پیام خراسان

آخرين مطالب

طرح جامع اربعین و دهه آخر صفر تدوین خواهد شد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - با حضور سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، جلسه ای به منظور آسیب شناسی و پیگیری رفع مشکلات و تهدیدات دو حرکت عظیم اربعین حسینی و دهه آخر صفر برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات انجام شده؛ گفت: علیرغم همه مشکلات و کمبودها ظرفیت ها به کارگرفته شد تا امسال خدمات رسانی به زائران چه در ایام اربعین و چه در دهه پایانی صفر که دو حرکت عظیم دینی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی است ؛ از کیفیت مطلوبتری نسبت به سنوات قبل برخوردار باشد.
وی بر لزوم جمع بندی گزارشات از اقدامات انجام شده در ایام اربعین و دهه پایانی صفر با رویکرد آسیب شناسی و برگزاری جلسات کارشناسی به منظور رفع مشکلات و کاستی ها و از بین بردن تهدیدات و چالش ها برای سنوات آینده تاکید کرد.
سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: طرح و برنامه در هر سازمان باید بر مبنای 4 نظام طراحی ، اجرا ، ارزیابی و بهبود عملکرد استوار باشد و ما در حوزه زیارت بر مبنای این طرح و برنامه می بایست ابتدا براساس آسیب شناسی عملکرد سنوات قبل ابتدا طرح و برنامه های آینده را طراحی و سپس در مقام اجرا برآمده و سپس اقدامات خود در نظام اجرایی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و بر آن اساس عملکرد آینده را بهبود ببخشیم .
جانشین ستاد اربعین استان ادامه داد: با توجه به اینکه تنها پژوهشکده زیارت در استان ما و در دانشگاه فردوسی با عضویت 23 عضو هیئت علمی دانشگاه راه اندازی و کار خود را آغاز کرده است ، می بایست با یک نگاه عالمانه و استفاده از ظرفیت این پژوهشکده، ابتدا شورای راهبری مشورتی حوزه زیارت را با ترکیبی از 23 عضو هیئت علمی این پژوهشکده و نمایندگان دستگاههای ذیربط همچون آستان قدس ، شهرداری ، میراث فرهنگی ، حج و زیارت و ... تشکیل دهیم.
حسینی عنوان کرد: در گام بعدی ضمن بررسی و ارزیابی علمی عملکرد در تمامی حوزه ها ، توجه به وضع موجود و استفاده از شیوه نامه های تمامی دستگاهها ، راهکارهای علمی و پیشنهادی برای هر کدام از حوزه های عملکردی در حوزه زیارت ارائه و نقشه راهی جامع در هر کدام از حوزه ها تهیه شود؛ضمن اینکه در همین راستا طرح جامع اربعین و دهه آخر صفر تدوین خواهد شد .
حسینی اضافه کرد: با توجه به اصولی که قبلا برای دهه پایانی صفر در نظر گرفته بودیم همانند اینکه نقطه شروع و مبداء راهپیمایی زائرین پیاده باید مشخص شده و این راهپیمایی ها فقط در دهه پایانی صفر انجام شود و اینکه توجه زیاد به مراسم دهه پایانی صفر به حرکت عظیم اربعین به عنوان یک برند بزرگ دینی نباید آسیب بزند ؛ باید حرکت را در مسیر هر چه بیشتر مردم پایه و مردم محور کردن خدمات دهی در دهه پایانی صفر و اربعین بهتر و بیشتر به پیش ببریم که خوشبختانه این کار به نحو مطلوبی درحال انجام است .
وی استفاده از تجربیات گذشته را خاطرنشان کرد و گفت: با استفاده از این تجربیات و بررسی عملکرد گذشته در می یابیم که ضمن شناسایی تشکلهای مردم نهاد از ظرفیت مردمی و عمومی این تشکلهای مردمی باید کمال استفاده را بنماییم.
معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: باید برای این تشکلها شبکه سازی کنیم و ضمن تشریح وظایف ؛ به هرکدام وظایف در خور ظرفیتشان واگذار کنیم.
حسینی گفت: باید بررسی کنیم در هر زمینه ای که تشکلی وجود ندارد ظرفیت سازی لازم را انجام دهیم و افرادی که در سامانه های خدمت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد ثبت نام شده اند را شناسایی ،آنها را در گروههای کاری مختلف دسته بندی و وظایفی را مطابق علاقه ؛ ظرفیت و عملکردشان به آنها واگذار کنیم و حتی در ایجاد تشکلهای جدید از آنها نیز استفاده کنیم.
وی گفت: باید گسترش طرحهایی همچون مدارس گامهای عاشقی را در دستور کار جدی خود قرار دهیم و در نهایت حرکت تشکیلاتی زائرین یا همان اعزام کاروانی و شبه کاروانی را هم در اربعین و هم در دهه پایانی صفر نهادینه سازیم.ضمن اینکه تاکید جدی بر مستندسازی دو جریان اربعین و دهه آخر صفر و شبکه سازی این مستندات وجود دارد .
سرپرست معاونت زیارت استانداری خاطر نشان کرد: مشهد مقدس و استان خراسان رضوی چند برابر جمعیت خود زائرین عزیز را در خود جای می دهد و استقبال و پذیرایی از این جمعیت عظیم زائرین خود باری اضافه بردوش سازمانها و ارگانهای دولتی استان است که این بار در سایر استانها وجود ندارد .
حسینی افزود: ضمن اینکه این بار برای بخش خصوصی و .. به دلیل سود و منفعتی که دارد مشکلی ایجاد نمی کند لکن با توجه به اینکه در نهادها ، سازمانها و ارگانهای دولتی استان ساختار ، نیروی انسانی و اعتبار ویژه ای در حد این بار اضافی وجود ندارد گاها سایر وظایف محوله را تحت الشعاع خود قرار می دهد. لذا ما باید تلاش خود را برای احصاء این بارهای اضافی به کار ببریم و به نسبت آن از ظرفیت های موجود همچون کارگروه ملی زیارت در جهت تقویت ساختار ، نیروی انسانی و اعتبارات دولتی استفاده نماییم .
حسینی در پایان ضمن اشاره به ظرفیت ویژه مشهد مقدس برای جذب زائر در تمامی ماههای سال و اعلام این مطلب که در حال حاضر جمعیت عظیم زائرین فقط در 4 ماه از سال به مشهد مقدس مشرف می شوند ؛ عنوان داشت: طرحهایی همچون طرح اجرایی مبداء به مبداء که جهت توزیع زائر در تمامی ماههای سال در نظر گرفته شده ؛ باید تقویت و گسترش یابد و برای این امر می توان با استفاده از سبک حج و زیارت ، از هولدینگ های قوی استفاده نمود تا این هولدینگ ها ضمن برقراری ارتباط با شرکتهای مربوطه از سایر نقاط کشور و دیگر کشورهای اسلامی ، زائرین را در تمامی ایام سال به مشهد مقدس رهنمون و تمامی مراحل سفر آنها از مبدا ؛ در حین سفر و تا برگشت به مبدا را برنامه ریزی نمایند و در این امر نیز باید از تمام ظرفیتهای اجرایی ، مردمی ، دستگاهها و نهادها استفاده شود تا به سرمنزل مقصود برسیم .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/114751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود