پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی مطرح کرد:

تسهیلات بانکی و عدم فروش؛ مهمترین مشکلات بخش معدن اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: از مهمترین مشکلات بخش معدن تسهیلات بانکی، کمبود نقدینگی و عدم فروش است.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، حسین حسین‌زاده امروز در کنفرانس مطبوعاتی مسئولان ارشد انجمن معدن و صنایع معدنی استان در محل خانه صنعت‌معدن و تجارت، اظهار کرد: انتخابات اعضای هیئت مدیره انجمن اخیرا در مهرماه انجام شد و ما امیدواریم که در این دوره بتوانیم در رابطه با وضعیت معدن که همچون بخش‌های دیگر تولیدی دچار مشکلاتی هستیم، فعالیت و خدمت کنیم تا در نهایت دستاورد خوبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه معدن بخشی از تولید است، عنوان کرد: قسمتی از مسائل مربوط به معدن به تولید بر می‌گردد. هر مشکلی که در بخش تولید وجود دارد، در بخش معدن نیز هست. علاوه بر این بخش معدن بر خلاف بخش صنعت قانون‌پذیر است که باعث می‌شود در چاچوبی قانونی عمل کند. در ضمن معایبی نیز وجود دارد که مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.
یکی از دغدغه‌های بخش معدن، اجرا نشدن قانون است
حسین‌زاده بیان کرد: یکی از دغدغه‌های بخش معدن، اجرا نشدن قانون است. انجمن ما تشکلی مردمی بوده که در این مدت تلاش کرده تا یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بخش معدن که مسائل و مشکلات آن‌ها در رابطه قانون و مسائل دیگر است را حل و فصل کند. آن‌ها در جلسات مختلف شرکت کرده و راهکار ارائه داده‌اند تا مشکلات را به گوش مسئولان برسانند.
رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما دستاوردهای زیادی نیز داشتیم. یکی از دستاوردها این بوده که جلسات مشترکی با چند تشکل مردمی برگزار کردیم تا با استفاده از خرد جمعی، بهره‌وری بالاتری داشته باشیم و بتوانیم مسائل را به مسئولان منعکس کنیم. مسئله دیگر این است که توانستیم با بالاترین ارگان قانون‌گذاری یعنی کمیسیون صنایع و معادن در بخش معدن ارتباط برقرار کنیم که این امر به همت اتاق برنامه‌ریزی انجام شد. تفاهم‌نامه‌ای بین شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و اتاق بازرگانی منعقد شد تا به این وسیله بسیاری از مشکلات قانونی معدن را به گوش آن‌ها برسانیم.
وی ادامه داد: در رابطه با وظایف توسعه‌ای تلاش کردیم تا آخرین دانش‌ها، بهره‌وری‌ها و فناوری‌های معدنی را به گوش اعضا و بخش معدن برسانیم. در همین راستا امروز بعدازظهر همایشی با عنوان نقش استارتاپ‌ها در زمین‌شناسی و معدن برگزار می‌شود که علت انتخاب آن نیز همین امر بوده است. هر فردی که نتواند خود را با سرعت تحولی که در دنیا رخ می‌دهد و امروز نقش اساسی ایفا می‌کند، تطبیق دهد، یا از گردونه رقابت خارج می‌شود و یا کنار می‌رود. بحث استارتاپ‌ها در کشور تازه است و این وظیفه ما بود که این مبحث را در بخش معدن تعریف کنیم تا ببینیم چه استفاده‌هایی خواهد داشت.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه ایمنی مسئله بسیار مهمی است، تصریح کرد: اخیرا بعد از جریان معدن یورت، وزارت صنعت، معدن و تجارت کنترل‎های بیشتری انجام داد. خود انجمن در سال گذشته برای بخش معدن و معدنکاران کلاس‌های آموزشی برگزار کرد که از آن‌ها استقبال شد. آموزش دو قسمت دارد که یک قسمت آموزش مربوط به مهندسان، مسئولان فنی و فارغ‌التحصیلان است اما در بخش کارگری و معادن که خطرات بیشتری وجود دارد نیز باید آموزش‌هایی صورت گیرد. ما در سال‌های گذشته این موضوع را پیگیری کردیم و امسال نیز تلاش داریم تا این کار را انجام دهیم.
رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی در خصوص ژئوتوریسم، گفت: مفهومی که بسیاری از شرکت‌ها در بخش معدن از ژئوتوریسم دارند همچون کوهستان خوش آب و هوا، صدق نمی‌کند. اگر قرار باشد که بخشی از معادن به عنوان شاخص انتخاب شوند، شرایط و زیرساخت‌هایی لازم است. تدارک و توانایی رفتن افراد شرط و شروطی دارد. شرکت‌هایی در رابطه با ژئوتوریسم ایجاد شدند و فعالیت می‌کنند که اطلاعات آن‌ها راجع به معدن کم است و هنوز از دید صرفا گردشگری نگاه می‌کنند، در حالی که مسئله به آن سادگی نیست و ممکن است دسترسی مشکل باشد.
وی در خصوص تفکیک وزارت صنعت و معدن، بیان کرد: این تصمیمی است که باید در سطح بالا گرفته شود. دولت موافق تفکیک است؛ اما نه تفکیک معدن بلکه وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی جدا باشد. این طرح در مجلس مطرح شد اما به تصویب نرسید، زیرا اعلام کردند که ضعیف مدیریتی وجود دارد، در حالی که این در دست ما نیست. اگر این تفکیک انجام شود، شاید توجه بیشتری به بخش معدن صورت گیرد.
حسین‌زاده افزود: مسئله تفکیک حداقل در آینده نزدیک منتفی است. معدن به این دلیل که در مناطق دور و صعب‌العبور کار می‌کرده و ارتباط مستقیم با مردم نداشته همواره مهجور و دورافتاده بوده، به همین دلیل شاید برنامه تفکیک معدن از صنعت در انتهای کار قرار داشته باشد.
رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: ظلمی که به معدن شده، این بوده که متاسفانه در بسیاری از مواقع نمایندگان مجلس یا مسئولان بالاتر به نقش تولید ناخالص داخلی توجه دارند که بخش معدن به تنهایی بین نیم تا یک درصد تولید ناخالص ملی دارد اما اگر صنایع معدنی که مستقیما از بخش معدنی تغذیه می‌کنند نیز اضافه شوند، این میزان به 7 درصد می‌رسد که در این صورت می‌توانند به این بخش توجه کنند و به آن‌ها امکانات و بودجه بدهند.
مشکل بخش معدن تسهیلات بانکی، کمبود نقدینگی و عدم فروش است
وی با بیان اینکه مشکل بخش معدن تسهیلات بانکی، کمبود نقدینگی و عدم فروش است، عنوان کرد: زمانی که صنایع معدنی دچار رکود می‌شوند، مستقیم در بخش معدن تاثیر دارد که در این صورت میزان فروش کاهش می‌یابد. ما در ماشین‌آلات نیز مشکلاتی داریم. عمده مشکلات ما در رابطه با صنعت است. ما نیز یک تولیدکننده هستیم و همان مشکلاتی که تولیدکننده دارد را ما نیز داریم. بخشی از مشکلات نیز خاص خود معدن است، ما مشکلات محلی داریم که گاه معارضین مانع معدنکاری می‌‎شوند. گاهی استعلام‌های ما در بخش معدن باید از 13 سازمان گرفته شود. اگر برخی سازمان‌ها همکاری نکنند، اخذ مجوزها بسیار طولانی می‌شود.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه اگر ما قانون معادن را به خوبی اجرا کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، تصریح کرد: در قانون، پنجره واحد وجود دارد که پنجره واحد مشخص کرده کلیه سازمان‌های استعلام‌شونده باید در لحظه پاسخ دهند که هیئت حل اختلاف بین سازمان‌ها است. تصمیم هیئت، تصمیمی قطعی است. تمام تلاش ما و سایر تشکل‌ها در جلسات این است که یک سری از مواد قانونی که هنوز مغفول مانده و به طور کامل اجرا نمی‌شود را کامل اجرا کنند. اگر پنجره واحد کامل اجرا شود، تمام مسایل حل خواهد شد. یک مشکل نیز عدم اجرای قانون است که تمکین نمی‌کنند.
رئیس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: ما در تکنولوژی روز عقب هستیم و تکنولوژی ما در حد صفر است. ما ماشین‌آلات جدید و به روز نداریم و در بحث ایمنی، انرژی و مصرف سوخت نیز مشکل داریم. در کل ما از لحاظ فناوری عقب هستیم.
وی بیان کرد: انجمن تخصصی معادن یکی از زیرشاخه‌های خانه صنعت، معدن و تجارت بوده که صرفا برای برای خدمت‌رسانی به بخش معدن و ارتباط با معدنکاران ایجاد شده است. ما مشکل کم نداریم اما باید به آینده امیدوار باشیم. با تمام این مسائل تلاش‎های ما نتیجه داده و قانون تاحدودی اصلاح شده، ما پیگیر خواهیم بود تا قانون به طور کامل اصلاح شود. معدنکاران نیز نباید ارتباط خود را با انجمن قطع کنند. بخش معدنکاران به دلیل مسایل قانونی نیاز به همدلی بیشتری دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/121036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو

جلسه جدید دادگاه پسران معاون مستعفی قوه قضائیه / مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

اتهامات تتلو اعلام شد

جزییات دومین جلسه دادگاه امیرحسین مقصودلو / تتلو: بابت اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو برگزار شد/ تتلو: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» چه گذشت

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

از فعالیت تبلیغی علیه نظام تا تشویق نسل جوان به فساد و فحشا

جزئیات تازه از دومین جلسه دادگاه تتلو | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی

برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

تصاویر/ در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟

ماجرای خودرو‌های لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟!

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» برگزار شد

آهنگسازی تتلو به تحریک بازیگر زن در اغتشاشات 1401

با تحریک خانوم بازیگر برای اغتشاشات 1401 آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی | جزئیات تازه از دومین دادگاه

در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟ | تتلو: یک بازیگر زن مرا تحریک کرد!

تتلو: بابت اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم/ دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو

با تحریک خانم بازیگر برای اغتشاشات 1401 آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی | جزئیات تازه از دومین دادگاه

امیر تتلو: به خاطر این خانم بازیگر برای اغتشاشات 1401 آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های جنجالی

تتلو: با تحریک یک خانم بازیگر آهنگی درباره اغتشاشات 1401 خواندم

اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

جاری شدن سیل در روستای صالح‌آباد نطنز

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند

مطب دندانپزشک قلابی در بروجرد برای بار سوم پلمب شد

اختصاص 98 میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد

خط و نشان شبانه دادستان گرگان برای ویلاسازان توسکستان/ مدیران متخلف احضار می‌شوند

افت 25 متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر

نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد

برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه

پلمب سومین رستوران متخلف با دستور دادستان عمومی و انقلاب در شهرستان طرقبه شاندیز

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

کتاب در فروردین؛ رشد 15 درصدی تولید و انتشار 2825 عنوان جدید

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا آغاز می‌شود

کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

قدردانی از خانواده خیر سلامت در بیمارستان واسعی سبزوار

افزایش 9 درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین 1403

صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات

کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی

صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات

پهن‌شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی