پیام خراسان

آخرين مطالب

وزیر آموزش و پرورش: موازی‌کاری در تعلیم و تربیت، مردم را به آموزش‌وپرورش رسمی بی‌اعتماد می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «برخی مساجد بچه‌ها را از آموزش و پرورش رسمی جدا و در یک فضایی با نظام تعلیم و تربیتی دیگر مشغول تحصیل می‌کنند»، گفت: مهمترین اشکال این کار بی‌اعتمادی مردم نسبت آموزش و پرورش رسمی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمد بطحائی امروز در دوازدهمین نشست سالانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در هتل نماز مشهد برگزارشد، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که درمورد آن دست نیاز به سمت علمای حوزوی دراز می‌کنیم این است که اعتماد مردم به آموزش و پرورش معلمان و مدیران نباید کاهش یابد. هر عاملی که باعث شود اعتماد جامعه نسبت به مدرسه، معلم و آموزش و پرورش کاهش یابد ضربه به سایر ارکان جامعه و نظام خواهد بود.
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که خدمت آقا رسیده بودم ایشان نکته‌ای فرمودند که بسیار مهم و کلیدی است ایشان فرمودند مراقبت کنید که در کنار آموزش و پرورش رسمی، آموزش و پرورش‌های جایگزین یا به تعبیری همتراز اموزش پرورش رسمی شکل نگیرد. در سال‌های گذشته و به ویژه امسال شاهد هستیم برخی مساجد البته از روی دلسوزی بچه‌ها را از آموزش و پرورش رسمی جدا می‌کنند و در یک فضای دیگربا نظام تعلیم و تربیتی دیگر مشغول تحصیل می‌کنند که از حیث رسمی بودن و مدرک تحصیلی آنها محل تردید است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مهمترین اشکال این موضوع این است که ما با این حرکت مردم را نسبت به آموزش و پرورش رسمی بی‌اعتماد می‌کنیم. البته این به معنای این نیست که در آموزش و پرورش مشکلات نداریم. با 14 میلیون دانش‌آموز، 1600 مدرسه و600 هزار کلاس درس بدیهی است مشکلات وتخلفاتی ایجاد شود که ما با این مورادبرخورد می‌کنیم اما باید ثبات و اعتماد به آموزش و پرورش رسمی حفظ شود.
خروجی‌های آموزش و پرورش مورد پسند سیاست گذاران کشور نیست
بطحائی عنوان کرد: در چهل سال اخیر بعد از پیروزی انقلاب تلاش‌های زیادی انجام شده تا تحول مورد انتظار را در آموزش و پرورش ایجاد کند. این تلاش‌ها دستاوردها و آثار مثبتی داشته اما هنوز نتوانسته آن توقع و مطلوبیت نظام آموزش و پرورش را برای جامعه رقم بزند. هنوز خروجی‌های آموزش و پرورش مورد پسند سیاست گذاران کشور قرار نگرفته است.همچنان انتقادهایی بر خروجی‌های آموزش و پرورش و توانمندی‌های دانش‌آموزان ما وجود دارد. نمی‌خواهم بگویم نقایصی که در خروجی‌های آموزش قرار دارد همه‌اش به نقایص نظام آموزشی برمی‌گردد، خیر. عوامل متعددی بر تعلیم و تربیت افراد اثر گذار است که بسیاری از آنها از مدیریت نظام آموزشی ما خارج است.اما نکته ای که باید صادقانه بپذیریم این است که بخشی از این نقص به عهده نظام آموزش و پرورش است.بعد فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان آنچه انتظار داریم را در آنها نمی‌بینم. دانش‌آموزان باید به عنوان عضو موثر و مفید بتوانند در جامعه نقش ایفا کنند اما در این ایفای نقش و پذیرفتن مسئولیت و... نقایصی می‌بینیم که بخشی از آنها به نام آموزش و پرورش برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه «در نظام آموزش و پرورشمان به ویژه در دو دهه اخیر ناخواسته انحرافی را در برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی اعم از رسمی و غیر رسمی مبتلا شدیم»، عنوان کرد: این انحراف و خطا باعث شده سهم اهداف پرورشی و تربیتی نسبت به اهداف شناختی به شدت کاهش یابد. سبد یادگیری صرفا مملو از اهداف شناختی و به ویژه حافظه محوری شده است. محفوظات بچه‌های ما خیلی تقویت شده و در سطح دانش، خوب مطالب را حفظ می‌کنند.دانش‌آموزان ما می‌توانند حلال و حرام، جوانمردی و... را در دو خط به زیبایی تعریف می‌کنند اما آنجا که باید حلال و حرام را مواظبت کند، جوانمردی نشان دهد و... مهارت ندارد. 
تسلط زیاد دانش‌آموزان در سطحی‌ترین لایه شناخت
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «دانش‌آموزان ما در سطحی‌ترین لایه شناخت یعنی حافظه کوتاه مدت خیلی مسلط شدند»، افزود: این انحراف یعنی کاهش سهم اهداف تربیتی و پرورشی و توسعه مهارت آموزی در دوره مدرسه‌ای به نفع اهداف شناختی به ویژه در بیست سال اخیر صورت گرفته است. این موضوع در دو دهه اخیر در متوسطه دوم به ویژه در سال‌های پایانی متوسطه آغاز شد و کم کم این مصیبت در نظام آموزش پرورش ما به تدریج سایر پایه‌های پایین‌تر را فرا گرفت حتی امروز شاهد هستیم در دوره ابتدایی هم این فضا حاکم شده.در تبلیغات تلویزیونی شاهدیم که حتی در دوره پیش دبستانی هم این موضوع فراگیر شده است.
بطحائی یادآور شد: کنکور یکی از مهمترین عوامل این موضوع بود که امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود سهم این عامل کاهش یابد و بتوانیم در مدارس در فرآیندهای یادگیری دانش‌آموزانف سهم بیشتری به ترویج اهداف تربیتی اختصاص دهیم. این کار سخت و دشوار است بخاطر عادتی که جامعه به این موضوع کرده است.رفتارهایی مانند کنکور باعث شد تمام تمرکز ما در مدرسه صرفا صرف مفاهیم شناختی شود و معلم مجالی برای پرداختن به مهارت شناختی پیدا ن‌کند. دانش‌آموزان هم صرفا از معلم می‌خواهند صرفا فرمولات و نحوه حفظ کردن را بیاموزند. انها کاری ندارند این مطالب در کجای زندگی بکار می‌آید.
وی عنوان کرد: به تدریج باید عواملی که باعث ایجاد این انحراف شده از سیستم آموزشی و پرورش حذف شوند، به طور مثال باید به سرعت به سمتی برویم که سهم کنکور را کاهش دهیم. فعلا از حذف آن نمی‌توانیم صحبت کنیم چون فریند پیچیده‌ای دارد، اما می‌توان سهم آن را کاهش داد و این عطش کاذب را کم کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیست سال پیش که از هر 12 نفر متقاضی دانشگاه یک نفر پذیرفته می‌شدند کنکور برگزار می‌کردیم، در حال حاضر هم که 85 درصد ظرفیت دانشگاه نیازی به کنکور ندارد و افراد می‌توانند بر اساس سوابق تخصیلی جایابی شوند، کنکور برگزار می‌کنیم.
بطحائی با بیان اینکه « ما تلاش می‌کنیم این عوامل که باعث شده اهداف پرورشی را کنار بروند و اهداف شناختی مدنظر قرار بگیرند کاهش یابد»، تصریح کرد: در دوره ابتدایی تلاش خوبی شروع شد و امیدواریم حداقل در این دوره ما به نحوی پیش ببریم که این آزمون‌های مخرب و بی فایده که تحت عناوین مختلف پیشرفت تحصیلی، آزمون سنجش هوش و....را ممنوع کردیم و مصرانه به دنبال اجرای آن هستیم. هرجا که خلافی انجام شود برخورد خواهیم کرد.کتاب‌های کمک درسی را در ابتدایی منع کردیم که حداقل در دوره ابتدایی این آفت را کنترل کنیم. البته در سایر دوره‌های تحصیلی هم تصمیماتی گرفتیم که به تدریج این خمیدگی و کجی که در مسیر تعلیم و تربیت صحیح ما ایجاد شده اصلاح شود.
مدرسه محلی برای تمرین زندگی
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه « در تعلیم و تربیت اسلامی آموخته‌ایم که مدرسه محلی برای تمرین زندگی کردن است»، یادآور شد: مدرسه باید تبدیل به کارگاهی برای زندگی کردن شود. بچه ها در مدرسه باید یاد بگیرند که مسائل زندگی خود را چگونه حل کنند. در آموزه‌های دینی در حوزه تعلیم و تربیت انچنان وسیع و غنی است که تمام یافته های موردنیاز را برای ایجاد چنین فضایی در اختیار داریم و باید آنها را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: متأسفانه چگالی مفاهیم شناختی مان زیاد است. بحث من حجم کتاب درسی نیست زیرا قضاوت عامیانه‌ای است. بحث روی این است که از بچه ها توقع داریم مفاهیم گسترده و فراوان را حفظ کنند. یکسری سوء استفاده‌هایی هم از این موضوع دارد صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده است. تحت عنوان کمک آموزشی می‌خواهند آنچه ما در کتاب‌های درسی شرح و بسط دادیم را بیشتر شرح بدهند. این عامل مزید بر علت شده و مشکلات ما را دوچندان کرده است.
بطحائی بیان کرد:این رویکرد ما که مدرسه به عنوان کانون اجتماعی باز تعریف می‌شود در بسیاری کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. این همان چیزی است که در سند تحول بنیادین تحت عنوان کانون محله از آن نام برده شده است. مدرسه باید به محیط بانشاط و سرزنده تبدیل شود.این نشاط زمانی حاصل می‌شود که دانش‌آموز در مدرسه احساس کند انچه دارند یاد می‌گیرد در نیازهای فردی و زندگی اجتماعی بکار برده خواهد شد نه اینکه صرفا مفاهیم انتزاعی را به زور دبه ذهن دانش‌اموزان کنیم و از انها بخواهیم در امتحان خوب پاسخ بدهند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جالب اینجاست هرکسی که در این مسیر غلط موفق تر باشد را تشویقش می‌کنیم یعنی یک نوع تشویق منفی دائما در این سیکل معیوب بکار می‌بریم که این موضوع انحراف را بیشتر می‌کند.ما دانش‌آموزانی را تشویق می‌کنیم که نمره بالاتری در محفوظات گرفتند نه آنهایی که در حوزه های اجتماعی اثرات بیشتری داشتند.
ایجاد انعطاف بین محتوای آموزشی و نیاز مدارس
وی ظهار کرد: برای اولین بار در نظام آموزش و پرورش دوساعت از برنامه رسمی آموزش و پرورش را در اختیار معلم و مدرسه قرار دادیم که در چارچوب‌هایی مشخص با توجه به نیاز دانش‌آموزان از از آن استفاده کنند. به طور مثال اگر مدرسه‌ای نیاز به اطلاع رسانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی دارد می‌تواند از این دو ساعت استفاده کند.برای اولین بار توانستیم انعطاف لازم بین محتوای آموزشی و انچه در مناطق مدارس مختلف مورد نیاز است ایجاد کنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای پیمودن این مسیر و اصلاح آن نیازمندکمک فکری و کارشناسی حوزه‌های علمیه هستیم .ما در دوره‌های تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان نیازمند تجربه علما و صاحب نطران حوزه علمیه هستیم. نباید تلاش کنیم این دو نهاد را با چسب به هم بچسبانیم. با چسب چسباندن مشکل ما را حل نمی‌کند، اینها باید کاملا در هم تلفیق بشوند یعنی آموزش و پرورش، حوزه علمیه را به عنوان هیئت اندیشه ورز برای حل مشکلات خود بداند و هرجا گیر کرد اولین جایی که برای حل مشکل به ذهنش می‌آید مراکز حوزوی باشد و بلافاصله جلسه تشکیل شود.در آن صورت است که عملا همکاری بین حوزه آموزش و پرورش ایجاد خواهد شد. 
بطحائی افزود: درهای مراکز حوزوی باید به روی آموزش و پرورشی‌ها به خوبی و با گشاده‌رویی باز شود و معلمان و مدیران ما به راحتی بتوانند با این مراکز ارتباط برقرار کنند. در مراکز حوزوی حتما باید متخصصینی در تعلیم تربیت اسلامی که با مسائل امروز تعلیم و تریت کاملا آشنا باشند، وجود داشته باشند که بتوانیم به آنها مراجعه کنیم و راه‌حل‌های جدید و نوین بدهند. بچه‌های ما به شدت در معرض خطر هستند .گسترش فضای مجازی این خطرات را دوچندان کرده. بچه‌های ما به شدت امروز در خطر نفوذ نحله‌های کاذب و مخرب قرار دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/114507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شن‌هایی که مامور خدا بودند

39 سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد

مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی

برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی