پیام خراسان

آخرين مطالب

این نمایش‌ می‌تواند برداشت‌های شخصی متفاوت ایجاد کند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- مصطفی نصیری در خصوص نمایش‌نامه «خیاط» گفت: اثری که در پیِ تولیدِ آن بودم، جدید است؛ بامحتوا و فرمت‌های نسبتا جدید، هم‌چنین سعی کرده‌ام تمام موارد به‌کار رفته در این متن نو باشد و فکر می‌کنم موفق بوده‌ام.

وی عنوان کرد: می‌توان گفت گونه‌ی اجرایی تئاتری که انتخاب کرده‌ایم به‌عنوان گونه‌ای نسبتا خاص مطرح می‌شود؛ زیرا در مشهد و حتی در کشور کم‌تر به این گونه پرداخته شده‌است.

کارگردان نمایش‌نامه «خیاط» اظهار کرد: به هرحال قطعا هر اثر قابلیت خاص خود را دارد؛ اما بازخورد منتقدین و مخاطبان هم نشان داده؛ که اثر در رساندن مفهوم خود موفق بوده ‌است. 

نصیری ابراز کرد: در جشنواره‌ی استانی نیز داوران به‌راحتی با اثر ارتباط برقرار کرده و مورد نظر شخصی داوران بود؛ اما درحال حاضر اجرا می‌کنیم تا نظر مخاطبان را نسبت به این تئاتر ببینیم و باتوجه به این‌که مخاطبان در جشنواره این کار را تماشا کرده‌بودند؛ می‌توان گفت که اکثریت مخاطبان از تماشای این کار رضایت داشتند.

وی افزود: هم‌چنین می‌توان گفت این اثر با مخالفت رو‌به رو بوده که این مخالف بودن به‌واسطه‌ی نو بودن اثر است.

 کارگردان نمایش‌نامه《خیاط》 گفت: باتوجه به این‌که در این گونه نمایشی اثرات مشابه هم وجود داشته‌اند مانند نمایش‌هایی تحت عنوان «سورنا، دپوتات، ایرج پسر فریدون و...» من سعی کرده‌ام چیزی را در متن ابداع کنم که واقعا وجود نداشته؛ هدف من حداقل ایجاد یک گونه نو در متن بوده که پیش از این وجود نداشته و من این‌ موارد را در جلسات نقد و بررسی که با منتقدان داشتیم اعلام کرده‌بودم.

نصیری عنوان کرد: باتوجه به این‌که این تئاتر گونه‌ای متفاوت است؛ نمی‌گویم بهتر است یا بدتر و کیفیت را مد نظر را قرار نمی‌دهم، تلاش من در این جهت بوده است که یک درام خانوادگی را در یک فضای رئالیست جادویی، با استفاده از اسطوره‌ها و نمادگذاری آن‌ها در دنیای امروزی روایت کنم و این چیزی بوده که سعی کرده‌ام به آن برسم و فکر می‌کنم که رسیده‌ام.

وی گفت: نمی‌گویم که سبکمان خاص است؛ اما به صورت مشخص، مخاطب نمایش‌نامه من مخاطب عام نیست؛ یعنی قطعا مخاطب نمایش من با مخاطب نمایش‌هایی مانند جن‌گیر، دپوتات و ... نمایش‌هایی با این سبک فرق می‌کند.

کارگردان نمایش‌نامه «خیاط» اظهار کرد: من مخاطبان را به تفکر و اندیشه‌ای که نوتر است دعوت می‌کنم و از نظر من لزوم این مسئله در بین نخبگان جامعه بیشتر احساس می‌شود؛ یعنی مخاطبان من بیشتر نخبگان جامعه هستند تا این‌که مخاطب نمایش‌های عامه پسندتری باشند.

نصیری ادامه داد: در مجموع سعی کرده‌ام؛ تا یک درام خانوادگی برای تمامی مخاطبان روایت کنم و در زیر لایه‌ی آن حرف‌هایی با اقشار مختلف داشته‌باشم.

وی در خصوص وظایف یک کارگردان و نویسنده در جهت تولید یک نمایش‌نامه خوب گفت: این مسئله یک پروسه کاملا شخصی است و برآیند زندگی هر فرد است؛ از مجموع کتاب‌هایی که خوانده تا مجموع دوستان، حوادثی که در اخبار یا تلفن همراهش و هم‌چنین در جامعه می‌بیند که در نهایت همه‌ی این‌ها منجر به شکل گیری یک اثر می‌شود. 

کارگردان نمایش‌نامه《خیاط》 بیان کرد: هر هنرمند و هر فردی بیشتر یا کمتر تحت تاثیر اطرافش قرار می‌گیرد؛ من هم، مانند تمام انسان‌ها تحت تاثیر دوستانم، خانواده‌ام، کتاب‌هایی که می‌خوانم، فیلم‌هایی که می‌بینم و ارتباطاتی که با تلفن همراه خود در دنیای امروز دارم هستم و نمایش‌نامه هم قطعا از آن‌ها تبعیت می‌کند؛ زیرا نمایش‌نامه از من نشأت گرفته است.

نصیری اظهار کرد: تئاتر تفاوت‌های بسیاری با سینما دارد در واقع نویسنده متنی را می‌نویسد، کارگردان متن را کارگردانی می‌کند و در نهایت چیزی‌که اجرا می‌شود فقط و فقط بدست بازیگران است؛ اگر اتفاقی روی صحنه رخ دهد نه کارگردان و نه نویسنده هیچ تاثیری نمی‌توانند در آن لحظه داشته‌باشند؛ بلکه فقط بازیگران هستند که می‌توانند این امر را سازماندهی کنند یعنی بازیگران باید تبهر کافی برای حل مشکل پیش آمده را داشته‌باشند.

وی افزود: هم‌چنین اگر مشکلی در اتاق فرمان، پشت صحنه و قبل از اجرا پیش بیاید؛ می‌توانیم کاری انجام دهیم اما به محض این‌که اجرا شروع شود دست همه‌ی ما از صحنه کوتاه است و تنها کسی‌که می‌تواند کاری در صحنه انجام دهد بازیگر است؛ اما به‌عنوان مثال در بعضی از مواقع که اشتباه یا مشکلی در صحنه پیش آمده و بازیگر بعد از رفتن نور و تعویض صحنه به پشت صحنه آمده است، به بازیگر گفته‌ایم که متنی را بگوید یا کاری را انجام دهد که اشتباه پیش آمده برطرف شود. 

کارگردان نمایش‌نامه «خیاط» بیان کرد: هم‌چنین اگر اشتباهی روی صحنه رخ دهد، تماشاگر آن را به حساب گُنگ بودن کلیت نمایش می‌گذارد؛ مگر این‌که اشتباه رخ داده به‌حدی واضح باشد که تماشاگر متوجه شود؛ باتوجه به این‌که تماشاگران تئاتر درک بالایی دارند و اشتباهات پیش آمده را به‌حساب استرس اجرا و مشکلاتی که ممکن است طی اجرا پیش بیاید می‌گذارند و می‌دانند که واقعا دست کسی نیست که بخواهد این مسئله را کنترل کند.

نصیری عنوان کرد: تئاتر در ایران هنر نوتری به‌حساب می‌آید؛ منظورم از نو جدید بودن آن نیست، بلکه به‌این معنا که نسبت به دو هزار سال قبل از میلاد و حتی قبل‌تر که تئاتر به شکل‌های مختلفی وجود داشت، در این قرن‌ها تکامل یافته تا به این‌ درجه رسیده‌است.

 وی گفت: می‌توان گفت حدودا از یک قرن پیش این هنر در ایران به‌صورت تکامل یافته‌ وارد می‌شود؛ هم‌چنین با وجود این‌که در مشهد، در حال حاضر شرایط خیلی بهتر شده است، اما در مجموع ارتباط بین تئاتر و مردم به‌خوبی شکل نگرفته است.

 کارگردان نمایش‌نامه «خیاط» اظهار کرد: تئاتر در غرب یک هنر جریان ساز ، پویا و فعال است؛ اما در ایران صرفا هنری است که شاید هنرمندانش فعال باشند اما از طرف مسئولین و مردم حمایت نمی‌شوند، البته مردم تلاش خود را می‌کنند ولی واقعا عده‌ی کمی هستند که به تماشای تئاتر می‌پردازند و تئاتر باید خیلی بیشتر از اینها بین مردم جا بیفتد.

نصیری بیان کرد: در حال حاضر تئاتر هنری محسوب می‌شود که فقط قشر خاصی از جامعه به تماشای آن می‌پردازند ولی نباید اینگونه باشد؛ در واقع تئاتر باید خیلی مردمی‌تر باشد و در اقشار مختلف جامعه نفوذ کند و ریشه داشته‌باشد.

وی افزود: هم‌چنین می‌توان گفت در آثار من حمایتی وجود نداشته؛ اما شاید کارهای دیگری وجود داشته‌باشند که مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

کارگردان نمایش‌نامه «خیاط» ابراز کرد: در مجموع اگر بخواهیم در مورد تئاتر شهرمان صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم که هیچ حمایتی شکل نمی‌گیرد. 

نصیری ادامه داد: هم‌چنین هیچ سالنی به جز سالن‌های خصوصی افتتاح نشده‌اند. نه تنها سالن‌های بهتر و جدیدتر افتتاح نشده، بلکه حداقل کاری که مسئولین می‌توانستند انجام دهند تجهیز سالن‌های خصوصی بوده که این اقدام هم صورت نگرفته است، درحال حاضر بودجه فرهنگی کجا هزینه می‌شود؟ که نه سالن‌های جدیدتر و بهتری افتتاح می‌شوند، نه سالن‌هایمان بازسازی و تجهیز می‌شوند و از این نظر ما نسبت به تهران خیلی عقب‌ترهستیم.

وی اظهار کرد: در مشهد سالن‌های بهتری بوجود نیامده، سالن‌هایی که دارای مشکلاتی هستند نوسازی نمی‌شود و سالن‌های خصوصی‌مان تجهیز نشده یعنی عملا هیچ اتفاقی در سالن‌ها نمی‌افتد.

کارگردان نمایش‌نامه «خیاط» خاطر نشان کرد: ازنظر من سالن‌ها خیلی مهم هستند؛ یعنی هر چقدر تعداد سالن‌ها بیشتر باشند مردم به‌صورت خودکار بیشتر به تماشای تئاتر رو می‌آورند، به‌این دلیل که تعداد گروه‌هایی‌که کاری را به روی صحنه می‌برند بیشتر می‌شوند و این مسئله به‌صورت خود به خود رخ می‌دهد.

نصیری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در صورت کمبود سالن رخ می‌دهد؛ درگیری گروه‌های اکران تئاتر که برای مدت زمان‌های معین قرار است در یک سالن اکران داشته باشند، است؛ که  افتتاح سالن‌های جدید باعث می‌شود، مقداری از این فضاها فاصله بگیریم و اشخاص فقط درگیر فضای هنرباشند و بتوانند کار را تولید کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/110313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد