول سال هاي اخير به رغم خشکسالي هاي پي در پي سازمان امورعشاير در بخش هاي مختلف در زمينه آبرساني کارهاي بسيار بزرگ انجام داده است.
وي افزود: به رغم کمبودهايي که در بخش آبرساني سيار به جمعيت عشايروجود داشت اما اجازه نداديم که در مساله آب شرب و بهداشت آنها مشکل ايجاد شود.
علايي مقدم از مسئولان کشوري و استاني در خواست کرد که در زمينه پروژه تامين انتقال آب و هزينه آبرساني سيار توجه ويژه اي داشته باشند.
وي اظهارکرد: در بسياري از استان ها بابت آبرساني سيار ادارت به تشکل ها و تعاوني ها بدهکارهستند که مي طلبد سازمان برنامه و بودجه در کشور و استان ها در ثبيت و تخصيص بودجه جامعه عشاير را به صورت ويژه توجه کند.
**ايجاد ميدان عرضه دام توسط بخش خصوصي دراستانها
قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشاير گفت: يکي از سياست هاي ما اين است که درتمام استان ها ميدان عرضه دام توسط بخش خصوصي و تشکل هاي عشايري ايجاد کنيم.
شاهپور علايي مقدم اظهارکرد: جامعه عشايري در سال گذشته درعرضه دام زنده به بازار نقش خوبي داشته و 9.5 ميليون راس دام را به کشورعرضه کرده که دستاورد بسيار بزرگي است.
**تاکنون گزارشي درباره فروش بره هاي نارس از استان ها گزارش نشده است
وي درباره فروش بره هاي نارس در کشور گفت: دراين راستا تاکنون گزارشي از استان ها ارائه نشده و درطول برنامه پرواربندي با تکنيک هاي اصلاح نژاد و تغذيه در بخش عشايري اين مساله حل شده است.
علايي مقدم اضافه کرد: در برخي از استان ها در سطح کشور ضريب تبديل مواد غذايي به ميزان افزايش گوشت به طور تقريبي 550 گرم نسبت به ازاي هر کيلو، افزايش وزن شده که دستاورد بسيار خوبي است.
وي با ذکر اينکه افزايش درصد بره گيري در دام هاي کشورافزايش پيدا کرده است اظهارکرد: هدف اين است که اين مهم به 100 درصد برسد که اکنون ميانگين جامعه عشايري در اين زمينه حدود 75 درصد است.
علايي مقدم گفت: درشرايط پرواربندي سازمان امورعشاير از جيره کمکي در زنجيره توليد گوشت استفاده مي کند که سبب افزايش ميانگين وزن روزانه، نسبت به کنسانتره اي که مصرف مي کنند، مي شود.
براساس آمار سرشماري 1387، يک ميليون و 270 هزارنفرعشاير در قالب 213 هزار خانوار و با حدود 23 ميليون راس دام سبک و سنگين در سطح کشورزندگي مي کنند.
دستگاه هاي اجرايي، سازمان ها، نهادها و شرکت هاي دولتي و عمومي و همچنين مردم مي توانند ديدگاه ها يا برنامه هاي خبري خود را از طريق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و يا به 09159768804 تلگرام به ايرنا اطلاع دهند يا نمابر کنند.
قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امورعشايرايران به منظور بازديد از مناطق ييلاقي عشاير استان خراسان شمالي به شهرستان هاي بجنورد، اسفراين و شيروان سفر کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/10823/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»