پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش ایسنا از نوزدهمین نمایشگاه پژوهش استان/

حمایت‌هایی از جنس تعریف و‌ تمجید برای پژوهشگران علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - با توجه به شرایط فعلی کشور که در برابر تحریم‌های ظالمانه‌ای قرار گرفته است، تحقیق و پژوهش‌های کاربردی نقش مهمی را در بی‌نیازی ما از وابستگی به کشورهای بیگانه ایفا می‌کند. پژوهشگران بانیان این امر مهم هستند که می‌توانند با وجود این شرایط دشوار با تکیه بر دانش بومی خود، هر آنچه که در توان دارند را به‌کارگیرند و دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهند تا ما بتوانیم به توسعه همه جانبه‌، قدرت و استقلال دست یابیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، خراسان رضوی طی سال های گذشته یکی از استان‌های برتر کشور در حوزه پژوهش و فناوری بوده است که این‌ها همه را می توان مرهون تلاش های نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی این استان دانست.
نوزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی از 12 تا 15 آذرماه با مشارکت 450 غرفه و رونمایی از 8 محصول دانش بنیان وفناور دانشگاه ها و مراکز علمی استان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد. از جمله شاخص های این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره های گذشته می توان به راه اندازی بورس فن و ایده و حضور سرمایه گذاران علم و فناوری در کنار پژوهشگران اشاره کرد.
با وجود تمام تلاش های مسئولان خراسان رضوی اما باید گفت شاید این نمایشگاه به صورت کامل نتوانسته است همه بضائت و بنیه علمی خراسان رضوی را گویا باشد.
برای بررسی سطح نوزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان به سراغ برخی از غرفه های فعال در این نمایشگاه رفته است و طی گفت‌وگوهای صورت‌ گرفته می‌توان گفت افزایش حضور غرفه‌های تبلیغاتی و کاهش غرفه های پژوهشگران انتقاد اصلی بسیاری از مخاطبان این دوره از نمایشگاه بود. در ادامه سایر نظرات، پیشنهادات و ارزیابی پژوهشگران و غرفه داران از این دوره از نمایشگاه گزارش می‌شود.
هر ایده‌ای که منجر به تجاری‌سازی و درآمدزایی نشود، کاربردی ندارد
سعید حسنی، مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در گفت و گو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: در واقع پس از گذشت چندین سال از برگزاری هفته پژوهش و فناوری سطح این دوره از نمایشگاه باید بهتر از این چیزی که ما شاهد آن بودیم، برگزار می‌شد چرا که ما باید به صورت جهانی فکر کرده و منطقه‌ای عمل کنیم. 
وی عنوان کرد: هر ایده‌ای که منجر به تجاری سازی و درآمدزایی نشود در جامعه کاربردی ندارد و تنها ارائه مقاله کافی نیست. اگر دولت‌ها و ارگان‌های ذیربط به مخترعین به صورت عام و کیفی کمی کمک کنند قطعا شاهد نتایج و اتفاقات بهتری خواهیم بود.
مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان گفت: به نظر من با توجه به قدمتی که هفته پژوهش داشته نباید حضور مسئولین در حد حرف‌های قشنگ باقی بماند زیرا این موضوع کافی نیست چرا که حضور آن‌ها یکی از درخواست‌های شرکت کنندگان است. در واقع مسئولین استانی باید برای نمایشگاه‌هایی از این قبیل وقت بیشتری بگذارند چرا که این امر باعث می‌شود که پژوهشگران و مخترعین انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت خود پیدا کنند.
حمایت از پژوهشگران در حد حرف‌های قشنگ است؟
وی با اشاره به استقبال بازدید کنندگان نسبت به سال گذشته از نمایشگاه پژوهش، اظهار کرد: سال گذشته شاهد استقبال بهتری بودیم به گونه‌ای که امسال از تعداد این افراد کاسته شده، اکثر بازدید کنندگان امسال دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که شاید دلیل این موضوع که افراد دیگری حضور ندارند عدم حمایت از آن‌ها باشد. به عقیده من نوآوری و دستآوردهای جدید در این نمایشگاه زیاد است و به طبع نیز نخبگان زیادی حضور دارند اما مسئله عملی نشدن حمایت‌هایی است که در حد حرف‌های قشنگ زده می‌‎شود و مانع فعالیت آن‌ها شده است.
مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان با اشاره به اینکه هنوز این نمایشگاه خیلی جای کار دارد تا به پارامترهای لازم دست یابد و بتوان آن را نمایشگاه بین‌المللی دانست، تاکید کرد: با توجه به اینکه نام این مکان نمایشگاه بین‌المللی است و باید دارای برخی پارامترهایی بین‌المللی باشد، این در حالی است که این نمایشگاه این پارامترها را رعایت نکرده و در حد نمایشگاه معمولی است چرا که امکانات بسیار ضعیفی از جمله امکانات رفاهی، گرمایشی، اوراژنس و... را داراستدو هنگامی که یک مخترع در این نمایشگاه حاضر می‌شود انتظار دارد که حداقل امکانات رفاهی برایش فراهم شود که این امر می‌تواند یکی از مهم ترین نقاط ضعف یک نمایشگاه باشد.
در ادامه این گزارش مسعود قیاسی، رئیس دفتر موسسه آموزش عالی فردوس مشهد در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، فضای نمایشگاه پژوهش را مثبت و مفید دانست و عنوان کرد: دلیل این موضوع را می‌توان اینگونه عنوان کرد که در هر قسمت از نمایشگاه یک دانش آموز و دانشجویی مشغول ارائه کاری هستند و این کار را با شوق فراوانی انجام می‌دهند و فضایی را فراهم می‌کنند تا تبادل اطلاعاتی میان آنان و سرمایه گذاران صورت گیرد.
وی افزود: قطعا دانشجویانی که در نمایشگاه پژوهش و فناوری حضور و فعالیت دارند نگاهشان به دست مسئولین است چرا که این افراد پس از دوره فارغ‌التحصیلی نیاز به حمایت دارند.
نمایشگاه پژوهش ویترینی برای نمایش توان دانشجویان است
رئیس دفتر موسسه آموزش عالی فردوس مشهد خاطرنشان کرد: این نمایشگاه ویترینی برای توان دانشجویان است که پس از فارغ التحصیلی به بازارکار مرتبط با رشته تحصیلی خود وصل شوند اما این به همت مسئولان مربوط می‌شود که چگونه به این ویترین نگاه کنند و به گونه‌ای که بشود به صورت اجرایی تر از آن‌ها استفاده کنند و امیدواریم که این کار در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق بیافتد.
قیاسی اظهار کرد: در سال گذشته حمایت‌های بسیار خوبی از سوی مسئولین صورت گرفت، حتی برخی از دانشجویان توانستند از شخص استاندار تسهیلاتی را دریافت کنند و دانشجویان با استفاده از آن‌ها توانستند اقدامات مفیدی را انجام دهند. بنابراین ما هم امسال با همان قدرت جلو آمدیم و امیدواریم که حضور مسئولین و حمایتشان را مانند سال‌های گذشته شاهد باشیم.
ا ستقبال از نمایشگاه پژوهش و فناوری کاهش یافته است
وی، استقبال مردم را در این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته کمتر دانست و افزود: با توجه به اینکه من به مدت چهار سال است که در این نمایشگاه حضور دارم احساس می‌کنم که امسال استقبال کم تری صورت گرفته و همانطور که شاهد هستیم؛ باید اشاره داشت که هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم تعداد بازدیدکنندگان و استقبال از سوی مردم کاهش پیدا می‌کند که شاید بتوان اوضاع حاکم بر جامعه را در این امر بی تاثیر ندانست.
مسئول غرفه موسسه آموزش عالی فردوس خاطرنشان کرد: از مسئولان کشوری درخواست دارم که به این افراد توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که آن‌ها سرمایه‌های کشور ما هستند و چقدر حیف است که ما نتوانیم از این افراد موفق و توانمند استفاده کنیم.
قیاسی با بیان اینکه موسسه آموزش عالی فردوس قطب هنر شرق کشور در رشته‌های هنری و گرافیکی خوب پیش می‌رود، گفت: خوشبختانه این موسسه در این دوره از نمایشگاه به صورت قوی ظاهر شد و مانند سال‌های گذشته در بخش صنایع دستی و گرافیک به همان صورت ادامه داد. 
در ادامه این بازدید تصمیم گرفتیم از غرفه پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز بازدید داشته باشیم و با مسئول پذیرش این غرفه به گفت‌وگو بنشینیم.
مرتضی دزیانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سطح کیفی و کمی این دوره از نمایشگاه، بیان کرد: به عقیده من این دوره از نمایشگاه بین‌المللی پژوهش و فناوری به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت داشته است.
وی گفت: به عقیده من مخاطبان نمایشگاه پژوهش مانند دانشجویان، کار آفرینان و افرادی که به دنبال پژوهش هستند، در این نمایشگاه حضور یابند کیفیت نمایشگاه بالاتر می رود و ما می توانیم شاهد نتایج بهتری باشیم اما به عقیده من باز هم این نمایشگاه جای کار زیادی دارد که دستآوردها و اثر بخشی آن نیز بیشتر شود.
مسئول پذیرش غرفه پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته چندین طرح داشتیم که از طریق نمایشگاه با ما آشنا شده بودند و ما نیز در مقابل حمایت‌های لازم را از آن‌ها انجام دادیم که ممکن است حتی امسال خود هم در این نمایشگاه حضور داشته باشند. به عقیده من، ما می‌توانیم بر روی نمایشگاه با فکر بیشتری کار کنیم تا در سال‌های آینده شاهد باز دهی بیشتری باشیم.
کاهش تعداد غرفه‌ها در نوزدهمین نمایشگاه پژوهش استان
در ادامه زهرا سادات وزیرنیا، مسئول پژوهش دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: فضای کلی نمایشگاه نسبت به سال گذشته خلوت تر بوده است، مراجعین کم تری حضور داشتند به شکلی که غرفه‌هایی که در سال‌های گذشته در این نمایشگاه حضور داشتند امسال دیده نمی‌شدند.
وی اضافه کرد: شاید حمایت‌های لازم از برخی افراد در سال گذشته صورت نگرفته است که حضورشان امسال کم رنگ تر بوده و به خروجی دلخواه خود دست نیافته‌اند، این در حالی است که اگر پژوهشگران بدانند که حمایت می‌شوند قطعا حضور پر رنگ تری را خواهند داشت.
مسئول پژوهش دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: دانشگاه‌ها نمی توانند در این نمایشگاه حداکثر ظرفیت‌هایی که دارند را ارائه دهند چرا که رفت و آمد به نمایشگاه بین المللی مشهد سخت است. بهتر است نمایشگاه پژوهش در مراکز دانشگاهی برگزار شود اما با این وجود محدودیت‌هایی قطعا وجود دارد که شاید این اقدام کار زمان گیری باشد و امکان پذیر نباشد که هر دانشگاه برای خود جشنواره‌ای را برگزار کند.
وزیرنیا اظهار کرد: اینکه هرکسی بخشی از طرح‌های خود را ارائه می‌دهد اقدام مفیدی است اما برخی از افراد تنها صرف اینکه حضور داشته باشند می‌آیند و برخی هم علاوه بر حضورشان نیز از این فضا استفاده می‌کنند و طرح‌هایی را برای ارائه به نمایشگاه می‌آورند.
وی تصریح کرد: در واقع نمایشگاه یک حرکت نمادین است و دورهمی زیبایی اتفاق می افتد که دانشگاه‌ها با سبک کارهای یکدیگر آشنا ‌شده و تعاملی بین دانشجویان و اعضای هیات علمی مراکز تحقیقاتی مختلف ایجاد ‌شود و افراد متوجه می‌شوند که در هر دانشگاهی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
مسئول پژوهش دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: با این وجود متوجه خواهیم شد که پژوهش و فناوری در زندگی امروز امری بسیار ضروری است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت اما پژوهشگران بیشتر از هر چیزی به حمایت و نگاه مسئولین نیاز دارند.
وزیرنیا یادآور شد: اگر این ناتوانی و ضعف مدیریتی در کشور حاکم باشد قطعا نخواهیم توانست شاهد توسعه این فناوری‌ها باشیم. البته که به عقیده برخی‌ها این مدیریت علمی تنها باید از سوی دانشمندان و پژوهشگران صورت گیرد که این عقیده شاید درست باشد اما کافی نیست.
گزارش از لیلا نیک ذات، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان،
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق