پیام خراسان

آخرين مطالب

سنجری پاسخ داد؛

کدام سازمان‌ها بیشترین اشتغال را در خراسان رضوی ایجاد کرده‌اند؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بین دستگاه اجرایی بیشترین اشتغال ایجاد شده مربوط به سازمان صمت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن است اما نسبت به تعهدی که در ابتدای سال تعیین شده، بنیاد مسکن، سازمان صمت، بیمه سلامت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق کارآفرینی بالاترین درصد تحقق را دارند. 
  محمد سنجری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در استانداری خراسان رضوی در خصوص گزارش عملکرد 8 ماهه استان در حوزه برنامه‌های اشتغال، اظهار کرد: آخرین وضعیت عملکرد استان در حوزه ایجاد اشتغال بدین صورت است که تعهد 110 هزار فرصت شغلی استان در فررودین ماه تایید و بین 32 دستگاه اجرایی تقسیم کار شد.
وی افزود: آخرین عملکرد در 18 آذر نشان می‌دهد که در سطح استان 111 هزار و 410 فرصت شغلی در بخش‌های مختلف، معادل 101 درصد تعهد استان محقق شده است. عملکرد ثبت شده در سامانه رصد، 31 هزار و 740 فرصت شغلی بوده و دستگاه‌هایی که امکان ثبت اطلاعات را داشتند، بنیاد مسکن 6169، سازمان صنعت، معدن و تجارت مربوط به حوزه اصناف 34 هزار و 272، فناوری اطلاعات 2800، راه و شهرسازی 30 هزار و 124 فرصت و به کارگماری از طریق مراکز کاریابی بخش خصوصی 6305 فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. 
سنجری ادامه داد: مجموعه اطلاعاتی که امکان ثبت آن در سامانه وجود ندارد و عموما مربوط به حوزه‌های عمران و اصناف است، 79 هزار و 670 فرصت بوده که در مجموع 111 هزار فرصت معادل 101 درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است. بین دستگاه اجرایی بیشترین اشتغال ایجاد شده مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن است اما نسبت به تعهدی که در ابتدای سال تعیین شده، بنیاد مسکن، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بیمه سلامت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق کارآفرینی بالاترین درصد تحقق را دارند. پایین‌ترین عملکرد مربوط به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.
بیشترین اشتغال ایجاد شده در شهرستان‌های کلات، جوین، چناران، رشتخوار و مه‌ولات
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم با ابلاغ منابع موجود تبصره 18 منابع لازم به استان تزریق شود تا بستر برای تحقق تعهدی بالاتر فراهم آید. ما باید بتوانیم با ظرفیت‌سازی جدید به نوعی این بخش را نیز جبران کنیم. بیشترین اشتغال ایجاد شده در شهرستان‌ها مربوط به مشهد با 61 هزار و 661 فرصت شغلی، بوده و به نسبت تعهد، شهرستان‌های کلات، جوین، چناران، رشتخوار و مه‌ولات بیشترین عملکرد را داشتند. تعدادی از شهرستان‌ها نرخ بیکاری بالایی دارند که نیاز است تلاش بیشتری صورت گیرد تا آن‌ها خود را به میانگین عملکرد استان برسانند.
وی با بیان اینکه در حوزه اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی تلاش بسیار خوبی در استان انجام شده است، عنوان کرد: آخرین عملکرد مربوط به استان، 2545 نفر بوده که به عنوان مهارت‌آموز در سطح استان در کارگاه‌ها جذب شدند و این مقدار معادل 63 درصد تحقق عملکرد استان است اما باید شهرستان‌ها و فرمانداران فعال‌تر شوند، مخصوصا در مشهد که علیرغم ظرفیت‌های خوب با چالش در این حوزه و در بحث استقبال مواجه هستیم، در صورتی که این طرح به خوبی می‌تواند به تامین نیروی انسانی و تعدیل هزینه‌ها کمک کند. دستگاه‌ها باید کمک کنند تا از این ظرفیت که مورد تاکید رئیس‌جمهور است، استفاده کنیم.
سنجری ادامه داد: هرچند استان در کشور رتبه دوم را در این بخش دارد، اما ما راضی نیستیم و بهتر از این می‌توانیم کار کنیم، باید ظرفیت‌سازی در این بخش انجام شود و فرمانداران و دستگاه‌های اقتصادی به کمک ما بیایند. در شهرستان‌های محدودتر به لحاظ جمعیت، امکانات و وسعت استقبال بیشتری صورت گرفته است. مشهد در ردیف 23 قرار داشته و 641 مهارت آموز جذب کرده که معادل 37 درصد تعهد آن است. این بخش در مشهد، نیشابور و شهرستان‌های بزرگ باید با جدیت بیشتری رصد شود. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در بخش کارورزی فارغ‌التححصیلان نیز علیرغم اینکه سال گذشته استقبال خوبی انجام ندادیم اما امسال دغدغه ما برعکس شده و 21 میلیارد تومان از محل منابع تبصره 18 در اختیار استان قرار گرفته که با این مبلغ می‌توانیم کمک هزینه کارورزی و معافیت بیمه‌ای را پرداخت کنیم اما این قضیه هنوز جا نیفتاده و ما رد این زمینه دغدغه داریم. دستگاه‌های اقتصادی باید به جامعه هدف اطلاع‌رسانی کنند، هر کدام از دستگاه‌های اقتصادی باید از جامعه هدف خود دعوت نمایند و ما به عنوان متولی حضور پیدا کرده و این قضیه را تبیین می‌کنیم. باید ظرف حداکثر یک ماه آینده این کار انجام شود.
پرداخت 23 درصد حق بیمه کارفرما در صورت استفاده از کارورز بعد از پایان دوره
وی اضافه کرد:کارورز بین 4 تا 6 ما می‌تواند کارورز باشد و بین 270 تا 310 هزار تومان بابت کمک هزینه کارورزی پرداخت می‌شود. ما 6 میلیارد تومان ابلاغ تخصیص داده شده داریم که اوراق نیست بلکه نقدی تحویل داده شده و هر بنگاه اقتصادی که کارورزی را به کار گیرد، بین 4 تا 6 ماه کمک هرینه پرداخت می‌کنیم. علاوه بر آن اگر بنگاه اقتصادی بعد از پایان انقضای دوره کارورزی این نیرو را به کار گیرد، دولت به مدت دو سال، 23 درصد حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کند. 
سنجری خاطرنشان کرد: این اتفاق باید در استان بیفتد و باید از این ظرفیت منابع استفاده کنیم.ما باید تمام دستگاه‌ها را مکلف کنیم که با جامعه هدف خود جلسه توجیهی و آموزشی بگذارند. این عملکرد اصلا در خور جایگاه استان با این تعداد بنگاه اقتصادی و نیاز آن‌ها نیست. در شهرستان‌ها تربت‌حیدریه از 93 تعهد، 97 کارورز را جذب کرده اما مشهد از 1839 تعهد، 44 نفر را جذب نموده است. 
وی ادامه داد: تمام فرایند ثبت‌نام بر اساس شرایط سامانه است. تاکنون 18 هزار و 900 فارغ‌التحصیل به عنوان متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و 1308 واحد بنگاه اقتصادی به عنوان واحد پذیرنده متقاضی داریم که باید این دو را به هم وصل کنیم که زمان می‌برد. از طرف دیگر باید فنی و حرفه‌ای مجوزهایی را صادر کند که برای 649 واحد مجوز صادر شده و بخش عمده‌ای از کار را انجام دادیم. ما تنها اطلاع‌رسانی انجام ندادیم که این کار باید صورت گیرد. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص عملکرد در به کارگماری از طریق کاریابی‌ها، تصریح کرد: تعهد سال 97 ما در 8 ماهه، 9060 نفر، تعداد کارجویانی که ثبت‌نام کردند، 30 هزار و 709 نفر، فرصت‌های شغلی که توسط بخش خصوصی اعلام شده، 11 هزار 383 و افراد به کار گمارده شده، 6305 نفر بوده که در این بخش چالشی وجود دارد که 5 هزار فرصت شغلی در استان را نتوانستیم انجام دهیم، به این دلیل که بخش عمده‌ای از افراد فاقد مهارت هستند. مهارت‌آموزی در محیط کار در این بخش می‌تواند کمک کند. 
صدور 5500 مجوز مشاغل خانگی تا 18 آذر
وی با بیان اینکه عملکرد استان در مشاغل خانگی تا 18 آذر صدور 5500 مجوز مشاغل خانگی بوده است، عنوان کرد: بیشترین مجوز در سازمان صنعت، معدن و تجارت با قریب 2 هزار مجوز بوده و بعد زا آن نیز جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بیشترین تعداد مجوز را صادر کرده‌اند. با توجه به اینکه ما پایلوت این امر هستیم، تاکید بر این بود که بیشتر مجوزها در حوزه پشتیبان صادر شود که 1030 مجوز در حوزه پشتیبان حقیقی و 4 مجوز در حوزه پشتیبان حقوقی صادر شده و در مجموع افراد تحت پوشش حقیقی و حقوقی 3350 نفر است. 
سنجری بیان کرد: منابع در حوزه مشاغل خانگی، 64 میلیارد تومان بین 8 بانک عامل بوده که 51 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده و تخصیص پیدا کرده است. در راستای جذب آن، 3692 طرح به مبلغ 54 میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند که 1790 طرح به مبلغ 25 میلیارد تومان معادل 49 درصد تسهیلات پرداخت شده و 1292 مستقل، 1391 تحت پوشش، 498 نفر پشتیبان شغل ایجاد کرده است. هنوز اعتبار بانک‌های صادرات، تجارت و ملت به طور کامل ابلاغ نشده که باید پیگیری کنند تا ابلاغ شود. بانک‌ها باید تسهیلات را پرداخت کنند. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: عملکرد 50 درصد قابل دفاع است اما به اندازه 51 میلیارد، ما 54 میلیارد طرح معرفی کردیم. دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها باید در معرفی طرح‌ها به بانک عدالت را رعایت کنند و تعادل‌ها باید رعایت شود که در یک بانک انباشت و در دیگری کمبود طرح نداشته باشیم. بانک ملت باید در این زمینه فعال شود و تلاش بیشتری کند به این دلیل که هنوز علیرغم معرفی طرح‌ها هیچ پرداختی را ثبت نکرده است. 
وی در خصوص عملکرد کمیته امداد، تصریح کرد: 99 میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی کمیته امداد بوده که 91 میلیارد تخصیص پیدا کرده و تا امروز 5274 طرح به مبلغ 95 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده است. 2643 طرح به مبلغ 49 میلیارد تومان، معادل 54 درصد توسط بانک‌ها پرداخت شده و 2643 نفر نیز برای افراد تحت پوشش کمیته امداد اشتغال ایجاد شده است. 
سنجری ادامه داد: اعتبارات بانک کشاورزی 50 درصد، تجارت 70 درصد، صادرات 60 درصد و سامان 50 درصد و همچنین بانک رفاه 100 درصد ابلاغ شده که 80 درصد را پرداخت کرده است. بانک مسکن 75 درصد، توسعه تعاون 74 درصد، مهر 69 درصد و کشاورزی 65 درصد اعتبار ابلاغ شده را پرداخت کرده‌اند. منابعی نیز از محل اشتغال روستایی بابت بحث حمایت از مددجویان کمیته امداد تخصیص پیدا کرده که باید زمینه جذب صد در صدی منابع را داشته باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اعتبار ابلاغی در سازمان بهزیستی، 47 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده که 33 میلیارد و 985 میلیون تومان یعنی 71 درصد به استان ابلاغ، 2041 طرح به مبلغ 35 میلیارد و 837 میلیون تومان به بانک معرفی و 1274 طرح به مبلغ 20میلیارد و 900 ملیون تومان معادل 62 درصد نیز پرداخت شده است که توانسته برای 1274 نفر از معلولین بهزیستی اشتغال ایجاد کند. 8 بانک نیز با میانگین 62 درصد اعتبارات را پرداخت کرده‌اند. بانک انصار و سامان در انتها هستند که بهزیستی باید برای بانک انصار و سامان طرح مشخص کند. اکثر شهرستان‌ها نیز عملکرد خوبی داشتند.
وی با بیان اینکه مرحله سوم اعتبارات اشتغال روستایی توسط دکتر نوبخت به بانک‌های عامل ابلاغ شد، عنوان کرد: 291 میلیارد تومان اعتبار در دو مرحله به استان ابلاغ شد و تعداد طرح‌های پرداخت شده توسط بانک توسعه 105 درصد، کشاورزی 87 درصد، پست بانک 90 درصد و صندوق کارآفرین امید 101 درصد پرداخت شده که مجموع عملکرد استان به صورت میانگین 92 درصد بوده است. 270میلیارد تومان از 291 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و 406 میلیارد تومان طرح منعقد شده داریم که 100 میلیارد طرح نوین زعفران نیز به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است. 
رتبه سوم خراسان رضوی در حوزه اشتغال روستایی
سنجری اضافه کرد: استان در تمام شاخص‌ها بین سه استان برتر کشور در حوزه اشتغال روستایی قرار دارد که زمینه اشتغال 13 هزار نفر در سال جاری برای روستاییان فراهم شده است. در مرحله سوم عملا بحث ثبت‌نام در سامانه کارا بسته شده و ما 5612 طرح به مبلغ 653 میلیارد تومان در دست بررسی بانک‌ها است. 489 میلیارد تومان طرح مصوب در بانک‌ها داریم که به محض ابلاغ منابع مرحله سوم ابلاغ می‌شود و ما تنها کار پرداخت را انجام می‌دهیم. عملا ثبت نام در کارا محدود شده، به این دلیل که پاسخگوی طرح‌ها باشیم. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: بانک ها باید بحث مطالبه سهیمه استان را از مرکز پیگیری کنند تا ابلاغ شود. به صندوق کارآفرینی امید ابلاغی انجام نشده بود که باعث نگرانی ما شد به این دلیل که صندوق علاوه بر 48 میلیارد تومان که پرداخت کرده بود، 66 میلیارد تومان نیز مصوب دارد.
وی در خصوص حوزه نظارت، تصریح کرد: حوزه نظارت در سطح استان به طور جدی رصد می‌شود. 3566 طرح ‌در شهرستان های مختلف داریم که تا امروز 1042 طرح معادل 30 درصد مورد بازدید و نظارت قرار گرفته‌اند و 81 طرح معادل 2 درصد طرح‌های پرداختی نیز انحراف داشتند. دستگاه‌های اجرایی نیز باید به نوعی نظارت داشته باشند. بیشترین نظارت از طرح‌های جهاد کشاورزی با 640 طرح انجام شده و بیشترین انحراف نیز مربوط به 177 طرح از سازمان صنعت، معدن و تجارت است. امیدواریم این کار با جدیت پیگیری شود، بحث نظارت را در ابعاد مختلف داشته باشیم و انحراف در حوزه پرداخت تسهیلات را به حداقل برسانیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی