پیام خراسان

آخرين مطالب

در نقد مستند «انقلاب جنسی 2» مطرح شد؛

محتوای ارائه‌شده بیش‌تر از آنکه علمی باشد، کوچه‌خیابانی بود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک جامعه‌شناس گفت: بخش زیادی از محتوایی که به‌عنوان یافته‌های علمی ارائه ‌شد بیشتر مانند حرف‌هایی بود که ما در تاکسی و خیابان می‌شنویم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی کرمانی، ظهر امروز در تحلیل و بررسی مستند انقلاب جنسی 2 که در آمفی تئاتر دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: سکانس‌هایی که در این مستند نشان داده‎شد، ممکن است شکل غالب خانواده‌های غربی نباشند، توجیه اینکه صیانت از نهاد خانواده و طرفداری از فهم شرقی و اسلامی از این نهاد چه نیازی به پیوند دادنش به مسائل و سکانس‌های جنسی دارد، سوال‌برانگیز است.
وی افزود: بنده معتقد هستم که بخش زیادی از محتوای این اثر، تصورات، تخیلات و برداشت‌های آزاد یا شاید کمی کپنی سازندگان از جامعه ایران و غرب بود که در هر دو هم گزینش‌های غیرمنطقی بود.
این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: این اثر محصول تلاش یک عده جوان با دیدگاه‌ها و اندیشه‌ فکری خاص در جامعه ما بود و جای تحسین دارد که این افراد تلاش می‌کنند حرف‌های خودشان را بزنند و به شکل جذاب باشد که مخاطب ازآن استقبال کند، بشنود و با آن‌ها ارتباط بگیرد. ای کاش فرصت و مجال رفتن و حوصله برای شنیدن حرف‌های تمام جوان‌ها را فراهم می‌کردند، نه فقط گروه‌های خاصی از جوانان که برخی اوقات ممکن است ببینیم مقداری کار با حاشیه روبه‌رو شود.
کرمانی تصریح کرد: زمانیکه ما یک خوانش سلیقه‌ای را از یک واقعیت کلان و پیچیده ارائه می‌دهیم، منصفانه‌تر این است که موضوع را تصریح کنیم. ما زبانی را داریم که استدلال علم و منطق است و گذاره‌هایی که صحیح یا غلط بودن در آن بار می‌شود و می‌توان گفت درست یا غلط است، اما یک زمانی وجود دارد که قصه می‌گوییم و تصوراتمان را نقل می‌کنیم و تصورات ما به معنی درست و یا غلط بودن نیست.
این استاد جامعه‌شناسی اضافه کرد: این مستند دو جنبه داشت، اول وجه بصری و اطلاعاتی که به شکل خودمانی گذاره‌های علمی بود. اینکه امواج فمینیسم چطور شکل گرفته و چه شد که غربی‌ها لباس را کنار گذاشتند و روند فرزندآوری و تحولات خانواده در غرب چطور بوده و در جامعه ما چه اتفاقی در حال رخ دادن است، همه اینها، بخش‌ زیادی از آن غیر مستند بود، بنده به عنوان کسی که در حال تحقیق بر روی حوزه زنان و خانواده هستم، می‌توانم ساعت‌ها برروی بخش زیادی از محتواهایی که به عنوان محتوای علمی ارائه ‌شد صحبت کنم و بیشترمانند حرف‌هایی بود که در ما در تاکسی و خیابان می‌زنیم.
کرمانی با اشاره به اینکه «ما تحول در جامعه، روابط، مراودات و برداشت از نهاد خانواده را شاهد هستیم»، ادامه داد: بخش زیادی از این تحول توسط نسل‌های نوظهور در جامعه رقم می‌خورد و حائز اهمیت، مطالعه و دیده شدن است اما بخش زیادی از این فهم، اصالتش را مدیون جریان‌یابی آن در محیط آکادمی و دانشگاهی است.
این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: مستند، زمانیکه یک سناریوی مدونی دارد، دیدگاهی را نمایندگی می‌کند که ما در این مستند این موضوع را به وضوح دیدیم، و قرائت‌های رایج بین جوامع غربی و ایرانی بود، اما باید حتما به این دقت داشته‌باشیم که این قرائت‌ها به طور معمول برش‌هایی از واقعیت هستند، نه همه واقعیت. 
وی افزود: زمانیکه برش‌هایی از واقیت کنار هم قرار می‌گیرند یک چیز جدیدی را می‌سازند، نه واقعیت را. این نکته بسیار مهمی است که در زمان مشاهده یک مستند باید به آن دقت شود، منظور من، طرفداری، پذیرش و یا عدم پذیرش ادعاهای سازندگان این مستند نیست، اما در هرصورت آنچه که ارائه شد، شبیه آن است که یک قطعه‌ای را باز کنی و بعد از سرهم کردن آن، یک قطعه اضافی بیاوری. در این جا هم داستان همین گونه است، زمانیکه واقعیت را تکه‌تکه می‌کنیم و بعد از آن به شکل دلخواه سرهم می‌کنیم، به این معناست که چیز جدیدی را ارائه می‌کنیم که در این فیلم نمود داشت.
کرمانی خاطر نشان کرد: این افراد، دانشجویان و سازندگان پرتلاش و پرکار و علا‌قه‌مند به تغییر و تحول هستند و برای یافتن پاسخ سوالشان جستجو می‌کنند. این کارها ارزشمند است، اما زمانیکه بخش زیادی از پاسخ‌هایی که ارائه می‌کنند موضوعیت پیدا می‌کند، که چنین تلاش‌هایی برای دیگران هم ممکن باشد، بقیه هم می‌توانند قرائت‌های خودشان را ارائه کند، قرائت‌هایی که می‌تواند گاهی اوقات با هم تعارض داشته‌باشد و این تعارض سازنده است.
وی با بیان اینکه «در اینجا باید یک نقدی هم داشته‌باشم، یک وقت‌هایی براساس دسترسی‌ها و مجال‌هایی که برایمان فراهم می‌شود، یک حرف‌هایی را که ربطی به امر جنسی ندارد، با امر جنسی پیوند می‌دهیم»، گفت: این کار تنها با این هدف است که موضوع جذاب شود. بخش زیادی از دفاعی که می‌توانیم از نهاد خانواده بکنیم، مستقل از این همه اتصال زمخت به امر جنسی هم قابل ارائه است. خیلی نیازی نبود، سکانس‌های مختلفی از این فیلم، چیزهایی را از جامعه غربی نشان می‌داد که ممکن بود، در خیلی از جوامع دیگر به صورت‌های متفاوتی باشد، اما این‌ها اقلیت هستند، حاشیه‌ای‌اند، در جامعه ما و در دیگر جوامع هم وجود دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق