پیام خراسان

آخرين مطالب

کشاورزان خراسان شمالی: امهال وام بانکی گره از کار ما نگشود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- طرح امهال وام بانکی کشاورزان در حالی ابلاغ شده که کشاورزان خراسان شمالی از چگونگی اجرای آن گلایه دارند و می گویند که اجرای طرح با این شرایط نمی تواند گرهی از مشکلات آنان را بگشاید.
به گزارش ایرنا کشاورزان می گویند شرایط برای امهال وام بانکی به گونه ای است که با این شرایط عملا شمار زیادی از تولیدکنندگان مشمول آن نشده و نمی توانند از آن بهره ببرند.
یک کشاورز خراسان شمالی در این باره گفت: با این شرایط که بانک کشاورزی برای امهال وام ها اقدام می کند، مشکل و دردی از بدهکاران بانکی دوا نمی شود.
علی روحانی اظهار داشت: بانک اعلام کرده در صورت تامین اعتبار دولتی، وام امهال می شود و گرنه بعد از سه سال، میزان بدهی ها بیشتر شده و کشاورز به بانک بدهکارتر می شود.
وی گفت: بانک تنها به فکر بازپس گرفتن وامی است که پرداخت کرده و سه سال بعد کاری ندارد که دولت، اعتبار را تامین کرده است یا نه و در صورت عدم اقدام دولت، کشاورز باید سود و جریمه سه ساله این وام را نیز بپردازد.
یک کشاورز دیگر با بیان اینکه انتظار می رفت در طرح امهال، هزینه های مربوط به سود و جریمه وام کشاورزان نیز مشمول بخشیدگی شود، گفت: مشکل این است که بر اساس اعلام بانک، تنها سود مربوط به سه سال امهال، تقبل شده و کشاورز باید هزینه های سود و جریمه را در اقساط سه ساله بپردازد.
مجید قلی پور افزود: در سال های اخیر، خشکسالی ها و کاهش بارندگی، به شدت درآمدهای ما را پایین آورده و تقریبا همه کشاورزان به بانک ها بدهکار شده و در بازپرداخت آن درمانده اند.
وی اظهار داشت: ما نگران هستیم که همان اقساط را در سه سال چگونه پرداخت کنیم، توان ما بشدت کاهش یافته است و نمی توانیم حتی اصل وام را بپردازیم.
قلی پور تصریح کرد: بر اساس اعلام بانک، در امهال وام، اصل، سود و جریمه های دیرکرد کشاورزان بدهکار محاسبه و به عنوان یک وام جدید برای این تولیدکنندگان محاسبه می شود و وام جدید در سه سال برای کشاورز تقسیط می شود که دولت تنها سود سه سال امهال را پرداخت می کند.
این تولیدکننده تاکید کرد: کشاورزان متقاضی بخشیدگی سود و جریمه های بانکی هستند اما در این طرح، سود و جریمه ها بخشیده نمی شود بلکه در سه سال امهال می شود.
* بسیاری از کشاورزان مشمول نشدند
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: یکی از مشکلات در اجرای امهال این است که تنها کشاورزانی مشمول این طرح هستند که زمان سررسید وامشان تا 6 شهریورماه امسال بوده و بر این اساس، طرح مزبور شمار زیادی از کشاورزان را دربرنمی گیرد.
علی بهنام فر اظهار داشت: درخواست ما آن است که این شرط زمانی اصلاح شود و تمام کشاورزانی که زمان سررسید وامشان تا پایان امسال است بتوانند وام خود را امهال کنند.
وی با بیان اینکه این درخواست در حال پیگیری است و امید می رود به نتیجه برسد، افزود: مشکل دیگر در نحوه اجرای مصوبه هیات دولت است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ای که هیات دولت برای امهال وام های کشاورزان ابلاغ کرده، مقرر است سود و جریمه های کشاورزان بدهکار که تاریخ سررسید وامشان 6 شهریورماه امسال است بخشیده شده و اصل وام به مدت سه سال امهال شود اما اکنون بانک ها این مصوبه را با شرایط ذکر شده اجرا نمی کنند.
وی تصریح کرد: بانک ها برای امهال وام کشاورزان، اصل، سود و جریمه های دیرکرد وام را در قالب یک وام محاسبه کرده و با کشاورزان قرارداد منعقد کرده و آن را برای سه سال تقسیط می کنند و در این شرایط تنها سود و جریمه های سه سال مدت زمان امهال وام برای کشاورز بخشیده می شود و باید اصل، سود و جریمه های پیش از انعقاد قرارداد امهال را پرداخت کند.
بهنام فر در باره نگرانی کشاورزان از عدم اقدام دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز این طرح، گفت: دولت پرداخت سود و جریمه های طرح امهال را تقبل کرده اما در صورتی که چنین نشود، بانک به ناچار آن را از کشاورز مطالبه خواهد کرد.
وی تصریح کرد: دولت ضمانت کرده که هزینه های سود و جریمه های بانکی را که امهال می شود، پرداخت کند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان وجود دارد که بخش عمده ای از آنان به بانک ها بدهکارند و به علت مشکلات خشکسالی و کاهش درآمدها، در بازپرداخت وام، با مشکل رو به رو شده اند.
* کشاورزان خراسان شمالی برای امهال وام بانکی تعجیل کنند
معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به ابلاغ امهال وام کشاورزان خسارت دیده از حوادث طبیعی، از آنها درخواست می شود هرچه زودتر برای امهال وام خود اقدام کنند.
سیدمحمود سیدالحسینی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس بند خ ماده 33 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در سال 97، 14 هزار کشاورز استان مشمول استفاده از طرح امهال هستند.
وی افزود: کشاورزان بدهکاری که سررسید وامشان تا 6 شهریور ماه امسال بوده می توانند به همراه ضامن و وثیقه گذاران با مراجعه به یکی از شعب بانک کشاورزی برای امهال وام خود اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در این طرح، وام کشاورزان تا سه سال امهال شده و دولت پرداخت سود تسهیلات این سه سال را تقبل کرده است.
سیدالحسینی گفت: اصل، سود و وجه التزام وام کشاورزان بدهکار تا تاریخ اقدام برای امهال وام، برای سه سال تقسیط می شود و سود این سه سال توسط دولت به بانک پرداخت خواهد شد از این رو کشاورزانی که زودتر برای امهال اقدام کنند، مبلغ کمتری را بابت سود و دیرکرد پرداخت خواهند کرد.
معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: میزان بدهی کشاورزان مشمول این طرح در استان یکهزار و 900 میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینکه برخی کشاورزان که تاریخ سررسید وامشان پس از 6 شهریورماه است از عدم شمول این طرح گلایه مندند، گفت: پیگیری هایی برای اینکه زمان تاریخ سررسید وام کشاورزان ، پایان امسال تعیین شود انجام شده که امید می رود به نتیجه برسد.
سیدالحسینی افزود: بار مالی این طرح برای دولت در صورتی که تمام کشاورزانی که تاریخ سررسیدشان تا پایان امسال است مشمول این طرح شوند در استان، 700 میلیارد ریال است.
معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون در این استان هشت هزار و 500 نفر از کشاورزان بدهکار و خسارت دیده از حوادث طبیعی و غیرمترقبه مشمول طرح امهال نشده اند و نمی توانند از این فرصت استفاده کنند.
* شرایط امهال وام کشاورزان اصلاح شود
رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه براساس بخشنامه ابلاغی از سوی دولت وام کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه که تا 6 شهریور امسال سررسید شده، امهال می شود، گفت: باید این شرایط و زمان تعیین شده امهال تغییر یابد.
علی قربانی اظهار داشت: سال زراعی از مهرماه آغاز می شود و معمولا زمان سررسید وام کشاورزان پس از مهرماه است و بر این اساس عمده کشاورزان مشمول طرح امهال نمی شوند.
وی گفت: بانک ها مکلفند تسهیلات کشاورزان خسارت دیده را که سررسید شده تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه مزبور یعنی شهریورماه، امهال کنند اما درخواست ما این است که وام هایی از کشاورزان که تاریخ سررسیدشان تا پایان امسال است، امهال شود.
قربانی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف است وام کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه را به مدت سه سال امهال کند اما شرایطی که در بخشنامه ارسال شده آمده به گونه ای است که بخش زیادی از کشاورزان نمی توانند از این فرصت استفاده کنند.
قربانی گفت: این مصوبه نمی تواند دردی از مشکلات کشاورزان بدهکار را دوا کند و در این باره پیگیر هستیم و امیدواریم بتوانیم فرصتی را برای کمک به این تولیدکنندگان فراهم کنیم و وام بیشتری از کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه امهال شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اعتبار این طرح از منابع مربوط به حوادث غیرمترقبه تامین می شود و مشکلی برای تامین اعتبار پرداخت سود و جرائم وام بدهکاران وجود ندارد.
بانک مرکزی اعلام کرده است که تسهیلات بانکی دریافتی کشاورزان خسارت‌ دیده از حوادث غیرمترقبه در سال زراعی 1397‏-1396 به مدت سه‌ سال امهال می شود.
این بانک بر اساس بند (خ) ماده «33» قانون برنامه ششم توسعه در ابلاغیه ای از بانک ها خواسته تا از طریق کارگروه مندرج در مصوبه دولت، مشمولان واجد شرایط امهال تسهیلات را معرفی کنند تا مراتب برای تامین هزینه سه ساله امهال به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس شود.
کارگروه موضوع بند (خ) ماده (33) قانون برنامه ششم توسعه موظف است، پس از اعلام استان هایی که در سال زراعی 96-97تحت تاثیر حوادث غیرمترقبه قرار گرفته اند به عنوان مشمولان واجد بهره مندی از امهال تسهیلات به بانک های عامل معرفی شوند.
در ماده 33 برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده به منظور متنوع سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تامین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، در صورتی که کشاورزان از حوادث غیرمترقبه آسیب ببینند، ضمن بخشیدگی سود و کارمزد و جریمه وام های دریافتی آنان، نسبت به امهال اصل وام آنان به مدت سه سال اقدام کند.
تعیین میزان خسارت وارده توسط کارگروهی متشکل از جهاد کشاورزی، بانک مربوطه و فرمانداری شهرستان انجام می شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و 82 هزار نفر بهره بردار این بخش هستند. بر اساس اعلام مسئولان، بخش زیادی از کشاورزان استان به بانک ها بدهکار هستند.
7185/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/108974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید