پیام خراسان

آخرين مطالب

درمانگر و پژوهشگر اعتیاد:

اعتیاد 3 درصد معتادان، از روی ظاهرشان قابل تشخیص است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - درمانگر و پژوهشگر اعتیاد گفت: تنها 3درصد از معتادان، اعتیادشان از روی ظاهر و صورتشان قابل تشخیص است.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، هومان نارنجی‌ها امروز در همایش آموزشی «تربیت کادر متخصص در حوزه پیشگیری از اعتیاد» که در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: ما در سال‌های قبل انقلاب مواد می‌کاشتیم و درآمدمان بیشتر از اینکه از نفت باشد از مواد مخدر بود. در همان دوران قبل از انقلاب محدودیت زمین زیر کشت به‌وجود آمد و استحصال نفت سامان گرفت و صادرات ایران به نفت تبدیل شد.
وی ادامه داد: کم کم بساط کاشت تریاک برچیده شد اما زمینه‌های فرهنگی این موضوع باقی ماند. مثلا همه شنیده‌ایم که می‌گویند خان‌های قدیم تریاک می‌کشیدند، تریاک آنها را سلامت نگه داشته، الان جنس‌ها آشغال هستند که اوضاع معتادان به این صورت است و ... . شاه ایده تریاک کوپنی را اجرا کرد و به 30 هزار نفر از مردم تریاک می‌داد. مردم هم که دیدند تریاک مفت است به این سمت آمدند و یکدفعه آمار معتادان به 180 هزار نفر افزایش یافت. در زمان انقلاب هم گفتند مبارزه با مواد مخدر کار گازانبری می‌خواهد. دادگاه انقلاب در این زمینه شکل گرفت و به معتادان شش ماه وقت برای ترک می‌دادند و اگر ترک نمی‌کردند برخوردهای قضایی صورت می‌گرفت. 
این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه «مشکل فرهنگی و آسیب اجتماعی با اعدام و بگیروببند حل نمی‌شود زیرا چرخه اجتماع دوباره فقیر، معتاد و..‌ می‌سازد»، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر زندانی داریم که از ظرفیت زندان‌ها بیشتر هستند.دو میلیون و 800 هزار نفر مصرف‌کننده داریم. از هر 100 نفر که برای درمان اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند شاید 10 نفر درمان شوند.پلیس هم فقط 10 درصد از مواد را می‌تواند کشف کند. البته این ضعف پلیس ما نیست بلکه آمار کشفیات پلیس در کشورهای دیگر هم به همین میزان است. بنابراین مبارزه با مواد مخدر جواب نمی‌دهد اما نمی‌توان آن را انجام نداد زیرا اوضاع بدتر خواهد شد. 
در حوزه مواد مخدر باید کار فرهنگی انجام دهیم
نارنجی‌ها با تاکید بر اینکه «باید کار فرهنگی در زمینه مواد مخدر انجام دهیم »، گفت: ما باید جوانی تربیت کنیم که حتی اگر در زمین کشت مواد مخدر قرار گرفت مصرف نکند. 
وی با انتقاد از اینکه «خانواده‌ها برای پیشگیری از اعتیاد به کمک ما نمی‌آیند»، بیان کرد: بودجه ای هم که در زمینه پیشگیری از اعتیاد داریم بسیار کم و چند سال قبل 2 میلیارد و 500 هزار تومان بوده است. خانواده‌ها همه کار برای فرزندانشان انجام می‌دهند اما در زمینه اعتیاد منتظرند دولت کاری انجام دهد در حالی که باید اعتیاد را هم در دستور کار قرار دهند و مراقب آن باشند. 
کاهش ضربتی اعتیاد، انفجار در آسیب‌های اجتماعی را به‌وجود می‌آورد
این پژوهشگر حوزه اعتیاد در پاسخ به افرادی که می‌گویند بخاطر بودن مواد است که ما بیچاره شده‌ایم و اگر مواد نباشد همه چیز حل می‌شود، عنوان کرد: اگر ضربتی اعتیاد را کم کنیم مشکلات دیگری افزایش می‌یابد مثلا خودکشی، خشونت، چاقو کشی و... در جامعه بیشتر می‌شود زیرا مثلا آن فردی که با مواد دلش خوش بود و شاد می‌شد دیگر شاد نمی‌شود و افسردگی می‌گیرد یا مثلا پیک موتوری‌هایی که مواد جابجا می‌کنند از روزی که مواد نباشد دنبال خلاف دیگری می‌روند. بنابراین در غیاب مواد مخدر انفجاری در آسیب‌های دیگر جامعه به‌وجود می‌آید. به همین دلیل است که اعتیاد در هیچ جای دنیا ریشه کن نشده بلکه فقط کاهش یافته و کنترل شده است. 
نارنجی‌ها با اشاره به اینکه «در هیچ جای دنیا درس خواندن افراد را انسان نمی‌کند»، ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که درس خواندن بد است. درس خواندن خوب است اما همه چیز نیست. متخصص‌ها و جراح‌هایی را می‌شناسم که شیشه مصرف می‌کنند بسیاری از متخصصین بیهوشی در معرض اعتیاد هستند و فوت می‌کنند با اوردوز مواد. وقتی خانواده تک محوری می‌شود و فقط به درس توجه می‌کند و از سبک زندگی، توانایی و مهارت فرزندان و... غافل می‌شود‌ ما بدبخت می‌شویم. خانواده باید به تمام جوانب زندگی و بلکه به مسائل اجتماعی بیشتر از درس توجه کند.خانواده‌ها باید آگاه باشند که فرزندانشان نباید فقط درس بخوانند.
70 درصد اعتیاد در ایران از جانب دوستان است
وی با بیان اینکه«70 درصد موارد ابتلا به اعتیاد در ایران از جانب دوستان است»، گفت: باید مراقب دوست فرزندانمان باشیم‌. اگر فرزند ما با آدم خلاف و ناجور بگردد به کسوت آنها در می‌آید. با سیگار و الکل زیر سن 19 سالگی برخورد شود. اگر نوجوانی بوی سیگار می‌دهد خانواده‌ها نباید با تساهل برخورد کنند.
این درمانگر اعتیاد افزود: افرادی که افسردگی، اضطراب، بیش فعالی و رفتارهای ضد اجتماعی خطرناک دارند می‌توانند در آینده معتاد شوند به همین دلیل درمان آنها بسیار اهمیت دارد. 
خانه باید قانون داشته باشد
نارنجی‌ها یادآور شد: خانه باید قانون داشته باشد و فرزندان باید سر ساعت مشخصی در خانه حضور داشته باشند. نظارت روی رفت و آمد فرزندان باید انجام شود. دیر وقت به خانه آمدن و دیروقت خوابیدن فساد می‌آورد. متابولیسم بدن هم زود خوابیدن را توصیه می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: در گذشته می‌گفتیم تا زمان دانشگاه نباید برای بچه‌ها گوشی خرید اما در حال حاضر می‌گوییم در برخی مناطقی که فرهنگ مناسب دارد در دبیرستان هم می‌توان برای بچه‌ها گوشی خرید اما باید نظارت وجود داشته باشد.نظارت در تمام حوزه‌ها روی فرزندان باید به درستی انجام شود و تا سن 25 سالگی ادامه داشته باشد.
والدین در مورد موادمخدر با فرزندان صحبت کنند
این پژوهشگر حوزه اعتیاد با تاکید «بر اینکه ما ملتی عاطفی هستیم»، گفت: خانواده باید در مورد مواد مخدر با بچه‌ها صحبت کنند. از ابتدای نوجوانی باید در مورد مواد با بچه‌ها صحبت شود. عمچنین مادران باید با فرزندان اتمام حجت کنند و به آنها بگویند که اگر با معتاد راه بروند یا معتاد شوند شیرشان را حلال نمی‌کنند. این جملات ممکن است در برخی مواقع به یاد فرزندان بیاید و مانعی برای رفتن آنها به سمت مواد شود.
مغز افرادی که حتی یکبار مواد مصرف کردند با افراد سالم متفاوت است 
وی در خصوص باورهای غلط در حوزه مواد مخدر تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند «با یک‌بار مصرف معتاد نمی‌شویم». با یک بار مصرف مواد اتفاقاتی در مسیرهای عصبی مغز می‌افتد که با مغز انسان سالم متفاوت است. مغز کسی که یک بار حشیش کشیده با یک افراد سالم فرق دارد.چه بسا با یک بار مصرف تغییراتی در فرد به‌وجود بیاید که او خوشش بیاید و معتاد شود.اینکه «می‌توان مواد را تفننی مصرف کرد» از دیگر باورهای غلط ماست. این واژه تفنن ما را بدبخت کرده است. فرد معتاد است اما می‌گوید تفننی می‌کشم. در کتاب‌های جدید پزشکی واژه تفنن حذف شده. افراد یا سالم هستند یا مصرف کننده. 
تنها 3 درصد معتادان قیافه تابلو دارند
نارنجی‌ها این جمله را که «مصرف کننده‌ها قیافه تابلو دارند» از دیگر باورهای غلط جامعه دانست و یادآور شد: از هر 100 نفر معتاد تنها 3 نفر قیافه تابلو دارند و بقیه آنها مثل ما هستند و اعتیاد آنها از ظاهرشان شناخته نمی‌شود. «من هنوز خیلی وابسته نشده‌ام» از دیگر باورهای غلط ماست هیچ کس نمی‌داند که چه هنگام به مواد وابسته می‌شود که بتواند از این راه برگردد. «اینکه ترک اعتیاد آسان است» از باورهای غلط ماست. ترک اعتیاد سخت است. شاید حتی اگر من هم معتاد می‌شدم نمی‌توانستم ترک کنم. روابط نامشروع 300 واحد دوپامین آزاد می‌کند، امر خوردن 200 واحد و مصرف شیشه 1200 واحد دوپامین آزاد می‌کند.
وی با انتقاد از برخی رفتارهای مادران اظهار کرد: گاهی مادران دلسوزی‌های مادرانه خائنانه دارند . بچه‌ها باید در کوره زندگی پخته شوند باید بگذاریم آنها در سختی‌ها خود را مدیریت کنند.بچه‌هایی که در رفاه زیاد بزرگ می‌شوند فاسدتر، بی‌عرضه‌تر،ناتوان‌تر و... نسبت به سایر افراد هستند.
مواد مخدر هیچ اثر درمانی‌ای ندارند
این پژوهشگر حوزه اعتیاد تصریح کرد: «خاصیت دانستن برای تریاک» از باورهای غلط ماست. گفته می‌شود تریاک برای فشارخون و قند خون مفید است. تحقیقات مراکز درمانی ایران روی چند هزار نفر در مورد فشارخون، چربی خون و قند خون نشان داده تریاک هیچ‌گونه اثر درمانی ندارد.مواد مخدر هیچ اثر درمانی‌ای ندارند. از مواد، داروهایی استخراج می‌کنند اما خود مواد خاصیت درمانی ندارد. اینکه فکر کنیم تریاک برای چیزی خوب است اشتباه است. از حشیش در دارویی برای تهوع بیماران مبتلا به سرطان استفاده میشود. شیشه چربی‌سوز نیست اما در بسیاری آرایشگاه‌های زنانه به این دلیل توزیع می‌شود.
70 درصد معتادان، شاغل هستند
وی یادآور شد: 70 درصد معتادان ما شاغل و بیشتر در شغل‌های کارگر، نگهبان، رانندگی و... هستند. همه معتادان فقیر نیستند؛ خوشبختانه در اینجا عدالت رعایت شده است. یک سوم معتادان فقیر، یک سوم طبقه متوسط و یک سوم پولدار هستند.
نارنجی‌ها افزود: سیگار دروازه اعتیاد است. حشیش هم اعتیادآور است. از هر سه نفری که زیر سن 20 سالگی 5 بار بیشتر حشیش بکشند به اعتیاد مبتلا می‌شوند.
چرا در برخی کشورها مصرف گل آزاد است؟
وی در خصوص آزاد شدن مصرف گل در کانادا و آمریکاو... گفت: به دلیل شیوع فراوان مصرف گل در برخی کشورها آنها دیدند انرژی پلیس در برخورد با این افراد بسیار گرفته می‌شود و آنها بجای اینکه به سایر جرایم بپردازند، انرژی و وقتشان در اینجا مصرف می‌شود. زندان‌ها هم پر شده بود و... به همین دلیل مصرف گل را آزاد کردند. همچنین سود این موضوع برای دولت‌ها بد نیست. وقتی دولت دست قاچاقچیان را کوتاه کند، سود زیادی نصیبش می‌شود.حالا جوانان ما تصور می‌کند این دولت‌ها به فکر لذت بردن جوانانشان بوده‌اند که مصرف گل را آزاد کردند یا اینکه گل عوارضی ندارد درحالی که اینگونه نیست.
این درمانگر اعتیاد ادامه داد: در انگلستان 3 میلیون فرد الکلی داریم که کبد آنها نابود شده است. پیوند کبد مشکل اول انگلیس است.
سم «گل» ایران از «گل» آمریکا بیشتر است
نارنجی‌ها عنوان کرد: می‌گویند «حشیش خلاقیت و قدرت فکر را بالا می‌برد.» حشیش در ابتدا شاید تمرکز را بالا ببرد اما فرد بعد از مدتی در تمرکز دچار مشکل خواهد شد.قدرت سرطان‌زایی گل یا حشیش 5 برابر سیگار است.‌ عقیم شدن، سرطان ریه وحشتناک، کاهش میل جنسی زناشویی و... از دیگر عوارض مصرف گل است. برخی مواد مثل گل ممکن است در ژنتیک افراد تاثیر بگذارد و آنها تا آخر عمر اسکیزوفرن شود. 
سم گل در گل ایران از گل آمریکا بیشتر است.
وی بیان کرد: 12 سال بعد از آزادسازی حشیش در یکی از ایالات امریکا تحقیقات نشان داد آمار اعتیاد به گل 2 برابر شده. دسترسی آزاد، مصرف بیشتر را به همراه دارد. آمار تصادفات ناشی از گل 40 درصد افزایش یافت. مسمومیت کودکان به علت مصرف گل 5 برابر شد و... .
نارنجی‌ها با بیان اینکه «برخی از تریاک، ترامادول و شیشه برای اینکه رابطه جنسی طولانی داشته باشند»، عنوان کرد: 47 درصد مردان ایرانی تصور می‌کنند انزال زودرس دارند درحالی که تصور آنها اشتباه است. این تصور بر اساس فیلم‌های غیر قانی و مبتذل ایجاد شده است که رابطه جنسی در آنها مدت زمان زیادی طول می‌کشد. یک رابطه زناشویی بین 20 دقیقه تا نیم ساعتادامه دارد. همچنین شیشه توان جنسی را افزایش نمی‌دهد بلکه تمرکز جنسی را افزایش می‌دهد لذا چون تمرکز بالا می‌رود، میل هم افزایش می‌یابد بنابراین شیشه از لحاظ هورمونی میل جنسی را افزایش نمی‌دهد.
وجود دوز بالای ترامادول و متادون در کپسول‌های بسته‌بندی عطاری‌ها
وی با تاکید بر اینکه «کپسول بسته‌بندی عطاری به هیچ وجه استفاده نکنید»، تصریح کرد: تا این لحظه هر چه کپسول از عطاری را آنالیز کرده‌ایم دوز بالای ترامادول، متادون و... داشته‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/121061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان