در نقد مستند «انقلاب جنسی 2» مطرح شد؛
محتوای ارائهشده بیشتر از آنکه علمی باشد، کوچهخیابانی بود
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - یک جامعهشناس گفت: بخش زیادی از محتوایی که بهعنوان یافتههای علمی ارائه شد بیشتر مانند حرفهایی بود که ما در تاکسی و خیابان میشنویم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی کرمانی، ظهر امروز در تحلیل و بررسی مستند انقلاب جنسی 2 که در آمفی تئاتر دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: سکانسهایی که در این مستند نشان دادهشد، ممکن است شکل غالب خانوادههای غربی نباشند، توجیه اینکه صیانت از نهاد خانواده و طرفداری از فهم شرقی و اسلامی از این نهاد چه نیازی به پیوند دادنش به مسائل و سکانسهای جنسی دارد، سوالبرانگیز است.
وی افزود: بنده معتقد هستم که بخش زیادی از محتوای این اثر، تصورات، تخیلات و برداشتهای آزاد یا شاید کمی کپنی سازندگان از جامعه ایران و غرب بود که در هر دو هم گزینشهای غیرمنطقی بود.
این استاد جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: این اثر محصول تلاش یک عده جوان با دیدگاهها و اندیشه فکری خاص در جامعه ما بود و جای تحسین دارد که این افراد تلاش میکنند حرفهای خودشان را بزنند و به شکل جذاب باشد که مخاطب ازآن استقبال کند، بشنود و با آنها ارتباط بگیرد. ای کاش فرصت و مجال رفتن و حوصله برای شنیدن حرفهای تمام جوانها را فراهم میکردند، نه فقط گروههای خاصی از جوانان که برخی اوقات ممکن است ببینیم مقداری کار با حاشیه روبهرو شود.
کرمانی تصریح کرد: زمانیکه ما یک خوانش سلیقهای را از یک واقعیت کلان و پیچیده ارائه میدهیم، منصفانهتر این است که موضوع را تصریح کنیم. ما زبانی را داریم که استدلال علم و منطق است و گذارههایی که صحیح یا غلط بودن در آن بار میشود و میتوان گفت درست یا غلط است، اما یک زمانی وجود دارد که قصه میگوییم و تصوراتمان را نقل میکنیم و تصورات ما به معنی درست و یا غلط بودن نیست.
این استاد جامعهشناسی اضافه کرد: این مستند دو جنبه داشت، اول وجه بصری و اطلاعاتی که به شکل خودمانی گذارههای علمی بود. اینکه امواج فمینیسم چطور شکل گرفته و چه شد که غربیها لباس را کنار گذاشتند و روند فرزندآوری و تحولات خانواده در غرب چطور بوده و در جامعه ما چه اتفاقی در حال رخ دادن است، همه اینها، بخش زیادی از آن غیر مستند بود، بنده به عنوان کسی که در حال تحقیق بر روی حوزه زنان و خانواده هستم، میتوانم ساعتها برروی بخش زیادی از محتواهایی که به عنوان محتوای علمی ارائه شد صحبت کنم و بیشترمانند حرفهایی بود که در ما در تاکسی و خیابان میزنیم.
کرمانی با اشاره به اینکه «ما تحول در جامعه، روابط، مراودات و برداشت از نهاد خانواده را شاهد هستیم»، ادامه داد: بخش زیادی از این تحول توسط نسلهای نوظهور در جامعه رقم میخورد و حائز اهمیت، مطالعه و دیده شدن است اما بخش زیادی از این فهم، اصالتش را مدیون جریانیابی آن در محیط آکادمی و دانشگاهی است.
این جامعهشناس خاطرنشان کرد: مستند، زمانیکه یک سناریوی مدونی دارد، دیدگاهی را نمایندگی میکند که ما در این مستند این موضوع را به وضوح دیدیم، و قرائتهای رایج بین جوامع غربی و ایرانی بود، اما باید حتما به این دقت داشتهباشیم که این قرائتها به طور معمول برشهایی از واقعیت هستند، نه همه واقعیت.
وی افزود: زمانیکه برشهایی از واقیت کنار هم قرار میگیرند یک چیز جدیدی را میسازند، نه واقعیت را. این نکته بسیار مهمی است که در زمان مشاهده یک مستند باید به آن دقت شود، منظور من، طرفداری، پذیرش و یا عدم پذیرش ادعاهای سازندگان این مستند نیست، اما در هرصورت آنچه که ارائه شد، شبیه آن است که یک قطعهای را باز کنی و بعد از سرهم کردن آن، یک قطعه اضافی بیاوری. در این جا هم داستان همین گونه است، زمانیکه واقعیت را تکهتکه میکنیم و بعد از آن به شکل دلخواه سرهم میکنیم، به این معناست که چیز جدیدی را ارائه میکنیم که در این فیلم نمود داشت.
کرمانی خاطر نشان کرد: این افراد، دانشجویان و سازندگان پرتلاش و پرکار و علاقهمند به تغییر و تحول هستند و برای یافتن پاسخ سوالشان جستجو میکنند. این کارها ارزشمند است، اما زمانیکه بخش زیادی از پاسخهایی که ارائه میکنند موضوعیت پیدا میکند، که چنین تلاشهایی برای دیگران هم ممکن باشد، بقیه هم میتوانند قرائتهای خودشان را ارائه کند، قرائتهایی که میتواند گاهی اوقات با هم تعارض داشتهباشد و این تعارض سازنده است.
وی با بیان اینکه «در اینجا باید یک نقدی هم داشتهباشم، یک وقتهایی براساس دسترسیها و مجالهایی که برایمان فراهم میشود، یک حرفهایی را که ربطی به امر جنسی ندارد، با امر جنسی پیوند میدهیم»، گفت: این کار تنها با این هدف است که موضوع جذاب شود. بخش زیادی از دفاعی که میتوانیم از نهاد خانواده بکنیم، مستقل از این همه اتصال زمخت به امر جنسی هم قابل ارائه است. خیلی نیازی نبود، سکانسهای مختلفی از این فیلم، چیزهایی را از جامعه غربی نشان میداد که ممکن بود، در خیلی از جوامع دیگر به صورتهای متفاوتی باشد، اما اینها اقلیت هستند، حاشیهایاند، در جامعه ما و در دیگر جوامع هم وجود دارند.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰:۳۴
-
۳۸ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119512/