پیام خراسان

آخرين مطالب

زنگ خطری که به گوش نمی‌رسد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از جمله پیامدهای کمی بحران آب می‌توان به بروز تنش‌های ناشی از تشدید رقابت بین متقاضیان آب، بروز مشکلات در تامین امنیت غذایی، گسترش فقر و بیکاری و گسترش پیش داوری‌های قومی و تضادهای قومی نام برد که باید به آن توجه کرد.
فاطمه دعاگویان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی در رده استان‌های دارای تنش آبی شدید و در معرض خشکسالی قرار گرفته و در حال حاضر از مجموع 40 دشت استان 26 دشت در وضعیت ممنوعه و بحرانی هستند.
وی با اشاره به قرار گیری استان در کمربند خشک جهان و کاهش بارندگی ‌ های دو دهه اخیر با متوسط بارندگی‌های کمتر از 50 درصد کشور، تصریح کرد: روند تغییرات آب و هوایی استان بیانگر افزایش متوسط دما و تبخیر، کاهش بارندگی‌های موثر،کاهش میزان آب تجدید شونده در کنار استحصال بیش از حد منابع آبی و افت سطح آبخوان‌ها بوده که در درازمدت منجر به کاهش کیفیت آبخوان‌ها، پیشروی جبهه آب شور در بستر آب شیرین سفره‌های آب زیرزمینی، نمک زایی، تخریب اراضی و کویری شدن و وقوع رخدادهای دیگر نظیر فرو نشست زمین در برخی از دشت‌های استان و تشدید فرسایش و پدیده گرد و غبار خواهد شد .
کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: مطابق با استانداردهای جهانی در صورت استفاده سالانه بیش از 40 درصد منابع آب تجدیدپذیر در یک کشور منابع آبی آن کشور وارد بحران می‌شود که برهمین اساس زنگ خطر برای کشور ما به صدا درآمده و مدیریت منابع آب به ویژه در استان‌های خشک از اولویت‌های اساسی است.
دعاگویان با تاکید بر نیاز به اعمال سیاست‌های درست آبی، افزود: پیش از حادتر شدن شرایط باید به فکر اصلاح و تطبیق با شرایط موجود بود.
وی با اشاره به پیامدهای کمی و کیفی بحران آب، گفت: از جمله پیامدهای کمی بحران آب می‌توان به بروز تنش‌های ناشی از تشدید رقابت بین متقاضیان آب، بروز مشکلات در تامین امنیت غذایی، گسترش فقر و بیکاری و گسترش پیش داوری‌های قومی و تضادهای قومی نام برد.
کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از جمله پیامدهای کیفی آب می‌توان به بروز انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های صعب العلاج و شیوع انواع سرطان‌ها در اثر آلودگی آب، تهدید سلامت شهروندان و به تبع آن افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان اشاره کرد.
دعاگویان ادامه داد: بحران آب و پیامدهای احتمالی آن ضرورت توجه به مصرف پایدار آب و مدیریت منابع را بیش از پیش توجیه می‌کند.
وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب دارای سیستم‌های پیچیده و تحلیل آن‌ها بسیار سخت است، اظهار کرد: وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، ارگان‌های مهم و تاثیرگذاری در سیاستگذاری مدیریت منابع آب هستند.
کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: هنگامی که صحبت از سیاست‌های آبی می‌شود، لزوما تنها به این سازمان‌ها مرتبط نبوده و مولفه‌هایی چون جمعیت، توسعه اقتصادی و بسیاری از موارد دیگر نیز بر آب تاثیرگذار هستند.
دعاگویان بیان کرد: بنابراین بسیاری از راهکارهای حل مشکل کم‌آبی خارج از حوزه آب است و همه سازمان‌ها باید در این تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته و به دنبال اجرای برنامه‌های درازمدت و اثرگذار باشند.
عوامل تاثیرگذار بر کیفیت منابع آبی
وی در مورد عوامل تاثیرگذار بر کیفیت منابع آبی، افزود: عوامل طبیعی نظیر زمین شناسی منطقه در برخی مناطق سبب افزایش غلظت عناصری مانند کروم، منیزیم و سولفات در منابع آبی می‌شود.
کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: با اجرای طرح تصفیه خانه آب شرب این موارد مرتفع شده و پارامترهای مورد نظر در حد مجاز استانداردهای آب آشامیدنی خواهند بود و نگرانی از این حیث وجود ندارد.
دعاگویان عدم تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی در برخی مناطق، عدم مدیریت صحیح پسماند، واقع شدن برخی از مراکز صنعتی و خدماتی در محدوده آبخوان‌ها در گذشته را نیز از عوامل انسانی بالقوه تاثیرگذار بر کیفیت منابع آبی استان دانست.
عدم مدیریت آلاینده‌ها؛ تهدیدی جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی
وی ادامه داد: در صورت عدم مدیریت آلاینده‌ها، این امر تهدید جدی برای سفره آب زیرزمینی و منابع تامین کننده آب شرب استان خواهند بود.
کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: کمبود سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی، عدم استفاده مناسب و کارآمد از آب‌های غیر متعارف(فاضلاب‌ها و رواناب‌ها)، بهره برداری غیراصولی از منابع آبی و شیوه‌های نادرست مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی، خشکسالی و تحت تاثیر قرار گرفتن منابع آب و برهم خوردن تعادل محیط زیست منطقه، توسعه صنعتی از نقاط ضعف و تهدید بخش آبی استان است که نیاز به استراتژی‌های خاص در برنامه‌های مدیریتی استان دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد