پیام خراسان

آخرين مطالب

نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی:

معدنکاران را با چوب مخرب محیط‌زیست نزنیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: اینکه در بسیاری از موارد معدنکاران را با چوب مخرب محیط‌زیست بزنیم، اجحاف در حق این صنعت مادر است.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، آریوبرزن مافی امروز در کنفرانس مطبوعاتی مسئولان ارشد انجمن معدن و صنایع معدنی استان در محل خانه صنعت‌معدن و تجارت، اظهار کرد: در شرایط امروز جامعه ما یکی از موارد بسیار مهم که همواره مطرح شده و جزو مسائل روز دنیا و به خصوص ایران بوده، مسئله محیط‌زیست است.
وی با بیان اینکه دیدگاهی وجود دارد که تصور می‌کنند معدنکار مخرب محیط‌زیست است، عنوان کرد: این صنعت، صنعت مادر نامیده می‌شود به این دلیل که شامل اکتشاف، استخراج، فناوری، متولوژی و بازرگانی مواد معدنی است. معدن‌کاران اصیل، حرفه‌ای و قانونمند و مجموعه تحت امر آن‌ها همواره بهترین مدافع و نگه‌دار محیط‌زیست خود هستند؛ زیرا می‌دانند که باید روزی خود را از طبیعت به دست آورند و اگر بخواهند در همان ابتدا طبیعت را تخریب کنند، روزی خود را از دست داده‌اند.
مافی افزود: در قانون معادن آمده که معدنکار باید هر سال 12 درصد از حقوق دولتی را جهت احیای محیط‎زیست به خزانه دولت پرداخت کند. بسیاری از معادن همچون معادن سنگ نزدیک مشهد در طرقبه و خلج که بخش زیادی از آن توسط یک تیم غیرحرفه‎ای انجام شده، بعد از 20 سال که خارج می‌شوند، نمای خرابی را ایجاد کرده‌اند. معدنی که 20 سال کار می‌کند، اگر معدنکار غیرقانونی نباشد، از سال اول هزینه احیای منطقه را پرداخت می‌کند. معادن قانونمند مناطق را با خاک پر کرده و درخت می‌کارند؛ اما فردی که معدن دزدی می‌کند و معدنکار نیست، غیرقانونی کار کرده و تخریب می‌کند.
نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی ادامه داد: معدنکار حرفه‌ای به این دلیل که برنامه‌ریزی چند ده ساله دارد، پیش‌بینی کرده و منطقه‌ای که در آن کار می‌کند را از لحاظ فضای سبز، محیط و شرایط زندگی ایده‌آل‌تر می‌کند. این معدنکار برای احیای درختکاری و آبیاری نیز اقداماتی را انجام می‌دهد. ما معادنی در کل استان داریم همچون معدن سفلی و علیا در کنار معدن فیروزه نیشابور که تجمع فردی و روستاها را ایجاد کرده‌اند. اینکه در بسیاری از موارد معدنکاران را با چوب مخرب محیط‌زیست بزنیم، اجحاف در حق این صنعت مادر است.
وی تصریح کرد: ما بیش از 120 محصول معدنی در کشور داریم که این محصولات می‌توانند فرآوری داده و به چندین هزار محصول جانبی تبدیل شوند. یکی از مواد فراوان در کشور ما کربنات کلسیم کلسید است. ما منابع سرشاری از آن داریم، شاید این ماده پرمصرف‌ترین ماده معدنی در صنایع خوراکی باشد؛ اما یکی از مواردی که در صنایع ما مغفول مانده، صنایع فرآوری است که همواره می‌توانیم از مواد معدنی استفاده کنیم.
مافی گفت: چند نکته در صنایع معدنی ایران تولید ارزش افزوده می‌کند و می‌تواند جایگرین نفت شود. ما منابع سرشاری از لحاظ تنوع موادمعدنی و حجم ذخیره در ایران داریم، در چند نوع ماده معدنی سرآمد دنیا هستیم و در مجموعه مواد معدنی رتبه ششم دنیا را داریم.
نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی اضافه کرد: تعداد دانش‌آموختگان رشته زمین‌شناسی و معدن موجب شده که ما در این زمینه نیاز به وارد کردن ایده و فکر کشورهای دیگر نداشته باشیم و همچنین ما نیروی کار ارزان داریم، بنابراین مواد معدنی و فراوری آن می‌تواند با هزینه کمتری تولید شود که موجب بالندگی بخش صنایع و معدن می‌شود. بخش صنایع معدنی احتیاج به دورنما و نقشه راه خوبی دارد تا به وسیله آن تصمیم‌سازی کرده و صنایع و زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم.
6 ماه از حقوق معوقه کارگران آق‌دربند پرداخت شده است
وی در خصوص حقوق معوقه کارگران معدن آق‌دربند، بیان کرد: شرایط معدن آق‌دربند به چند دلیل پیش آمده که به نوعی رفع شده است. در این معدن ما از تکنولوژی و روش‌های قدیمی استفاده می‌کنیم که به دلیل نوع ساختار زمین‌شناسی و رگه‌های زغال‌سنگ نمی‌توانند تولیدات زیادی داشته باشند. از طرف دیگر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این مجموعه صنایع فولاد هستند که در حال حاضر از مرز بندرعباس زغال خارجی را بتنی 1.5 میلیون و داخلی را زیر 650 هزار تومان خریداری می‌کنند که این باعث تحریم کردن معادن زغال و ندادن بار خود شده است. ذوب آهن اصفهان نیز بیان کرده که ضرورتی برای خرید از آن‌ها وجود ندارد.
مافی افزود: این موارد باعث شد که نقدینگی در معدن آق‌دربند کاهش پیدا کند و آن‌ها حدود 11 ماه حقوق بدهکاری را قبول نکنند، اما تحت فشارهای ما از طریق انجمن، کمیسیون بازرسی نظام مهندسی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، ملکی را فروختند و 6 ماه حقوق معوقه را پرداخت کردند. بقیه را نیز نگه داشتند تا زمانی که تولید به حد برابری برسد، زیرا در حال حاضر میزان دریافتی از هزینه‌های جاری بیشتر است و باید به تناژ 450 تن تولید در ماه برسد تا ضرر نکنند. قرار شد زمانی که افزایش تولید داشتند، بقیه بدهکاری‌ها پرداخت شود که 20 روز پیش اعلام کردند که پرداخت شده است.
نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی در خصوص موارد ایمنی، تصریح کرد: بخشی از این موارد مربوط به تحریم‌ها است، یک سری از لوازم ایمنی در کشور وجود ندارد. بخش زیادی مربوط به عدم توانایی بازدیدهای نظارتی سازمان صمت است که به خاطر سازوکاری که دارند و اینکه بخش معدن فعلا مغفول مانده و تعداد کارمندان آن کم است، نمی‌تواند به صورت دوره‌ای تمام معادن را بازرسی کند.
خراسان رضوی یکی از معدن‎خیزترین استان‌های کشور است
وی با بیان اینکه استان ما یکی از معدن‌خیزترین استان‌های کشور است، عنوان کرد: ما 930 معدن در استان داریم که طبق قانون هر کدام باید در سال 2 بار بازدید شوند. متاسفانه تعداد نیروی بخش معدن بسیار کاهش پیدا کرده که امکان این کار وجود ندارد. ما در خواست دادیم که این کار به انجمن تخصصی معادن یا نظام مهندسی سپرده شود که انجام این کار باعث می‌شود، معادن ملزم به رعایت امور ایمنی شوند. معدنکاران حرفه‌ای، تخصصی و قانونمند حتما خود را ملزم به رعایت این موارد می‌کنند.
مافی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که در بخش معدن مشکل ایجاد کرده در ابتدای چرخه معدن یعنی اکتشاف است، گفت: عموما در دنیا و به ویژه در ایران از هر صد موردی که اکتشاف می‌شود، دو معدن قابلیت معدن شدن دارد، یعنی 98 درصد وجود ماده معدنی محرز است اما در چارچوب اقتصادی بودن نیست. فردی که کارش اکتشاف است، ریسک کرده و با توجه به دانش، نیروهای زمین‌شناسی، اکتشاف معدن و امکانات موجود شروع به تحلیل و اکتشاف مواد معدنی می‌کند. ما با معضلات زیادی در این بخش مواجه هستیم.
نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی ادامه داد: در دنیا بر مبنای دورسنجی کار می‌کنند؛ زیرا دقیق‌ترین تصاویر ماهواره‌ای را دارند که به وسیله آن تحلیل می‌کنند که این ماده معدنی می‌تواند در این مکان وجود داشته باشد؛ اما در ایران این امر وجود ندارد. شرکت‎های معدنی اکتشاف را انجام می‌دهند و به ماده معدنی می‌رسند اما دیوار بلندی به نام گرفتن استعلام از ادارات وجود دارد که کاش بر مبنای قانون باشد.
وی بیان کرد: در سال 90 در قانون معادن ماده‌ای به تصویب مجلس رسیده که بر طبق آن تمامی ادارات استعلام‌شونده ملزم هستند تا نقاط ممنوعه خود را در سایت قرار دهند؛ اما این کار را انجام نمی‌دهند تا من به اداره بروم که کارمند بگوید راه دارد و به دلیل ایراد سیستم اداری ما است. میراث فرهنگی نیز باید نقاط ممنوعه خود را اعلام کند. در حال حاضر ادارات خارج از روابط خود استعلام می‌گیرند. مسکن و شهرسازی نیز استعلام می‌دهد و بیان می‌کند که از نظر من بلامانع است اما در محلی از محیط‌زیست نمی‌توانی کار انجام دهی؛ در حالی که هر کس باید از حیطه خود نظر دهد؛ اما از آن خارج می‌شود.
مافی خاطرنشان کرد: هر سال 300 تا 400 محدوده اکتشافی در استان اصافه می‌‎شد؛ اما در حال حاضر دو سال است که 30 مورد شده که از این تعداد چند معدن به دست می‌آید؟ این تعمدی است که در آینده معدنکاری را بخوابانند. قانون بیان کرده که باید بدون هزینه این کار را انجام دهند؛ اما هر سازمانی به شرکت دیگری ارجاع می‌دهد و آن شرکت بیان می‌کند که باید مقداری پول واریز کنی تا جوابیه بدهم که گاه تا 18 میلیون تومان است. اکنون به قدری از ما هزینه می‌گیرند که جلوی معدنکاری گرفته شود و این هزینه‌ها خارج از چارچوب و غیرقانونی است. ما شکایت کردیم؛ اما اجرا نمی‌شود.
نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی اضافه کرد: ما توانستیم از دی ماه سال گذشته جلسات شورای عالی معادن را در استان برگزار کنیم و در حضور استاندار طرح موضوع کنیم؛ اما باز هم معدنی‌ها حق رای ندارند و ما تنها می‌توانیم نظر خود را بگوییم. برخی ادارات خواسته یا ناخواسته به نوعی مانع معدنکاری می‌شوند. ما می‌خواهیم قانون اجرا شود که در آن استعلامات باید بر مبنای مورد استعلام‌شونده و در چارچوب قانون باشد و تنها جواب ماده معدنی را بدهد. باید معدنکار نقاط ممنوعه را بداند که در این صورت به آن وارد نمی‌شود.
وی در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش معادن در استان، تصریح کرد: ما سال گذشته نزدیک 3 هزار میلیارد تومان در بخش فراوری سرمایه‌گذاری کردیم؛ اما تمام آن بخش خصوصی بوده، بخش زیادی مربوط به سنگ‌آهن برای فولاد در منطقه سنگان و بخشی مربوط به فراوری مس در منطقه بردسکن است.
مافی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری این بخش بیشتر توسط بخش خصوصی انجام شده که کاملا توجیه اقتصادی دارد. افرادی که بخواهند کلان فکر کنند، حتی با وجود اقتصاد غیر مطالعاتی نیز باز هم سودآور است. موادمعدنی حتی اگر خام هم فروخته شود، سودآور خواهند بود؛ اما اگر با دیدگاه بلند نگاه کنند و دیدگاهی که به نفع جامعه ایران برای کارآفرینی و ارزش افزوده باشد، بر صنایع تولیدی تاثیر می‌گذارد.
نائب رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: ما یکی از قطب‌های مس ایران هستیم. ما در کرومیت، سنگ ساختمانی، مس، سنگ‌آهن و خاک‌های صنعتی جزو سرآمدهای کشور از لحاظ منابع هستیم. ما منابع گچ زیادی در استان داریم که دومین منبع گچ بعد از آمریکا در دنیا است؛ اما در مصرف خودمان را به روز نکردیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/121034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد