پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس اداره ارشاد مشهد: مدیریت فرهنگی باید پیوند جدی با شهرسازی داشته باشد گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس اداره ارشاد مشهد گفت: مدیریت فرهنگی باید پیوند جدی با حوزه شهرسازی داشته باشد و طراحی فضاهای شهری باید زمینه‌ای را برای ایجاد گفت‌وگوهای رسمی فراهم کند؛ چون فضاهای فرهنگی ما ارتباطات را پوشش نمی‌دهند و چارچوبی را ایجاد کرده که نسل جدید این چارچوب‌ها را نمی‌پسندند.
محمدجواد استادی در خصوص پیوند مدیریت فرهنگی با مدیریت شهری اظهار کرد: مدیریت فرهنگی باید پیوند جدی با حوزه شهرسازی داشته باشد تا فضای مناسب بوجود آید؛ همچنین ما نباید مدیریت چندگانه داشته باشیم و باید هندسه منظمی بین همه این‌ها برقرار کنیم؛ یعنی کار فرهنگی همه نهادها باید با هم هم‌افزایی داشته باشد. 
وی ادامه داد: فضای مجازی نوع ارتباطات افراد را تغییر می‌دهد و دستکاری می‌کند و دستکاری کردن یک نیازی را ایجاد می‌کند به ارتباطی که وجود دارد و آن غیر رسمی است؛ ارتباطی است که در فضاهای رسمی شکل نمی‌گیرد. ما یک نیازی به فضای غیررسمی داریم که به رسمیت شناخته نمی‌شود و یک بخش مقصر آن، طراحی فضای شهری ماست که در آن فضایی برای ایجاد گفتگوهای رسمی نداریم.
رئیس اداره ارشاد مشهد تصریح کرد: فضای فرهنگی ما ارتباطات را پوشش نمی‌دهد؛ چون رویدادهای ما رسمی است و چارچوبی را ایجاد کرده و نسل جدید آن چارچوب‌ها را نمی‌پسندند و چون نتوانستیم چنین طراحی‌ای را داشته باشیم، به سمت فضاهای غیررسمی ناایمن حرکت می‌کنیم. امنیت یک مقوله چند بعدی است که یک بعد مهم آن فرهنگ است و فضاهای فرهنگی ما باید بتوانند آن ارتباطات غیررسمی که نیاز طبیعی جامعه انسانی است، را محقق کنند.
استادی خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای صالحی که پیگیر آن هستند، ایجاد گذر فرهنگ است؛ یعنی به دنبال این هستند فضایی را ایجاد کنند تا تمام کارهای هنری آنجا ارائه شود و همین فضا آنجا شکل بگیرد و مردم مصرف‌کننده باشند. در مشهد هم ما با کمک دوستانمان در مدیریت شهری به دنبال ایجاد گذر فرهنگ و هنر هستیم و تلاشمان این است تا یک‌سال‌ونیم آینده بتوانیم گذر فرهنگ را در مشهد راه‌اندازی کنیم.
ما باید به دنبال رویدادسازی باشیم
وی در پاسخ به سوالی پیرامون این که چه کنیم تا دایره مخاطبین فعالیت‌های فرهنگی را گسترش دهیم، افزود: بنده به طور کلی مخالف نمایشگاه‌ها هستم؛ همان چیزی که امروز در کشور ما اتفاق می‌افتد. ما باید به دنبال ایونت و رویدادسازی باشیم و نمایشگاه می‌تواند جزیی از رویدادسازی باشد. این که ما نمایشگاه را با چه هدفی برگزار می‌کنیم مهم است؛ آیا رفع تکلیف است یا برایشش برنامه و ایده داریم. اگر رفع تکلیف باشد، به جایی نمی‌رسیم و نتیجه و خروجی‌ای ندارد؛ چون برای برگزاری یک نمایشگاه ما باید اهداف و برنامه داشته باشیم و وقتی نمایشگاه به پایان می‌رسد، باید پایش کنیم که آن اهداف محقق شده یا خیر و یا این که چقدر آسیب‌شناسی کردیم و چقدر این آسیب‌شناسی‌ها را در دوره‌های بعد لحاظ کرده‌ایم. نمایشگاه و جشنواره به این معناست، برای این کار باید فکر کنیم و لازمه این کار خودانتقادی است.
رئیس اداره ارشاد مشهد در خصوص ریزش مخاطبین بیان کرد: در تمامی دستگاه‌های فرهنگی برای این که مخاطب ریزش نکند، ابتدا باید مخاطبین را به رسمیت بشناسیم، مخاطبین را طبقه‌بندی نکنیم و متناسب با آن مخاطبین، خوراک برایشان تهیه کنیم. بعد از به رسمیت شناختن باید مخاطب‌شناسی کنیم و روش‌ها و ابزارهای آن را بشناسیم. راه این کار، پیوند نهادهای آکادمیک و پژوهشی با حوزه مدیریت فرهنگ است؛ یعنی نباید نهاد دانشگاه و حوزه و... به عنوان یک نهاد فرهنگی از ما دور باشند؛ بلکه این‌ها باید پشتوانه‌های مدیریت فرهنگی باشند چون این‌ها نیازهای ماست. اگر پیوند بین پژوهش و اندیشه در عرصه مدیریت فرهنگی اتفاق بیفتد، این مسائل حل می‌شود.
استادی عنوان کرد: در کشور طرح کلانی با عنوان پایش مصرف فرهنگی کشور قرار است اجرا شود که اساتید مطرح جامعه‌شناسی در تهران این کار را مدیریت می‌کنند تا مدیریت مصرف فرهنگی را رصد کنند. این کار اکنون در مرحله طراحی پرسشنامه است و وضعیت کل کشور را می‌خواهند رصد کنند. ما هم در مشهد به دنبال این هستیم که این کار را انجام دهیم.
وی افزود: مصرف فرهنگی فقط کالا نیست و کالا، خدمات و رفتارهای فرهنگی را شامل می‌شود. زیارت امام رضا(ع)، روضه، تئاتر و... همه مصرف فرهنگی هستند و بسیار وسیع است. ما با تعامل نهادهایی در مشهد که برای این کار تعریف شدند و اعتبار مالی دارند، رایزنی می‌کنیم که بر اساس نیازهایی که ما در مدیریت فرهنگی داریم، پروژه را انجام دهند و یکی از جاهایی که از دستاوردها و خروجی‌های آن استفاده می‌کند، ارشاد است.
رئیس اداره ارشاد مشهد اظهار کرد: ما وقتی می‌خواهیم برنامه‌ریزی فرهنگ انجام دهیم، باید مستند حرف بزنیم و همه چیز را بسنجیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. ما به شدت به دنبال این هستیم که در حوزه مخاطب‌شناسی و بحث مصرف فرهنگی از نهاد دانشگاه و برخی از نهادها مانند حوزه شهرداری کمک بگیریم تا در بازه‌های کوتاه‌مدت بتوانیم به این خروجی‌های سریع برسیم و نگاهمان هم نگاه عمل‌گرایانه است؛ یعنی رفع تکلیف نکنیم و کار را درست و با هدف انجام دهیم؛ ضمن این که اهداف کلان بزرگ تعیین نکنیم و تمرکزمان را روی یک تا چند کار اساسی و درست بگذاریم.
استادی در پاسخ به سوالی در خصوص نظرسنجی در مورد مصرف فرهنگی گفت: مبنای برنامه‌ریزی آمار است. آمار دقیق وجود ندارد و ما این کار را راه می‌اندازیم. ما به جد پیگیری می‌کنیم که در حوزه موسیقی، تئاتر و دیگر حوزه‌ها آمار را دربیاوریم. آمار 6 ماهه اول امسال نشان می‌دهد که نسبت به 6 ماهه اول سال 96 نمایش‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند؛ هم تعداد نمایش‌ها و هم تعداد تماشگران رشد قابل توجهی داشته و نمایش‌ها هم کم نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/114584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت