پیام خراسان

آخرين مطالب

برگزاری دومین همایش ملی «دولت‌پژوهی» در دانشگاه فردوسی مشهد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دبیر دومین همایش ملی دولت‌پژوهی گفت: دومین همایش ملی دولت‌پژوهی در 7 و 8 اسفندماه سال جاری در مشهد برگزار می‌شود. 
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، وحید سینایی امروز 20 آبان ماه در نشست خبری دومین همایش ملی دولت‌پژوهی در مرکز مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: سال 94 بحث برگزاری همایشی در گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد و تمام اعضای گروه به این نتیجه رسیدند که سلسله همایش‌هایی را در ارتباط با موضوع دولت برگزار کنند و سرانجام بر عنوان دولت‌پژوهی به عنوان همایش ملی دولت‌پژوهی توافق شد.
وی افزود: قرار شد که این همایش هر دو سال یک بار برگزار ‌شود و عنوان فرعی آن به نحوی باشد که آن را از همایش سال قبل متمایز کند. بر این اساس در همایش اول که در سال 95 برگزار شد، بیشتر مباحث کلی، نظری و انتزاعی و در ارتباط با دولت بود، البته بحث‌های کاربردی، عملی و سیاست‌گذاری نیز داشتیم اما بیشتر بحث‌ها از خصلتی کلی و عمومی برخوردار بود.
دبیر دومین همایش ملی دولت‌پژوهی با بیان اینکه همایش دوم با تاکید بر مسئله دولت جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است، عنوان کرد: ما تلاش داریم که در این همایش به وجوه مختلف دولت جمهوری اسلامی ایران بپردازیم. همایش‌ها فرصتی برای گردهمایی صاحبنظران، دست‌اندرکاران، پژوهشگران و علاقه‌مندان، آشنایی آن‌ها با یکدیگر و طرح اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها هستند.
سینایی ادامه داد: مواجهه بحث‌های نظری و دست‌اندرکاران اجرایی افرادی که به بحث‌های نظری و فکری در ارتباط با دولت می‌پردازند، می‌تواند نتایج مفیدی داشته باشد، علاوه بر این هر همایشی به تولید ادبیات در ارتباط با موضوع خود می‌پردازد که این ادبیات مکتوب و مستند شده و می‌توانند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرند.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه موضوعی که برای همایش هر دو سال یک بار تکرار خواهد شد، مسئله دولت و وجوه متفاوت آن است، تصریح کرد: دولت‌ مهم‌ترین نهاد سیاست است. دولت‌ها تحولات زیادی داشتند و در طول تاریخ ماهیت و سرشت آن‌ها دگرگون شده است. دولت کنونی و دولت‌هایی که عمدتا در جهان امروز هستند، قدمت زیادی ندارند اما این دولت‌ها تحت‌تاثیر تحولات و دگرگونی‌ها نیز دچار بحران‌ها و چالش‌ها هستند، البته از یک سنخ نیستند.
وی اضافه کرد: شناخت بحران‌ها و چالش‌ها به ویژه در کشوری چون ایران که همواره در طول تاریخ خود شاهد دوره‌هایی از پیشرفت و توسعه بوده که نخبگان و دولت توانمند و کارآمدی در آن وجود داشته، بسیار ضروری است. بدون یک دولت کارآمد که موتور توسعه بوده، تجربه توسعه و پیشرفت در ایران به نتیجه نخواهد رسید. در کشورهای در حال توسعه ما نمونه‌ای نداریم که توسعه در فقدان یا ضعف یک دولت اتفاق افتاده باشد. در کشورهای در حال توسعه دولت نقش مهمی در کارگردانی و مدیریت توسعه داشته، بنابراین توجه و تاکید ما بر بحث دولت ریشه در این تجربه جهانی و همچنین تجربه ایران دارد.
سینایی گفت: همایش اول عمدتا درخصوص بحث‌های نظری بود. ما در آن همایش قریب به 20 نفر از برجسته‌‎ترین صاحبنظران و اساتید کشور را در چند نشست که در ارتباط با مسائل سیاست‌گذاری و مباحث حقوقی بود، داشتیم. بحث‌های تاریخی و نظری در آن نشست مطرح شد. ماحصل آن سخنرانی‌ها در نشریه انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی به چاپ رسید و مجموع مقالات در قریب به 800 صفحه با 40 مقاله ویرایش، به صورت الکترونیکی تهیه و در سایت همایش اول قرار داده شد.
دبیر دومین همایش ملی دولت‌پژوهی خاطرنشان کرد: همایش دوم که در 7 و 8 اسفند 97 برگزار می‌شود، بر مسئله دولت جمهوری اسلامی ایران، بنیان، آسیب و چشم‌اندازهای این دولت متمرکز است. برگزاری این همایش نیز با برهه‌ای مصادف شده که دولت در ایران با چالش‌ها و مشکلات اساسی روبه‌رو است و نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم زیرا با سرنوشت کشور ارتباط دارد. در این همایش به مبانی نظری و اندیشه‌ای جمهوری اسلامی و همچنین پیوند مذهب، سیاست و دولت می‌پردازیم. در خصوص بنیان‌ها و مسائل حقوقی دولت در جمهوری اسلامی نیز بحث‌هایی ارائه خواهد شد.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: سیاست‌گذاری عمومی در جمهوری اسلامی، سیاست و روابط خارجی دولت جمهوری اسلامی، جامعه‌شناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و آینده‌پژوهی دولت جمهوری اسلامی، محورهای اصلی مباحث همایش دوم خواهند بود که از مدتی پیش اطلاع‌رسانی آن آغاز شده و ما در حال گرفتن چکیده مقالات و داوری در ارتباط با آن‌ها هستیم که پایان آن 30 آذرماه خواهد بود. بعد از آن چکیده‌ها داوری می‌شود و در نهایت به سراغ مقالات می‌رویم.
وی ادامه داد: برای اطلاع‌رسانی همایش، افزون بر ارتباطات با رسانه‌‎ها، کانال‌ها و صفحاتی در شبکه‌های مجازی در کنار سایت نیز وجود دارد و امیدواریم با اطلاع‌رسانی و پیوستن و همراهی علاقه‌مندان بتوانیم جمع بیشتری از علاقه‌مندان را داشته باشیم. ما همچنین برای گسترده کردن پیوند بین مراکز علمی-‌پژوهشی، دو پیش نشست را در ارتباط با این همایش در دستور کار داریم. پیش نشست نخست در 10 آذرماه در بابلسر با همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم در دی ماه نیز پیش نشست دیگری در تهران داشته باشیم. این همایش در اسفند سال 97 در مشهد را برگزار خواهد شد.
سینایی بیان کرد: امیدواریم این همایش به تدریج به یک نهاد پایدار در دانشگاه فردوسی تبدیل شده و گروه علوم سیاسی هر دو سال یک بار موفق به برگزاری همایش‌هایی تحت این عنوان شود. این امر برای دانشگاه فردوسی و گروه علوم سیاسی آن می‌تواند به افتخاری تبدیل شود که به عنوان پیش‌قدم برگزاری همایش‌ و گفت‌وگوهای ملی در ارتباط با یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه ما که مسئله دولت است، بپردازد. شناخت چالش‌ها و مشکلات دولت در ایران که در واقع دولت فراتر از بحث قوه مجریه است، کمک موثری به پروژه توسعه و پیشرفت در ایران خواهد بود.
دبیر همایش ملی دولت‌پژوهی عنوان کرد: منظور از دولت در این همایش تنها معطوف به قوه مجریه یا دولت آقای روحانی نیست بلکه ما به موضوع فراتر از این نگاه می‌کنیم، البته این یکی از موضوعات ما خواهد بود. قوه مجریه در ساختار دولت جایگاه مهمی دارد و کارآمدی و ناکارآمدی آن در دولت تاثیر خواهد داشت. زمانی که موضوع همایش دوم را با تاکید بر مسئله ایران انتخاب کردیم اتفاقات و تحولاتی چون دی ماه و مشکلات اقتصادی متعاقب خروج آمریکا از برجام، ضرورت پرداختن به موضوع دولت را فوری می‌کند.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: این تنها مشکلات قوه مجریه یا دولت آقای روحانی نیست بلکه این‌ها مشکلاتی بوده که کل ساختار سیاسی و حاکمیت در ایران با آن درگیر هستند، بنابراین انتظار ما این است که در این همایش به تمام این مباحث پرداخته شود. 
وی خاطرنشان کرد: در محورهای همایش مباحث نظری و اندیشه‌ای در رابطه با دولت و در ارتباط با مسئله مذهب و سیاست در دولت در جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، مسائل حقوقی نیز در ارتباط با قانون اساسی و ارتباط بین نهادها وجود دارد که این مباحث در ساختار و کارکرد دولت در جمهوری اسلامی اثر می‌گذارد. بحث رابطه دولت و گروه‌های اجتماعی نیز موضوع بسیار مهمی است. مسائل اقتصاد سیاسی و آینده‎پژوهی نیز مطرح می‌شود.
سینایی اضافه کرد: مسائل ما فراتر از قوه مجریه است وصرف تغییر در قوه مجریه، شخص رئیس جمهور و وزرا به معنای حل چالش‌ها و مشکلات ما نیست. این مشکلات بنیادی‎تر است که باید فراتر از دولت‌‎ها به آن پرداخت. این مباحث کمکی برای قوه مجریه در شرایط کنونی و دولت در آینده سیاست کشور ما است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/114157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی

ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد

افتتاح هفدهمین مدرسه سه شنبه‌های امید در شهرستان مشهد

(تصاویر) دره چریک درگز

خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل

کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

افتتاح 27 مدرسه در 6 ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور

توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف

فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

اجاره نشین بودن 60 درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد

محل برگزاری نمایشگاه کتاب 1403 اعلام شد

دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد

رشد 15 درصدی تولید و انتشار 2825 کتاب جدید در فروردین 1403

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا

بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

«رضاخان را بهتر بشناسیم»

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد

چگونه طلبه شویم؟

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره بارش‌های رگباری و افزایش شدت وزش باد

پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

34 هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

تحقق 110 درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی

پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی

حمایت 3000 میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی

افزایش 16 درصدی بارش‌ها در کشور

تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد

افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ 38 کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند

اعزام زائران عمره خراسان‌ جنوبی عصر امروز از فرودگاه زاهدان

اعزام 26 کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری

هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

کشف جسد یک مرد در اطراف فرودگاه بیرجند

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر + فیلم

جزییات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار