پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

گام های جوانان خراسان جنوبی برای اشتغال/ برتوان فردی تکیه می کنیم سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- جوانان خراسان جنوبی با شناخت ظرفیت ها و فرصت ها گام های بلند در حوزه اشتغال زایی برداشته و در بسیاری از موارد به درآمد زایی خوبی رسیده اند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: نگاه جوانان امروز به مقوله اشتغال و اشتغال‌زایی نسبت به گذشته متفاوت شده است. آن‌ها می‌دانند که اگر تمایل به کار، کارآفرینی و اشتغال زایی داشته باشند نباید منتظر آگهی‌های استخدامی ادارات دولتی و منصب های اداری باشند.
این نکته نیز بارها از سوی مدیران و مسئولان جامعه مطرح شده که ظرفیت استخدامی ادارات دولتی برای استخدام نیز محدود است و بسیاری از کشورهای پیشرفته چون کشورهای آسیای شرقی نیروی اداری شان در حدأقل نیاز ممکن است.
در این شرایط برخی از جوانان تنها از بیکاری و نبود شغل مناسب گلایه می‌کنند و برخی دیگر آستین همت بالا زده و در عرصه‌های مختلف برای خود فرصت‌های شغلی مناسب ایجاد کرده‌اند که از تولید عسل تا کار گل و گیاه گلخانه‌ای را شامل می‌شود.
روحیه نشاط همراه با درآمد
فاطمه عباسی دانشجوی کارآفرین که در زمینه گل و گیاه کار می‌کند در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: حدود سه سال است که در زمینه گل و گیاهان گلخانه‌ای کار می‌کنم و معتقدم کار با گیاهان و گل‌ها به انسان روحیه و نشاط می‌دهد.
وی اظهار کرد: پدرم بسیار کشاورزی را دوست می داشت و در بسیار از مواقع نیز ما را به محیط های مرتبط با گل و گیاه می برد و از این جهت به این کار علاقمند شدم.
این کارآفرین نمونه بیان کرد:حیطه کاری من بیشتر بر روی گیاهان آپارتمانی است که با سبک زندگی مردم و نوع زندگی شان سازگاری بیشتری دارد ولی در ایام بهار و نوروز در بحث گیاهان پیوندی نیز کار می کنم.

عباسی با اشاره به اینکه همراه چهار نفر دیگر کار می کنم، ادامه داد: اگر زمین در اختیار کسانی که در حوزه گیاهان و گل آموزش دیده‌اند قرار داده شود بی شک می‌تواند به یک فرصت شغلی با درآمد زایی بالا نیز تبدیل شود.
وی افزود: البته اگر افرادی می خواهند این مقوله را به عنوان شغل و حرفه خود انتخاب کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که ساعت کاری آن از صبح بسیار زود آغاز می شود و ممکن است تا دیر وقت ادامه داشته باشد.
این جوان کارآفرین یادآور شد: برای من لذت بخش ترین کار قلمه زدن و پیوند زدن گیاهان است و همواره در کارم به خدا توکل داشته‌ام و تا کنون نیز درآمدزایی خوبی این شغل برای من داشته است.
کندوهای درآمد زا
رضا صفری که متولد سال 1373 است و اکنون دانشجوی ارشد رشته حقوق می‌باشد، نیز از آن دسته جوانانی است که آستین همت بالا زده و برای خود یک فرصت شغلی مورد علاقه خویش را ایجاد کرده است.
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال 90 کار زنبور داری و تولید عسل را شروع کردم و اکنون نیز از اینکه قدم در این رشته گذاشتم بسیار راضی هستیم.
این جوان کارآفرین بیان کرد: در شرایطی که همه می‌دانیم فرصت های شغلی در ادارات دولتی بسیار محدود است کارهایی مثل زنبور داری و تولید عسل از لحاظ درآمد زایی نیز بسیار مطلوب است و می‌توان بر روی آن برنامه ریزی نمود.
صفری ادامه داد: من کارم را با 11 کندو زنبور عسل شروع کردم و در حال حاضر 200 کندو دارم که نیمی از آنان در داخل استان و نیم دیگر کندوها در شمال کشور نگهداری می شود و تا کنون نیز راضی بوده‌ام.
وی گفت: در خراسان‌جنوبی گاه با برخی از صاحبان زمینه‌هایی که کندو در آن نگهداری می شود با مشکل رو به رو می شویم چرا که تصور می‌کنند اگر زنبور بر گل عناب و یا هر درخت دیگری بنشیند ، آن درخت میوه کوچکی خواهد داد که از منظر علمی ثابت شده نیست.
صفری یادآور شد: البته هر کاری سختی‌های خاص خودش را دارد که اگر عشق و علاقه وجود داشته باشد می‌توان با آن کنار آمد.

سلیقه بازار را باید شناخت
وحیده بیگمی نیز حوزه چرم را برای اشتغال زایی انتخاب کرده و مدت یک سال است که در حوزه چرم کار می کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اگر در حوزه چرم سلیقه مشتری و نیاز بازار را بشناسیم می تواند به یک مقوله اشتغال زا تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه این کار نیازمند علاقه و صبر است، بیان کرد: من آموزش‌های مرتبط را از طریق کلاس‌های فنی و حرفه ‍‌ای فرا گرفتم چرا که از منظر کاهش هزینه مادی آموزش و اعتبار مدرک به آن اعتماد داشتم.
بیگمی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه کار چرم بالاست، یادآور شد: این مسئله موجب می شود که قیمت کار تمام شده گران باشد که این مسئله بر میزان خرید مردم به واسطه موضوعات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته است.
سیده منصوره حسینی که کارآموز این رشته است نیز در گفت و گو با مهر گفت: می‌توان به چرم به عنوان یک فرصت شغلی و یا یک سرگرمی نگاه کرد که این بسته به هدف و سلیقه فرد در کار در حوزه چرم دارد.
وی اظهار کرد: من به عنوان یک فرصت اشتغال زایی به این امر نگاه می کنم و امیدوارم در آینده بتوانم در این زمینه موفق شوم.

مواد اولیه گران است
این بانوی فعال در حوزه چرم یادآور شد: در گذشته استقبال مردم از محصولات تولیدی بیشتر از زمان حال بود چرا که در حال حاضر به واسطه افزایش قیمت‌ها میزان خرید مردم کاهش یافته است.
سلیمانی جوان دیگری است که با قدم گذاشتن در مسیر پرورش و فروش گیاهان دارویی یک فرصت شغلی برای خود ایجاد کرده است و در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: هر چه قدر آگاهی مردم از تأثیر گیاهان دارویی بر سلامت بالاتر رود بی شک استقبال شان از این گیاهان افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: امروزه در خراسان جنوبی برخی از گیاهان دارویی چون زیره به صورت پرورشی تولید می‌شود که می‌تواند درآمد برای فرد تولید کننده داشته باشد.
این جوان فعال یادآور شد: اگر فضای کار در اختیار جوانان قرار گیرد می توانند در مؤلفه‌هایی چون پرورش گیاهان دارویی فرصت های شغلی خوبی ایجاد کنند.
جوانان خراسان جنوبی پرتلاش و با انگیزه هستند که فرصت ها را به خوبی می شناسند و از آن برای کار و درآمد زایی استفاده می کنند. بی شک اگر می خواهیم آمار اشتغال در کشورمان افزایش یابد باید این جوانان علاقمند مورد حمایت قرار گرفته و گره های کاری آنان گشوده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/108829/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند