پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی:

نگهداری 6 هزار معلول در مراکز بهزیستی/ برای بیماران اوتیسم جا نداریم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: بیش‌ از 6000نفر معلول جسمی، حرکتی و ذهنی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگه‌داری می‌شوند و برای نگه‌داری از بیماران اوتیسم مراکزی نداریم.
  حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری روز جهانی معلولان در خصوص قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اظهار کرد: اردیبهشت امسال لایحه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از تصویب شورای نگهبان گذشته و برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.این قانون از اردیبهشت ماه لازم الجراست.سال 1398 اولین سال اعتبارات اجرایی این قانون درج شود.
وی ادامه داد: ایران در سال 87 به عضویت کنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت پیوست. این کنوانسیون برای کشور ما الزام آور است. قانون سال 1397 دارای چند ویژگی خاص است که برتری نسبت به قوانین قبلی دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به در چند جای این قانون برای مدیرانی این قانون را زیرپا بگذارند، تبعات حقوقی و جزایی تعیین شده‌است. این نشان از ضمانت اعتباری، اجرایی حقوقی و قضایی این قانون است. 
مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی عنوان کرد: برطبق آخرین آمار 114 هزار و 71 نفر معلول در سامانه بهزیستی خراسان رضوی تشکیل پرونده و ثبت شده‌اند. دودرصد از افراد جامعه معلول هستند. پیش بینی می‌شود آمار معلولان حدود 3 الی 4 درصد معلولین بارز ، متوسط و بالاتر، از کل کشور است. بعضی از افراد معلول که نیاز به خدمات بهزیستی دارند مراجعه و تشکیل پرونده می دهند.بعضی از افرادی نیاز به خدمات ندارند و مراجعه نمی کنند. در سال حدود پنج الی هفت درصد به افرادی که در این حوزه قرار می گیرند بیشتر می‌شود و این روند خیلی بیشتر از ایجاد معلولیت است.هرچه خدمات بهزیستی گسترش پیدا کند افراد معلول شناسایی شده بیشتر خواهند شد.
وی افزود: از خدمات بهزیستی به می توان به : خدمات توانبخشی و توان پزشکی، آموزشی، رفاهی و معیشتی، اشتغال، کمک هزینه تحصیل در همه مقاطع، معافیت سربازی و... اشاره کرد. 165 مرکز توان بخشی شبانه روزی در استان خراسان رضوی هستند و در این مراکز خدماتی مثل: ویزیت در منزل، روزانه و مراقبتی دولتی و غیر دولتی در حال فعالیت هستند. مراکزمراقبتی نیزکه کار مراقبت از افراد در ساعاتی از هفته نیاز دارند،انجام می دهند. مراکز توان‌بخشی استان خراسان رضوی ازسطح متوسط کشوری بالاتر هستند.حضور خیرین در بخش معلولان بسیار تاثیرگزار و چشم‌گیر بوده است.
پوریوسف درپاسخ به این سوال« آمار معلولان جسمی و حرکتی ومعلولان سالمند»بیان کرد: بیش‌ از 6000نفر معلول جسمی، حرکتی و ذهنی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگه‌داری می‌شوند. برای نگه‌داری از بیماران اوتیسم مراکزی نداریم. استاندارد مراکز شبانه روزی براساس شیوه‌نامه ارسالی انجام می‌گیرد. ساختاری برای مرکزهای شبانه‌روزی براساس نوع مرکز افرادی که تخصص‌های لازم دارند ،در نظرگرفته شده‌است.پرسنل مراقبتی نیزدراین مراکزهستند که بیش‌تر با معلول سرکار دارند که در مواقعی که حادثه رخ می‌دهد در کنار افراد باشند.آموزش‌های لازم به تمامی کارکنان این مراکز داده شده است.موانع آسیب رسان در مراکز را به حداقل و صفر رساند برسانیم.همه این مراکز مجهز به دوربین مداربسته هستند. 
وی ادامه داد: نرخ سالمندی در استان خراسان رضوی 9.2 درصد است و این نرخ برای افراد سالمند معلول نیز همین است . بیشترین افراد دارای معلولیت کودکان هستند. 
4930 کودکان معلول صفر تا 6 سال،7672 کودکان معلول 7 تا 12 سال ،8165 کودکان 13 تا 18 سال هستند. 11هزارو 517نفرسالمند معلول بالای 60سال در استان خراسان رضوی هستند. بیش از نیمی حدود 2050 نفر از سالمدان مراکز ما مجهول الهویه هستند.
پوریوسف در خصوص شهریه نگهداری در مراکز ابراز کرد: یارانه نگهداری به خانواده افراد معلول داده می‌شود. شهریه نگهداری پایه در این مراکز یک میلیون و 60 هزار تومان است و با نظر ممدکاران کسانی که توان پرداخت شهریه ندارند، دولت به عنوان یارانه نگه‌داری به خانواده‌ها 560 هزارتومان در ماه پرداخت می‌کند. حوزه توان‌بخشی استان در سه 6 ماه متوالی مقام اول کشوری را کسب کرده است. در دو ،6 ماهه متوالی اقدامات مناسب سازی استان نمره 100 از 100 را دریافت کرده است. 
وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.سخت افزاری آن شامل رم، آسانسور، سرویس بهداشتی مناسب معلولان و... است.بخش نرم‌افزاری آن فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش است که در بخش نرم افزار پیشرفت خوبی داشته‌ایم.
فضاهای عمومی، مکان‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مساجد و... فقط 30درصد مناسب‌سازی شده است. برای فرهنگ‌سازی بیش‌تر جشنواره کشوری کارکاتور با موضوع مناسب سازی برگزار شده است. چهل درصد افراد معلول شناسایی شده در روستاها هستند.هیچ روستایی نداریم که معلول در آن‌جا شناسایی نشده و تسهیل‌گر نداشته باشد.
پوریوسف در پاسخ به ایسنا در خصوص تعاملات بهزیستی با شهرداری برای مناسب سازی معابرو ... اظهار کرد: مکاتبات، جلسات صورت گرفته است و نتیجه آن ورود چندین دستگاه اتوبوس کف کوتاه به ناوگان اتوبوس‌رانی است. شورای شهر قول به ورود اتوبوس فقط کف کوتاه کرده است.سامانه تاکسی هوشمند مناسب برای معلولان راه اندازی شده که این سامانه به بهزیستی متصل است. 
مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی در خصوص مسکن معلولان بیان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی ، مسکن برای خانواده هایی که دو معلول و بیشتر دارند از 30 میلیون تومان کمک بالاعوض برای شهری و برای روستایی 18 میلیون تومان پرداخت می‌شود. به 800 نفر از خانواده‌های معلول در چهارسال اخیر مسکن داده ایم. 
پور یوسف در پاسخ به ایسنا در خصوص اشتغال معلولان عنوان کرد‌: اشتغال معلولان چند بعد دارد یک: فرد معلول توانایی های محدودیت هایی دارد دو: نگرش جامعه به معلول مناسب نیست سه: بسیاری از فضاهای کاری و شرایط کار برای معلولان مناسب نیست.در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به اشتغال معلولان توجه و در نظر گرفته شده است. مثلا 30 درصد از کارهای تلفنی به معلولان اختصاص دهند و یا کارهای دفتری یا منشی اداری به معلولان داده شود.با کمک مسئولان توانستیم سهمیه 3 درصد استخدام معلولان در آموزش و پرورش که 19 نفر بودند را احیا کنیم.تسهیلات خود اشتغالی به معلولان نیز داده می شود و نیز حق کارفرما برای حق عدم کارآرایی معلول 30 الی 70 درصد پرداخت می شود.
وی در خصوص درصد معلولیت های اکتسابی و ارثی یادآور شد: نیمی از معلولیتها مادرزادی و ارثی هستند و در حال حاضر 60 درصد هستند.بعضی از معلولیت ها درمان پذیر نباشند مجوز سقط داده می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/118215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان