پیام خراسان

آخرين مطالب

آمریکا اولین کشور خریدار فرش ایران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عامل توسعه شبکه‌ دستبافته‌های داری و دستگاهی الگو نوین توسعه مشاغل خانگی خراسان رضوی اعلام کرد که الگو نوین توسعه مشاغل خانگی، گامی به سوی اشتغال‌ پایدار است.
عبدالله احراری در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص الگو نوین توسعه مشاغل خانگی بیان نمود: هدف از اجرای این طرح اشتغال‌ پایدار و توسعه مشاغل خانگی است. کارفرما این طرح وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مجری این طرح نیز سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی می باشد.
وی در رابطه با وجه تمایز این طرح با طرح‌های دیگر مطرح کرد: در طرح‌های مشابه، اعطا وام به افراد سبب بدهکاری آنان می‌شوند اما در این طرح در هر استان افراد واجد الشرایط وام به اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی استان معرفی می شوند و واحدستفا جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح با همکاری اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نقش نظارتی، ‌حمایتی و مشاوره ای دارد و در جهت توانمندسازی و توسعه بازار فروش تولیدات خانگی در کنار متقاضیان گام برمی دارد.
احراری در خصوص ویژگی متقاضیان منتخب در این طرح گفت: کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند شامل دو گروه پشتیبان و مستقل هستند و منظور از پشتیبان کسانی هستند حداقل 2 نفر نیروی کار داشته و نهاده‌های تولیدی خود را در اختیار مستقلین قرار داده و محصول تولید شده را از از آنان تحویل و به بازار عرضه می‌کنند. 
وی اضافه کرد: حدود دو هزار و 737 نفر در بخش دستبافته‎های داری و دستگاهی ثبت نام کرده و سایر متقاضیان در رسته هایی همچون پوشاک، بسته‌بندی زعفران و زرشک، گل وگیاه، چرم دست‌دوز، زیور آلات و تراش سنگ‌های قیمتی و... ثبت نام نموده اند، شبکه شبکه دستبافته‌های داری و دستگاهی شامل رسته‌هایی همچون قالی‌بافی، پته‌دوزی، زیلو و پلاس‌بافی، گبه‌، نمدمالی، ابریشم‌بافی، فرت‌، جاجیم‌، گلیم‌ و تابلو فرش است. 
عامل توسعه شبکه‌ دستبافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی گفت: این طرح شامل سه فاز است در فاز اول به بررسی، شناسایی و اولویت بندی مزیت‌ها و هماهنگی‌های اولیه پرداخته می‌شود فاز دوم مربوط به توانمند سازی است و فاز سوم اتصال به بازار است که شبکه دستبافته‌های داری ودستگاهی در حال حاضر در مرحله اتصال به بازار می باشد. 
احراری عنوان کرد: در گذشته کشور ما صادر کننده ابریشم بوده اما اکنون از 600 تن ابریشم مورد نیاز کشور ما 100 تن را تولید و 500 تن از خارج از کشور وارد می‌شود اما با تشکیل این شبکه، شاهد افزایش تولید پیله ابریشم توسط پرورش‌دهندگان عضو شبکه و افزایش چشمگیر درآمد روستائیان خواهیم بود. 
وی تشریح کرد: از کارهای دیگری که در این شبکه صورت می‌گیرد حل مشکلات تولید کنندگان است. مشکل عمده تولیدکنندگان بحث فروش محصول است ما فروش 100 درصد را تضمین کرده ایم و در بحث تامین مواد اولیه نیز به دو روش به آنان کمک می‌کنیم اول خرید به صورت کلی و دوم حذف دلالان غیر ضروری است. 
احراری گفت: در تمام دستبافته‌ها چند پارامتر تعیین کننده است که شامل رنگ، طرح، سایز، مواد اولیه، برند و در آخر کیفیت بافت مورد توجه است، از این رو در خصوص ارتقا کیفیت ودانش فنی و کیفی در این شبکه بازنگری‌هایی در زمینه مواد اولیه، طرح ، نقشه و سایز صورت گرفته است، همچنین از اقدامات دیگر این شبکه برندسازی است، به این صورت که هر محصول با وجود پراکندگی آن در شهرستان‌های مختلف با داشتن ویژگی منحصر به فرد خود می‌تواند تبدیل به برندی مستقل شود.
وی در بحث متصل کردن تولیدکنندگان به بازار فروش خاطرنشان کرد: در این شبکه نیاز بازار توسط اعضا شبکه شناسایی و به تولیدکنندگان منتقل می‌شود تا متناسب با نیاز بازار تولید کنند. عامل توسعه شبکه‌ دستبافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان مطابق با نیاز بازار تولید داشته باشند، در بحث فروش مشکلی نخواهند داشت و نکته دیگر این است که توصیه من به تولیدکنندگان این است که تولید تابلو فرش را فقط با سفارش انجام دهند و از تولید فله‌ای آن مطلقا اجتناب کنند.
احراری در خصوص مشتریان خارجی در زمینه فرش عنوان کرد: اولین کشور خریدار فرش ایران کشور آمریکا است و ما با شناسایی نیاز این کشور و اعلام آن به تولیدکنندگان اقدام به تولید فرش مورد نیاز این کشور می‌کنیم. همچنین این شبکه در حال تعامل و مذاکره با اتحادیه های فرش ایرانی در ژاپن و فعالین فرش ایرانی در بازار امریکا و اروپا جهت گرفتن سفارشات در مقیاس بالا و عقد قرارداد می باشد.
عامل توسعه شبکه‌ دستبافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی در خصوص علت ارزشمندی فرش‌های کهنه دستباف بیان کرد: اولین عامل رنگ است اگر فرش با رنگ‌زاهای طبیعی رنگ شده باشد با پا خوردن رنگ آن شفاف تر می‌شود زیرا مواد رنگ‌زا طبیعی پلی‌ژنه هستند ولی مواد شیمیایی دارای یک ژن رنگی بوده و با نابودی آن بی رنگ خواهد شد ولی روناس دارای سه ژن رنگی است و یک ژن آلیزارین که نابود شود گارانسین در لایه بالایی قرار گرفته و هرگز شفافیت خود را از دست نخواهد داد.
احراری گفت: عامل دیگر پشم دست ریس است یعنی زمانی که فرش به کارخانه می‌رود دو اتفاق خواهد افتاد در حلاجی تمام الیاف می‌شکند یعنی طول الیاف کوتاه می‌شود و روغنی به آن زده می‌شود برای کاهش اصطحکاک پشم با دستگاه ریسندگی و این روغن سبب عدم جذب رنگ می‌شود و سوم بافت مناسب است. 
وی اضافه کرد: چند عامل باعث کاهش سهم فرش دستباف ایران در بازار است. اصلی‌ترین عامل عدم توجه به ذائقه مشتری است و عامل‌های دیگری همچون کاربردی نشدن صنایع دستی، جایگزینی مواد اولیه نامرغوب به سبب ارزان‌تر بودن آن ، عدم نظارت بر رنگ و عدم تببین مزایای دستبافته‌های داری و دستگاهی است.
سفارش 5500 متر فرش دستباف توسط شبکه دستبافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی
عامل توسعه شبکه دستبافته های داری و دستگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: پس از چندین ماه فعالیت های عملیاتی و میدانی در خصوص توسعه بازار فرش و اشتغالزایی به دستاوردهایی نایل گشته‌ایم، یکی از اهم این دستاوردها سفارش 5500 متر فرش دستباف، گلیم و تابلو فرش می‌باشد، این شبکه با هدف توسعه بازار فروش، فرش‌های دستباف اصیل ایرانی تولید شده در کارگاه‌های خانگی با تجار فرش تهران رایزنی نمونده و بر مبنای قرارداد منعقد شده بین پشتیبانان شهرستانی و تاجر فرش و بنده 5500 متر فرش سفارش داده شد.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که این سفارش‌ها بسته به میزان توانمندی‌های هریک از پشتیبانان شبکه، با نظارت نماینده شبکه دستبافته‌ها توزیع شده و بنابر این است که سفارشات طی یکسال اینده تحویل داده شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/115020/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی