پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان شمالی:

20 میلیارد ریال صرف سرمایه گذاری در روستاهای استان می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: مجموعه هایی که با دهیاری ها به صورت مشترک سرمایه گذاری کنند تا 20 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود 6 درصد دریافت می کنند.
به گزارش ایرنا محمدرضا خباز روز یکشنبه در همایش روز ملی روستا و عشایر افزود: این اعتبارات برای هزینه کرد سود سرمایه گذاری در روستاها در اختیار سرمایه گذاران قرار می گرد تا توسعه در روستاها محقق شود.
وی افزود: امسال دولت تمام تلاش خود را به کار بسته و یک هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار با بهره 4 درصد در سطح کشور از محل منابع چهار بانک توزیع شده است.
وی اظهار داشت: از این میزان 50 درصد سهم هر استان داده شده و مابقی به زودی پرداخت می شود.
خباز با اشاره به اهمیت دهیاری ها در توسعه روستاها، کم توجهی به دهیاری ها را اشتباه دانست و گفت: دهیار در خط مقدم خدمت قرار دارد به طوری که با حداقل امکانات انتظارات بسیاری را باید پاسخ دهد.
وی با تاکید بر اینکه دهیاران باید سنگ زیرین آسیاب باشند، افزود: سرعت دادن به مجوزها اولین کاری است که دستگاه های اجرایی باید برای رسیدن به اهداف دهیاری ها انجام دهند.
مقام عالی دولت در خراسان شمالی اظهار داشت: در همین راستا دفتر تسهیل سرمایه گذاری در وزارت اقتصاد و دارایی ایجاد شده تا افراد در دستگاه های اجرایی سرگردان نشوند.
خباز یادآور شد: برای کشور اسلامی مطلوب نیست که مجوزها برای سرمایه گذاری چندین ماه طول بکشد در حالی که در کشورهای غیرمسلمان این روند حداکثر در 5 دقیقه طی می شود.
وی با تاکید بر هماهنگی بین ادارات، گفت: باید نگاه مدیران به دهیاران به ویژه در خراسان شمالی، که 45 درصد جمعیت روستایی دارد، عوض شود تا روستاییان در روستاها ماندگار شوند و از حاشیه نشینی جلوگیری شود.
وی ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاری را نیز از دیگر راهکارها دانست و با تاکید بر پررنگتر شدن حضور بخش خصوصی در روستاها، گفت: کشور ما با نفت قابل اداره نیست و باید در اقتصاد دولتی تجدیدنظر کرد.
وی مشارکت مردمی را نیز امری بسیار مهم خواند و افزود: باید مردم را در کارها مشارکت و دخالت دهیم تا احساس کنند که در اداره روستاها موثر هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این همایش، جمعیت بالای روستایی را از ویژگی های شاخص استان برشمرد و اظهار داشت: جمعیت روستایی استان 370 هزار نفر است و حدود 700 روستا دارای دهیاری هستند.
رضا رجب زاده افزود: 45 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند در حالی که این میزان در کشور 20 درصد است حال آنکه از 55 درصد جمعیت شهری نیز بخش قابل توجهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با روستاها و مشاغل روستایی ارتباط دارند.
وی با تاکید بر اینکه روستا در این استان می تواند محور توسعه اقتصاد و اشتغال باشد، گفت: اگر بر اساس برنامه مدون و مبتنی بر اصول حرکت نکنیم روستایی که می تواند محور توسعه استان باشد تبدیل به تهدیدی برای توسعه می شود.
رجب زاده افزود: اگر بخشی از جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت کند حاشیه نشینی و اشتغال کاذب در شهرها شکل می گیرد که با توسعه پایدار همخوان نیست.
وی به خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: بیش از 2 هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به استان تخصیص یافته که یک هزار و 300 میلیارد ریال آن در حساب بانک ها وجود دارد و یک هزار و 100 میلیارد ریال پرداخت شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: در حوزه اعتبارات عمرانی نیز تا به امروز یک هزار و 700 میلیارد ریال ابلاغ اعتبار شده که باعث اجرای افزون بر 2 هزار طرح بزرگ و کوچک در روستاها شده است.
وی یادآور شد: هم اینک برق رسانی به 920 روستا، آب رسانی به 670 روستا، آسفالت 2 هزار کیلومتر راه و برخورداری 95 درصد روستاها از گاز انجام شده که قابل قیاس با گذشته نیست.
رجب زاده از کمبود آب در روستاها به عنوان یک مشکل تلخ یاد کرد و گفت: امروز این منبع الهی را به دلیل کاهش نزولات آسمانی و مدیریت منابع آبی در روستاها کمتر داریم.
وی اظهار داشت: در این راستا نیاز به تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان داریم زیرا که هم اینک در بسیاری از استان های کشور که محور توسعه آنها بر آب بنا نشده، مشکلات کمتری دارند.
وی از اقدامات خوب این حوزه را استفاده از فناوری های نوین آبیاری و الگوی کشت جایگزین دانست و گفت: باید به ظرفیت های بالقوه توسعه استان در حوزه های غیرکشاورزی که تا کنون به آن بی توجه بوده ایم، بیشتر توجه کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی راهکار برون رفت از مشکلاتی که کم آبی ایجاد کرده را در توسعه گردشگری، بوم گردی و صنایع دستی دانست و گفت: باید زنجیره های اقتصادی و تولیدی را در روستاهای استان شکل دهیم تا این صنایع رشد کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در ادامه اولویت اول کنونی استان را گردشگری اعلام کرد و گفت: در این شرایط راهی جز توجه به گردشگری برای جایگزین کردن با نفت برای ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی نداریم.
حبیب یزدان پناه با تاکید بر اهمیت صنایع دستی و میراث فرهنگی، افزود: برخی روستاهای استان قابلیت فراوانی در این 2 حوزه دارند ولی اقامتگاه بوم گردی هنوز در آنها ایجاد نشده است.
وی اظهار داشت: با توجه به وجود تنوع قومیت ها و جمعیت عشایری در استان، دهیاران می توانند به شناسایی فضاهای بکر برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی و توسعه اشتغال و درآمد پایدار روستایی کمک کنند.
یزدان پناه افزود: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ماست بنابراین با توجه به اینکه اکنون تنها 33 نفر در یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت دارند و نمی توانند به شایستگی از آثار تاریخی محافظت کنند، نیازمند کمک و همکاری مردم و اهالی روستاها هستیم.
وی با تاکید بر فرهنگ سازی در این رابطه، گفت: صنعت گران متعددی در روستاها پراکنده هستند که می توان با اطلاع رسانی، از ظرفیت آنها بهترین بهره برداری را کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: دبیرخانه ای در این اداره کل تشکیل شده و تا پایان آبانماه سال آینده 100 رویداد را تعریف کرده تا از حمایت های مادی و معنوی برخوردار شوند.
وی از دهیاران خواست در حوزه روستاهای زیر پوشش برنامه های مشخصی برای معرفی روستا و ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشند و به این دبیرخانه اعلام کنند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نیز اظهار داشت: باید از تولید روستایی حمایت کرد تا مهاجرت معکوس در روستاها داشته باشیم.
رضا احمدی از دهیاران خواست همکاری لازم را در جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک دامی بین انسان و دام از طریق تشویق دامداران به رعایت موارد بهداشتی، داشته باشند.
وی بر استقبال از خدمات دامپزشکی، گرفتن مجوزهای لازم برای حمل و نقل دام به منظور جلوگیری از انتقال بیماری ها، توجه به بهداشت فرآورده های دامی و مشارکت در کنترل جمعیت حیوانات گوشتخوار ولگرد و مرمت و نوسازی اماکن دامی تاکید کرد.
در پایان این همایش از شماری از دهیاران برتر استان خراسان شمالی تقدیر شد.
5132/ط

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/109144/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند