پیام خراسان

آخرين مطالب

زنان قربانی موج سوم ایدز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- زن جوان در حالی که گریه امانش نمی دهد و در چشمانش اندوه و افسوس پیداست، می گوید: ویروس اچ.آی.وی را از همسرم دریافت کردم.
این زن 23 ساله که به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در مشهد مراجعه کرده بود افزود: دانشجوی رشته شیمی در تهران بودم که آنجا با همسرم آشنا شدم و او به من نگفته بود که به ویروس ایدز مبتلاست.
وی اظهار داشت: حدود سه سال است که گرفتار این درد لاعلاج هستم.
به گفته کارشناسان، موج اول بیماری ایدز در ایران بر اثر تزریق خون های آلوده به ویروس اچ.آی.وی رخ داد، استفاده از سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی موج دوم ایدز را در کشور بوجود آورد و اکنون در موج سوم ایدز یعنی انتقال از طریق تماس جنسی به سر می بریم.
کارشناسان پزشکی نسبت به روند نگران کننده ابتلا به ایدز از طریق تماس جنسی و رشد آن بین زنان هشدار داده و معتقدند موارد جدید ابتلا به ویروس اچ.آی.وی بین زنان خراسان رضوی 2 برابر شده است.
* افزایش زنان مبتلا به ویروس ایدز
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از اچ.آی.وی و بیماریهای آمیزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موارد ابتلا به ویروس اچ.آی.وی بین زنان استان خراسان رضوی رو به افزایش بوده و اغلب آنان از طریق روابط محافظت نشده جنسی به این ویروس مبتلا شده اند.
دکتر علی حسین پور با اشاره به گسترش موج سوم ایدز از طریق تماس جنسی افزود: حدود 40 درصد از موارد جدید ابتلا به ایدز در خراسان رضوی به زنان اختصاص دارد.
وی اظهار داشت: زنان 20 درصد از مبتلایان به ایدز در خراسان رضوی را شامل می شوند و مردان سهم 80 درصدی در این زمینه دارند، ولی تعداد زنان مبتلا به این بیماری در موارد تازه شناسایی شده رو به افزایش است.
وی گفت: هم اکنون حدود 100 زن مبتلا به ویروس ایدز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی پرونده داشته و تحت مراقبت قرار دارند.
حسین پور افزود: طی چند سال اخیر حدود 10 نفر از همسران معتادان تزریقی در این استان به ویروس ایدز مبتلا شده اند که آمار نگران کننده ای است.
وی اظهار داشت: همسران معتادان تزریقی به دلیل بی توجهی و جدی نگرفتن آموزش ارتباطات جنسی به این ویروس مبتلا شده اند.
* انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی رو به افزایش است
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای شناسایی ایدز تاکنون 770 بیمار مبتلا به ایدز در خراسان رضوی شناسایی شده اند که 220 نفر آنان فوت کرده و 175 نفر به استان های دیگر مهاجرت کرده اند.
دکتر زهرا نهبندانی افزود: هم اکنون بیش از 200 نفر از مبتلایان به ویروس اچ.ای.وی در خراسان رضوی پرونده پزشکی داشته و تحت مراقبت و درمان هستند.
وی با اشاره به روند رو به رشد ابتلا ایدز از طریق تماس جنسی اظهار داشت: بیش از 42 درصد از موارد جدید ابتلا به ایدز در این استان از طریق تماس جنسی بوده که بیشترین موارد ابتلا را شامل می شود و انتقال از طریق اعتیاد تزریقی در مرحله بعد قرار دارد.
وی گفت: با اقدامات انجام شده ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در خراسان رضوی رو به کاهش است به طوریکه مبتلایان به این ویروس از طریق اعتیاد تزریقی در استان به 38 درصد موارد رسیده و بقیه موارد از طریق مادر به فرزند، خون آلوده یا موارد ناشناخته منتقل شده است.
نهبندانی افزود: سالانه 60 تا 70 درصد موارد جدید ابتلا به ایدز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی ثبت می شود.
وی با بیان اینکه سهم زنان در این زمینه در حال افزایش است اظهار داشت: سال گذشته 39 درصد از مبتلایان به ویروس ایدز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زن و 61 درصد مرد بوده اند.
وی گفت: بررسی ها نشان داده است 33 درصد از این زنان از همسران پرخطر مبتلا به اعتیاد تزریقی، 27 درصد از همسران دارای اچ.آی.وی مثبت و 40 درصد زنان بر اثر روابط غیر ایمن و خارج از عرف این ویروس را دریافت کرده اند.
* آموزشهای پیشگیری از ایدز شفاف شود
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از اچ.آی.وی و بیماری های آمیزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آموزش در زمینه پیشگیری از ایدز باید به صورت شفاف و در رسانه های جمعی بیان شود در غیر این صورت انتقال از طریق تماس جنسی روز به روز در حال افزایش خواهد بود.
دکتر حسین پور افزود: با گسترش انتقال ایدز از طریق تماس جنسی زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند، لذا اگر اطلاع رسانی پیرامون پیشگیری از ایدز کامل و شفاف انجام نشود، شاهد افزایش بیشتر زنان مبتلا خواهیم بود.
وی اظهار داشت: از زمان ورود ویروس ایدز به بدن تا بروز بیماری ممکن است 6 تا 10 سال طول بکشد و در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌ رسد، ولی ممکن است ویروس از طریق وی به دیگران منتقل شود.
وی گفت: افرادی که مشکوک به داشتن ویروس ایدز هستند، می توانند از طریق مراجعه به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری و ایدز به صورت رایگان و بدون ذکر نام نسبت به آزمایش سریع ایدز اقدام کنند و در کمتر از 20 دقیقه جواب آن را بگیرند.
حسین پور شعار امسال روز جهانی ایدز را "من هم برای اطلاع از سلامتی خود آزمایش اچ.آی.وی می دهم" ذکر کرد و افزود: هم اکنون 130 مرکز آزمایش فوری ویروس اچ.آی.وی در مشهد و دیگر شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دایر است.
* نسبت ابتلا به ایدز بین زنان و مردان در حال تغییر است
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت نیز گفت: تاکنون بیش از 36 هزار و 500 مبتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده اند که با احتساب افراد فوت شده، اکنون 24 هزار و 840 مبتلا به ویروس اچ.آی.وی در کشور زندگی می کنند.
دکتر پروین افسر کازرونی آمار واقعی مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی را با توجه به افراد شناسایی نشده و حامل این ویروس حدود 60 هزار نفر عنوان کرد.
وی افزود: سالانه به طور متوسط بیش از 2 هزار مورد جدید ابتلا به اچ.آی.وی در ایران شناسایی می شوند که در موارد جدید، انتقال ایدز از طریق تماس جنسی و تعداد زنان مبتلا رو به افزایش است.
وی اظهار داشت: بیش از نیمی از مبتلایان به ایدز در کشور در رده سنی 21 تا 35 سال قرار دارند.
افسر کازرونی گفت: بطور کلی مردان 83 درصد و زنان 17 درصد از مبتلایان به ایدز در کشور را تشکیل می دهند و این در حالی است که راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر چشمگیر یافته است.
ویروس اچ.آی.وی اولین بار در سال 1981 در آمریکا و بین معتادان تزریقی و همچنین مردان همجنس گرا مشاهده شد.
نخستین مورد ابتلا به ایدز در ایران مربوط به سال 1366 است که یک کودک 6 ساله مبتلا به هموفیلی، این ویروس را از طریق فراورده های خونی آلوده وارداتی از کشور فرانسه دریافت کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/118221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود