پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد:

اقدامات جزیره‌ای در گروه‌های مردمی و حاکمیتی، مهم‌ترین مانع اثربخشی تلاش‌هاست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در این 15 ماه که در شورای شهر حضور داریم، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عاملی که باعث شده، نتوانیم در بخش‌های مختلف اقدامات اثرگذاری را داشته ‌باشیم، عدم همگرایی و اقدامات جزیره‌ای درون گروه‌های مختلف مردمی و حاکمیتی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، احسان اصولی، در نشست نقش دانشجو در مدیریت شهری که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جریان دانشجویی، مفهومی است که در دوران معاصر بر اثر تغییراتی که شکل گرفته، به‌وجود آمده است. مبنا و محتوای شکل‌گیری این جریان را چند واژه کلیدی نشان می‌دهد؛ حقیقت‌طلبی، عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی، نوگرایی، تحول‌خواهی، تحرک و پویایی. 
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر مشهد بیان کرد: جنبش دانشجویی در مقاطع مختلف، اقدامات متفاوتی داشته و در هردوره متناسب با موضوعاتی که جامعه آن به مبتلا بوده، کنش لازم را داشته است. اینکه بخواهیم این کنش‌های دانشجویی را با تعابیری سطحی و بی‌مبنا و بر اساس یک‌سری کلیشه‌های متداول بررسی کنیم، اقدام و تصمیم درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه «در این روزها تعبیری در مورد جنبش دانشجویی به کار گرفته می‌شود که بنده موافق این تعبیر نیستم»، گفت: من با این تعبیر که جنبش دانشجویی روندی مرده و منفعل است، مخالفم؛ چراکه ما مصادیق بسیار زیادی داریم و در برخی بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی دیده‌ایم که از جنبش دانشجویی تعبیری منفعل شده اما بعدها تاثیر خودش را گذاشته‌ است.
اصولی خاطرنشان کرد: اساساً معتقد نیستم که درحال حاضر جریان دانشجویی غیرفعال و مرده است؛ بلکه نوع کنش خودش را به شکلی مدیریت و بررسی می‌کند. در بزنگاهی از فضای سیاسی و اجتماعی ما، جریان دانشجویی نقش پیاده‌نظام احزاب و تشکل را بازی می‌کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر مشهد تصریح کرد: جریان‌های دانشجویی ما، نتایج آن دوره را بررسی می‌کند که دانشجویان نقش احزاب را به خودشان می‌گیرند و هزینه‌ها و اتفاقات و رخداد‌هایی را رقم می‌زنند که نه به نفع دانشجو بوده و نه کلیات جامعه. بعضی از گروه‌هایی حیات و ممات یک گروه دانشجویی فعال را در «زنده‌باد گفتن‌ها» تعریف می‌کنند، اما این را جریان دانشجویی باید بداند که چنین نگاهی، نگاه کاملی نیست.
وی افزود: شهر خودش مفهوم نو و مدرنی دارد و در طول تاریخ تعاریف متعددی را از خودش ظهور داده است. مفهوم و مدیریت شهر نیز مفهومی نو بوده و فرایندی شبیه جریان دانشجویی است و خودش را در فصول مختلف به تکامل رسانده است. امروز تعریف شهر را در بین بخش عمده‌ای از نظریه‌پردازان، ترکیبی از عوامل طبیعی، اجتماعی و محیطی ساخته‌شده توسط انسان می‌بینیم که تفاوتش با اقتصاد روستایی در ابتکار انسان است.
اصولی بیان کرد: این ترکیب عوامل طبیعی و اجتماعی زمانی که در کنش با اجزای بیرونی خودش عمل می‌کند نیاز به یک نوع نوگرایی و مشارکت به تمام معنا دارد. در بین گروه‌های تاثیرگذاری که در شهر وجود دارند دانشجویان با مشخصات و مؤلفه‌هایی که از جریان دانشجویی می‌شناسیم، می‌توانند نقشی به‌سزا و تعیین‌کننده در مدیریت شهری داشته‌باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر مشهد عنوان کرد: حوزه‌های مختلفی را در شهر داریم که باید به صورت تخصصی روی ‌آن‌ها صحبت کنیم. این حوزه‌ها اجزایی را به‌وجود می‌‌آورند با نام مدیریت شهری. این کل یک بخش مهم و نرم‌افزاری دارد که حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری را به‌وجود آورده است.
اصولی با بیان اینکه «من معتقدم حوزه فرهنگی‌اجتماعی یک ارتباط تنگاتنگ با تمام حوزه‌ها دارد»، گفت: نمی‌توان موضوعات فرهنگی اجتماعی را جدای از دیگر حوزه‌ها مطرح کنیم. رویکرد‌های فرهنگی همواره با تک‌تک این موضوعات مرتبط است. نقش جریان دانشجویی به دلیل اینکه اینجا حوزه نرمی است، بسیار مهم و به‌سزا است. جریان دانشجویی در پیاده‌سازی و الگوسازی می‌تواند بسیار به‌سزا ‌باشد. حضور فعالانه و خلاقانه در کف جامعه و تاثیری که بر حیطه اثرگذاری خودشان مانند جامعه و خانواده دارد، نقشی کلیدی خواهد بود.
وی ادامه داد: در گذشته، مطالبات دانشجویی فقط در موضوعات سیاسی جریان داشت. اینجا جریان دانشجویی و خود دانشجویان فارغ از فعالیت‌هایی که رنگ‌وبوی سیاسی دارند، می‌توانند فعالیت کنند و در تشکل‌های سازمان‌یافته دغدغه خودشان را پیگیری و مسائلی را که به ذهنشان می‌رسد را مطرح کنند و از مدیران و تصمیم‌سازان مدیریت شهری مطالبه‌گر باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر مشهد مطرح کرد: در بخش فرهنگی اجتماعی اتفاقات زیادی در حال رخ‌دادن است و در این حوزه دغدغه‌های مشترک زیادی وجود دارد. ما در مجموعه اعتبارات مدیریت شهری سرفصلی را با نام آموزش فرهنگ شهروندی داریم، برای اینکه بتوانیم رفتارهای اشخاص و افراد را به سمتی ببریم که حمل و نقل پاک را انتخاب کند؛ در حوزه محیط ‌زیست اشخاص را تحت تاثیر قرار دهیم؛ در حوزه ساخت‌وساز بخش هویتی را نهادینه کنیم؛ شهروند جلوی فساد را بگیرد و گزارش کند و یک‌سری دغدغه‌های دیگر که مدیریت شهری به این تصمیم رسیده‌است که اعتباراتی را تحت عنوان اعتبارات فرهنگ شهروندی قرار دهد. 
اصولی با اشاره به اینکه «در 10 سال گذشته، حدود 500 میلیارد تومان در بخش فرهنگ شهروندی هزینه شده»، عنوان کرد: در سال 97 هم 37 میلیارد تومان ما به صورت مستقیم در حوزه فرهنگ شهروندی قرار داده‌ایم. دانشجویان باید بپرسند آیا این اقدامات و هزینه‌ها توانسته تاثیر خودش را در رفتار شهروندان به‌وجود بیاورد یا خیر؟
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر مشهد اظهار کرد: در این 15 ماه که در شورای شهر حضور داریم، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عاملی که باعث شده، نتوانیم در بخش‌های مختلف اقدامات اثرگذاری را داشته ‌باشیم، عدم همگرایی و اقدامات جزیره‌ای درون گروه‌های مختلف مردمی و حاکمیتی است. تشکل‌های مردم‌نهادی که هر کدام به شکل جزیره‌‌ای عمل می‌کنند و نهادهای حاکمیت و حتی خصوصی که به همین شکل کار می‌کنند و هر کدام قسمتی از کار را گرفتند و جلو می‌برند و اصلاً به افق و چشم‌اندازی که می‌خواهند برسند توجهی نمی‌شود و این عدم هم‌افزایی و سوء مدیریت، هزینه‌ای است که بر دوش جامعه و خود ما حمل می‌شود.
اصولی خاطرنشان کرد: این‌ها نکاتی است که جریانات دانشجویی به دلیل شاخصه‌هایی که دارند، فرصت کافی برای پرداختن به این موضوعات را دارند و می‌توانند در موضوعات مختلف این مطالبه را داشته‌باشند. چه کسی باید نسبت به این موضوعات نگران باشد؟ به نظر بنده، دانشجویان به عنوان موتور متحرک و صدای بلند جامعه و بخشی که وابستگی‌هایش کمتر است، باید مطالبه‌گر باشد. این موضوعات چپ و راست و اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست و زمانی که بدون توجه به این مسائل، حرکتی را انجام دادیم، توانسته‌ایم گامی برای توسعه، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه برداریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/119939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند