پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو مدرسه طبیعت «کاوی کنج» مطرح کرد؛

خود را متولی آموزش نمی‌دانیم/ نبود سازوکار قانونی برای مجوز مدارس طبیعت اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک عضو مدرسه طبیعت «کاوی کنج» با اشاره به شکایت آموزش و پرورش خراسان رضوی از این مدرسه به دلیل انجام فعالیت‌های آموزشی گفت: خود را متولی امر آموزش نمی‌دانیم و هیچ آموزشی در این مدرسه صورت نمی‌گیرد.
محسن مشارزاده در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص پلمب مدرسه طبیعت اظهار کرد: در 23 مهرماه بود که یک نفر از اماکن به مدرسه آمد و گفت که ما دستور پلمب مدرسه را داریم اما چون بچه‌ها درحال بازی هستند ما می‌رویم و ساعت چهار بعدازظهر می‌آییم.
وی ادامه داد: از ان آقا پرسیدم با چه عنوانی می‌خواهید مدرسه را پلمب کنید. او گفت از دادستانی حکم داریم. همچنین پرسیدم روال همیشگی شما اینگونه است؟ گفت خیر ما معمولا به فرد اخطار می‌دهیم و مشکلات مجموعه‌اش را به او می‌گوییم و برای حل مشکلات فرصت می‌دهیم. اگر مشکلات حل نشدند پلمب می‌کنیم، اما برای مجموعه شما چون از دادستانی حکم داریم علی الراس آمدیم و اقدام کردیم.
این عضو مدرسه کاوی‌کنج خاطر نشان کرد: همان روز پیش معاون دادستان رفتیم اما ایشان نبودند و بعد پیگیری که کردیم گفتند آموزش و پرورش از شما شکایت کرده زیرا شما مجوز ندارید. در صورتی که این حرف از اساس غلط است. ما از سازمان محیط زیست مجوز گرفتیم. مجوز ما بدون تاریخ است. مجوز دادن سازمان محیط زیست که به مدارس طبیعت مجوز می‌داد این‌گونه بود که در ابتدا مجوز یک ساله می‌داد. اگر در این یک سال مدرسه مشکلی نداشت بعد از یک سال مجوز را تمدید می‌کرد. مجوزی که ما داریم مدت اعتبار ندارد و سازمان محیط‌زیست هم تاکنون هیچ نامه‌ای مبنی بر ابطال مجوز نداده است.
مشارزاده تصریح کرد: از زمانی که آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست شدند، گفتند که به مدارس طبیعت جدید مجوز نمی‌دهند و همچنین مدارسی که مجوز یک‌ساله دارند، مجوزشان تمدید نمی‌شود. تمام این مدارس که مجوز یک‌ساله داشتند با حوزه خصوصی کار می‌کنند و این حوزه‌ها در این مدارس سرمایه گذاری کردند. نمی‌دانم چگونه است که یک سازمان می‌تواند مجوز بدهد اما بعد از یک سال می‌گوید ما متولی این امر نیستیم.
وی عنوان کرد: ما از سال 94 یک مدل مجوز داشتیم و از سال 96 مجوز بعدی را گرفتیم که تاریخ اعتبار ندارد؛ یعنی سازمان محیط‌زیست می‌تواند یک زمانی بگوید به‌ دلیل رعایت یکسری نکات مجوز شما را لغو می‌کنیم اما تاکنون چنین موردی نداشتیم. سازمان محیط‌زیست گفته مجوزها را تمدید نمی‌کنیم در صورتی که مجوز ما نیاز به تمدید نداشته است.
خود را متولی آموزش نمی‌دانیم/ مدرسه طبیعت فضای بازی آزاد در بستر طبیعی است
این عضو مدرسه کاوی‌کنج تصریح کرد: آموزش و پرورش از ما شکایت کرده که ما در مدرسه طبیعت فعالیت آموزشی انجام می‌دهیم. در صورتی که ما در مدرسه طبیعت خود را متولی امر آموزش نمی‌دانیم. مدرسه طبیعت فضایی است که بچه‌ها به طبیعت می‌آیند. درآنجا گیاهان، حیوانات و... وجود دارند و هیچ‌گونه آموزشی صورت نمی‌گیرد. بچه‌ها در مدرسه طبیعت چیزی یاد می‌گیرند؛ همانطو که در خانه، مهمانی و... از دیگران چیزی یاد می‌گیرند. مدرسه طبیعت خودش را متولی آموزش نمی‌داند نه در ایران بلکه در دنیا هم اینگونه است. مدرسه طبیعت فضای بازی آزاد در بستر طبیعی است. مدرسه طبیعت یعنی طبیعت، مدرسه‌ای است برای یادیگیری مثل مدرسه زندگی و... اگر اینگونه باشد باید در خانه و پارک هم از آموزش و پرورش مجوز بگیریم. راه‌اندازی مدارس طبیعت در دنیا بعد از 1950 در اروپا شروع می‌شود. بعد از جنگ جهانی دوم با ساخت و سازهای مدرن شهری فضای طبیعی شروع به حذف شدن می‌کند به همین دلیل این فضا را در شهر ایجاد می‌کنند که طبیعت را به بچه‌ها برگردانند.
مشارزاده ادامه داد: برای اینکه بتوانیم آموزش دهیم باید فضای آموزشی داشته باشیم. اگر فضای دفتری مدرسه طبیعت را حذف کنید بیش از 50 متر فضای بسته نداریم. ما در مدرسه طبیعت یک بستر طبیعی در اختیار بچه‌ها قرار می‌دادیم و افرادی که کنار بچه‌ها بودند،اسم مربی و معلم نمی‌گذاشتیم بلکه اسم تسهیل‌گر را می‌گذاشتیم که وظیفه اصلی او مراقبت از بچه‌ها بود و هر پنج بچه یک تسهیل‌گر داشتند.
وی بیان کرد: ما وقتی برای مجوزبه آموزش و پرورش که مراجعه می‌کنیم می‌گویند ما که مجوزی به چنین اسمی نداریم. باید از تهران استعلام کنیم و چون در نطام‌های مجوزی ما چنین اسمی نداریم می‌گویند به عنوان موسسه آموزشی مجوز بگیرید. چالش این موضوع این می‌شود که وقتی ما تبدیل به موسسه آموزشی شویم به طور مثال اداره بهداشت می‌‌گوید کف فضا را بتن یا آسفالت کنیم بخاطر اینکه در ترم مدرسه قرار می‌گیرد و بعد نظامی پیچ در پیچ ایجاد می‌شود.
این عضو مدرسه کاوی‌کنج افزود: آموزش و پرورش می‌گوید بیایید به عنوان موسسه آموزشی مجوز بگیرید اما ما می‌گوییم ما که اصلا آموزش نداریم می گویند چون ترم مدرسه طبیعت تعریف نشده است کارتان غیر قانونی است.
هر کسی مدرسه را بسته است، می‌خواسته بچه‌ها خوشحال نباشند
وی یادآور شد: هر جا مصاحبه مسئولین آموزش و پرورش را بخوانید می‌گویند مدرسه طبیعت مدرسه غیر انتفاعی است در صورتی که مدارس طبیعت در دنیا تعریف شده است. نمی‌دانیم مشکل جدی دوستان در این زمینه چیست. بعد از تعطیلی مدرسه یکی از بچه‌ها به پدر و مادر خود گفته بود هر کس مدرسه را بسته، می‌خواسته بچه‌ها خوشحال نباشند. مدرسه طبیعت 28 پرسنل داشت که کار اصلی آنها این کار بوده. در وضعیتی که دچار انواع چالش‌های اقتصادی هستیم، مدرسه طبیعت درحوزه کارآفرینی هم کاری نمونه بوده است. 28 نفر یک ماه است که شغل ندارند و همچنین خانواده‌های بیش از 100 کودک که به مدرسه طبیعت می‌آمدند در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند.
تا قبل از 12 سالگی آموزش‌های‌ محیط زیستی بی‌فایده است
این عضو مدرسه کاوی‌کنج اظهار کرد: در تفاهم نامه‌ای که در زمان آقای فانی، وزیر آموزش و پرورش و خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدارس طبیعت امضا شده، توضیح داده شده که آموزش‌های محیط زیستی قبل از سن 12 سال برای بچه‌ها فایده ندارد. پژوهش‌ها می‌گویند بچه‌ها باید تا قبل از 12 سال به صورت آزاد در طبیعت باشند تا عاشق آن شوند. بعد از 12 سالگی می‌توانیم آموزش محیط زیستی بدهیم. پیوست 5 این تفاهم ‌نامه عنوان می‌کند که مدارس طبیعت بستر آزادی هستند که بچه‌ها در آن می‌توانند بازی کنند. 5 سال پیش دو وزیر و یک معاون رئیس جمهور این تفاهم‌نامه را امضا زدند و درحال حاضر حدود 80 مدرسه در کشور راه‌اندازی شده و یک‌دفعه سازمان محیط‌زیست می‌گوید مجوز نمی‌دهیم آموزش و پرورش می‌گوید ترم مدارس طبیعت در مجوزهای ما تعریف نشده است و ما مجوز آن مدلی نمی‌دهیم. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که افسوس بخوریم زیرا از روز اول هر جا رفتیم عملا ما را دنبال نخود سیاه فرستاده‌اند.
مشارزاده افزود: اگر هر سازمانی به گروهی بیاید مجوز بدهد و شش ماه بعد بگوید من متولی این امر نبوده‌ام که نمی‌شود. این حرفی که محیط زیست می‌زند به نظر من کاملا غیرقانونی است. محیط‌زیست می‌تواند بگوید به مدارس جدید مجوز نمی‌دهیم یا مجوز مدارس را تمدید نمی‌کنیم اما نمی‌تواند بدون اینکه به ما بگوید به چه دلیلی مجوز ما لغو شده، مجوز ما را لغو کنند. اگر چنین کاری هم بخواهند انجام دهند باید با آموزش و پرورش گفت‌وگو کنند و سازوکاری جایگزین کنند و چند ماه به ما فرصت بدهند نه اینکه اینکه یکدفعه سازمان محیط زیست بگوید مجوز نداریم و آموزش و پرورش هم بگوید ما ترم مدرسه طبیعت نداریم. الان 80 مدرسه طبیعت در کشور داریم ببینیند به کدام یک آموزش و پرورش مجوز داده است.
نبود سازوکار قانونی برای مجوز مدارس طبیعت
وی عنوان کرد: همه‌جا به ما می‌گویند خیلی کارتان خوب است ولی ما سازوکار قانونی نداریم که ما می‌گوییم خوب معلوم است مدارس طبیعت، جدید هستند. برای چیز جدید شما باید تلاش کنید سازوکار قانونی داشته باشیم. اگر الان موضوع قانون گذاری است که ما متولی قانون‌گذاری نیستیم. هیچ کس با کار ما مخالف نیست اما همه می‌گویند ما ضرورت کار شما را می‌فهمیم اما خوب قانون دست ما را بسته است.
مشارزاده خاطرنشان کرد: اگر بیاییم از خودمان بر روی مدرسه طبیعت اسم بگذاریم وقتی به طور مثال سابقه این موضوع را بپرسند دچار مشکل می‌شویم و می‌گویند از خودتان در آوردید. اگر هر فرد امروز جایی را باز کند و اسمش را یک چیزی بگذارد و دیگری چیز دیگر که نمی‌شود.
این عضو مدرسه کاوی‌کنج گفت: آموزش و پرورش خراسان رضوی که می گوید مدرسه طبیعت چنین مشکلی دارد در سال 94 دراجلاس 2016 کره جنوبی یکی از دستاوردهای خود را مدرسه طبیعت می‌داند. اما حالا می‌گویند ترم مدرسه طبیعت نداریم.
مشارزاده با بیان اینکه «فضای مدرسه طبیعت را خیران در اختیارمان قرار داده‌اند»، عنوان کرد: دولت نه تنها در این امور حمایت نکرده است بلکه در حال حاضر شاهد این مشکلات هم هستیم. دولت حداقل کاری که می‌توانسته بکند این است که مانع برای مدارس طبیعت ایجاد نکند، گویا کودکان دیگر بازی هم نباید داشته باشند.
وی ادامه داد: تمام افرادی که در کاوی کنج فعالیت می‌کردند حداقل مدرکشان لیسانس بوده است و چهار سال زندگی خود را گذاشتند تا خانواده‌ها ضرورت این موضوع را بفهمند، خانواده‌ها استقبال کردند. خیران امکانات قرار دادند تا این تجربه اتفاق بیفتد. در حال حاضر خانواده‌های بچه‌های مدرسه طبیعت می‌گویند ما می‌رویم به آموزش و پرورش نامه می‌زنیم و می‌گوییم ما می‌خواهیم بچه‌هایمان بروند در این باغ خصوصی بازی کنند و چیزی جز این نمی‌خواهیم و بگذارید مدرسه طبیعت فعالیت کند.
مدرسه طبیعت یک نیاز جدید در جامعه است
مشارزاده تصریح کرد: مسئولین باید این را بذیرند که مدارس طبیعت یک نیاز جدید در جامعه ماست. صد سال پیش وقتی حسن رشدیه مفهوم مدرسه را در ایران می‌آورد انگ‌هایی که به او زده می‌شد این بود که شما می‌خواهید بچه‌ها را قرتی کنید، از دین و مذهبشان بیاندازید و... . طول می‌کشد تا مدارس جابیفتند. آن زمان به او هم می‌گفتند اسم مدرسه نگذارد و اسم مکتب‌خانه بگذارد. اگر بخواهیم مفهوم جدیدی را در ساختارهای قدیمی خود ببریم آن مفهوم را از دست می‌دهیم. ما تاکنون در ایران این موضوع را نداشتیم که ما در کنار فضای اموزش و پرورش ضرورت بازی برایمان درک شده باشد به این دلیل که در شهر فضاهایی همچون کوچه داشتیم که بچه‌ها بازی می‌کردند و مدارس دولتی بیست سال پیش بزرگ بودند و به مرور کوچک شدند. اما در حال حاضر سبک زندگی تغییر کرده و والدین از صبح تا شب کار می کنند. این میزان کلاس آموزشی در هیچ دوره‌ای در تاریخ ما نبوده است و اینجاست که ضرورت بازی گمشده برای بچه‌ها شکل می‌گیرد که نهاد یا موسسه‌ای می‌تواند متولی بازی بچه‌ها باشد.
وی افزود: شهر بازی چطور در کشور ما ایجاد می‌شود آیا در تمدن ایرانی مفهوم پارک را داشتیم. از اسم پارک معلوم است از اروپا آمده است. مثل این است اسم پارک را عوض کنیم و باغ بگذاریم. باید بپذریم شرایطی را در شهر داریم و این شرایط زیستی به کودکان ما آسیب می‌زند. اگر می‌خواهیم جلوی این آسیب را بگیریم نیازمند این هستیم که فضاهای جدید ایجاد کنیم و این فضای جدید در ساختارهای گذشته ما نمی‌گنجد به این دلیل که ساختارهای گذشته ما آن موقع این نیاز را احساس نمی کردند.
این عضو مدرسه کاوی‌کنج با بیان اینکه «مدرسه طبیعت جایی است بچه‌ها می‌توانند به طبیعت وصل باشند و مدرسه طبیعت یک مفهوم و نگاه جدید است»، گفت: تاکنون بیش از 1500 دانش‌آموز به صورت اردویی آمده‌اند و از کاوی کنج دیدن کرده‌اند. کاوی کنج اولین مدرسه طبیعت بوده و ما در اینجا مرکز مجوز آموزش تسهیلگری را داشتیم.
وی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای سایر مدارس طبیعت در کشور اظهار کرد: هیچ کدام از مدارس را همچون کاوی کنج پلمب نکرده‌اند ولی شروع کردند به محدودیت‌های مختلف ایجاد کردن برای مدارس طبیعت. کاوی کنج جزو پرمخاطب‌ترین مدارس کشور است. ما تازه به یک ساحتی از خودگردانی رسیده بودیم. کلی از دوستان ما دچار ناامیدی شدند مدرسه طبیعت کرمان را گفتند تعطیل کنید. به مدرسه نسیم در همدان گفتند تا سه ماه دیگر با آموزش و پرورش مذاکره کنید اگر به نتیجه‌ای نرسیدید تعطیل می‌شود.
مشارزاده اظهار کرد: به صورت شفاف آمادگی داریم از هر سازمانی که خود را متولی این امر می‌داند مجوز بگیریم ولی مجوزهایی که می‌خواهیم بگیریم بر اساس ترم‌هایی است که مدرسه طبیعت را در دنیا تعریف می‌کنند نه اینکه آموزش و پرورش بگوید ما این چهار ترم را داریم شما این کار را کنید و... . مدرسه طبیعت چیزی نیست که ما از خودمان ایجاد کرده باشیم در دنیا مشخص است که مدرسه طبیعت چه‌طور فضایی است مدرسه طبیعت را در هیچ جای دنیا آسفالت نمی‌کنند، درخت و گیاه دارد، بیش از 90 درصد فعالیت بچه ها در بیرون است و فضای داخلی بسیار حداقلی است. بر اساس ترم‌هایی که در دنیا وجود دارد هر نهادی که متولی است باید ترم مدرسه طبیعت را تعریف کند نه اینکه ما آن را در ساختار ببریم.
وی ادامه داد: ما آمادگی داریم از فردا بدون اینکه هیچ مخاطب جدیدی بگیریم، فعالیت مدرسه را دوباره شروع کنیم تا روند صدور مجوز طی شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/116711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی