سیستم حمل و نقل هوشمند در دبی
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - هوش مصنوعی (AI) اصطلاح جدیدی است که در بسیاری از بخشهای دولتی امارات و سیستم حمل و نقل دبی فراگیر شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از نیوز، هوش مصنوعی در بخشهای مختلف حمل و نقل دبی از جمله آموزش رانندگان و معابر مورد استفاده قرار میگیرد.
نمونه این فناوری، خط مترو دبی است که به صورت خودران بزرگترین شبکه مترو هوشمند در جهان است. از دیگر موارد میتوان به تاکسی پرنده خودران دبی اشاره کرد که اولین فناوری پرواز خودران در جهان بوده و ظرفیت آن دو نفر است و بدون مداخله انسان و یا خلبان حرکت میکند. این فناوری توسط ولووکوپتر( Volocopter ) شرکت آلمانی ساخته شده و آزمایش اولین پرواز آن سپتامبر 2017 بوده است.
حمل و نقل دبی(RTA) قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی تا سال 2030 گذرگاههای عابر پیاده، آموزش رانندگی و ارتباطات جادهای خودران را کنترل کند.
محمد الخیاط، مدیر سرویس هوشمند حمل و نقل در دبی اظهار کرد: در دبی با کمک هوش مصنوعی بر بسیاری از مناطق جادهای این کشور نظارت داریم. این نظارت شامل کنترل ترافیک، آزمون رانندگی، دریافت گواهینامه، ایمنی و امنیت، مدیریت بحران، مدیریت هوشمندانه حمل و نقل و مدیریت دانش و نوآوری است.
حمل و نقل خودران در دبی
در حمل و نقل خودران از فناوریهای هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین، رایانه و رباتیک استفاده میشود. استفاده از خودروهای خودران در دبی تا سال 2020 تحقق خواهد یافت و در نتیجه روشی کارآمدتر، پاکتر و ایمنتر در حمل و نقل خواهد بود.
دبی در حمل و نقل عمومی از اتوبوسها و تاکسیهای هوشمند استفاده خواهد کرد و در حال حاضر نیز مترو دبی به صورت خودران حرکت میکند.
خدمات کاربری
متصدیان سیستم حمل و نقل در دبی تلاش میکنند تا کاربران را به استفاده از خدمات هوشمند تشویق کنند و یکی از این موارد، استفاده از هوش مصنوعی در فناوری تشخیص چهره است.
امنیت و کارآمدی
سیستم ارزیابی وضعیت رانندگان « الرکاب » یک سیستم ایمنی بوده و کارآیی آن مبتنی بر هوش مصنوعی است که در اتوبوسهای عمومی برای ایمنی وضعیت راننده طراحی شده است.
این سیستم دارای یک دستگاه پیشرفته در مقابل چهره راننده اتوبوس برای نظارت بر خستگی یا بیماری است و اگر هر وضعیت غیر عادی در راننده مشاهده شود به اتاق کنترل در RTA منتقل خواهد شد.
مرحله آزمایشی این سیستم نشان داد که دستگاههای حساس به موارد خستگی تا 88 درصد در شناسایی این مورد دقیق هستند.
پیادهروی هوشمند
عملکرد این سیستم بر اساس سنسور متصل به سیستم نوری زمین است و با کمک هوش مصنوعی، حرکت عابر پیاده مشخص و به طور خودکار زمان براساس عبور عابران تخمین زده شده و با عبور خودروها هماهنگ میشود.
مدیریت ترافیک
مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک (EC3) با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان مرکز بحران و مدیریت ترافیک در سراسر شهر عمل می کند.
پلت فرم بزرگ اطلاعات EC3 دارای قابلیت یادگیری ماشین برای فعال کردن درجه بندی میزان ترافیک و شبیه سازی چند عامل موثر در حرکت خودرو و مردم است. در برنامهریزی EC3 مدیریت حوادث و بحرانها، شبیهسازی موارد مختلف و کاهش زمان پاسخ و خطاهای انسانی وجود دارد.
تاکسیهای هوایی
تاکسیهای هوایی بخشی از حمل و نقل بدون راننده هستند که بر اساس فناوری هوش مصنوعی ارائه شدهاند. سال گذشته، حمل و نقل دبی، دو توافقنامه جداگانه برای تاکسیهای هوایی با شرکتهای Volocopter و Uber امضا کرد.
همکاری سیستم حمل و نقل دبی و شرکت آلمانی برای استفاده از این فناوری از اواخر سال گذشته آغاز شده و تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت.
قرداد دبی با شرکت Uber نیز تا سال 2020 است و به احتمال زیاد راهاندازی این سیستم همزمان با نمایشگاه 2020 دبی خواهد بود.
مترو دبی
بزرگترین سیستم حملونقل عمومی در امارات متحده عربی و بزرگترین شبکه قطار خودران در جهان است.
فاصله زمانی بین سفرها و حرکت قطار و همچنین خدمات در صورت خرابی یا تاخیر در برنامه تعیین شده توسط هوش مصنوعی صورت میگیرد. این سیستم اجازه میدهد قطارها از کنار یکدیگر با حداکثر سرعت بدون برخورد حرکت کنند.
حیاط هوشمند
برای کاهش خطاهای انسانی در بررسی رانندگان در حین آزمون رانندگی از حیاط هوشمند استفاده میشود.
فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی نه فقط مهارتهای رانندگی را بررسی میکند، بلکه از برخورد خودرو به اطراف نیز با هشدارهای رانندگی پیشگیری میکند.
این آزمون برای کارآموزان رانندگی پیش از امتحان در جاده است و شامل پارک دوبل، پارک کنار جاده (60 درجه)، پارک در گاراژ، شیب (تپه) و ترمز ناگهانی است.
پروژه حیاط آزمایشگاهی دارای پنج دوربین نظارت است؛ چهار دوربین خارج از خودرو برای هدایت کارآموزان است و دوربین پنجم به وسیله نقلیه آزمایشی برای تایید هویت راننده در طول آزمون نصب میشود.
وسیله نقلیه آزمایشی با بیش از 20 سنسور مجهز، به کارآموزان برای پیشگیری از برخورد به اطراف کمک میکند.
این حیاط، دارای سنسورهایی است که به طور خودکار، تصاویر آزمون را منتقل میکنند و هنگامی که وسیله نقلیه از آنها عبورکند با یک پردازنده اشتباهات راننده را نشان میدهند.
خطوط اتوبوس
کنترل خطوط مخصوص اتوبوس و تاکسی توسط هوش مصنوعی صورت میگیرد تا از تخلفات پیشگیری شود.
این دوربینها علاوه بر کنترل خطوط، سرعت اتوبوس را نیز کنترل میکنند.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰:۰۵
-
۴۴ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/114084/