پیام خراسان

آخرين مطالب

رشیدیان ؛ اخلاق ، اعتدال، و مدیریت جهادی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سید جواد حسینی مشاور و سرپرست حوزه معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین:
حاج علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی امروز در جلسه شورای معاونین با ما و مردم استان خداحافظی کرد و پس از نزدیک به 5 سال مدیریت عالی استان با کارنامه ای درخشان ؛ به واسطه قانون منع بکارگیری بازنشستگان، استانداری را ترک نمود. من بدلیل سابقه نسبتاً طولانی مدیریت اجرایی با مدیران، استانداران و وزرای زیادی کار کرده ام و همه آنها از ویژگی های خوب و مثبتی برخوردار بوده اند اما در میان همه آنها سه نفر را ویژه دیده ام. دکتر فانی وزیر نجیب آموزش و پرورش، مهندس سیدحسن رسولی استاندار خراسان رضوی در دولت اصلاحات و حاج علیرضا رشیدیان استاندار دولت اعتدال ، تدبیر و امید؛
امروز به مناسبت پایان مأموریت دکتر رشیدیان و پس از چهار و نیم سال کار با ایشان به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان؛ معاونت سیاسی و امنیتی و اجتماعی؛ مشاور و سرپرست حوزه معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین می خواهم به دو منظور برخی از ویژگی های منحصر به فرد ایشان را بازگو نمایم .
اول قدرشناسی از زحمات ایشان و دوم معرفی الگوهای رفتاری مطلوب مدیریتی، اگر از اولین خصوصیت بارز ایشان بخواهم نام ببرم نگاه اخلاق گرایانه و اخلاق مدارانه ایشان در حوزه مدیریت و روابط انسانی و کاری باید نام برد. مردی متواضع در عین حال قاطع، مهربان و در عین حال جدی، انسان دوست و در عین حال تکلیف گرا بود ؛ او با همه کارکنان و مدیران و نیز خصوصاً مردم رابطه ای عاطفی و اخلاقی و انسانی داشت . در عین حال از مدیران و کارکنان به شکل قاطع و جدی، کار و انجام وظیفه طلب می کرد . با مردم در اوج مهربانی رفتار می کرد. بویژه کهنسالان ، کودکان و فقرا را همیشه در آغوش می کشید و هماره پاسخگوی سوالات و پیگیر جدی مشکلات ایشان بود .
او بدرستی دریافته بود که هدف رسالت انبیاء و رسول مکرم اسلام (ص) اتمام و اکمال اخلاق در عرصه زندگی و جامعه بود .
حاج علیرضا رشیدیان نمونه بارز رویکرد اعتدال در عرصه شخصیت و مدیریت و کار سازمانی بود. او علاوه بر اینکه شخصیتی سالم و معتدل داشت رویکرد اعتدالی را در عرصه سیاست ، سازمان کار و نهادها و سازمان ها و شخصیت ها و مؤلفه های مؤثر در جریان سیاسی جامعه وجهه همت خویش ساخته بود. هیچگاه نه در برخوردهای شخصی و نه در کار سازمانی و نه در خصوص حتی جریانات منتقد و گاه جسور از او افراط و تفریط ندیدم، همه گروه ها و جریانات را پذیرا بود با آنها گفتگوی مهربانانه و دلسوزانه داشت و هیچکس را بخاطر داشتن اندیشه ای حتی مخالف اندیشه اش از خود دور نمی کرد و نگاه مهربانانه اش را دریغ نمی ورزید، در عین حال با صراحت و صداقت در عین استدلالات منطقی از آنچه گمان می کرد حق است دفاع می نمود. او با چنین رویکردی نه اهل تعارض و تضاد بود و نه اهل سازش ؛ نه مزاحمت برای کسی داشت، نه مزاحمت کسی را می پذیرفت؛ نه مداخلات غیرمنطقی داشت و نه مداخلات غیرمنطقی دیگران را قبول می کرد؛ بلکه او نمونه بارز پرهیز از دو رویکرد آسیبی تعارض و سازش بود و تکیه اصلی اش بر تعامل و تعادل بود که به شکل طبیعی تکامل در قلمرو زندگی کاری و سازمانی را ثمر می داد .
رشیدیان رویکرد نظام جامع برنامه ریزی و عملکرد را در سطح استان نهادینه ساخت، امروز اگر به هر کدام از حوزه معاونت های استانداری یا دفاتر آن مراجعه کنید برنامه های آنها مکتوب و مشخص است و برای استقرار نظام جامع برنامه ریزی هم در طراحی و هم در پایش و نیز بهبود عملکرد با همه حوزه های استانداری وقت می گذاشت. این موضوع نه تنها در ساختار سازمانی استانداری، بلکه در دستگاه های اجرایی استان نیز مطالبه مهم و اصلی او بود و در این مسیر کار جاودانه ای را در استان نهادینه ساخت .
خصوصیت درس آموز دیگر حاج علیرضا رشیدیان همه جانبه گرایی او بود، استانداری دستگاه ستادی و حاکمیتی است و نماینده عالی دولت باید همه عرصه های توسعه و جامعه را ببیند. عرصه های عمرانی و زیرساختی، عرصه های اقتصادی و سرمایه گذاری، حوزه های فرهنگی و اجتماعی، ساحت های امنیتی و سیاسی؛ و الحق که رشیدیان اینچنین بود، هیچ حوزه ای آنچنان او را غرق نمی کرد که موجب شود سایر عرصه های مدیریتی از نگاه او به حاشیه رانده شود به همان میزان در عرصه اقتصاد و عمران حضور داشت که در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گرچه تجارب او در سالیان ممتد مدیریتی در حوزه امنیتی بود اما در عین حال عرصه های سیاسی، فرهنگ و عمران و اقتصادی همپای عرصه های امنیتی ذهن، رفتار و عمل او را به خود مشغول داشت. لذا دکتر رشیدیان را می توان مدیری تمام ساحتی نامید و اصولاً یکی از اهداف توسعه رشد و پیشرفت متوازن است که باید مدیران با چنین نگاهی مسایل و حوزه های توسعه را به پیش برند .
ویژگی بارز دیگر رشیدیان این بود که علاوه بر نگاه به همه عرصه های توسعه ، در همه این عرصه ها به روز بود . یادم هست در شورای معاونین وقتی از حوزه عمرانی صحبت به میان می آمد اطلاعات به روز در آن حوزه و جلوتر از بقیه در حوزه زیارت، حوزه امنیتی و اجتماعی و سیاسی بود ، حوزه هایی که دست کم در دو حوزه مسئولیت آن مدتی با اینجانب بود، دانش و اطلاعات به روز او سبب می شد استان را راهبری مدیریتی کند، می دانیم اگر یک مدیر اطلاعات به روز در حوزه های کاری نداشته باشد، بیشتر مدیریت می شود تا بخواهد مدیریت کند و دکتر رشیدیان هم با توجه به همه ابعاد توسعه و هم دانش به روز مدیریت راهبردی استان را به انجام می رساند.و لذا جبهه گشا ، پیش رونده و مدیریت کننده بود تا مدیریت شونده .
اگر بخواهیم از او و خصوصیاتش همچنان یاد کنیم حتماً وقت گذاری شبانه روزی به معنای واقعی کلمه را باید به خصوصیات مثبت او پیوست کرد. او نه روز داشت و نه شب؛ نه تعطیلی داشت و نه استراحت؛ نه جمعه داشت و نه شنبه، اگر بگوییم روزهای تعطیلش با روزهای کار او هیچ تفاوتی نداشت و گاه شلوغتر و پر تراکم تر بود همه می دانند که اغراق نکرده ام. او هر روز جمعه برنامه بازدید از حاشیه شهر مشهد را داشت. روزها برخی مواقع شورای معاونین که مثلاً 6 تا 9 شب برگزار می شد نزدیک ساعت 9 که می رسید آقای سعیدی می فرمود مباحث جمع بندی شود چون آقای استاندار دو جلسه دیگر هم دارند. یعنی 9 تا 10 شب و 10:30 تا 12 و تازه پس از این جلسات شما هر ساعت از شب پیام برای آقای استاندار می فرستادید ساعت یک، دو و حتی 3 از نیمه شب گذشته یا 4، 5 یا 6 صبح ؛ بلافاصله پاسخگو بودند و این یک ویژگی منحصر به فرد و نمونه بارز مدیریت جهادی بود که در کمتر کسی مثل او سراغ دارم .
در کنار همه این خصوصیات مطلوب ، آقای رشیدیان با اعتقاد کار می کرد. در موضوعات مدیریت مبحثی وجود دارد تحت عنوان «رفتار سازمانی شهروندی» . این رفتار برای کارکنانی به کار می رود که فراتر از حد اداری و وظایف سازمانی به کارشان اهمیت می دهند و با یک باور و اعتقاد درونی با کار و مسئولیتشان درگیر می شوند . نمونه بارز چنین افرادی حاج علیرضا رشیدیان بود و این خصیصه به یک عادت رفتاری برای ایشان مبدل شده بود. او هم اعتقاد قوی و هم اعتیاد شدید به کار و فعالیت و خدمت داشت .
نگهداری حرمت انسانها را به مجموعه این خصوصیات بیفزایید. یادم هست در پست معاونت سیاسی و وقتی قرار بود فرماندار یا بخشدار و مدیرکلی جابجا شود ، چقدر وسواس نشان می داد که افرادی که قرار است جابجا شوند حتما درست تکریم شوند و در موقعیت دیگری از خدمتشان استفاده شود و تا خیالش از این جهت راحت نمی شد امکان نداشت با جابجایی یا معرفی فرد جدید موافقت نماید .
رشیدیان سخت بر این باور بوده و هست که اصل در جامعه و نظام ، پیشرفت و توسعه امور است. به همین دلیل سخت بر این باور بود که هر تجربه مفیدی طراحی یا اجرا می گردد مستندسازی شود تا برای آیندگان نیز مفید افتد. این نگاه در علم مدیریت به مدیریت دانش شهرت یافته است که عبارت است از ثبت و ضبط تجربیات و اقدامات مؤثر و انتقال آن به سایر مدیران و کارکنان و کارشناسان ، که البته مدیریت دانش در دو قالب دانش آشکار و پنهان سازمانی رخ می دهد. به همین دلیل دکتر رشیدیان در اخرین روزهای کار خود همه معاونین و دفاتر را ملزم نمود که مجموعه عملکرد خود و مجموعه فعالیتها و برنامه های در دست اقدام و نیز راهکارها و پیشنهادات لازم را در سه محورتدوین نموده و در یک مجموعه گرد آورند تا استاندار بعدی کاملاً در جریان امور انجام شده ، در دست انجام و ایده های پیشنهادی به عنوان تجربه سازمانی و مدیریت دانش قرار گیرد و این روحیه به شدت در ایشان وجود دارد که کار سازمانها و جامعه توقف نیابد و مدیران بعدی بر شانه های مدیران قبلی بایستند ، روحیه ارزشمند و گرانسنگی است که هم از حیث اخلاقی و هم از منظر سازمانی جامعه سخت بدان نیازمند است و استاندار سابق خراسان رضوی از این صفت پسندیده به طور کامل برخوردار بود .
این صفات ده گانه ای که برشمردم و از رفتار و مدیریت حاج علیرضا رشیدیان برداشت و استخراج نمودم باعث شد ، استان خراسان رضوی در دوره مدیریت ایشان به رغم همه حساسیتها ، با آرامش و امنیت و با اعتدال و پرهیز از هیجانات افراطی سیاسی مدیریت شود؛ در عرصه سیاسی از همه نیروهای معتدل و مؤثر در مدیریت استان استفاده گردد ؛ انتخابات با مشارکت حداکثری ، امنیت و سلامت برگزار گردد ؛ خانه احزاب استان شکل گیرد و همه نیروهای سیاسی اصول گرا ، اصلاح طلب و اعتدالی و احزاب رسمی گرد هم آیند و زیست مشترک و تعامل را تجربه کنند؛ امنیت بی بدیل در استان به رغم همه مؤلفه ها و حساسیت هایی چون مرز طولانی ، اقوام ، جریانهای مختلف سیاسی ، جمعیت مرزنشین، حاشیه نشینی پر تراکم ، وجود اتباع خارجی در استان برقرار شود و شورای تأمین استان سالها رتبه اول کشور را احراز نماید؛ آسیب های اجتماعی در بسیاری از مؤلفه ها مثل طلاق و اعتیاد روند کنترل و کاهش به خود گیرد ، خانه تشکل های غیر دولتی راه اندازی و 1172 تشکل غیردولتی در 28 قلمرو فعالیت نمایند؛ مجمع مشورتی بانوان و جوانان راه اندازی شود ؛ میزهای گفتگو با جوانان ، هنرمندان ، اقوام ، دانشجویان و کارگران به راه افتد ؛ فرصتهای اشتغال زایی در خراسان رضوی روند فزونی به خود گیرد و 16% اشتغال کشور را با رتبه اول به خود اختصاص دهد؛ صادرات استان 29 درصد رشد یابد ؛ 40 پروژه مهم زیرساختی و عمرانی که در ابتدای ورود ایشان مسائل اساسی استان را شکل می دادند مورد توجه ویژه قرار گیرند؛ جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از رشد چشمگیر برخوردار شود؛ خدمات و عمران در روستا رشد شتابنده یابد ؛ارتباط با دانشگاه و محققین به بهترین وجه برقرار گردد؛ شرکت های فن آور و دانش بنیان رشد فزاینده یابند ؛ و البته این خصوصیات باعث شد سرمایه اجتماعی در استان رشد یابد و جو اعتماد و اطمینان در استان حکمفرما گردد .
ما از او به دلیل خدمات شایسته سپاسگذاریم و برای استاندار جدید که انشاءا.. در دولت به زودی معرفی خواهد شد آرزوی توفیق و استمرارخدمات مطلوب را از درگاه خداوند بزرگ و حضرت امام ثامن ضامن (ع) آرزو و طلب می نمائیم .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/116155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری