پیام خراسان

آخرين مطالب

استاد سیاسی دانشگاه علوم سیاسی:

آزادی‌ اجتماعی زنان روستایی بیش‌تر از زنان شهرنشین است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ذهنیت غلطی که در جامعه وجود دارد این است که حضور اجتماعی زنان شهری بیشتر از زنان روستایی است، حال آنکه عکس این موضوع وجود دارد.
مهدی نجف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با موضوع «سیر مطالبات اجتماعی زنان از انقلاب تا امروز» اظهار کرد: در ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه به زنان به‌عنوان یک اُبژه نگاه شده است. در واقع هنگامی که به زن به عنوان اُبژه نگریسته ‌شود، سلطه بر او به وجود می‌آید. نکته این‌جاست هنگامی که زن تبدیل به سوژه شود دیگر نمی‌توان بر او اعمال سلطه کرد.
وی افزود: زنان با آوردن فشار بر جامعه مردسالار می‌توانند دیدگاه هزارساله مردان را نسبت‌به خود تغییر دهند. جامعه ایران به یک به‌هم‌ریختگی اجتماعی ناشی از تغییرات، مبتلاست. پیش از دوره مشروطه، به‌هیچ عنوان زنان در جامعه حضور نداشتند. درواقع مدرنیته، جامعه ما را وادار کرد تا شرایط حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی را بپذیرد. در واقع حضور زنان در اجتماع منجر به عدم پاسخگویی گفتمان مردسالارانه می‌شود.
معرفت‌شناسی زنان مقدمه موفقیت در مطالبات اجتماعی زنان
این دانشیار دانشگاه فردوسی با بیان اینکه «به‌هم‌ریختگی اجتماعی در همه جای دنیا و از جمله ایران وجود دارد»، ادامه داد: تا زمانی که موضوع معرفت‌شناسی درباره زنان به درستی حل نشود، موفقیتی در حوزه مطالبات اجتماعی زنان پیش نخواهد آمد. درواقع عدم موفقیت زنان در به‌دست‌آوردن مطالبات اجتماعی‌شان، ناشی از مقاومت شدید گفتمان مردسالارانه است.
نجف‌زاده خاطرنشان کرد: پرسش اینجاست که با چنین وضعیتی چه باید کرد؟ پاسخ دو نوع است یا همچنان تأکید بیش از اندازه بر گفتمان مردسالاری کرد؛ همان‌کاری که هم‌اکنون در جامعه ما اتفاق می‌افتد یا اینکه روز‌به‌روز از گفتمان مردسالارانه عقب‌نشینی کرد و به زنان به چشم سوژه‌های انسانی نگریست. باید توجه داشت که میان مردان و زنان در سطح معرف‌شناختی هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ زنان هم مانند مردان، نیاز به کار دارند و می‌خواهند تا شیوه زندگی‌شان را خود شکل دهند. 
ارمغان مشروطه؛ تغییر گفتمان مردسالارانه در جامعه بود
وی با اشاره به نقطه‌های عطف تاریخی ایران توضیح داد: در تاریخ ایران چهار نقطه عطف وجود دارد. پیش از مشروطه زن‌ها به هیچ عنوان حضور اجتماعی ندارند. پیش از دوره صفویه زنان ایرانی تقریباً شبیه زنان افغانستانی بودند و بدن زن در این شاکله دیده نمی‌شد. مشروطه با خود مفاهیمی‌ چون آزادی، قانون، پارلمان، آزادی زنان، شغل و حوزه عمومی... به همراه آورد. درواقع مشروطه گفتمان مردسالارانه را تا حدودی تغییر داد. 
قوانین کشور در برابر زنان مقاومت می‌کند
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دوره پهلوی دوم، تجلیات جنسی بیشتر در عرصه اجتماعی به چشم می‌خورد. در این دوران، نگاه جنسی مردان به زنان حل نشد. بسیاری از آقایان با چنین نگاهی، زنان و خانواده خود را بسته‌تر نگاه می‌داشتند. درواقع انقلاب اسلامی واکنشی به چنین دیدگاه‌هایی نسبت‌به زنان بود. زنان در دوره جمهوری اسلامی از لحاظ اجتماعی تأثیرگذار هستند، اما واقعیت این‌جاست که قوانین و ساختار اجتماعی- سیاسی همچنان در برابر زنان مقاومت می‌کند. 
نجف‌زاده با بیان اینکه «برای تغییر نگاه به زنان بایستی این دیدگاه در سطح معرفت‌شناسی حل‌وفصل شود»، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 65-70 درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها زنان هستند. نکته مهم این‌جاست هرچه حضور زنان در جامعه بیشتر شود، مقاومت‌ها تا جایی پیش می‌رود که دیدگاه مردسالارانه را در هم بشکند و به زنان، نگاهی سوژه‌محورانه شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «گمان بر این است که سیستم سیاسی و اجتماعی جامعه ترس از واگذاشتن دارد»، اظهار کرد: درواقع ترس از اینکه برخی از اختیارات را به زنان واگذار کنند و پس از آن، بسیاری از امور و حتی ساختارها در جامعه تغییر کند، حرف‌شنوی زنان از مردان از بین برود و کودکان به شکلی دیگر تربیت شوند. درواقع مقاومت امروز بخشی از بدنه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در برابر برخی مطالبات زنان برای نگهداری و نگهبانی از بنیان خانواده است. 
حضور اجتماعی زنان روستایی بیشتر از زنان شهری است
وی افزود: همه مطالبات اجتماعی امروز، جزئی از گفتمان مقاومت است و با توجه به روند جهانی‌شدن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. زنان خانه‌دار، بیشتر از زنان کارمند جامعه در معرض فیلم‌های ماهواره‌ای هستند. فیلم‌هایی که آن‌ها را تشویق به حضور مؤثرتر در جامعه می‌کند. بنابراین اگر زنان خانه‌دار فرصتی یابند این مبارزه عمیق‌تر و مؤثرتر خواهد بود. 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ذهنیت غلطی که در جامعه وجود دارد این است که حضور اجتماعی زنان شهری بیشتر از زنان روستایی است، حال آنکه عکس این موضوع وجود دارد. زنان روستایی همراه مردان به فعالیت‌های کشاورزی می‌پردازند و فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها تفاوتی با مردان ندارد. درواقع تا پیش از انقلاب، زنان روستایی نسبت‌به زنان شهری، آزادی‌های اجتماعی و سیاسی بیشتری داشتند. 
نجف‌زاده با بیان اینکه «یکی از دلایلی که برخی از زنان تشویق به همسر دوم شدن مردان می‌شوند، عدم حمایت جامعه از زنان است»، ادامه داد: دلیل دیگر آن در کشور وجود بحران جمعیت در کشور است. درواقع در دهه 60 حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر از دخترانی که به سن ازدواج رسیده بودند، ازدواج نکردند. بحران اجتماعی افزایش جمعیت روی ازدواج، تعدد زوجات و... تأثیر می‌گذارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/113328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند