نگاهی به کتاب «اصول و مبانی گردشگری ورزشی»
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان- گردشگری ورزشی یکی از
انواع و زیرمجموعههای صنعت گردشگری به حساب میآید که امروزه در حال توسعه
و گسترش است و کشورهای بسیاری در این زمینه در حال برنامهریزی،
سرمایهگذاری و بازاریابی هستند. اصولا گردشگری ورزشی آنگونه سفر را در
برمیگیرد که به جهت شرکت در یک فعالیت ورزشی تفریحی و یا رقابتی، تماشای
ورزش و یا یک جاذبه و رویداد ورزشی، به شکل آماتور یا در سطح حرفهای انجام
شود. بنابراین، توریسم ورزشی به عنوان یک صنعت رایج و رو به رشد در جهان،
به جهت درآمدزایی و اشتغالزایی، یک عامل مهم در رسیدن کشورها به اهداف
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود.
کتاب «اصول و مبانی
گردشگری ورزشی» به قلم مهرداد محرمزاده، یکی از مجموعه کتابهای مرتبط با
صعنت گردشگری است که به بررسی یک مجموعه از مفاهیم، تئوریها، تحلیل و
مطالعات مرتبط با توریسم ورزشی پرداخته است. این کتاب همچنین الگوهای جذب
توریسم ورزشی و نیز جاذبههای گردشگری ورزشی در جهان را مورد مطالعه قرار
داده است.
کتاب حاضر در 9 فصل با عناوین «اصول و مبانی گردشگری
ورزشی»، «تایخچه توریسم و توریسم ورزشی»، «تئوریهای توریسم و توریسم
ورزشی»، «استراتژیهای توریسم و توریسم ورزشی»، «الگوی جذب توریسم و توریسم
ورزشی»، «دیدگاههای گردشگری و راهکارهای توسعه توریسم و توریسم ورزشی»،
«آمیخته بازاریابی در توریسم و توریسم ورزشی»، «ارتباطات و توریسم» و
«بررسی نقش تبلیغات در توریسم ورزشی» تنظیم شده است.
نویسنده در
بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «... در کشور ما که دارای جاذبههای طبیعی،
آثار تاریخی، وفور اقتصادی، جاذبههای اخلاقی و فرهنگی و علایق و
استعدادهای ارزشمند و قابل توجهی میباشد، نیاز به بیداری و جلب توجه
برنامهریزان ساعی کشور است تا در ابعاد گردشگری، به ویژه گردشگری ورزشی که
مطمئنا با دریافت امتیازات برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی، قارهای و
جهانی و نیز برنامهریزی، طراحی و احداث کمپها و اردوگاههای ورزشی در
نقاط کلیدی کشور رونق بیشتری پیدا میکند، به سرمایهگذاری مربوطه
بپردازند».
فصل اول کتاب شامل کلیاتی در خصوص تعریف گردشگر و
گردشگری، اصول گردشگری، اصطلاحات فنی، الگوهای گردشگری، تعریف توریسم ورزشی
و اصول توریسم ورزشی است. در فصل دوم با عنوان «تایخچه توریسم و توریسم
ورزشی»، نویسنده به بیان مباحث و موضوعاتی چون گردشگری در عهد باستان،
گردشگری در قرون وسطی، گردشگری در رنسانس، گردشگری نوین، تایخچه توریسم
ورزشی در ایران و توریسم ورزشی در جهان میپردازد.
نویسنده در فصل
سوم به بررسی تئوریهای توریسم و توریسم ورزشی، موضوعاتی چون انگیزه
مسافرت، تجربه فرهنگی در توریست، جامعهشناسی توریسم و زمینه فرهنگی آن
میپردازد. فصل چهارم کتاب به بحث پیرامون استراتژیهای توریسم ورزشی
اختصاص یافته و موضوعاتی چون سطوح گردشگری، توریسم ورزشی و رکوردهای تازه،
جایگاه گردشگری ورزشی در جهان، مطالعه سیاستهای جهانگردی، رشد گردشگری،
آمار گردشگری و... بررسی میشود.
فصل پنجم کتاب حاضر، 11 الگوی جذب
توریسم و توریسم ورزشی را با عناوینی همچون «توسعه نه رشد»، «هویت ملی، یک
توهم یا واقعیت»، «تقویت نقش رسانهها و تبلیغات» «استفاده از آمار» و...
مورد مطالعه قرار میدهد. در فصل ششم، نویسنده به معرفی دیدگاههای گردشگری
و راهکارهای توسعه توریسم و توریسم ورزشی میپردازد. در این فصل همچنین،
راهکارهای پیشنهادی به منظورگسترش گردشگری ورزشی، موانع توسعه توریسم در
ایران و مطالب دیگری توضیح داده شده است.
فصل هفتم این کتاب با
عنوان «آمیخته بازاریابی در توسعه توریسم و توریسم ورزشی»، فرایندهای
مبادله، بازاریابی ورزشی، محصول ورزشی و مسائلی از این دست را بیان میکند.
در فصل هشتم نیز نویسنده به توضیح ارتباطات و توریسم، محدودیتهای
ارتباطات در گردشگری، اینترنت و جهانگردی، برنامههای توریستی و روابط
عمومی میپردازد. در نهایت، فصل پایانی کتاب با عنوان «بررسی نقش تبلیغات
در توریسم ورزشی» به معرفی کشورهای فعال در توریسم ورزشی، تبلیغات رسانهای
در ورزش، نقش ورزش در تبلیغات و تبلیغات ورزشی و غیره اختصاص یافته است.
کتاب
«اصول و مبانی گردشگری ورزشی» تالیف مهرداد محرمزاده، توسط انتشارات جهاد
دانشگاهی دانشگاه ارومیه، در 308 صفحه و در سال 1389 به چاپ رسیده است.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/118049/