پیام خراسان

آخرين مطالب

آماده نگه داشتن تجهیزات، برخورداری از دانش و اطلاع از تهدیدها در حوزه پدافند غیر عامل سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی در نشست مشترک شورای هماهنگی مدیران مدیریت بحران و پدافندغیر عامل صنعت آب و برق منطقه شمال شرق کشور در مشهد مقدس حضور یافت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا قامتی در این نشست با تاکید بر استفاده حداکثری و بهینه از امکانات در اختیار دستگاه ها برای خدمت رسانی به مردم ، ارائه خدمات آب و برق به شهروندان و استفاده از سیستم های مانیتورینگ و کنترل های مرکزی را یک اقدام ارزشمند دانست.
وی با بیان اینکه شیوه تقابل دشمن با انقلاب اسلامی تغییریافته است؛ افزود: جریان مصرف به عنوان یکی از موضوعات فرهنگ سازی از وظایف مسئولان بشمار می آید و بایستی مردم با برنامه ها و اهداف مورد نظر مدیران همگام و همراه شوند .
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی با ضروری خواندن برخورداری دستگاه ها و مدیران از آمادگی کامل در مواجهه با بحران ، خواستار تداوم برگزاری مانورها و تمرین ها ، آماده نگه داشتن تجهیزات ومنابع انسانی ، برخورداری از دانش دقیق روز و اطلاع از تهدیدهاشد.
قامتی همچنین بر استفاده صحیح از منابع موجود و اجرای پرژه ها با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت همراه با نظارت مستمر و دقیق برای بهره برداری در موعد مقرر، تاکید کرد.
عباس مهری سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این نشست ، سیمای صنعت آب و فاضلاب 73 شهر تحت پوشش آبفای استان با 722هزار مشترک آب و یک میلیون و 800 هزارنفر جمعیت را ترسیم کرد و از کاهش کمی و کیفی آب و کمبود اعتبارات عمرانی به عنوان مشکلات تامین آب در استان نام برد و اظهار داشت:516 هزارو نفر (201هزارو771مشترک) در هفت شهر استان هم از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردارند که 28درصد جمعیت تحت پوشش را شامل می شوند .
وی همچنین به تشریح اهم اقدامات آبفای خراسان رضوی در موضوع پدافند غیرعامل ( زیستی ، کالبدی، سایبری، عمومی و مردم محور) پرداخت و گفت: در پدافند زیستی خرید تجهیزات و ساخت آزمایشگاه بیوتکنولوژی PCR ، ارتقاء آزمایشگاه های سطح استان و اجرای سیستم الکترولیز نمک طعام در برخی شهرها انجام شده و در پدافند کالبدی نیزسامانه مانیتورینگ ستاد مرکزی (SCADA) و پایش تاسیسات آب شرب در 45 شهر راه اندازی و در پدافند سایبری هم سامانه یک پارچه مشترکین در سطح شهرها و 230دفتر پیشخوان بر روی دیتا سنترتهران استقرار یافته است .
وی برگزاری مانور زیستی آب در چهار شهر ، راه اندازی زیر پرتال پدافند غیرعامل در سایت شرکت و انجام تبلیغات محیطی را از جمله فعالیت های آبفای خراسان رضوی در پدافند عمومی و مردم محور عنوان کرد و با بیان اینکه در تابستان امسال 30 شهر استان با تنش آبی مواجه بود که بدون قطع و حتی نوبت بندی آب از این شرایط عبور کردند افزود: پیش بینی می شود در تابستان آینده 32 شهر درگیر تنش آبی شوند که از هم اکنون تلاش شبانه روزی همکاران برای تامین آب شرب مشترکان در پیک مصرف در دستور کار قرار گرفته است .
جانشین مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی نیزفعالیت های انجام شده این شرکت را به اطلاع رساند و بر واگذاری پروژه های ناتمام آب به مردم و سرمایه گذاران بخش خصوص تاکید کرد .
علی رضا طاهری با اشاره به شعار وزارت نیرو مبنی بر سازگاری با کم آبی خاطر نشان کرد: برداشت اضافه از چاه های مجاز، انشقاق نهرها و وجود چاه های غیر مجاز به چالش های بخش آب تبدیل شده اند .
در ادامه معاون دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو حساسیت صنعت آب و برق به دلیل وابستگی مردم را یادآورشد و بر ضرورت خروج از "حادثه محوری" تاکید کرد .
جلال جهانبخش با اشاره به توفیقات کشور در مدیریت بحران های طبیعی و غیر طبیعی متذکر شد: متاسفانه بخشی از این موفقیت در حوزه حادثه محوری می باشد به این صورت که ابتدا اتفاقی رخ می دهد و سپس اقدام به مدیریت می شود .
وی هزینه های ناشی از این شیوه را به لحاظ مالی و نیروی انسانی و صدمات روحی به شهروندان در حد کلان توصیف کرد و گفت : در شرایط فعلی تحمیل هرگونه هزینه به کشور پذیرفتنی نیست و در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید به سمت مدیریت قبل از حوادث و یا همان "مدیریت ریسک" حرکت کنیم .
وی پدافند غیرعامل را مدیریت ریسک معرفی کرد و گفت: این تغییر فرهنگ باید از جانب مدیران پشتیبانی جدی شود و حوزه مدیریت بحران هم این توجه را داشته باشد تا با حمایت مدیران ، رویکرد تغییر به سمت پیش بینی و پیشگیری تقویت شود .
وی سیاست وزارت نیرو در زمینه فرهنگ سازی حوزه آب و برق را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه شعار وزارت نیرو "برخورداری از آب و برق پایدارحق مردم است" اضافه کرد: اصلاح مصرف غلط که از آن به عنوان یک ایراد اجتماعی یاد می شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر کاهش مصرف مورد هدف قرار دارد .
جهانبخش با طرح این پرسش که برای کاهش مصرف چه اقدامی انجام داده ایم ؟ افزود: مدیریت تقاضا که جزو شعارهای وزارت نیرو می باشد باید در بحث مدیریت بحران مورد توجه جدی قرار بگیرد .
به گفته وی کاهش تقاضا از سمت مردم علاوه بر کاهش مصرف ، زمینه رضایت شهروندان را فراهم خواهد آورد .
در ادامه این نشست پس از تشکیل نشست های تخصصی ، شرکت کنندگان از آزمایشگاه بیوتکنولوژی آبفای خراسان رضوی و اتاق بحران شهر مشهد بازدید کردند .
کارشناسان داخلی و خارجی از 15 کشورآسیایی، اروپایی و آفریقایی با حضور دردومین جشنواره ملی فناوری های آب ، هشتمین نشست آسیایی G-WADI ودومین نشست بین المللی IDI راه های برون رفت و مدیریت بحران آب درخراسان رضوی و شرق کشور را بررسی کردند .
شرکت کنندگان در این جشنواره دوروزه که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد همزمان با تشکیل نشست های تخصصی به بحث و تبادل نظر در باره نقش بیوتکنولوژی صنعتی در استفاده از آب های نامتعارف و تولید محصولات کم آب ، بازچرخانی پساب های شهری و صنعتی،اکولوژی صنعتی در سازگاری با کم آبی،زندگی با شوری،آینده زیست روستایی در شرق کشور، برنامه ارتقاء بهره وری آب کشاورزی،فرصت های فناوری و پژوهش در آستان قدس رضوی،آینده فضای سبز شهریدر سازگاری با کم آبی، بهره وری انرژیو کاهش خسارت های زیست محیطی در کاربرد پمپ های روتاری و نظام حمایت از فناوران در ساختارجدید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری پرداختند .
در مراسم افتتاحیه این جشنواره که سرپرست شرکت آبفای خراسان رضوی، مدیران آبفای شهر مشهد و روستایی استان هم حضور داشتند مدیر مرکز منطقه ای آب شهری وزارت نیرو(تحت پوشش یونسکو)، حیطه وظایف این سازمان را فرهنگی، آموزشی و علمی دانست و افزود: آب شناسی از جمله برنامه های مهم بخش علمی یونسکو می باشد و مهمانان خارجی جشنواره نیز توسط این سازمان دعوت و ساپورت شده اند .
علی چاوشیان ابتکار برنامه بین المللی خشکسالی توسط وزارت نیروجمهوری اسلامی ایران در سال 2010 به سازمان یونسکو ارائه و در نهایت دبیرخانه مربوطه در ایران مستقر شد .
وی اظهار امیدواری کرد: برنامه جهانی خشکسالی بتواند اقداماتی درخراسان رضوی و شرق کشور انجام دهد و پیش بینی می شود ظرف چندماه آینده خبرهای خوبی در این حوزه اعلام شود .
سپس رئیس دانشگاه فردوسی در سخنانی شرط توسعه متوازن را وجود زیر ساخت های چهارگانه از جمله آب و خاک عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه عملکرد چهار دهه گذشته در استفاده از این عناصر متناسب با طراز فرهنگی و میراث ایرانی نبوده است .
محمد کافی با تاکید بر نقش نظام دقیق بهره وری مراتع و اجرای حقابه ها ، از آمادگی این مرکز علمی برای کمک به مدیران ، بهره وران و بخش خصوصی خبر داد .
در ادامه مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی از تصویب سند سازگاری با خشکسالی در این استان خبرداد و یاد آورشد:براساس این سند کسری مخازن آب استان از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در حال حاضر بیستی به عدد صفر درسال 1405 برسد .
محمد علائی از اقلیم خشک و نیمه خشک ، کاهش نزولات آسمانی ، افزایش دما و نیاز روزافزون به آب به عنوان چالش های بخش آب استان خراسان رضوی نام بردو بارش ها در این استان را دارای سیر نزولی دانست .
به گفته وی بارش ها در 10 سال اخیر به 198 میلیمتر رسیده ، در سال آبی (95-96) به 189 میلیمترو سال آبی(96-97) به 129.5میلیمتر تنزل کرده است .
وی از نبود تشکل های مردمی در فرآیند آب به عنوان یک نقیصه در استان نام برد و بر تبدیل شدن مساله آب به دغدغه عمومی و سازگاری با کم آبی و همچنین پی گیری طرح انتقال آب از دریای عمان به این استان تاکید کرد .
پیشنهاد برنامه ابتکاری ایران
سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران نیزگفت: شبکه جهانی آب سال 2005 میلادی با عضویت کشورهای ایران، چین، افغانستان و تاجیکستان با هدف همکاری برای تامین آب مناطق خشک ایجاد شد .
الکساندر لایشت گفت: برنامه بین المللی خشکسالی که با پیشنهاد ایران در سال 2010 میلادی تدوین شد بستری مناسب را برای به اشتراک گذاشتن دانش مقابله با خشکسالی فراهم آورده است .
وی از آب شیرین به عنوان عامل سلامت انسان و تامین رفاه و امنیت در جهان نام برد و افزود: بر اساس آخرین تحقیقات ، تقاضای سالانه جهانی آب با نرخی معدل یک درصد در حال افزایش است ، بنابراین اکنون زمان بسیار مناسبی است که تجارب خود را برای مدیریت منابع آب در کشورهای دارای چالش های مشابه به اشتراک گذاشته و با همکاری یکدیگر راه حل های پایداری برای مقابله با کم آبی بیابیم .
به گفته وی سه میلیارد و 600 میلیون نفر در دنیا حداقل سالی یک ماه با مشکل کم آبی روبرو هستند که این رقم می تواند تا سال 2050 به حدود پنج میلیارد نفر برسد .
به گزارش دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای خراسان رضوی دراین جشنواره که با همکاری و حمایت 52 دستگاه، ارگان و شرکت دولتی، سازمان مردم نهاد و سازمان بین المللی برگزار شد56 مخترع از چهار استان، 47 شرکت دانش بنیان از 13 استان، شش شرکت رشد و توسعه دانش ، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی دستاوردهای خود را با تکیه بر سازگاری با کم آبی در معرض دید شرکت کنندگان قرار دادند.
در این همایش دو روزه مدیران مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق استان های خراسان رضوی ،خراسان شمالی ، گلستان و سمنان با تشکیل جلسات تخصصی و شرکت در دوره آموزشی ضمن طرح چالش های موجود به ارائه تجربیات خود در حوزه پدافند غیرعامل پرداختند .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار

اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران

(ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار

◄ چرا کرایه حمل و نقل بار ثابت ماند؟/ شاخص تن کیلومتر چه زمانی بروزرسانی می شود؟

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای این پایه‌ها آغاز شد | دانش آموزان به این سایت مراجعه کنند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف از امروز آغاز می شود

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد

تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

جلد دوم «سمفونی رنگ، هارمونی خط» رونمایی می‌شود

قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع 1403 در خراسان رضوی

تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند

فروش 7 هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد

هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند

سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت 2 نفر شد

سوانح رانندگی خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

495 هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

افزایش 51 درصدی تولیدات گلخانه‌های خراسان جنوبی

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت