پیام خراسان

آخرين مطالب

شیرین تلخ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - بروز و شیوع بیماری دیابت یا قند خون در سال های اخیر در ایران رو به افزایش بوده این در حالی است که نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند.
به گزارش ایرنا، افزایش آمار بیماران دیابتی لزوم آموزش عموم جامعه در خصوص تغییر شیوه های زندگی، تحرک و فعالیت های بدنی و تغییر رژیم غذایی را دو چندان کرده است.
دیابت یکی از شایعترین بیماری های مزمن در سراسر جهان محسوب می شود که در صورت کنترل نشدن یا درمان های اولیه، عوارض آن در آینده نمایان شده و بار اقتصادی سنگینی نه تنها برای بیماران که بر سیستم بهداشت تحمیل می کند.
دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زودهنگام است و بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده 48 درصد مرگ های ناشی از دیابت در سنین زیر 60 سال اتفاق می افتد.
پر ادراری، پرخوری، پرنوشی و احساس خستگی زیاد از جمله علایم هشدار دهنده ابتلا به دیابت است که در صورت بروز این علایم فرد می تواند با آزمایش قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا از وضعیت سلامت یا ابتلا به دیابت با تشخیص پزشک معالج مطلع شود.
اکنون کمتر خانواده ای در کشور شاید وجود داشته باشند که فرد مبتلا به دیابت نداشته باشند این در حالیست که هنوز این بیماری جدی گرفته نشده و خانواده ها به راحتی از کنار آن عبور می کنند.
یکی از بیماران دیابتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هزینه های دارو و درمان اخیرا افزایش یافته و بسیار بیماران از جمله خودم قادر به پرداخت این هزینه ها نیستیم.
زهرا بیرجندی که از انسولین استفاده می کند افزود: بیماران دیابتی در استان نیاز به حمایت بیشتر مسئولان در تامین یا کاهش هزینه های دارو را دارند.
وی تاکید کرد: حداقل با مسئولان بهداشت و درمان ترتیبی اتخاذ کنند تا آزمایش و ویزیت هایی که از بیماران مبتلا به دیابت گرفته می شود به صورت رایگان باشد.
بیرجندی بر لزوم ارایه آموزش های لازم به ویژه برای نسل جوان تاکید کرد و افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای امثال من که گرفتار دیابت شده اند زیادی ضروری نیست بلکه باید فرزندان ما را دریابید که با دیدن وضعیت ما بیماران اما همچنان به پرخوری و رژیم غذایی نامناسب تمایل دارند.
یکی دیگر از بیماران دیابتی با بیان اینکه این نوع بیماری غیرواگیر باید در رده بیماری های خاص قرار بگیرد گفت: ماهانه حدود 500 هزار تومان برای تامین دارو، آزمایش و چکاب هزینه می کنم.
فاطمه رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه باید ماهانه آزمایشات مختلفی برای کنترل بیماری انجام بدهیم کاش با کاهش هزینه های آزمایش از بیماران دیابتی حمایت شود.
وی اظهار داشت: از آنجایی که فرد مبتلا به دیابت در معرض خطر سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ـ عروقی، کلیوی، سکته مغزی و عفونت زحم و سایر است بایستی توجه بیشتری به این افراد شود.
این بیمار دیابتی خواستار اجرای طرح های غربالگری دیابت برای سایر افراد جامعه شد و یادآور شد: بخش زیادی از جامعه مبتلا به دیابت هستند در حالیکه نسبت به آن بی تفاوت یا بی اطلاعند که با انجام غربالگری می توان آنها را شناسایی و از بروز سایر عوارض دیابت جلوگیری کرد.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی هم گفت: همچنین شعار روز جهانی دیابت « دیابت و خانواده» به منظور تاکید بر افزایش سطح دانش و آگاهی خانواده ها برای کنترل بیماری نامگذاری شده است.
مجید شایسته افزود: با توجه به آمار وزارت بهداشت، بیش از 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور به دیابت مبتلا هستند که 25 درصد آنان از بیماری خود بی خبرند.
وی با اشاره به اینکه مهمترین علامت این بیماری، بی علامتی است عنوان کرد: هنگام بروز این بیماری علایمی از جمله پر ادراری، پرخوری، ضعف و خستگی، خارش بدن و دیر التیام یافتن زخم ها خود را نشان می دهد.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی اظهار داشت: بر اساس مطالعه ای که 2 سال قبل در سطح کشور انجام شد 20 درصد مردم چاق و 35 درصد آنها از اضافه وزن رنج می برند.
وی ادامه داد: بر اساس این آمار، در خراسان جنوبی نیز 16 درصد مردم چاق بوده و 30 درصد آنها اضافه وزن دارند.
شایسته تاکید کرد: مهمترین عارضه برای بیماران دیابتی، افت فشار خون است لذا این افراد باید روزی چند مرتبه تست قند خون انجام دهند.
وی یادآور شد: همه بیماران دیابتی بایستی سالی یک مرتبه ویزیت قلب و عروق شوند چون به دلیل بسته شدن رگ ها در معرض خطر سکته قرار دارند.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی تاکید کرد: 50 درصد مرگ و میرهایی که به علت بیماری دیابت رخ می دهد از بیماری های قلبی و عروقی و کنترل نکردن قند خون نشات گرفته است.
وی زخم های عفونی را یکی دیگر از عوارض دیابت دانست و گفت: سال گذشته بر اثر عوارض ناشی از قند خون پای 9 نفر از خراسان جنوبی قطع شد که تاکید می شود بیماران دیابتی باید بیماری خود را کنترل کنند.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خراسان جنوبی هم گفت: بیماران دیابتی به غیر از قندهای ساده مانند قند و شکر و غذاهایی که مستقیما حاوی اینگونه قندها هستند از جمله انواع شیرینی، بستی، مربا، بیسکویت، نوشابه و آدامس از تمام غذاها می توانند در مقادیر متناسب و کنترل شده استفاده کنند.
سمیه اصغری ادامه داد: رعایت رژیم غذایی در بیماران دیابتی به هیچ وجه کار دشوار و غیر عادی نیستند، این در حالی است که برخی بیماران دیابتی بنا به توصیه اطرافیان به سمت رژیم های خودسرانه می روند که این امر به هیچ وجه پذیرفته نیست.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خراسان جنوبی تاکید کرد: سبزیجات حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و کالری هستند لذا انتخاب مناسبی برای وعده ها و میان وعده غذایی بوده و یکی از مهمترین منابع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: به بیماران دیابتی توصیه می شود روزانه حداقل سه تا پنج سهم از انواع سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
اصغری افزود: همچنین بیماران دیابتی در طول روز می توانند 6 تا 11 سهم از گروه نان و غلات، 2 تا چهار سهم میوه، 2 تا سه سهم لبنیات و چهار تا 6 سهم گوشت و جانشین های آن را در برنامه غذایی داشته باشند.
به مناسبت گرامیداشت هفته اطلاع رسانی و روز جهانی دیابت در یک ماه گذشته هشت کارگاه با موضوع اپیدمیولوژی دیابت و آشنایی با عوامل خطر رفتاری قابل پیشگیری از دیابت در هشت شهرستان سرایان، طبس، فردوس، درمیان، بشرویه، بیرجند، زیرکوه و خوسف برگزار شده است که در این کارگاه ها علاوه برکارشناسان ستادی و محیطی، پزشکان و رابطان ادارات شهرستان های نیز حضور داشته اند.
گزارش از رقیه محمدی
7557 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/115000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی