پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی:

200 واگن برای صادرات کالاهای دپو شده نیاز داریم اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر نیاز استان به واگن‌های مسقف روسی برای صادرات کالاهای دپو شده 200 واگن است اما برای تامین نیاز روزانه واگن استان به 10 تا 15 واگن نیاز داریم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، کاظم شیردل امروز در نشست خبری با حضور صادرکنندگان خراسانی در خانه صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: تولید و تجارت از مولفه‌های اصلی در حوزه حمل و نقل ریلی است که باید زیرساخت‌های مناسبی داشته باشد و این امر نیازمند حمل و نقل چابک و پویاست، استفاده از حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت مقرون به صرفه نیست زیرا گرانی قیمت‌ها و مشکلات با کشورهای آسیای میانه، این حوزه را دشوار کرده است.
وی با اشاره به وجود مشکل در حوزه واگن در 15 سال گذشته، گفت: حمل و نقل ریلی ما به آسیای میانه وابسته است، در واقع ما نیازمند واردات واگن‌ها هستیم، این مساله در سالهای گذشته به صورت مقطعی حل و به سالهای دیگر موکول می‌شد اما از ابتدای امسال تاکنون باز هم درگیر این مساله هستیم و هنوز به یک روال معمول برای انجام صادرات نرسیده‌ایم، به طوری که بازار ژانویه، فصل تابستان و بازارهای صادراتی خود را از دست داده‌ایم و اکنون تنها امید ما به هشتم مارس (روز زن) و عید نوروز است.
شیردل با بیان اینکه بیش از سه ماه است که کالاهای صادراتی در انبارها باقیمانده است، ادامه داد: با اینکه ما معتقد هستیم که وظیفه ذاتی راه آهن است که مساله کمبود واگن را حل و فصل کند اما ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی کمک به راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل مشکل کمبود واگن مسقف روسی طی دو هفته را داریم. در حال حاضر نیاز استان به واگن‌های مسقف روسی برای صادرات کالاهای دپو شده 200 واگن است اما برای تامین نیاز روزانه واگن استان به 10 تا 15 واگن نیاز داریم، اگر محدودیت‌ها در حوزه نیاز به واگن‌ها را برداریم، با بیش از 1000 درخواست برای واگن‌ها مواجه می‌شویم. 
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سهم صادرات ریلی استان از کل کشور 55 درصد است متاسفانه با توجه به ضعف‌های موجود در راه آهن استان و فشارهای مضاعف از سوی تهران بر راه آهن خراسان رضوی، تنها 30 تا 31 درصد سهم واگن امدادی خالی برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است. اگر 55 درصد سهم واگن به ما اعطا شود، برخی از این مشکلات حل خواهد شد. 
در ادامه رضا سلطانی، یکی از صادرکنندگان خراسانی اظهار کرد: راه آهن ایران از سال 75، از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه حمل و نقل ریلی متصل شد و آغاز به کار کرد. هدف دولت از این امر ایجاد یک مسیر امن و اقتصادی برای صادرات به کشورهای آسیای میانه بود که درآمد ترانزیتی و بهره بردن از واگن های مسقف روسی را به همراه داشت. 
وی ادامه داد: در جهت کاهش قیمت تمام شده کالا، رقابت کردن با کشورهایی همچون ترکیه، چین، امارات و... از دیگر اهداف ایجاد راه آهن و حمل و نقل ریلی به کشورهای آسیای میانه به شمار می رود. در حالی که اکنون با مشکل کمبود واگن مسقف روسی مواجه هستیم.
این صادرکننده تاکید کرد: طبق ماده 163، دولت موظف است سالیانه سازگاری را تعریف کند که حمل و نقل ریلی 10 درصد افزایش پیدا کند در حالی که این امر افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز داشته است، از طرفی دیگر این مساله با مزایای حمل‌ و نقل ریلی در کشور تناقض دارد؛ این مزایا شامل امنیت، مصرف پایین انرژی و ... است. همچنین این چنین حمل و نقلی برای کشورهای آسیای میانه نسبت به سایر حوزه‌های حمل و نقل مانند جاده‌ای و هوایی مقرون به صرفه‌تر است. 
سلطانی تصریح کرد: بر اساس تبصره 10 قانون مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، در پایان سال 94، سهم راه آهن کشور از حمل و نقل ریلی حدود 30 درصد بوده که بر اساس وزن کالا برای جابه جایی، 120 میلیون تن در سال باید باشد اما پس از گذشت 20 سال حتی یک چهارم آن نیز محقق نشده است. 
وی با تاکید بر اینکه تولید و تجارت دو مقوله جدا از یکدیگر نیستند، خاطرنشان کرد: در واقع کالاهای مازاد بر نیاز داخل کشور صادر می‌شود و هیچ گونه کالای اساسی از کشور خارج نمی‌شود. همانطور که می‌دانیم، راه آهن کشور تا چند سال گذشته دولتی بوده و همچنین واگن‌ها متعلق به کشورهای آسیای میانه است و برای صادرات کالای خود نیازمند این کشورها هستیم.
این صادرکننده اضافه کرد: با وجود مشکلات بسیار در حوزه تولید و بازاریابی و رقابت با سایر کشورها، 15 سال است با این مشکل مواجه هستیم چرا برنامه ریزی نکردیم تا این مشکل را حل و فصل کنیم. تمام صادرکنندگان، واردکنندگان و طرف های تجاری که دارای قرارداد هستند به علت مساله کمبود واگن در ایران سردرگم هستند.
سلطانی در خصوص تفاهم ‌نامه‌های میان ایران و ترکمنستان در خصوص راه آهن اظهار کرد: راه آهن یک تفاهم نامه‌ای با کشور ترکمنستان دارد که بر اساس این تفاهم نامه باید هماهنگی، همفکری و تبادل میان راه آهن ایران و ترکمنستان و همه کشورهای آسیای میانه وجود داشته باشد، توافق نامه دیگر میان این دو کشور وجود دارد به طوریکه ترانزیت از طریق قلمروی میان دو کشور برای کشورهای آسیای میانه انجام شود. اما ترکمنستان از خاک ما برای صادرات خود بهره می‌برد در حالیکه ما نمی توانیم برای صادرات خود از خاک این کشورها استفاده کنیم و کشورهای آسیای میانه واگن‌های خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. 
افزایش ناگهانی نرخ کرایه حمل راه آهن
در ادامه، مجید صدیق، از صادرکنندگان استان در خصوص مساله کمبود واگن‌ها عنوان کرد: از این مساله به عنوان یک مساله تکراری از آن عبور می‌کنند و به صورت مقطعی به آن رسیدگی می‌کنند. راه آهن جمهوری اسلامی در این زمینه نظر بخش خصوصی را جویا نمی‌شود چراکه در مقطعی یا واگن وارد نمی‌کرده و یا کرایه های حمل‌ونقل واگن را به صورت تصاعدی افزایش داده استف همچنین اعداد و ارقامی را به ما تحمیل کرده که در محاسبات ما لحاظ نشده بود. 
وی ادامه داد: در حال حاضر از روز گذشته تاکنون میزان حمل کرایه راه آهن را 2400 تومان بر مبنای هر دلار را افزایش داده است؛ از 8840 تومان به 11 هزار و 400 تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت در نرخ کرایه حمل صادرات را چه کسی باید پرداخت کند؟ من به عنوان صادر کننده که در محاسبات خود آن افزایش قیمت ناگهانی را لحاظ نکرده بودم؟ اگر راه آهن ایران میتوانست این مشکل را برطرف کند؛ تاکنون باید آن مشکل را حل و فصل می‌کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد