پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان شهر:

موانع شهری به باور غلط کم‌توانی معلولان دامن می‌زند گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع گفت: ما با موانع شهری به این باور غلط که معلولان کم‌توانند، دامن می‌زنیم.
میرسجاد موسوی  در خصوص حل مشکلات نابینایان در جامعه اظهار نظر کرد: مطالبات خود را با مسئولین سازمان اتوبوس‌رانی، شهرداری، ستاد مناسب‌سازی شهرستان و... مطرح می‌کنیم و به‌طور جدی پیگیر مطالبات و دغدغه های معلولان هستیم.
وی ادامه داد: دررابطه با مشکلات افراد کم‌توان، معلول، سالمندان و کودکان و شیوه‌های صحیح برخورد با این‌ افراد، آگاه‌سازی وآموزش به مردم و...کارهایی که باید اصولا در سطح شهر انجام شود به سازمان‌ها آموزش می‌دهیم که همه این افراد بتوانند به شکل مناسب از امکانات و خدمات شهری همانند افراد دیگراستفاده کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع تصریح کرد: اکنون مناسب‌سازی معابر پرهزینه است اما می‌توانست پرهزینه نباشد اگر شهرما براساس اصول شهرسازی ساخته می‌شد و مردم با قوانین شهرسازی آشنا می‌شدند. علاوه‌بر این زیرساخت‌ها، از لحاظ آموزشی نیز آنچنان ضعیف عمل کرده‌ایم که گاهی دیده می‌شود افراد ماشین خود را بر روی خط عابر پیاده مخصوص نابینایان پارک می‌کنند.
وی افزود: با این ناهنجاری‌ها نابینایان نمی توانند در سطح شهر راحت رفت‌و‌آمد نکنند،خانه‌نشین می‌شوند، برای کارهای روزمره خود به دیگران وابسته و از مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی محروم می‌شوند.
موسوی خاطرنشان کرد: مردم باور به این پیدا می‌کنند که نابینایی مشکل است و این افراد نمی‌تواند در سطح شهر باشد پس کم توان هستند و نمی‌توان به آن‌ها مسئولیت داد . با این کار به باور غلطی که در گذشته وجود داشته با این موانع شهری به تقویت آن دامن می‌زنیم. 
وی با اشاره به اینکه «270دانشجو فرهیخته کم‌بینا و نابینا در مقطع کارشنسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری استان خراسان رضوی در حال تحصیل هستند »عنوان کرد: این افراد کجا باید شاغل شوند؟ جایگاه آنان در جامعه کجاست؟ و... . مسئولان اگر پست و سمتی را برعهده می‌گیرند باید همه مسائل جامعه را در نظر گرفته و اقلیت جامعه را نادیده نگیرند.
موسوی بیان کرد: افراد نابینا اقلیت بزرگی در جامعه هستند که حق و حقوق آنان به دلیل ناآگاهی بسیاری از مسئولین از موقعیت و توانمندی‌های آنان ضایع می‌شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع درخصوص حمایت از این انجمن عنوان کرد:مسئولین به لحاظ وظیفه‌ای شاید حمایت کنند اما حمایت مطلوب ندارند. در تشکیلات اداری و وظایفی که قانون اساسی برای دستگاه‌های دولتی نسبت به خدمت‌گزاری این قشرتعیین کرده است تا حدودی شاهد کارهایی بوده‌ایم اما این کافی نیست. توصیه من به دستگاه‌های دولتی و کسانی که در قبال کم‌بینایان ونابینایان وظایفی دارند بازنگری فعالیت های خود در چند دهه اخیر است.
موسوی ادامه داد: آموزش و توانبخشی نابینایان در گذشته به صورت جدی پیگیری می‌شد. این آموزش‌های بهزیستی سبب شد که بسیاری از نابینایان ما امروز تحصیلات عالیه داشته باشند. توانبخشی و پیشرفت در بعد فرهنگی از موضوعاتی است که حاصل دستگاه های دولتی بوده است.
وی با اشاره به اینکه «پیگیری افراد نابینا و کم بینا ما نیز اثرگذار بوده است»خاطرنشان کرد: این کار باید ادامه پیدا کند که بعد از آن برای اشتغال آنان تلاش شود. مناسب‌سازی نه‌تنها فیزیکی و شهری بلکه نرم افزاری هم باید فعالیت هایی صورت بگیرد که فرصت‌های برابر اشتغال برای این افراد نیز فراهم شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع در خصوص مشکلات این انجمن یاد آور شد: مسئولین توجه بیشتر و جدی تری نسبت به مطالبات ما باید داشته باشند.فعالیت‌های انجمن در سه بعد آموزش، فرهنگ‌سازی و مطالبه گری بسیار جدی است. همیشه تلاش برای پیگیری این سه بعد کرده‌ایم. شهرداری پیاده‌روی‌های اصلی شهر را مناسب‌سازی برای رفت‌وآمد نابینایان می‌کند که از نتیجه‌های تلاش‌هایی از این دست است.
وی افزود: اتوبوس های شرکت واحد مجهز به سامانه های صوتی شدند، هرچند که این سیستم قابل استفاده نیست چرا که غالبا خود رانندگان این سیستم را خاموش می‌کنند، خراب است و... به هرحال این خدمتی که سازمان اتوبوس‌رانی به این قشر از جامعه داد، امروزه کم‌رنگ شده است. بیشتر این قشر جامعه از اتوبوس استفاده می‌کنند .
موسوی بااشاره به اینکه «200دستگاه اتوبوس و مینی بوس کف کوتاه در سال گذشته به ناوگان اتوبوس رانی اضافه شد» بیان کرد: این خدمت از مطالبات ما از اتوبوس‌رانی برای این قشر جامعه بود. آموزش به کارکنان و کارشناسان شهرداری به صورت کارگاه آموزشی برگزار کرده و نیز در دانشگاه فردوسی دانشجویان همایش‌هایی برای آگاه‌سازی برگزار کرده‌اند. سال گذشته در رادیو نیز برای آگاه‌سازی شهروندان پیامی سه بار در روز پخش می‌شد که نتایج خوبی به‌دنبال داشت . 
رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع خاطرنشان کرد: انتظار داریم صدا و سیما و رسانه‌ها بیش‌تر با ما همراه باشند. این‌طور نباشد که بابت خدماتی که به ما می‌دهند از ما هزینه‌ای دریافت کنند. سمن غیرانتفاعی ما توان پرداخت هزینه برای برنامه‌های رادیو‌وتلوزیونی را ندارد و طبق قانون صداوسیما موظف است در هفته 2ساعت برنامه برای معلولین پخش کند .
وی افزود: ما فقط انتظارداریم قانون رعایت شود. مگر غیر از این است که رسانه‌ها باید منعکس کننده مشکلات مردم باشند؟ چرا کودکان ما در جوی‌ آب‌روی باز بیفتند؟.
موسوی بیان کرد: شهر به معنای تمدن است. تمدن یعنی کودکان یا نابینایان ما امنیت نداشته باشد؟ جوی‌آب رو باز در شهر معنی ندارد. در کدام اصل شهرسازی اجازه این جوی‌ها را می‌دهد؟ ما انتظار داریم امکاناتی فراهم شود که نابینایان در شهر ابراز وجود کنند و نه از وجود خود سرافکنده باشند. ما می خواهیم جامعه از باورهای غلط خود آگاه و مشکلات را جبران کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/116287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد