پیام خراسان

آخرين مطالب

اتوبوسرانی پاسخ داد؛

نمایش خطوط اتوبوس‌ها از چه منطقی پیروی می‌کند؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - اتوبوس‌رانی مشهد با اشاره به روش‌های مختلف نمایش شماره خطوط بر اتوبوس‌ها، چرایی استفاده نکردن از تابلوهای الکترونیک در اتوبوس‌های جدید شهر را تشریح کرد. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سال‌هاست با وجود اضافه‌شدن اتوبوس‌های مدرن به اتوبوس‌رانی مشهد که دارای تابلوهای LED برای نمایش شماره خطوط هستند، هم‌چنان شماره خطوط به روش ستنی و با استفاده از کلیشه و رنگ بر روی اتوبوس‌ها نمایش داده می‌شود.
هم‌چنین در برخی موارد در سطح شهر با اتوبوس‌های به اصطلاح «کمکی» مواجه می‌شویم که در خطوط دیگری فعالیت کرده و شماره خط اتوبوس با مسیر طی شده متفاوت است و مسیر طی شده با یک برگه بر روی اتوبوس نوشته می‌شود.
موارد ترکیبی نیز وجود دارد که تابلو LED یک چیز، کلیشه و رنگ یک خط و برگه خط کمکی یک خط دیگر را نمایش می‌دهد. مواردی که می‌تواند سبب سردرگمی مسافران مشهدی و هم‌چنین زائران و گردشگرانی شود که از اتوبوس‌رانی استفاده می‌کنند.
بر این اساس، چرایی این موضوع و امکان رفع نواقص و بهبود شرایط نام‌نویسی شماره خطوط اتوبوس‌ها را از اتوبوس‌رانی جویا شدیم. 
در این خصوص عباس اتحادی، سخنگوی سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: ما مشکل خاصی در این حوزه نمی‌بینیم و تاکنون مشکلی به ما گزارش نشده است. 
وی در تشریح شیوه تابلونویسی خطوط اتوبوس‌رانی از گذشته تا حال، ادامه داد: عمده اتوبوس‌های ما تابلوهای الکترونیکی (LED) ندارند و بر این اساس از کلیشه و رنگ که هم دوام بیش‌تری دارد و هم در روز و شب دید مناسبی برای شهروندان دارد با استفاده از زخیم‌ترین فونت فارسی که «تیتر» است این عمل انجام می‌شود.
اتحادی تصریح کرد: به جز ابتدا و انتهای مسیر خط یکی از مسیرهای اصلی که توسط اتوبوس طی می‌شود، برای سهولت شناسایی بهتر مسافران، مسیر اصلی خط نیز برای شهروندان بر روی اتوبوس تابلونویسی می‌شود. همچنین در حال حاضر تابلونویسی‌ها در سه قسمت جلو، بالای در وسط و عقب اتوبوس برنامه‌ریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی اتوبوس‌های جدید که دارای تابلوهای الکترونیکی (LED) هستند برنامه شماره خط از شرکت سازنده دریافت شده و اجرا خواهد شد.
سخنگوی سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد با اشاره به وضعیت اتوبوس‌های «کمکی»، عنوان کرد: اتوبوسی که به عنوان کمکی در خط دیگری جایگزین می‌شود، به دلیل این‌که این جابه‌جایی به صورت موقت است، این موضوع را با نصب کاغذ به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. یک کاغذ در جلوی اتوبوس و یک کاغد در مجاورت دَر عقب اتوبوس اطلاع‌رسانی می‌شود تا شماره اتوبوس توسط مسافران شناسایی شود.
وی افزود: در اتوبوس‌هایی که تابلو الکترونیک (LED) دارند هنگامی که در خطوط جابه‌جا می‌شوند، برای این‌که شماره تابلو آن‌ها اصلاح شود باید به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند و با صرف یک پروسه چندساعته و در نهایت شاید یک روز زمان می‌برد که اتوبوس از خط خارج شود به تعمیرگاه مراجعه کند و تابلو الکترونیک (LED) آن به‌روزرسانی شده و به خط برگردد، با این وجود امکان دارد تعداد محدودی از ناوگان که توسط کلیشه و رنگ نام‌نویسی می‌شود برای مدت کوتاهی از برگه استفاده کنند که شماره خط این اتوبوس‌ها نیز در مدت کوتاهی اصلاح خواهد شد.
اتحادی در خصوص چرایی استفاده نکردن از تابلو الکترونیکی بسیاری از اتوبوس‌های دارای تابلو الکترونیکی، بیان کرد: تعدادی اتوبوس اسکانیا که در سال‌های گذشته خریداری شده‌اند تابلو LED دارند، اما تابلوهای این اتوبوس‌ها در اثر استهلاک از کار افتاده و هزینه تعمیر و جاگیزینی این تابلوها بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد و به جای این‌که هزینه زیادی را صرف تعمیر و نگهداری این تابلوها کنیم می‌توان با این هزینه کارهای مفیدتری انجام داد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تعدادی از اتوبوس‌های جدید که LED هم دارند تابلونویسی شده‌اند که دلیل آن این بود که تعدادی از شهروندان انتقادی داشتند که چون مسیر خط بر روی این تابلوهای به صورت روان حرکت می‌کند، گاهی اوقات شهروندی که داخل ایستگاه ایستاده نمی‌تواند تابلو روان را بخواند و این مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
سخنگوی سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد با بیان این‌که «این موضوع در حال بررسی است که اگر امکان دارد، بتوانیم نوشته روی تابلوهای الکترونیکی را ثابت کنیم»، تصریح کرد: البته دلیل روان‌شدن تابلوهای LED تعداد زیاد کلمات مسیرهای خطوط است و تابلو به صورت هوشمند هنگامی که تمامی کلمات در کادر جا نشود آن را به صورت روان نمایش می‌دهد. 
وی خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به خطوط مختلف و برای جلوگیری از سردرگمی مسافران یکی از مسیرهای اصلی را هم علاوه بر مسیر انتهایی و ابتدایی بر روی تابلوهای خطوط درج می‌کنیم که به همین دلیل تابلو LED به صورت خودکار روان نوشته می‌شود.
اتحادی افزود: بر این اساس این اعلام را به کارشناسان کرده کرده‌ایم که در صورت امکان راهکاری اندیشیده شود که برای اتوبوس‌های جدید که دارای تابلوهای الکترونیکی هستند بتوان شماره خط را صورت ثابت نمایش داد. اگر این حروف ثابت شود دیگر نیازی به کلیشه و رنگ نیست که دوگانگی و منظر نامناسبی را بر روی اتوبوس ایجاد کند.
وی اضافه کرد: با این وجود، اما اگر این موضوع برای ما مسجل شود که امکان درج خطوط اتوبوس به صورت ثابت و غیر روان بر روی تابوهای الکترونیکی وجود ندارد ملزم هستیم که در راستای رضایت‌مندی مردم با کلیشه و رنگ اقدام کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق