پیام خراسان

آخرين مطالب

سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن شرق کشور اقتصادي

سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن شرق کشور

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - بخش خصوصی در صنایع جوار ریلی راه آهن شرق کشور با توجه به موقعیت ترانزیتی این منطقه سرمایه گذاری می کند.
به گزارش ایرنا اداره کل راه آهن شرق به مرکزیت شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی 41 ایستگاه باری و مسافری دارد که از ایستگاه کاشمر آغاز و به ایستگاه جندق ختم می شود و در طول مسیر خود معادن و صنایع و کارخانه های مختلف و شهرستان های بزرگ و کوچک از جمله تربت حیدریه، فیض آباد، گناباد، طبس، خواف و غیره را پوشش می دهد.
این اداره کل دارای 890 کیلومتر خط اصلی و 116 کیلومتر خطوط انشعابی و فرعی بارگیری صنعتی و تجاری است.
راه آهن شرق بهترین کریدور مسیر ترانزیتی کشور است و توانسته عنوان نخست بهره وری کشوری را کسب کند.
از پروژه های مهم این اداره کل، راه آهن خواف - هرات و اتصال آن به ایستگاه جونو است و در مسیر کریدور جدید ریلی ایران - افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، چین، ازبکستان و ایران به دریای آزاد قرار گرفته که در قالب چهار قطعه به طول 191 کیلومتر است و هفته گذشته نخستین محموله میلگرد با حمل ترکیبی در ایستگاه خواف تخلیه شد.
از طرفی خطوط راه آهن شرق می‌تواند با توجه به موقعیت ممتاز ترانزیتی کشور از اقتصادی ترین خطوط راه آهن کشور باشد.
با این حال نبود امکانات خدمات و نیاز به واحد تعمیرات اساسی لوکوموتیو و واگن برای خطوط راه آهن منطقه شرق کشور با توجه به موقعیت استراتژیک حمل و نقل ریلی در ترانزیت و حمل بار در آینده، به شدت احساس می شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس به خبرنگار ایرنا گفت: پیش‌ بینی می‌شود در چهار سال آینده خط راه آهن شرق کشور به بزرگترین خط ریلی حمل و نقل بار در کشور تبدیل شود که مستلزم ارائه خدمات گسترده‌تری است.
سید مهدی طلائی مقدم با بیان اینکه شهرستان طبس تنها نقطه استان است که به ریل دسترسی دارد افزود: وجود صنایع جوار ریلی از ملزوماتی است که در برنامه چشم انداز توسعه شهرستان طبس در افق 1404 نیز بر آن تاکید شده که موجب توسعه و رشد صنایع داخل کشور نیز می‌شود.
وی با تشکر از پیگیری های مدیرکل راه آهن شرق بیان کرد: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنایع جوار ریلی و ایجاد بزرگترین واحد تعمیرات لوکوموتیو و واگن شرق کشور در طبس ورود کرد که با سرمایه گذاری 50 میلیارد تومان انجام خواهد شد.
فرماندار ویژه طبس گفت: این هزینه در جهت ایجاد سوله ها و تجهیزات است و غیر از خرید لوکوموتیو و واگن است و اگر شهرک صنعتی ریلی لحاظ شود می تواند تا 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی را داشته باشد.
وی افزود: دستگاه ‌های اجرایی شهرستان طبس برای آماده سازی زیرساخت های آن همکاری می‌کنند و جانمایی آن به نحوی است که دسترسی به راه آهن نزدیک باشد.
طلائی مقدم اظهار داشت: با این مجموعه زمینه اشتغالزایی 160 نفر به طور مستقیم فراهم می‌شود و وقتی تعمیرات اساسی لوکوموتیو و واگن از صفر تا صد را داشته باشیم نیاز به قطعه نیز خواهیم داشت که خوشبختانه در داخل کشور تولید می شود و بنابراین بالغ بر 2 هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل راه آهن شرق نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رایزنی های مختلف برای ایجاد صنایع جوار ریلی خبر داد و افزود: این فعالیت ها مربوط به بخش خصوصی است و دولت نقشی در آن ندارد و ما فقط تسهیل کننده شرایطی هستیم که بخش خصوصی در این عرصه سرمایه گذاری کند.
حسن ماسوری گفت: شرکت پرس از متولیان ورود لوکوموتیوهای جدید چینی بوده و قرار است در آینده نزدیک، تعداد 30 لوکوموتیو وارد کند و با همکاری دیگر شرکت ها تمامی لوکوموتیوهای با همین مدل یعنی ساخت کشور چین در مسیر اصفهان و هرمزگان را به منطقه شرق کشور انتقال دهد.
وی بیان کرد: تعداد قطارهایی که در آینده نزدیک پیش بینی می شود از این منطقه عبور کنند روزانه 100 تا 200 رام قطار باری است که اگر هر قطار حداقل 40 واگن داشته باشد حدود چهار هزار تا هشت هزار واگن در روز در منطقه ما سیر خواهند کرد و این نشان می دهد علاوه بر سرعت بخشیدن در اجرای خط دوم در این مسیر استراتژیک یک واحد تعمیراتی اساسی واگن نیز برای تعمیرات واگن‌های در مسیر موردنیاز باشد.
مدیرکل راه آهن شرق با اشاره به سرمایه گذاری 50 میلیارد تومانی شرکت پرس در طبس گفت: این شرکت در تهران و کرج واحدهای بزرگ تعمیراتی دارد و براساس آینده نگری که کردند قرار است یک سرمایه گذاری مولد در حوزه لکوموتیو و واگن را اینجا انجام دهند.
به گزارش ایرنا این واحد تعمیراتی تمام لوکوموتیوهای منطقه شرق کشور و همچنین 74 لوکوموتیو در حال ورود به کشور را می تواند زیر پوشش قرار دهد.
راه آهن شرق دارای بزرگترین شبکه ریلی کشور است که در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و یزد است و اکنون رتبه سوم بارگیری را در کشور دارد.
طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*3028





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اجرای طرح توسعه مجتمع پترشیمی خراسان در انتظار ایجاد شرکت جدید

نیمه پر لیوان سیل در کلات

سیل به عشایر خراسان رضوی 480 میلیارد ریال خسارت زد

افتتاح نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی

سرریز سد گلیل شیروان 4 سانتی متر کاهش یافت

لایروبی کال زرکش، مشهد را از خطر سیلاب مصون نگه می‌دارد

برنامه ریزی برای ایجاد سه شهر جدید در خراسان رضوی

5400 نفر از ظرفیت های صنعتی و معدنی خراسان جنوبی بازدید کردند

هشدار درباره وزش باد شدید و بارش رگباری در خراسان جنوبی

ساخت پل و ابنیه نیاز اساسی حوزه راهسازی خراسان شمالی

پیشنهادارائه2میلیارد یورو ازصندوق توسعه برای جبران خسارت سیل/ تخریب ناشی از فعالیت معادن در استان بیش از آورده آن

انتخاب خراسان شمالی به عنوان استان معین گلستان برای کمک رسانی

برگزاری نشست مشترک استاندار خراسان شمالی و مجمع نمایندگان استان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

استاندار تاکید کرد: بهره مندی عشایر خراسان شمالی از بهترین امکانات رفاهی

خطر آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها در شهرستان های فاروج، شیروان و اسفراین

کنترل بیماری‌های برگی در مزارع مهمترین اقدام پسا سیل در حوزه کشاورزی خراسان‌شمالی

تیرهای برق جانمایی شده در بستر رودخانه جابجا می‌شوند/ عدم لایی روبی رودخانه‌ها عامل بروز خسارت به تاسیسات برق

رویش گل های لاله های واژگون در خراسان شمالی به تاخیر می افتد

289 هزار هکتار از مطالعات آبخیزداری در خراسان شمالی اجرایی نشده است

ماجرای تجمع تعدادی از اهالی پایین دست سد چندیر جرگلان چه بود؟

ترکیدگی لوله، احداث چاه های جذبی و بارندگی های شدید عامل اصلی رانش زمین در خراسان شمالی

بارش های مکرر باران عامل اصلی گرانی قیمت پیاز

رسیدگی به تخلفات و تصرفات غیرمجاز بستر رودخانه‌ها در نشست تخصصی

میزان خسارت های سیل در خراسان شمالی به 7 میلیارد و 150 میلیون ریال رسید

قنات ها در خراسان شمالی دوباره جان گرفتند

توزیع 4000 جعبه تخم نوغان میان نوغانداران خراسان‌شمالی/ باز شدن پای بخش خصوصی در صنعت نوغانداری استان

باید با چنگ‌و‌دندان مزارع خراسان‌شمالی را حفظ کرد/ کشاورزان سم‌پاشی مزارع علیه زنگ گندم را جدی بگیرند

اختصاص اعتبار برای تکمیل بدنه و ساختار سد میان دشت اسفراین تا سه ماه آینده

پیش بینی افزایش خرید گندم در خراسان شمالی طی سال جاری

کوچ عشایر خراسان شمالی از مناطق قشلاقی به تاخیر افتاد

/گزارش/ آبی که در خراسان شمالی بر باد رفت

خطر طغیان بیماری سفیدک در تاکستان های خراسان شمالی

مواد معدنی که با الاغ و کوله پشتی جابجا می شوند

بهترین سنگ های تزئینی که بدون برند صادر می شوند

سال 98 هم قیمت‌ها مردم را شگفت‌زده می‌کند؟

بارندگی‌ها؛ علت عدم کاهش قیمت پیاز

باران‌های اخیر به معنای پایان خشکسالی 35 ساله نیست

58 پروژه عمرانی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اجرا می‌شود

باید در مقابل نظام اداری کشور طغیان کنیم

خسارت سیل به تاسیسات آبرسانی20 شهر خراسان رضوی

14 میلیون دلار سرمایه مصوب خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی

بیش از 90 درصد کالاهای صنعت گاز از داخل کشور تامین می‌شود

بانوان کارآفرین معین اقتصادی بخشی از حاشیه شهر مشهد می‌شوند

عضویت 250 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در سازمان نظام مهندسی استان

برای رونق تولید باید ساختار این بخش تغییر کند

ما مقصر عملکرد بد در زمینه اقتصاد هستیم

71 درصد از مصوبات اتاق بازرگانی در سال 97 اجرا شده است

برای ساخت ایران باید حزب‌گرایی و گروه‌گرایی را پشت سر گذاشت

«امنیت سرمایه‌گذاری» مهم‌ترین مساله در تحقق رونق تولید است

آماده باش آبفا برای حفاظت از تاسیسات آب‌رسانی در برابر سیلاب