پیام خراسان

آخرين مطالب

دست رد حامیان مالی به ورزش حرفه ای ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - تیم های قهرمانی برای حضور و بازی حرفه ای در لیگ های برتر به حامیان مالی (اسپانسر) نیاز دارند که در خراسان جنوبی به دلیل نبود آن و دست رد به خواسته های قهرمانان، آنها این فرصت ها را از کف می دهند.
به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی با 48 هیات و حدود 200 رشته ورزشی گام های بلندی در این حوزه برداشته است. به گفته مسئولان امر، ورزشکاران رشته‌ های انفرادی استان در مسابقات قهرمانی ملی و جهانی از جایگاه خوبی برخوردارند و با مدال‌های رنگی بر سکوی قهرمانی می‌ایستند اما در بخش بازی های تیمی لزوم حمایت‌های بخش خصوصی در تیم‌داری رشته‌های مختلف لیگ‌های کشور موجب رشد ورزش قهرمانی استان می شود.
به گفته یکی از ورزشکاران رشته ووشو در خراسان جنوبی، اگر بخواهیم در ورزش قهرمانی استان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در لیگ های کشوری حضور داشته باشیم.
وحید خرمشاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور در لیگ باعث می شود که ورزشکاران همیشه آماده مسابقه باشند و دانش فنی و تجربه کافی نیز در رشته مورد نظر خود کسب کنند.
وی با اشاره به ضعف های حمایتی از اعزام تیم استانی به لیگ کشور گفت: حداقل هزینه اعزام تیم به لیگ برتر کشور حدود 80 میلیون تومان است که تامین این هزینه ها هم از عهده هیات ها خارج است و هم اداره ورزش و جوانان توان پرداخت آن را ندارد.
رییس هیات ووشو خراسان جنوبی ادامه داد: در حالی تیم های خراسان جنوبی با بی مهری اسپانسرها مواجه می شوند که توجه به نام برخی تیم های شرکت کننده در لیگ های کشوری نشان از نام های ناآشنایی دارد که حتی یک بار هم به گوش کسی نرسیده است.
وی افزود: به طور مثال شهرداری یک شهر کوچک که به هیچ وجه شناخته شده نیست تیمی را در لیگ حمایت می کند اما خراسان جنوبی به خاطر نداشتن اسپانسر هیچگاه فرصت حضور در لیگ را نداشته است.
خرمشاد تصریح کرد: بسیاری از دستگاه های اجرایی یک درصد از اعتبارات را باید برای ورزش هزینه کنند که به خاطر کج سلیقگی این اعتبارات صرف نوبت های استخر یا سانس فوتسال برای کارکنان می شود که در اکثر موارد آنها هم استفاده درستی از این فرصت ها ندارند.
وی محافظه کار بودن مدیران استانی را عاملی برای حمایت نشدن ورزش دانست و گفت: دست بیشتر دستگاه های اجرایی در هزینه کردهای ورزشی باز است اما تا نگاه مدیر نسبت به این موضوع باز نباشد کاری نمی توان کرد.
این ووشوکار خراسان جنوبی که 10 سال پیش در لیگ برتر برای تیمی از استان فارس بازی کرده است ادامه داد: امسال هم سه بازیکن رشته ووشو از خراسان جنوبی برای بازی در لیگ برتر جذب تیم های سایر استان ها شده اند.
وی با تاکید بر اینکه حضور تیم استانی در لیگ، یک ملاک ارزیابی فدراسیون ها است افزود: انتظار می رود مسئولان استانی حمایت از ورزش قهرمانی را جدی تر بگیرند و ارگان هایی مانند دانشگاه ها، نیروهای نظامی ، سپاه، شرکت هایی مثل برق ، گاز و مخابرات نیز پای کار باشند.
خرمشاد با اشاره به وجود 13 مدال آور کشوری در رشته ووشوی استان اظهار داشت: خراسان جنوبی ظرفیت اعزام تیم در این رشته ورزشی به لیگ را دارد به شرط اینکه هزینه های اعزام توسط یک بخش خصوصی یا دولتی تامین شود.
**از صنایع استان انتظار اسپانسری نیست
رییس هیات پینگ پنگ خراسان جنوبی نیز با اشاره به نبود حمایت مالی از ورزش استان گفت: در رشته پینگ پنگ علاوه بر این مشکل، والدین نیز در اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری همکاری نمی کنند.
علیرضا حمیدی افزود: اغلب ورزشکاران رشته پینگ پنگ دانش آموزان مدرسه تیزهوشان هستند که به مرحله قهرمانی می رسند اما به خاطر تداخل زمان مسابقات با کلاس های درسی والدین اجازه اعزام این ورزشکاران را به مسابقات کشوری نمی دهند.
وی در خصوص کمبود اسپانسر مالی برای حمایت از ورزش استان نیز اظهار داشت: اوضاع شهرک صنعتی استان طوری نیست که خواسته باشیم انتظار اسپانسری از صنایع را داشته باشیم.
رییس هیات پینگ پنگ خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید برای ورزش بیشتر هزینه کنند افزود: البته این هزینه به نوعی سرمایه گذاری است زیرا حکم قهرمانی در زمان های مختلف برای ورزشکاران کاربردهای مهمی دارد.
وی با بیان اینکه برای داشتن اسپانسر باید صنعت استان قوی و پایدار باشد گفت: در کنار این حمایت ها خانواده ها نیز باید برای ورزش و آینده قهرمانی فرزندان خود هزینه کنند.
حمیدی افزود: در زمان حاضر پینگ پنگ استان حرفی برای گفتن دارد و چهار بازیکن به اردوی تیم ملی دعوت شده اند.
وی با اشاره به کسب 32 مدال کشوری توسط یکی از پینگ پنگ بازان استان یادآور شد: او به عنوان پدیده پینگ پنگ سه سال عضو تیم ملی نیز بوده است.
رییس هیات پینگ پنگ خراسان جنوبی از برگزاری لیگ های استانی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: برای لیگ های کشوری به خاطر نبود اسپانسر بازیکن ها جذب تیم استان های دیگر می شوند.
وی ادامه داد: به طور مثال پویا احراری سه مرتبه در تیم بندر عباس برای لیگ شرکت کرده و حائز رتبه های برتر نیز شده است.
حمیدی، تنها راه حضور در لیگ را جذب اسپانسر عنوان کرد و افزود: چون هیات های ورزشی نمی توانند لیگ داشته باشند و از طرفی اسپانسر نیز وجود ندارد خراسان جنوبی همواره از لیگ های کشوری عقب مانده است.
**صنعت خراسان جنوبی پنجه در پنجه مشکلات اقتصادی
مسئول ورزش شرکت کویرتایر بیرجند نیز با اشاره به حمایت های این شرکت از ورزش استان به خبرنگار ایرنا گفت: در بخش های کارگری حمایت های خوبی انجام و هزینه های اعزام آنها برای مسابقات پرداخت می شود.
ابراهیم هدایتی در عین حال با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد: این مشکلات گریبانگیر صنایع شده و از این رو نمی توان انتظار حمایت های کلان را از ورزش داشت.
وی با بیان اینکه حضور تیم ها در لیگ هزینه زیادی دارد افزود: با این وجود سال های قبل شرکت کویرتایر از قهرمانان رشته های مختلف از جمله تیراندازی ، قوی ترین مردان ، فوتسال و غیره حمایت کرده است.
مسئول ورزش شرکت کویرتایر بیرجند تاکید کرد: نگاه مدیریت این صنعت در استان حمایت از ورزش است اما به لحاظ مشکلات مالی و طرح توسعه کارخانه از پرداخت های هزینه های بالا معذور هستیم.
وی بیان کرد: با این حال هیچگاه از کمک به ورزشکاران دریغ نشده و نظر مساعد روی این زمینه داریم.
**حضور 6 تیم ورزشی استان در لیگ های کشوری
معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز تاکید بر اهمیت لیگ برای استان در رشته های مختلف گفت: هم اکنون در رشته های فوتبال ، فوتسال، فوتبال ساحلی، هندبال،بسکتبال و والیبال برای حضور در لیگ ها ورود پیدا کرده ایم.
محمد رضا مهران پور اظهار داشت: در زمان حاضر 2 تیم از نمایندگان استان در لیگ رقابت می کنند که یکی تیم 04 در لیگ دسته سه کشور بوده و دیگری هم باشگاه شهید شرفی فردوس در رشته فوتبال ساحلی است که به نمایندگی از استان در زیرگروه لیگ کشور بازی می کند.
وی افزود: فوتبال ساحلی استان به دور بعدی راه یافته و تیم فوتبال نیز دور رفت را هفته آینده در تهران به اتمام می رساند و وارد دور برگشت می شود.
** بخشودگی مالیاتی صنایع حامی ورزش استان مشوق خوبی نبوده است
معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طبق مقررات قانونی از تیم های مذکور حمایت های جدی می شود گفت: از آنجایی که توجه مردم و ورزشکاران به بحث لیگ خیلی ویژه است؛ امسال در چند رشته لیگ را فعال کرده ایم و برای بقیه رشته ها نیز تلاش می کنیم سال های آینده حتما یک نماینده از استان حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: صنایع استان همیشه حامی ورزش بوده اند اما به دلیل مشکلات اقتصادی فعلا زیاد تمایلی به حمایت از ورزش حرفه ای و لیگ ندارند.
مهران پور با اشاره به بخشودگی مالیاتی برای صنایعی که از ورزش حمایت کنند نیز گفت: این قانون درصدی از سهم مالیات صنایع را برابر آنچه در بخش ورزش هزینه کرده باشند کم می کند که هر چند از گذشته تاکنون این موضوع پیگیری می شود اما قانون مذکور با توجه به شرایط موجود در خراسان جنوبی به عنوان یک مشوق کمک چندانی به صنایع نمی کند.
وی یادآور شد: در سایر استان ها مثل اراک و اهواز که از صنایع قدرتمند برخوردار هستند؛ تیم های قوی در لیگ حضور دارد، اما صنایع خراسان جنوبی توان پرداخت صفر تا صد هزینه های سرسام آور لیگ که حداقل 70 میلیون تومان خواهد بود را ندارند.
معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در خصوص اعتبارات ورزشی دستگاه های اجرایی نیز گفت: دستگاه های اجرایی فقط یک درصد از اعتبارات را می توانند در بخش ورزش هزینه کنند اما شهرداری ها به راحتی توان تیم داری را دارند.
وی تصریح کرد: شهرداری های اکثر استان ها در لیگ تیم فعال دارند اما شهرداری بیرجند امسال چهار روز مانده به لیگ اعلام کرد که بنا به دلایلی نمی تواند در لیگ شرکت کند.
مهران پور، اخذ ورودی سازمان لیگ از تیم ها را یک مشکل دیگر استان عنوان کرد و افزود: اگر در سطح کلان کشور ، خراسان جنوبی جزو چهار استان محروم و کمتر توسعه یافته محسوب شود از پرداخت حق ورودی تیم ها به لیگ معاف می شویم که همین موضوع نیز به ورزش استان کمک می کند.
وی تاکید کرد: مکاتبات از زمان استانداران سابق و نمایندگان انجام شده که تاکنون موافقتی صورت نگرفته است اما هنوز هم پیگیر اخذ این مجوز هستیم.
با توجه به نقش ثابت شده ورزش در اقتصاد جوامع پیشرفته انتظار می رود که نگاه به این مقوله از یک بازی صرف فراتر رفته و اهمیت بیشتری برای این بخش از زندگی اجتماعی قائل شد. جامعه‌ای که به ورزش اهمیت بدهد انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در آن کمتر است لذا باید تلاش کرد که شرایط و تسهیلات برای ‌رشد ورزش استان و تامین منابع اقتصادی فراهم شود‌.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/112056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود

واژگونی و حریق خودروی حامل سوخت قاچاق در خواف/ راننده جان باخت

تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال

2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»